2013-06-08, 01:49
Medlem
latexxxsss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Någon monarkist som lagt märke till det lite svala intresset hos allmänheten inför Madeleines bröllop?

Förvisso, men nu är det ingen arvinge heller. Det var ju stor uppmärksamhet när Victoria
Citera
2013-06-08, 01:50
Medlem
latexxxsss avatar
...och Daniel gifte sig.
Citera
2013-06-08, 13:23
Medlem
Jermuks avatar
Som svar på trådens uppmaning - Behåll Monarkin - Rojalister Förena Er! - så går det alldeles utmärkt att göra det här http://www.rojf.se

Detta kanske redan nämnts, men jag orkar inte läsa igenom tråden.
Citera
2013-06-08, 13:53
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jermuk
Som svar på trådens uppmaning - Behåll Monarkin - Rojalister Förena Er! - så går det alldeles utmärkt att göra det här http://www.rojf.se

Detta kanske redan nämnts, men jag orkar inte läsa igenom tråden.

Självfallet är man med i Rojalistiska Föreningen. Det kostar bara 200 kronor om året. En annan sak man kan göra är att bemöta republikanerna på insändarsidor och i debattartiklar. De är ofta osakliga, lätt hysteriska och illa pålästa.
Citera
2013-09-14, 22:30
Medlem
raxmouses avatar
Måste säga att jag tidigare ställt mig relativt kritisk till Kungafamiljen men nu börjar jag syna medias äckliga jagande av dessa. Kungafamiljen är ingen tradition som jag förhållandevis delar(men mina släktingar gör det...) men som man(prostituerade medier) behandlar Kungen och Drottningen är rent förjävligt.

Jag tror Karl är en schyst gubbe med goda värderingar.
Senast redigerad av raxmouse 2013-09-14 kl. 22:47.
Citera
2013-09-17, 10:08
Medlem
Hotet mot monarkin tycks inte vara så stort, just nu. Snarast har republikanerna tappat luften efter lögn- och förfalskningsskandaler, och de är tomma på seriösa alternativ. Ser bra ut för Sverige!
Citera
2013-09-17, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalleSpanarn
I följande tråd vill jag, som ett alternativ till de fruktansvärda och vidriga republikanska trådar som redan existerar på detta forum, diskutera den svenska konstitutionella monarkins fördelar och goda argument. Jag är en stolt rojalist, en oerhört stolt rojalist och jag är stolt över att monarkin är ett så välfungerande statsskick som samverkar med demokratin på absolut bästa sätt.

En opolitisk statschef kan representera och företräda hela Sverige och hela svenska folket, vilket en president aldrig någonsin kan göra i och med att denne företräder ett politiskt parti och en viss partipolitik och därmed endast företräde de som valt denne, vilket ofta kanske inte ens är en majoritet. Arvsrätten är dessutom en garanti för att den historiska kontinuiteten och förankringen mellan regenten, folket och landet bibehålls (Hans Majestät Konung Carl XVI Gustaf bär faktiskt med sig 200 år av historia, medan Reinfeldt eller Juholt endast bär med sig en enormt kort tid som politiker).

Dessutom tycker jag att debatten om statsskicket är oerhört överdriven. Vi bor i världens mest demokratiska land där vi har tryckfrihet, åsiktsfrihet, yttrandefrihet. Vi får se ut hur vi vill, vi får säga vad vi vill, vi får göra vad vi vill (så länge det är lagligt, naturligtvis). Vi har fria allmänna val vart fjärde år där svenska folket röstar fram sina politiska företrädare till Sveriges riksdag, som utifrån valresultatet bildar en politisk regering från höger- eller vänsterskalan. Varför skall vi då inte få ha en opolitisk statschef, en monark? Jag anser att den konstitutionella monarkin är en betydligt starkare och viktigare tradition än både midsommarafton och kräftskiva, monarkin är Sverige och Sverige är en monarki. I följande tråd vill jag höra åsikter och tankar från andra rojalister, personer av annan åsikt är naturligtvis också välkomna. Hej hopp!

Stöder rojalistiska föreningen sedan länge och rojalismen har betydligt bredare stöd än de som vill ha en korrupt president..
Citera
2013-09-17, 21:57
Medlem
Karmans avatar
Hur ser ni ärkerojalister på att en vanlig kille från Ockelbo plötsligt kan bli kunglig och ska fjäskas för? Urholkar det inte av grundtanken med en "från gud given" monarki?
Citera
2013-09-17, 22:35
Medlem
latexxxsss avatar
[quote=Karman]Hur ser ni ärkerojalister på att en vanlig kille från Ockelbo plötsligt kan bli kunglig och ska fjäskas för? Urholkar det inte av grundtanken med en
Citera
2013-09-17, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Hur ser ni ärkerojalister på att en vanlig kille från Ockelbo plötsligt kan bli kunglig och ska fjäskas för? Urholkar det inte av grundtanken med en "från gud given" monarki?

Hur vet du att inte Gud varit inblandad i detta? Att vinna prinsessan och halva kungariket passar utmärkt in i vilken saga som helst, och "vanligt folk" har stundom blivit kungliga. Kanske genom ett gudomligt ingripande.
Citera
2013-09-18, 09:20
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urarva
Hur vet du att inte Gud varit inblandad i detta? Att vinna prinsessan och halva kungariket passar utmärkt in i vilken saga som helst, och "vanligt folk" har stundom blivit kungliga. Kanske genom ett gudomligt ingripande.
Ja, i en saga passar det bra. Men i dagens verklighet? Där är jag mer tveksam till upplägget.
Citera
2020-05-09, 23:50
Medlem
elbels avatar
Gammal tråd
Finns det några beräkningar/uppskattningar som visar hur mycket vinst kungen bidrar med?

Typ kungen gör pr, exporten ökar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in