2013-08-20, 14:50
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
"För att det heter så"... Vilket jävla argument. Säger du sangtimeter eller sentimeter? Fåtöj eller fåtölj?
I min idiolekt av det svenska språket heter det sentimeter, fåtölj och suppleang. Därför uttalar jag det så, eftersom något annat vore antingen direkt fel eller att lägga mig till med ett främmande sätt att tala. Jag ger blanka fan i historien bakom orden, det här är de uttal jag har lärt mig och därför är det så det heter för mig.
Citera
2013-08-20, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av In-Fredel
Det utesluter ju inte att ett visst uttal faktiskt råkar ha bevarats av talarna.
Visst är det så. Men om man inte gråter över att våra föräldrar sket i sina föräldrars sangtimeter och sa sentimeter i stället, varför uppröras över att våra barn säger suppleant i stället för suppleang?

Det är ju bara ytterligare en uppvisning av "alla förändringar innan jag blev medveten om det svenska språket är okej, alla förändringar som sker efter är djävulens verk"-attityden som är så jävla närvarande hos folk.

Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
I min idiolekt av det svenska språket heter det sentimeter, fåtölj och suppleang. Därför uttalar jag det så, eftersom något annat vore antingen direkt fel eller att lägga mig till med ett främmande sätt att tala. Jag ger blanka fan i historien bakom orden, det här är de uttal jag har lärt mig och därför är det så det heter för mig.
Ja, jag har inga problem med det, jag säger precis som du. Jag rättar mina barn när de uttalar någonting fel också, för att få dem att prata som jag gör. Men "felaktigt" uttal... När blev sentimeter rätt uttal? Och vem bestämde det? Vem är du eller jag att medvetet försöka hindra det svenska språkets naturliga utveckling, särskilt när det handlar om förändringar av ett ord vi själva förstärker i ett annat?
Citera
2013-09-17, 12:06
Medlem
Psychopatricks avatar
Finns ingenting jag hatar mer. "PENGSION" Det heter för fan pension.

Jag hatar också folk som säger "förschäkring" istället för "försäkring".
Citera
2013-09-17, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychopatrick

Fast "förschäkring" är väl ett korrekt uttal? Uttalar du t.ex. fors precis som det stavas också?
Citera
2013-09-17, 13:38
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModMerc
Fast "förschäkring" är väl ett korrekt uttal? Uttalar du t.ex. fors precis som det stavas också?

Rättelse "försh" inte "försch", förstår du?
Citera
2013-09-17, 15:01
Bannlyst
Citat:

Du uttalar inte r som r i "försäkring". Bara skåningar och finlandssvenskar uttalar ordet "riktigt".
Citera
2013-09-17, 15:56
Medlem
MauroSpockos avatar
Citat:
Hur i hela fridens namn förväntar du dig att någon annan mänsklig varelse ska förstå sig på din godtyckligt hemmakokta ad hoc-stavning?
Citera
2013-09-17, 15:58
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Visst är det så. Men om man inte gråter över att våra föräldrar sket i sina föräldrars sangtimeter och sa sentimeter i stället, varför uppröras över att våra barn säger suppleant i stället för suppleang?
Fast just det gör de ju inte. Dessutom handlar tråden, om du faktiskt läser den, inte ett skvatt om att föräldrar tycker att barn uttalar fel. Den handlar, med den terminologin, om att barn tycker att föräldrarnas äldre uttal är käpprätt åt helvete fel och jättejättejättejättebonnigt och obildat.

Citat:
Det är ju bara ytterligare en uppvisning av "alla förändringar innan jag blev medveten om det svenska språket är okej, alla förändringar som sker efter är djävulens verk"-attityden som är så jävla närvarande hos folk.
Bara om man inte kan läsa innantill.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-09-17 kl. 22:21.
Citera
2013-09-17, 16:04
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Pengsjon är de nog mycket få som säger, så det behöver du nog inte ondgöra dig över. Däremot har SAOL pangsjon som förstahandsalternativ. Gör det ont?

Citat:
Menar du med ett bakre sje-ljud? Det är ju inte så vanligt, men jag har faktiskt hört en och annan nolaskogsare uttala så.
Citera
2013-09-18, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Fast just det gör de ju inte. Dessutom handlar tråden, om du faktiskt läser den, inte ett skvatt om att föräldrar tycker att barn uttalar fel. Den handlar, med den terminologin, om att barn tycker att föräldrarnas äldre uttal är käpprätt åt helvete fel och jättejättejättejättebonnigt och obildat.

Bara om man inte kan läsa innantill.
Du missar hela poängen. Vad det handlar om är att folk anser att det uttal DE har är korrekt, och att om den äldre (eller yngre) generationen har ett annat uttal så är det fel/obildat/bonnigt.

Accepterar man att en tidigare generation gått från sangtimeter till sentimeter borde man väl vara redo att acceptera att en nyare generation går från suppleang till suppleant. Inte sant?
Citera
2013-09-18, 15:00
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du missar hela poängen. Vad det handlar om är att folk anser att det uttal DE har är korrekt, och att om den äldre (eller yngre) generationen har ett annat uttal så är det fel/obildat/bonnigt.
Om du tror att det är på det viset, så tror du fel, och vet inte vad du pratar om. Det normala är att den äldre generationen anser att den yngre talar fel och obildat, visst. Men den yngre generationen brukar inte tycka att den äldre generationen talar fel och obildat. De brukar tycka att den talar tillgjort eller urmodigt. Vad som utmärker den här tråden är att representanter för den yngre generationen i mycket hårda tongångar har fel- och obildningsförklarat det äldre uttalet, samt sammanfört det med andra uttalsvarianter som det inte har ett skvatt att att göra med, varken diakroniskt eller språksociologiskt. Det är anmärkningsvärt, och om man gör sig mödan att faktiskt läsa tråden tycker jag inte att det borde krävas mer än strax under normalbegåvning för att observera detta.

Citat:
Accepterar man att en tidigare generation gått från sangtimeter till sentimeter borde man väl vara redo att acceptera att en nyare generation går från suppleang till suppleant. Inte sant?
Jo, men dels handlar alltså tråden inte om det, utan utgår från att den yngre generationen vägrar acceptera den äldres språkbruk, och dels är ju observationen i tråden att det, intressant nog, inte verkar vara något nytt uttal på gång just i fallet suppleant.

Som sagt, det är alltid bra att läsa en tråd innan man postar i den...
Citera
2013-09-18, 16:00
Medlem
Psychopatricks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MauroSpocko
Hur i hela fridens namn förväntar du dig att någon annan mänsklig varelse ska förstå sig på din godtyckligt hemmakokta ad hoc-stavning?

Håll käften din förbannade tolvåring
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in