2013-09-17, 01:26
Medlem
FUP-12s avatar
Jag är långt ifrån klar med genomläsningen av fallet, men kan ändå inte låta bli att posta följande reflektion.

Jag blir faktiskt lite förvånad över att det är så pass många i tråden som misströstar inför utgången av målet och inte tror att PK kommer att fällas i TR och att HR kommer att fastställa domen. Kanske det beror på att man inte vågar hoppas längre (om man är ölänning av börden) eller också kanske det beror på en sund skepsis mot bevisningen?

Hursomhelst, jag är inte den som brukar ”Ropa hej, förrän snickaren sitter på riksanstalt”, som det gamla svenska allmogeuttrycket lyder. Men i detta fall gör jag faktiskt det.

Om jag har fattat kraven på struktural bevisning, indiciemål, rätt (och jag är ingen lagklok, utan en glad amatör) så kan dessa krav sammanfattas på följande vis:

För fällande dom i ett indiciemål krävs att det kan klarläggas:

1. att brott har begåtts

(Finns: dödsorsaken och dödssättet - ”annans handaverkan” - är konstaterade)

2. att den misstänkte har befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen

(Finns: Mobilmastningen, efter 15:20-15:30)

3. att denne haft möjlighet att utföra gärningen

(Finns: Det krävdes att GM befann sig på platsen, vid tidpunkten och hade tillgång till mordvapnet – hagelgevär, kaliber 12 med äldre förladdning, vilket PK hade.)

4. att annan gärningsman kan uteslutas.

Det sista kravet är egentligen dubbelt. Det handlar i första hand om att identifiera och utesluta konkreta alternativa gärningsmän.

Säg till exempel att två trovärdiga vittnen, oberoende av varandra, kl 15:30 den 13/12 hade observerat en kvinna gående med ett hagelgevär under armen i riktning mot Vedbormsv. 100. Då hade det varit nödvändigt att utesluta denna högst konkreta alternativa gärningsman (-kvinna). Det hade varit grundförutsättningen för en negativ bevisning. Några sådana iakttagelser finns inte i detta fall.

Utöver detta måste man utesluta teoretiska alternativa gärningsmän. Detta betyder inte att polisen måste kunna utesluta alla andra personer som befann sig på norra Öland vid tidpunkten. Utgångspunkten är utredningen, och huruvida något framkommit i den som pekar på någon annan person som haft motiv, möjlighet och tidsmässigt och geografiskt befunnit sig i området. Detta är ett stort steg och i mitt tycke ganska vanskligt, men vad jag kan se verkar inte utredningen ge utrymme för någon sådan alternativ gärningsman.

För att punkt 4 ska gälla krävs också:

1. stödjande bevisning som klargör de väsentliga delarna av händelseförloppet

(Finns: Brottsplatsundersökning och rättsmedicinskt utlåtande.)

2. samt positivt knyter just den tilltalade vid brottet.

(Finns: Blod från BO 1 återfanns på ett gevär – av samma typ, kaliber och med samma ammunition som BO 2 sköts med. Ett gevär av denna typ var förvarat i ett vapenskåp som mtGM hade tillgång till, det hade inte lånats ut och hade inte heller ens hanterats av BO 1.)

Utöver detta kan tillkommer följande tre indicier:

1. Det ekonomiska motivet. Det handlar inte i första hand om huruvida PK var i mer eller mindre behov av pengar vid just detta datum - mobiltrafiken visar dock att han var ganska desperat - utan att morden i sig är knutna till ett brott med ekonomiskt motiv genom det uppbrutna kassaskåpet.

2. Att morden sammanfaller med ett uppehåll i mobiltrafiken på två och en halv timme, som utgör en avvikelse från det tidigare mönstret av mobilanvändningen och där PK:s förklaring till uppehållet inte stöds av utredningen.

3. De raderade SMS:en. Här kommer två versioner ställas mot varandra. Åklagarens, som hävdar att raderingen har gjorts som ett led i att efterhand dölja brottet, och PK:s som hävdar att raderingen var ett resultat av polisens tömning av telefonerna. Eftersom det senare är uteslutet tekniskt kommer det förra alternativet att väga tyngre.

Som jag ser det är bevisningen i detta fall starkare än i exempelvis Arbogafallet, som ledde till fällande domar i två instanser, och som tycks ha satt nivån på vad som krävs i indiciemål även om saken inte prövades av HD.

