2013-08-19, 22:10
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
text
Av ren nyfikenhet: Hur uttalar du själv suppleant?
Citera
2013-08-19, 22:20
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JaneC
Av ren nyfikenhet: Hur uttalar du själv suppleant?
Nu vet jag inte vilket av mina inlägg du syftar på, eftersom du censurerat i citatet, men jag skulle nog säga suppleang. Precis som jag säger proschekt, och inte projekt. Nu diskuterar vi ju i och för sig ng:andet i ns-stavelser, vilket suppleant inte är ett exempel på.
Citera
2013-08-19, 23:01
Medlem
JaneCs avatar
Citat:
Nu vet jag inte vilket av mina inlägg du syftar på, eftersom du censurerat i citatet
Tja, det senaste? Annars var det mest ett sätt att markera att frågan var riktad till dig.

Citat:
Nu diskuterar vi ju i och för sig ng:andet i ns-stavelser, vilket suppleant inte är ett exempel på.
OK. Förutom exemplen i förstainlägget har detta inte framgått så särskilt tydligt och du skrev i ett senare inlägg att det gick bra att behandla alla former av ng:ande när folk började komma med exempel som inte handlade om ns-stavelser.

Men i franska lånord som slutar just på -ant så är det plötsligt helt OK att vara lite icke bokstavstroget franskinspirerad? Det var mest det jag undrade.
Citera
2013-08-19, 23:13
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Tja, det senaste? Annars var det mest ett sätt att markera att frågan var riktad till dig.
Det finns andra, mer effektiva sätt att markera att en fråga är riktad till en specifik postiljon än att använda citatfunktionen och sedan censurera innehållet.

Citat:
OK. Förutom exemplen i förstainlägget har detta inte framgått så särskilt tydligt och du skrev i ett senare inlägg att det gick bra att behandla alla former av ng:ande när folk började komma med exempel som inte handlade om ns-stavelser.
Ja, men nu har jag ändrat mig. Från och med nu är det endast ns-stavelser som gäller.

Citat:
Men i franska lånord som slutar just på -ant så är det plötsligt helt OK att vara lite icke bokstavstroget franskinspirerad?
Ja.
Citera
2013-08-20, 00:28
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Nu har jag ändrat mig igen. Nu är det ånyo tillåtet att diskutera andra stavelser än just ns-stavelsen.

Jag kom nämligen på ordet pendyl. Det ska väl egengkligen uttalas pangdyl, men se det gör inte jag. Jag uttalar det som det stavas. Det bekräftar väl den inte helt smickrande bild JaneC målar upp av mig som en selektiv frankofob, med viss ängslighet när jag ska välja uttal?
Citera
2013-08-20, 08:03
Bannlyst
Jag är också selektiv frankofob. Säger "pangsjon" t.ex. Där tycker jag att det låter obildat att uttala det som det stavas.

Å andra sidan låter det väldigt skitnödigt att använda ng i många andra ord. Till min glädje saknar både tyska och engelska ofta ng i just de ord där jag själv inte uttalar det.
Citera
2013-08-20, 09:05
Medlem
Citat:
Nu har jag ändrat mig igen. Nu är det ånyo tillåtet att diskutera andra stavelser än just ns-stavelsen.

Jag kom nämligen på ordet pendyl. Det ska väl egengkligen uttalas pangdyl, men se det gör inte jag. Jag uttalar det som det stavas. Det bekräftar väl den inte helt smickrande bild JaneC målar upp av mig som en selektiv frankofob, med viss ängslighet när jag ska välja uttal?
Som svensk med franska som arbetsspråk tycker jag att det ängsliga skulle vara att välja ett ng-uttal för att det var så det uttalades när ordet kom till svenskan och svensken inte kunde uttala nasalljudet ordentligt.

Språk är dynamiska och orden är inte längre franska, utan svenska. Inte en människa under 80 uttalar Jean som shang, centimeter som sangtimeter, så varför ska man hålla så jävla hårt på suppleang t ex? Nä. Fy. Jag säger antrekå på svenska, trots att jag kan uttala det korrekt på franska och vet att frankofiler säger angtrekåt. För att jag kan. Och vill. Och får.
Citera
2013-08-20, 09:22
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laspeyres
Språk är dynamiska och orden är inte längre franska, utan svenska. [...] så varför ska man hålla så jävla hårt på suppleang t ex?

Kanske därför att det heter så i ens språk? Ska du ta avstånd från ett uttal bara för att det var rådande när ordet lånades in kan du väl lika gärna undra varför man ska hålla så jävla hårt på [s] i början av ordet också.
Citera
2013-08-20, 09:25
Medlem
mrdannenergidrinks avatar
Har också hört detta fenomen ett antal gånger
Citera
2013-08-20, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av atitaranta-
Kanske därför att det heter så i ens språk? Ska du ta avstånd från ett uttal bara för att det var rådande när ordet lånades in kan du väl lika gärna undra varför man ska hålla så jävla hårt på [s] i början av ordet också.
"För att det heter så"... Vilket jävla argument. Säger du sangtimeter eller sentimeter? Fåtöj eller fåtölj?

Jag tar inte avstånd från ords uttal för att de var rådande när orden lånades in, jag tar avstånd från argumentet att inlånade ords uttal alltid ska, bör och måste vara samma som när de lånades in. Det är en enorm skillnad, jag hoppas du greppar den.
Citera
2013-08-20, 11:08
Medlem
atitaranta-s avatar
Citat:
"För att det heter så"... Vilket jävla argument. Säger du sangtimeter eller sentimeter? Fåtöj eller fåtölj? Jag tar inte avstånd från ords uttal för att de var rådande när orden lånades in, jag tar avstånd från argumentet att inlånade ords uttal alltid ska, bör och måste vara samma som när de lånades in. Det är en enorm skillnad, jag hoppas du greppar den.
Till skillnad från dig greppar jag mer än så. Adjö.
Citera
2013-08-20, 13:15
Medlem
Citat:
[J]ag tar avstånd från argumentet att inlånade ords uttal alltid ska, bör och måste vara samma som när de lånades in. Det är en enorm skillnad, jag hoppas du greppar den.
Det utesluter ju inte att ett visst uttal faktiskt råkar ha bevarats av talarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in