2013-09-16, 15:33
Bannlyst
Någon som har något att rapportera från rättegången? Borde vara slut för dagen nu.
Citera
2013-09-16, 17:37
Medlem
Tjackad-Tullares avatar
När var det domen i TR föll mot henne?
Citera
2013-09-16, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av b0llarnAiDig
Någon som har något att rapportera från rättegången? Borde vara slut för dagen nu.
Göteborgspesten har vaknat till liv. Det verkar vara en catfight under uppsegling i hovrätten:
Citat:
Skelettkvinnan: Polisen manipulerade utredning
Advokat Annika Stanislaus försvarar 38-åriga Helena som i december fälldes för brott mot griftefriden.
Vid den första av två rättegångsdagar gick hon till attack mot utredningen som ledde till den fällande domen i tingsrätten:

- Det har påståtts att spindeltravarna (med 54 cd- och dvd-skivor) återfunnits på databordet. Det har de inte. Skivorna fanns någon helt annanstans.
Kammaråklagare Kristina Ehrenborg-Staffas, som blev hörbart arg flera gånger under förhandlingen, replikerade:
- Gör försvaret gällande att polisen medvetet manipulerat?
På detta svarade advokaten nej och tillade att hon enbart ville peka på det förhållandet att ett foto av Helenas datorbord, taget vid tillslaget i hennes lägenhet 5 september, inte visar någon trave med datorskivor. I polisutredningen står dock att 54 skivor hittats på datorbordet.
Märklig rubrik förresten! Texten i artikeln säger ju raka motsatsen!

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2040307-skelettkvinnan-polisen-manipulerade-utredning

Citat:
Ursprungligen postat av Tjackad-Tullare
När var det domen i TR föll mot henne?
17 december 2012.
Senast redigerad av adolfhilter 2013-09-16 kl. 17:56.
Citera
2013-09-16, 18:00
Medlem
Okej att H har skador på sina händer, men att GP har pixlat fingrarna på bilden i artikeln..

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2040307-skelettkvinnan-polisen-manipulerade-utredning
Citera
2013-09-16, 19:43
Medlem
Vad hade nya vittnet att tillföra?
Citera
2013-09-16, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adolfhilter
Göteborgspesten har vaknat till liv. Det verkar vara en catfight under uppsegling i hovrätten:

Märklig rubrik förresten! Texten i artikeln säger ju raka motsatsen!

17 december 2012.
En vän till mig säger att GM "leder" på poäng och åklagaren verkar tämligen förvirrad medans H är lugn och saklig.
Citera
2013-09-16, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Vad hade nya vittnet att tillföra?

Nytt vittne?

Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
En vän till mig säger att GM "leder" på poäng och åklagaren verkar tämligen förvirrad medans H är lugn och saklig.

Åklagaren har väl säkert haft 40-50 domstolsförhandlingar sedan tingsrättsronden och är väl inte lika påläst längre.

Inget annat intressant som hände?
Citera
2013-09-16, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av feberfuktig
Nytt vittne?

Åklagaren har väl säkert haft 40-50 domstolsförhandlingar sedan tingsrättsronden och är väl inte lika påläst längre.

Inget annat intressant som hände?
Det är vad jag hört om rättegången.
Citera
2013-09-17, 18:25
Medlem
Polisen medger att delar av förundersökningen inte utförts med tillbörlig noggrannhet:
Citat:
Polisen medger "skrivfel" i utredningen av det så kallade skelettmålet: dvd-skivor med sexuellt innehåll låg inte på Helenas datorbord.

Den för brott mot griftefriden dömda Helena och hennes advokat Annika Stanislaus hävdade i hovrätten att polisen på flera sätt manipulerat utredningen.
När en av polisens it-forensiker, på åklagarens begäran, vittnade under tisdagen, medgav hon att hon felaktigt skrivit att en samling cd- och dvd-skivor legat på Helenas datorbord.
- Det är ett skrivfel. Jag är inte mer än människa, sa it-forensikern som ansåg påståendet om manipulation vara "ganska kränkande".

Hovrätten verkar dock inte tillmäta det någon relevans. Advokaten Stanislaus griper nog efter halmstrån här:
Citat:
- Skalpeller har flyttat över till en plastlåda, en polislegitimation har hoppat upp i en väska, sa Annika Stanislaus.
Hovrättslagman Åke Thimfors frågade advokaten vad hon drar för slutsats av detta, och fick ett avböjande svar:
- Jag vill bara peka på att det gått till på det här sättet
.

Tydligen har HL blivit överfallen vid tre tillfällen! En 35-åring ska sitta häktad:
Citat:
Vid hovrättsförhandlingens slut vände sig Helena till åklagaren.
- Jag anser att jag utsatts för ett rättsövergrepp. Jag har under hela utredningen saknat åklagarens objektivitet. Jag är förtalad på grund av detta över hela världen och min familj och släkt har hängts ut på internet.

Helena berättade att hon tre gånger överfallits och misshandlats sedan hon släpptes 30 november efter att varit frihetsberövad sedan 5 september förra året. Vid ett av överfallen blev hon slagen över benen med ett baseballträ och fick höra "du skall dö din jävla nekrofilhora".För det senaste överfallet, rubricerat som grov misshandel, sitter en 35-årig man häktad.
Dom om tre veckor - 8 oktober.

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2043266-polisen-medger-fel-i-skelettmalet
Citera
2013-09-17, 19:01
Medlem
krang2s avatar
@adolfhitler,
Tack för utstationering av nyheterna.
Lagen bestämmer hur man definierar griftefriden, inte Ehrenborg-Staffas. Hon bör ersättas med en objektiv, professionell statlig advokat.
Citera
2013-09-17, 21:52
Medlem
Kamelfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krang2
@adolfhitler,
Tack för utstationering av nyheterna.
Lagen bestämmer hur man definierar griftefriden, inte Ehrenborg-Staffas. Hon bör ersättas med en objektiv, professionell statlig advokat.
Nej, hon gjorde ett fantastiskt arbete även i HR
Citera
2013-09-17, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamelfittan
Nej, hon gjorde ett fantastiskt arbete även i HR
Vad hade det nya vittnet att säga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto