2013-09-17, 17:47
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kef71
Nu fattade jag 0, vad menar du med "juridiska grodor"?
Hur man legitimerat t.ex fundamentalistiskt generell tillämpning eller legitimerat toleransnivåer, utifrån religiösa källor, som handhålls av "expertis". När oinformerade eller okunniga går oproportionerligt bärsärk, över saker de borde ha underkastat sig istä'llet, går inte in på detaljer. Men det vinlar av fel begågna via juridik, blir istället icke-juridik.

Som jag skrivit : demokratin (kan) äventyras, har gjort och lever på ett jävla gungfly istället.
Citera
2013-09-17, 17:48
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Hur man legitimerat t.ex fundamentalistiskt generell tillämpning eller legitimerat toleransnivåer, utifrån religiösa källor, som handhålls av "expertis". När oinformerade eller okunniga går oproportionerligt bärsärk, över saker de borde ha underkastat sig istä'llet, går inte in på detaljer. Men det vinlar av fel begågna via juridik, blir istället icke-juridik.

Som jag skrivit : demokratin (kan) äventyras, har gjort och lever på ett jävla gungfly istället.

Kristallklart!
Citera
2013-09-17, 17:48
Medlem
Citat:
Tack för svaret, jag misstänkte att så är fallet. Frågan är dock, kan du börja se världen i svartvitt igen efter att ha sett den i färg?

Nej det är omöjligt.
Jag kan ju inte gärna oveta vad jag vet.
Lögn är lögn även i gyllene förpackning.
Det finns ingen väg tillbaka även om utpressningen med familjen som gisslan tar hårt och gör jävligt ont.
Citera
2013-09-17, 17:54
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Nej det är omöjligt.
Jag kan ju inte gärna oveta vad jag vet.
Lögn är lögn även i gyllene förpackning.
Det finns ingen väg tillbaka även om utpressningen med familjen som gisslan tar hårt och gör jävligt ont.

Du, jag lider med dig. Jag hoppas att du finner/funnit lycka med nån annan och du får/har ett bra liv. Jag förstår att familjen betyder mycket, men det är inte allt här i livet.
Citera
2013-09-17, 17:58
Medlem
Citat:
En sak till bara. Jag och många andra har märkt att dom barn som blir indoktrinerade med konservativa religiösa funderingar och sen tar sig ur den, har en benägenhet att hamna i "fel sällskap". Vet inte riktigt vad det beror på men ett antagande är väl att dom har möjlighet att "leva upp" så att säga. Har träffat många ex religiösa (både JV och andra) som haft det svårt efter att ha lämnat sitt religiösa förflutna och det har tagit tid för dom att acklimatisera sig. Har du några synpunkter på den saken. Jag menar, du har det bra nu eller?

Förstår hur du tänker,men det finns väll inga "faktauppgifter" på antal % fd vitten som "hamnat snett", "vanliga svensson" leder nog den ligan..

Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Och hade du stannat kvar och döpt dig och sedan fått problem, hade du blivit utesluten och förlorat dina anhöriga som var kvar i JV.
Jag hade inte fått dom problemen om jag hade stannat kvar
Citera
2013-09-17, 18:01
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Förstår hur du tänker,men det finns väll inga "faktauppgifter" på antal % fd vitten som "hamnat snett", "vanliga svensson" leder nog den ligan..

Jag menade inte enbart JV utan även andra fundamentalistiska religiösa inriktningar.

Citat:

Men du hade kanske fått en hel del nya istället...
Citera
2013-09-17, 18:14
Medlem
Citat:

Nä, men du skulle förmodligen fått andra problem istället. Bara för att du (tror dig) klarat dig så bra trots en uppväxt i jw så behöver det samma inte gälla för andra.

Edit:
Alltid lika fascinerande när folk drar allmängiltiga slutsatser från sina personliga erfarenheter.
Citera
2013-09-17, 18:25
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:

Samtidigt måste du väl ändå komma ihåg, vad fundamentalistisk trosupptagning betyder, du hade stannat kvar och fått antingen inordna dig i fördomsföreställningarna resp. underordna dig då jag gissar, att man också inom jehovas-liturgin, framhåller flickors svaghet och gärna försrärker deras "naturliga sårbarhet" Eller? gör man inte det?

Jag skulle kunna yttra mig på liknande vis utefter katolicism, hade jag hållt mig fortsatt underordnad den dumhet man ville tillskriva mig utifrån att vara flicka, så hade jag så klart "fått beskydd" och "vägledning" och kanske också belöning (finansiellt) ... men man behagade inte ens tilltala mig respektfullt, inte se mig som myndig individ, allt går via gammalmodig tillämpning av de fördomspaket som gällde då, gäller nu. Man är EXTREMT selektiv och väldigt glad att blunda och utnyttja. För mitt vidkommande inte sexuellt men ordentligt kränkande, dvs ordentligt intill märgen.

Det blev ett tidigt adjö från mig, till familjens förtret och oförståelse över vad man "ställt till med" : så sekterism, det finns också i kristendom, protestantismen vet vi, de är inte sena med att t.ex säga så här : "svara inte emot (idiot) de får lära sig att tiga, och bli riktiga idioter istället för tilltänkta idioter.

Halleluja, vänta... böna.. be.. vänta.. tiga... och invänta de vilka tror sig ha fått de heliga budskapen, religion funkar eakt likadant överallt, hjärntvätt och fördumning.
Citera
2013-09-17, 18:48
Medlem
Citat:
Du, jag lider med dig. Jag hoppas att du finner/funnit lycka med nån annan och du får/har ett bra liv. Jag förstår att familjen betyder mycket, men det är inte allt här i livet.

Jag mår riktigt bra, tackar som frågar.
Hade som tur var ett stort kontaktnät utanför JV som har funnits till hands när det har varit jobbigt.
Nybliven pappa har satt lite extra guldkant på tillvaron.
Tråkigt bara att jag inte kan dela glädjen med resten av familjen så som vi alltid har gjort förr.
Men de måste få göra sina val precis som jag gör mina.
Their loss, typ.

Jag har all förståelse och sympati med de som är medlemmar i JV.
Med de ansvariga ledarna är det däremot en helt annan sak.
Citera
2013-09-17, 18:51
Medlem
Citat:

Inget av problemen hade nåt med dig att göra?
Annars, jo.
Citera
2013-09-17, 18:51
Medlem
Flugor kring en honungsburk, varför är det så?
Citera
2013-09-17, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Flugor kring en honungsburk, varför är det så?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in