Citat:
Ursprungligen postat av
Akt
Fick svar från Carmina. Inte vad jag hade förväntat mig, de säger helt enkelt att det skall vara så eftersom deras läder är så naturligt att det blir känsligare än andra tillverkare. Konstigt då jag bara undrade om det ska vara så att lädret ska gå sönder efter två användningar eller om mina skor kan ha någon fel. Jag nämnde även att jag har en del andra kvalitétsskor där jag inte alls haft samma problem så de vet att jag har en vettig referenrspunkt på hur mycket kraft jag slog i med.
Bra att veta att jag får hålla mig till andra tillverkare i framtiden. Så då återstår frågan, använder Vass läder av vettigare kaliber som är mer jämförbart med t.ex. CJ?
Citat:
Thank you for contacting Carmina Shoemaker . I am sorry to tell you that these both are two hard scratches . We use anilines not covered very natural leathers , for this reason they are more delicate. With leathers not so natural maybe this could not been happened .
If you want to send them out to us we can try to disguise the scratches
.
Jag förstår att du känner dig besviken, och läser deras mail på det mest negativa sättet. När jag läser det upplever jag att de:
* Anser att den skadan som syns är orsakad av en kraftig islagning. Alltså inte som du menar att du slog i lätt, och vem kan egentligen anklaga dem? De har ingenting som ger de anledning att lita på att du verkligen slagit i de väldigt lätt, och skulle de byta alla skor som folk repar hade de förlorat ohyggligt på det.
* När de pratar om att de använder anilinfärgat, naturligt läder som är mer känsliga än andra, uppfattar jag det som att de jämför med billigare corrected grain-läder, som de facto är lite tåligare mot liknande repor tack vare plastbeläggningen (dock går det inte att täcka över på samma sätt när skada väl uppstått). För anilinfärgat full grain-läder används av i princip alla kvalitetsskotillverkare, jämte vegetabiliskt garvat och "crust"-läder som är vanligare bland finare, och är ingenting som de har som är känsligare än andra.
* De erbjuder dessutom att försöka rätta till skadan om du skickar dem till dem, vilket ändå får anses som en klart godkänd kundservice i det här fallet. Många tillverkare hade aldrig ens svarat på mailat till att börja med, och än mindre erbjudit sig att försöka reparera den själva. Antalet tillverkare som utan att blinka ersätter en sko för att en person mailar en bild på en skada och påstår att den uppkommit av en liten, lätt smäll är sannolikt extremt få.
Var det så att de repat sig lika lätt på många andra ställen också? Eller är det bara den repan som blivit så illa? I så fall är det i mina ögon högst troligt att du bara haft maximal otur, att den lilla plastbiten på stolen lyckats vara så vass att en liten smäll på just det sättet orsakade en så stor skada. För att läder repas är ingenting man någonsin kommer ifrån, så är det, både när det gäller kvalitetsskor för 2000 kronor, för 3500 kronor eller för 10 000 kronor. Och ibland krävs väldigt lite, om man har otur, oftast krävs dock mer, för att orsaka ordentligare skador.
Har själv fått revor på flera skor. Skrivit om det på bloggen, i följande inlägg. Den värsta revan i andra inlägget orsakades också av en plasdetalj som satt på en datorupphängning under skrivbordet, utan en alltför kraftig smäll. Trist, men så är det. De fixades dock bättre än på bilden nedan efter att skomakaren limmat ihop revan lite och fått ordning på alla lösa delar, och jag sedan grundligt jobbat med att täcka den med tiden. Så gå till en duktig skomakare och be honom limbehandla lite, för att fästa lösa delarna och göra det enklare att snygga till.
http://shoegazingpunktse.blogspot.se/2012/10/tipset-fa-bort-revor-i-skinnet.html
http://shoegazingpunktse.blogspot.se/2012/11/fortsattning-fa-bort-revor-i-skinnet.html