2013-09-17, 20:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Skrämmande att Torbjörn Sjöström gång efter gång påstår i stora medier
att SD överskattas kraftigt av UM, YouGov och Sentio.
Detta utan att Torbjörn Sjöström har det minsta bevis.
Tvärtom alla publicerade mätningar och forskning indikerar entydigt att
telefonundersökningarna från Sjöströms Novus, Sifo, Ipsos och Skop
kraftigt underskattat SD och fortsatt ännu kraftigtare underskattar SD.

Å sedan skriver folk här att de är seriösa. De framstår som riktigt seriösa med förespråkare som Sjöström, som uppenbart tänjer på sanningen.
2013-09-17, 20:54
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Detta är allmänt känt. Det är marknadsundersökningar som företag är beredda att betala för. Sedan betalar partierna för egna undersökningar, som är specialdesignade, så att de kan utforma sin marknadsföring inför val. Media beställer en del, men generellt sätt gör de här undersökningsföretagen opinionsundersökningar för att det är ett utmärkt sätt för dem själva att marknadsföra sig på.
Av det skälet tror jag inte att dessa fejkar resultaten, de vill framstå som seriösa, att lobbyorganisationer beställer undersökningar som skall bekräfta deras intressen är en annan sak.
Nej, ingenting här är allmänt känt. Vi kan bara gissa och anta hur det ligger till. Och det är en väldig skillnad mellan att fejka resultat och att modellera resultat genom viktningar. Ingen har hittills lyckats förklara hur SD kan vara ca 70 procent större i en undersökning jämfört med en annan från samma period. Det är avvikelser vi inte ser beträffande något annat parti, i vart fall inte i undersökning efter undersökning (i alla fall återkommer avvikelser om 50 procent).
2013-09-17, 21:07
Medlem
Lost-Souls avatar
Någon som vet vilka mätningar som är kvar i september? Tippar på att det blir åtta den här månaden - dvs tre st till.
2013-09-17, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Detta är allmänt känt. Det är marknadsundersökningar som företag är beredda att betala för. Sedan betalar partierna för egna undersökningar, som är specialdesignade, så att de kan utforma sin marknadsföring inför val. Media beställer en del, men generellt sätt gör de här undersökningsföretagen opinionsundersökningar för att det är ett utmärkt sätt för dem själva att marknadsföra sig på.
Av det skälet tror jag inte att dessa fejkar resultaten, de vill framstå som seriösa, att lobbyorganisationer beställer undersökningar som skall bekräfta deras intressen är en annan sak.
Exakt. För t.ex. UM är en reklampelare såsom återkommande mätningar i Aftonbladet ett sätt att locka andra uppdragsgivare, och givetvis är det en fjäder i hatten om UM då träffar så rätt som möjligt i AB. Och vad gäller Aftonbladets förhoppning om att det ska gå dåligt för SD så finns en annan sida av myntet, nämligen viljan att varna för att det går läskigt bra för SD. Ett rop på hjälp så att världen ska vakna och mobilisera mot det hemska. Summan av dessa två krafter blir att det nog är bäst att återge siffrorna precis som de är.
2013-09-17, 21:51
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
SD fick 5,4% i valkretsen Stockholms stift i valet till Kyrkomötet.
En stor framgång i Stockholm.
Indikerar chans till 10% eller mer i riksdagsvalet i Stockholm.
Men Stockholms stift är väl mycket mer än Stockholm innanför tull? Stiftet innefattar väl nästan hela Storstockholm inklusive "landsbygsområden" som Södertörn och Roslagen. Så siffran kanske inte är så uppseendeveckande?
2013-09-17, 22:15
Medlem
2big4yous avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Någon som vet vilka mätningar som är kvar i september? Tippar på att det blir åtta den här månaden - dvs tre st till.
Sentio,Ipsos och Novus.
2013-09-17, 22:19
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Exakt. För t.ex. UM är en reklampelare såsom återkommande mätningar i Aftonbladet ett sätt att locka andra uppdragsgivare, och givetvis är det en fjäder i hatten om UM då träffar så rätt som möjligt i AB. Och vad gäller Aftonbladets förhoppning om att det ska gå dåligt för SD så finns en annan sida av myntet, nämligen viljan att varna för att det går läskigt bra för SD. Ett rop på hjälp så att världen ska vakna och mobilisera mot det hemska. Summan av dessa två krafter blir att det nog är bäst att återge siffrorna precis som de är.
Men om man tar alla institut som exempel för att stödja denna tes är man tillbaks i konstaterandet att det kan skilja med upp till 70 procent i stödet för just SD men inte för övriga partier gång efter gång. Jag har svårt att se att något är givet här och ditt exempel med UM tycker jag inte bevisar ett skvatt. Det är svårt att tro att resultaten manipuleras men det är faktiskt lika svårt att tro att institut x får svar som visar att stödet är 6,6 procent och institut y får svar som visar att stödet är 10,8 procent med samma fråga under samma period.
2013-09-17, 22:32
Medlem
Nix-registrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Dock tenderar fler tidningar att återpublicera resultaten om de passar tidningens agenda. Sentio t ex citeras bara i alternativmedia när de ger SD 14+, medan Skop dyker upp överallt när de ger SD 6,6. Så opinionsinstituten har en marknadsfördel om de ger ett resultat som Goldman Sachs och de övriga mediaägarna gillar, även om det också är en balansgång där de riskerar att framstå som inkompetenta.
2013-09-17, 22:33
Medlem
Valar.Morghuliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Men om man tar alla institut som exempel för att stödja denna tes är man tillbaks i konstaterandet att det kan skilja med upp till 70 procent i stödet för just SD men inte för övriga partier gång efter gång. Jag har svårt att se att något är givet här och ditt exempel med UM tycker jag inte bevisar ett skvatt. Det är svårt att tro att resultaten manipuleras men det är faktiskt lika svårt att tro att institut x får svar som visar att stödet är 6,6 procent och institut y får svar som visar att stödet är 10,8 procent med samma fråga under samma period.