Jag tror helt enkelt PK kommer att bli fälld.

Sedan är det väl bara att nollställa klockan och vänta in nästa eventuella dubbelmord-mordbrand och se om TR var rätt ute…
Citera
2013-09-17, 02:22
Medlem
Grandiosos avatar
Sid 1900 i FUP

F: Mm. Har du lånat pengar av Gustav och Annika vid nåt tillfälle?
P: Aldrig någonsin lånat en krona av Gustav och Annika. Jag har aldrig frågat dom heller.
F: Mm
P: Aldrig nånsin.
F: Hur kommer det sig att du aldrig har ens … har frågat dom?
P: Nej. Jag vet inte. Jag har inte gjort det.
P: Näe. Jag vet inte varför … eller varför. Det … det är väl bra och inte ha frågat.
P: Nej. Jag har inte gjort det. Jag har ingen aning.

---------------------------------------------------------------------------------------------------- -

PK kommer inte till paret den eftermiddagen i någon tro om att han kanske ska få låna pengar
för det vet han mycket väl att det inte kommer att gå.
Han kommer dit i avsikten att rånmörda. Det är, enligt min mening, planerat från
den stund han stiger ur sin bil och närmar sig G*stavs garage.
PK är i ett mycket desperat ekonomiskt läge som bekant och väljer som minst en gång
tidigare att skaffa nödvändiga medel genom att beröva andra livet.
Ordentligt trängd i sitt liv släpper alla spärrar hos den här människan och då tvekar han
inte om att bringa död omkring sig.
Men det är slut med det nu. Nu får det vara nog.
Skräckens tider är över. För mycket lång tid framåt i vart fall.
Citera
2013-09-17, 02:32
Medlem
sinfons avatar
Jag tycker blodet på geväret utgör bevismaterial som är betydligt viktigare än vad som generellt ges sken av i tråden. Det har inte framkommit någon som helst rimlig förklaring till varför brottsoffrets blod finns på ett av den misstänkte gärningsmannens vapen. Annat än att det befunnit sig på mordplatsen alltså.
Citera
2013-09-17, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12

För fällande dom i ett indiciemål krävs att det kan klarläggas:

1. att brott har begåtts

(Finns: dödsorsaken och dödssättet - ”annans handaverkan” - är konstaterade)

2. att den misstänkte har befunnit sig på eller åtminstone i närheten av brottsplatsen

(Finns: Mobilmastningen, efter 15:20-15:30)

3. att denne haft möjlighet att utföra gärningen

(Finns: Det krävdes att GM befann sig på platsen, vid tidpunkten och hade tillgång till mordvapnet – hagelgevär, kaliber 12 med äldre förladdning, vilket PK hade.)

4. att annan gärningsman kan uteslutas.

Vilken sammanfattning..

och du har inte ens läst klart. Imponerande.

En annan snubbe som inte har alibi, och som bor i närheten är R*ne Lilje*s.

Arbetade med A på båt. Möjlig älskare?

Tog pdf K25189-12 Huvudprotokoll A. sedan på avancerad sök och fick mer än 150 träffar på r*ne.

Sållar man bort några andra som också heter r*ne så får man fram den absolut mest spännande läsningen i fuppen.

Garanterat. Allra bäst är nog själva förhöret med R*ne Lilje*s med tillägg.

Varva det med frun´s förhör så blir det ännu bättre.
Senast redigerad av amaguard 2013-09-17 kl. 03:04. Anledning: stavfel,
Citera
2013-09-17, 02:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FUP-12
Jag är långt ifrån klar med genomläsningen av fallet, men kan ändå inte låta bli att posta följande reflektion.

Jag blir faktiskt lite förvånad över att det är så pass många i tråden som misströstar inför utgången av målet och inte tror att PK kommer att fällas i TR och att HR kommer att fastställa domen. Kanske det beror på att man inte vågar hoppas längre (om man är ölänning av börden) eller också kanske det beror på en sund skepsis mot bevisningen?

Hursomhelst, jag är inte den som brukar ”Ropa hej, förrän snickaren sitter på riksanstalt”, som det gamla svenska allmogeuttrycket lyder. Men i detta fall gör jag faktiskt det.
Som jag ser det är bevisningen i detta fall starkare än i exempelvis Arbogafallet, som ledde till fällande domar i två instanser, och som tycks ha satt nivån på vad som krävs i indiciemål även om saken inte prövades av HD.

