2013-09-18, 19:52
Medlem
FYI, han var med i metro idag
Citera
2013-09-18, 20:18
Medlem
Saruman87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cinnabar
Därför att i detta fallet är pappan empatistörd, och det är värre än att inte ha någon pappa alls. Om dottern kommer till honom med ett problem, söker stöd, behöver prata, kan du tänka dig att det blir väldigt, väldigt fel med en pappa som inte fungerar normalt, men som skrattar i tid och otid. Förhören med honom har tydligen varit en orgie i "skratt".

En förälder som har svårt att vara ärlig och uppriktig kan också störa ett barns utveckling, och den är liraren har uppenbara problem med vad som är rätt och fel. En helt olämplig förälder, kanske farlig för sitt barn på olika sätt. Hoppas han blir av med vårdnaden, ska han vara delaktig i beslut kring sin dotter? Det tycker inte jag, han är inte värd att ha barn, han har tagit livet av ett, med berått mod. Han hetsade den avlidna flickan till döds. GMs dotter är i akut behov av goda förebilder, hon har haft en falsk person vid sin sida, en pappa helt i avsaknad av empati. Räkna ut själv hur dottern har haft det.

Tror inte alls han saknar empati för sina egna. Det är fullt möjligt att vara en dubbelnatur, dvs jättesnäll och omtänksam mot sin dotter men tvärtom när det gäller att tillfredställa sina lustar med utomstående.
Citera
2013-09-18, 21:16
Medlem
Kan nogon förklara vrf han inte är anklagad får vållande till annans död elr dråp ?
Citera
2013-09-18, 21:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Varför bli han inte åtalad för vållande till annans död?

Jag tror det beror pa att aklagaren inte har tillrackliga bevis. Later sjukt men juridiken ar nog ganska kanslokall och blir kallare desto mer erfarna domare som domer - ex HD. Aklagaren far inte vacka atal om det inte finns tillrackligt med bevis. Att det normala manniskors ogon finns bevis- det ar en sak men juridisk mening finns det , TYVARR, inte det. Troligtvis gar detta fall igenom alla instanser= TR / HR / HD. Det har sakerligen ett prejudikatvarde och aklagaren vill vara saker pa att det hon gar till atal med ska ocksa vara det som GM ska fallas for.Finns det ingen juridiskt kunnig lasare som kan bidra med info fakta i amnet ?
Citera
2013-09-18, 21:52
Medlem
Ok - men klart att han skall sta till svars för vad han gjort ? Lysnade på åkagaran - pia ? Hon står ju o säger att han är orsaken till att Li*n ställde sig framför tåget !
Citera
2013-09-18, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbeniladangbg
Ok - men klart att han skall sta till svars för vad han gjort ? Lysnade på åkagaran - pia ? Hon står ju o säger att han är orsaken till att Li*n ställde sig framför tåget !

Det finns en trad ( Vad far aklagare atala for?) i Juridik forumet som ger svar pa dessa fragor.
Juridiken ar kall- utifran de svar som finns dar.
Citera
2013-09-19, 00:26
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gubbeniladangbg
Kan nogon förklara vrf han inte är anklagad får vållande till annans död elr dråp ?

Nu är jag inte formellt juridiskt skolad så är beredd att bli slagen på fingrarna, men vållande till annans död är vad jag kan förstå ett oaktsamhetsbrott. Han åtalas för grovt sexuellt övergrepp mot barn som faktiskt har samma straffskala som grovt vållande till annans död, nämligen fängelse i lägst 1 och högst 6 år. Det förra är nog i detta fall betydligt lättare att bevisa än det senare.

För att dömas för dråp skall man ha berövat någon livet, samma som för mord, och det handlar vad jag förstår om en uppsåtlig handling - det hade nog inte varit lätt att leda i bevis.

