Polisen medger att delar av förundersökningen inte utförts med tillbörlig noggrannhet:
Citat:
Polisen medger "skrivfel" i utredningen av det så kallade skelettmålet: dvd-skivor med sexuellt innehåll låg inte på Helenas datorbord.
Den för brott mot griftefriden dömda Helena och hennes advokat Annika Stanislaus hävdade i hovrätten att polisen på flera sätt manipulerat utredningen.
När en av polisens it-forensiker, på åklagarens begäran, vittnade under tisdagen, medgav hon att hon felaktigt skrivit att en samling cd- och dvd-skivor legat på Helenas datorbord.
- Det är ett skrivfel. Jag är inte mer än människa, sa it-forensikern som ansåg påståendet om manipulation vara "ganska kränkande".
Hovrätten verkar dock inte tillmäta det någon relevans. Advokaten Stanislaus griper nog efter halmstrån här:
Citat:
- Skalpeller har flyttat över till en plastlåda, en polislegitimation har hoppat upp i en väska, sa Annika Stanislaus.
Hovrättslagman Åke Thimfors frågade advokaten vad hon drar för slutsats av detta, och fick ett avböjande svar:
- Jag vill bara peka på att det gått till på det här sättet
.
Tydligen har HL blivit överfallen vid tre tillfällen! En 35-åring ska sitta häktad:
Citat:
Vid hovrättsförhandlingens slut vände sig Helena till åklagaren.
- Jag anser att jag utsatts för ett rättsövergrepp. Jag har under hela utredningen saknat åklagarens objektivitet. Jag är förtalad på grund av detta över hela världen och min familj och släkt har hängts ut på internet.
Helena berättade att hon tre gånger överfallits och misshandlats sedan hon släpptes 30 november efter att varit frihetsberövad sedan 5 september förra året. Vid ett av överfallen blev hon slagen över benen med ett baseballträ och fick höra "du skall dö din jävla nekrofilhora".För det senaste överfallet, rubricerat som grov misshandel, sitter en 35-årig man häktad.
Dom om tre veckor - 8 oktober.
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2043266-polisen-medger-fel-i-skelettmalet