Jag tror helt enkelt PK kommer att bli fälld.

Sedan är det väl bara att nollställa klockan och vänta in nästa eventuella dubbelmord-mordbrand och se om TR var rätt ute…
Du har rätt, FUP-12.
Det finns ingen anledning att behöva misströsta. Fällande domar både i tingsrätt och nästa
instans är riktiga lågoddsare. Du redogör på ett utomordentligt klargörande sätt just
för varför det ska bli denna utgång som flera då förefaller inte våga hoppas på när
allt kommer omkring.

Jo, här blir det till att krypa in på ett visst ställe för någon och stanna där ett jävligt bra tag.
Något annat blir det bara inte tal om.
Citera
2013-09-17, 03:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Du har rätt, FUP-12.
Det finns ingen anledning att behöva misströsta. Fällande domar både i tingsrätt och nästa
instans är riktiga lågoddsare. Du redogör på ett utomordentligt klargörande sätt just
för varför det ska bli denna utgång som flera då förefaller inte våga hoppas på när
allt kommer omkring.

Jo, här blir det till att krypa in på ett visst ställe för någon och stanna där ett jävligt bra tag.
Något annat blir det bara inte tal om.

Tvärtom min gode man. Det blir en enig tingsrätt som friar PK.

Tja.. va kan det bli i skadestånd den här gången...

Från 800k och uppåt?
Citera
2013-09-17, 03:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Tvärtom min gode man. Det blir en enig tingsrätt som friar PK.

Tja.. va kan det bli i skadestånd den här gången...

Från 800k och uppåt?
Menar du allvar nu?
Har du verkligen den uppfattningen att det ska behöva bli på det viset?
Citera
2013-09-17, 03:19
Medlem
Citat:
Menar du allvar nu?
Har du verkligen den uppfattningen att det ska behöva bli på det viset?

Absolut!
Kolla ME´s polare i Stockholm och på Öland. Titta på det jag skrev innan.
Bara man läser om grannen blir man ju förvånad.

Lägg till sedan alla motstridiga uppgifter som vittnen lämnar om tider, om klädsel, om platser.
A ses bl. a. på två ställen samtidigt, gåendes med hund i Flakeböle och på ica löttorp... men va faan..

Och sist men inte minst... Detta som vi läser har altså åklagaren tagit fram... Herregud.
I slasken finns vällan skiten som möjligtvis pratar mot att att det skulle vara PK som är GM.
Senast redigerad av amaguard 2013-09-17 kl. 03:24. Anledning: stavfel...
Citera
2013-09-17, 03:19
Medlem
Grandiosos avatar
Så här lät det en och en halv månad efter morddramat i Flakeböle:

Citat:
Stämningen på Norra Öland är fortfarande tryckt efter dubbelmordet i Flakeböle före jul. En och en halv månad gått och fortfarande har ingen gripits för mordet. – Tycker att det är obehagligt naturligtvis. Gumman låser dörren varje kväll, det har vi inte gjort förut, säger Leif Karlsson bor på norra Öland.
Citat:
2006 inträffade ett annat mord i Byxelkrok två mil norr om Löttorp. Det är fortfarande ouppklarat och är något som har bidragit till oron.

– Den är väldigt orolig. Alla är väldigt, väldigt rädda, säger en kvinna på Norra Öland.

Hur tar det sig uttryck?

– Folk kan inte sova, man är noga med att låsa och man pratar om det här hela tiden, eller så säger man ingenting, för då har man ingenting sagt.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5430115
Citera
2013-09-17, 03:27
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Absolut!
Vi får väl se vem som får rätt...
Och det behöver vi inte vänta så länge till för att få veta.
Det drar nämligen ihop sig nu.
Citera
2013-09-17, 03:35
Medlem
Citat:
Så här lät det en och en halv månad efter morddramat i Flakeböle:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=86&artikel=5430115

Och så här låter det om en och en halv dag (före det som inte skulle hända).

- Ölänningen, 55-åringen, snickaren, den som alla pratar om - Blir fri!

Orsak: tja , ska vi skylla på polisen... nja.. själv tycker jag räddningstjänsten
måste skickas på någon slags kurs..

Och sedan kan man undra hur i helvete det står till med byborna i området.
Senast redigerad av amaguard 2013-09-17 kl. 03:37. Anledning: dessa citat...
Citera
2013-09-17, 04:13
Medlem
Grandiosos avatar
Gåtan med de försvunna pengarna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in