Våldtäkten är inte klassad som grov av åklagaren så det är också maxstraff 6 år. Hur länge tror ni han får sitta? Jag hoppas åklagaren yrkar på maxstraff med hänvisning till antalet gånger han hade sex med tjejen och med hänvisning till att flickan i Kumla tog sitt liv...
Citera
2013-09-19, 10:20
Medlem
Kamelfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman87
Tror inte alls han saknar empati för sina egna. Det är fullt möjligt att vara en dubbelnatur, dvs jättesnäll och omtänksam mot sin dotter men tvärtom när det gäller att tillfredställa sina lustar med utomstående.
Håller med. GM har en ovanligt välutvecklad förmåga att charma människor, hade ett oerhört stort socialt nätverk och är bekant med ett stort antal människor inom olika samhällsgrupper. Få av oss som varit i kontakt med honom hade egentligen något negativt att säga om honom innan de hemska brotten uppdagades. Han kan rent hypotetiskt varit en fantastisk pappa, starkt engagerad i dotterns idrottsutövande, närvarande och stöttande på alla sätt och vis. Tyvärr har nog GM's handlingar sannolikt drabbat dottern oerhört hårt. Man får bara, för dotterns skull, hoppas att inget av offren ingår i familjens nätverk.
Citera
2013-09-19, 14:23
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelfittan
Håller med. GM har en ovanligt välutvecklad förmåga att charma människor, hade ett oerhört stort socialt nätverk och är bekant med ett stort antal människor inom olika samhällsgrupper. Få av oss som varit i kontakt med honom hade egentligen något negativt att säga om honom innan de hemska brotten uppdagades. Han kan rent hypotetiskt varit en fantastisk pappa, starkt engagerad i dotterns idrottsutövande, närvarande och stöttande på alla sätt och vis. Tyvärr har nog GM's handlingar sannolikt drabbat dottern oerhört hårt. Man får bara, för dotterns skull, hoppas att inget av offren ingår i familjens nätverk.

Alltid intressant att höra från någon som kommit i kontakt med GM. Jag tycker mig se tecken på att han går igång på att få makt över tjejerna, att tvånget skulle kunna vara minst lika eggande för honom som att se småflickstuttar i bild. Är det ett drag som du tror att man kunnat se tecken på tidigare?
Citera
2013-09-19, 15:01
Medlem
Kamelfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Alltid intressant att höra från någon som kommit i kontakt med GM. Jag tycker mig se tecken på att han går igång på att få makt över tjejerna, att tvånget skulle kunna vara minst lika eggande för honom som att se småflickstuttar i bild. Är det ett drag som du tror att man kunnat se tecken på tidigare?
Har endast varit i kontakt med GM under tiden då han var dörrvakt och någon tid därefter. Han sågs ofta med yngre vackrare tjejer (typ 15-16 år när GM uppskattningsvis var runt 25), men jag uppfattade det alltid som om de bara var vänner med tanke på att JF aldrig direkt haft utseendet med sig. Tvivlar på att någon misstänkt att han är pedofil.
Citera
2013-09-19, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Och så har vi våldtäkt mot barn: en flicka under 15 år har legat med honom vid ett 15-tal tillfällen! Det är ju värt att begrunda för dem i tråden som säger att "våldtäkt blir det ju bara han pillar lite under trosan" som om det i sig hade varit en ursäkt... Här verkar han i alla fall inte nekat. Frågan är hur han fick henne i säng, han ser ju inte ut som Brad Pitt direkt... Något hot eller någon ersättning verkar inte ha förekommit eller har i alla fall inte gått att leda i bevis.

Vad blir straffet?
Nagorlunda liknande fall - en 17 arig GM

http://sverigesradio.se/sida/artikel...rtikel=5648024

En 17 aring fick ungvard men i artikeln star att det blivit 6 ar om 17 aringen varit vuxen.
Ar detta att rakna med for GM i Kumla fallet`?
Citera
2013-09-19, 20:43
Medlem
Bra info ... Sa man kan räkna med att straffet blir runt sex år mao !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in