Jag skulle tro att de flesta instituten är "ärliga" med sin rapportering av SD. Kan hända att någon enstaka mätning trycker ner SD lite extra bara för att det passar i tiden med vissa händelser.

Anledningen till att ett institut visar 6.6 % och ett annat 10.8 % för samma period tror jag främst beror på olika metoder, och inte att de vill trycka ner SDs %. På valdagen får vi se vilkas metoder som är att föredra.
2013-09-17, 22:38
Medlem
trailblasers avatar
Det går jävligt bra för SD nu. Synd att man aldrig kan vara helt nöjd. Snedsteget från S Bojerud var ju inte det bästa. Men det är en annan fråga.
2013-09-17, 22:40
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valar.Morghulis
Jag skulle tro att de flesta instituten är "ärliga" med sin rapportering av SD. Kan hända att någon enstaka mätning trycker ner SD lite extra bara för att det passar i tiden med vissa händelser.

Anledningen till att ett institut visar 6.6 % och ett annat 10.8 % för samma period tror jag främst beror på olika metoder, och inte att de vill trycka ner SDs %. På valdagen får vi se vilkas metoder som är att föredra.
Så är det kanske men det förklarar inte varför man bara ser dessa avvikelser när det gäller SD och inte de övriga partierna. Jag vet att det jag skriver är väldigt folieklätt men ingen har ju kunnat ge en rimllig förklaring till det här besynnerliga fenomenet.
2013-09-17, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Så är det kanske men det förklarar inte varför man bara ser dessa avvikelser när det gäller SD och inte de övriga partierna. Jag vet att det jag skriver är väldigt folieklätt men ingen har ju kunnat ge en rimllig förklaring till det här besynnerliga fenomenet.

Skillnaden mellan SD och de övriga partierna är skämmighetsfaktorn, som gör det svårt att korrekt uppskatta deras faktiska stöd i opinionen. Kanske kan man tänka sig att denna extra svårighetsgrad gör att även små skillnader i opinionsinstitutens arbetssätt får stor inverkan på resultatet.

/SD-trollet

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in