• 1
  • 2
2013-08-22, 18:38
Medlem
Jag har ganska mycket pengar (över 100k under 350k) som jag vill investera i princip i vad som helst men inkomsten måste vara säker, inkomsten får gärna vara liten huvudsaken är att den är säker och stabil.

lite idéer jag har är att starta ett företag, men vilket sorts företag innebär liten risk? kan det funka med att ha "nystartsjobb" utan att ta risker (hur nyttja nystartsjobb bäst?)
köpa bostad och hyra ut, men pengarna räcker inte till för det?
köpa viss sorts vara och sälja.
kan någon av mina idéer vara hållbara på något sätt? hjälp mig att utveckla.

finns det bättre sätt? behöver råd.

(har också en lite mer invecklad idé som inte innebär något lagligt, skulle vilja veta om idéen är hållbar, vill inte skriva den här pma mig om du tror du kan hjälpa mig och förklara kort varför du skulle kunna hjälpa mig)
Senast redigerad av trohet 2013-08-22 kl. 19:28.
Citera
2013-08-22, 19:16
Medlem
auktors avatar
disskuterade detta på en annan tråd nyligen så citerar bara mig själv
Citat:
jag satsade på Wallenstam B o Hufvudstaden A efter deras störtsa neråtkurva på evigheter.

dem blev rätt påverkade av tokyobörsen fall och därav så köpte jag dem när dem låg lågt. och dem steg 7-14% på en månad. nu har dem sjunkit igen. så kanske kan passa på att investera i dem.

dem är stora och säkra företag som jämt haft en bra avkastning o jämn uppkurva enligt mig.

ifall man bortser från tokyobörsen så har dem inte haft nån mer turbulans.

- dem har gått ner nu. jag har sålt av för jag märkte att dem gick ner. håller inte riktigt koll på dem nu, borde göra det nästan.

hexpol B har gått jäkligt bra för mig också ökat i värde på över 16% i år.

Addtech B är också värt att kolla upp. läs lite på börsmarknaden, leta efter sånna som är säkra och haft jämn o bra uppåtgång o pallat trycket.

att beställa hem årsredovisningar är också gratis, möjligheterna är öppna och aktier är bästa sparandet. lycka till

aktier är det bästa sättet enligt mig att spara pengar. nyligen köpt stora mängder ncc aktier, då det är ett statligt byggföretag, det är bostadsbrist i sverige, och det tyder inte på att dem kommer minska i värde dem kommande 2-4 åren.
förväntad avkastning, ca 10-17%.

läs om aktier, investera.

att köpa en hemsida går också, du köper en färdig hemsida som redan är populär. ifall den är bra kan det bli en passiv inkomstkälla där du inte behöver spendera några pengar på.

föredrar dock att bygga hemsidor istället. mer underhållande och lärorikt.
Citera
2013-08-22, 19:32
Medlem
Tack men jag söker inte efter investeringar som går ut på att satsa pengar och sedan hoppas på att öka mitt kapital, det får gärna minska. ändrade ett litet ord I första inlägget, vill ha en stabil inkomst.
Citera
2013-08-22, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trohet
Tack men jag söker inte efter investeringar som går ut på att satsa pengar och sedan hoppas på att öka mitt kapital, det får gärna minska. ändrade ett litet ord I första inlägget, vill ha en stabil inkomst.

Vill du ha säkerhet är obligationer det säkraste. Du kan ju teckna 1åriga och tjäna lite ränta på det. Dock är det väl inte något du kan leva på direkt.

Att investera i aktier är inte det säkraste. Och att förvänta sig avkastning på uppåt 17% låter riskfyllt. Framförallt eftersom branschen föregående snackar om är en bransch där många tror vi har en bubbla i.
Citera
2013-09-17, 00:53
Medlem
Kan det vara smart att investera I valuta och köpa typ norska pengar för allt?
Citera
2013-09-17, 08:58
Medlem
Citat:
Kan det vara smart att investera I valuta och köpa typ norska pengar för allt?

Nej, i såna fall "FOREX" trading bättre, sitta köpa dollar och euro och belåna ditt kapital några gånger om...

Du söker efter en lösning där du bara kan stoppa in pengarna, och sen få en liten klick pengar tillbaka en gång i månaden, eventuellt kvartalet. Och dessa pengar ska inte vara låsta?

Dina alternativ är rätt så låga!

Starta eget bolag = Tidsödande
Hyra ut fastigheter = Extremt tidsödande, hyresgästerna är ansvarsfria och du ska lösa ALLT!
Satsa i obligationer/räntor = långsamt och tråkigt, men jävligt tryggt
Satsa i aktier = ovisst och kan säkert bli bra om du sprider ditt kapitalet, dock så blir det X antal kronor i courtage, detta belopp gånger 2 ska betalas så dag ett är du minus courtage X 2 som du måste hämta innan du har näsan över vattenytan...

... Lycka till!!!
Citera
2013-09-18, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av auktor
aktier är det bästa sättet enligt mig att spara pengar. nyligen köpt stora mängder ncc aktier, då det är ett statligt byggföretag, det är bostadsbrist i sverige, och det tyder inte på att dem kommer minska i värde dem kommande 2-4 åren.
förväntad avkastning, ca 10-17%.

läs om aktier, investera.

att köpa en hemsida går också, du köper en färdig hemsida som redan är populär. ifall den är bra kan det bli en passiv inkomstkälla där du inte behöver spendera några pengar på.
Var har du hört att NCC är statligt? Det kan inte stämma!

Aktier är såklart den mest fantastiska investeringen, men inte det som TS är ute efter.
Berätta mer om hemsidorna istället. Låter intressant!
Citera
2013-09-18, 17:55
Medlem
auktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peanjo
Var har du hört att NCC är statligt? Det kan inte stämma!

Aktier är såklart den mest fantastiska investeringen, men inte det som TS är ute efter.
Berätta mer om hemsidorna istället. Låter intressant!

ops, skrev lite fel. men den svenska staten, kommunerna osv. brukar oftast bruka sig av NCC, där av relativt säkert. men visst. finns säkert bättre företag att investera i. mina NCC aktier har gått plus som tur är.

hemsidor är intressant !!

stötte på det under förra vintern ungefär. genom att skapa en hemsida som kan vara passiv och dra in mer pengar än vad webbhotell+ domän kostar. kommer du kunna få en sk. "passiv inkomst". betala räkningen med autogiro. det är intressant ämne. men jag är verkligen inte den bästa.

sedan förra vintern har jag lärt mig java script, html, css och jquery. jag har byggt offline sidor. dvs ingen domän utan bara ett dokument.

tips är att lära sig via http://www.codecademy.com/

sen självklart läs om ämnet. man kan ta mallar direkt från internet eller som jag brukar göra för övning är att använda firefox "inspektera element"; du högerklickar på en webbsidas display.
Citera
2013-09-23, 03:45
Medlem
Skall nog ta mig en titt på Hemsidor kanske, men skall jag bara ha nåt strunt på dem? typ "www.10vidz" som jag ibland lägger upp länkar till 10 stycken roliga/intressanta youtube klipp på? sedan när jag verkar få en betydande del visningar så försöker jag få upp reklam på sidan? google ads?
Att göra själva sidan kan inte vara så svårt, annars kan min gode vän google garanterat hjälpa mig
obligationer verkar vara ett bra sätt också, tack för dessa svar.

Hur är det med investering i företag kan det ge en säker och stabil inkomst eller är det högrisk?
Citera
2013-09-23, 07:40
Medlem
Räntebärande fonder - räntebärande värdepapper - obiligationer
är helt rätt grej för dig
Citera
2013-09-23, 09:33
Medlem
auktors avatar
Citat:
Skall nog ta mig en titt på Hemsidor kanske, men skall jag bara ha nåt strunt på dem? typ "www.10vidz" som jag ibland lägger upp länkar till 10 stycken roliga/intressanta youtube klipp på? sedan när jag verkar få en betydande del visningar så försöker jag få upp reklam på sidan? google ads?
Att göra själva sidan kan inte vara så svårt, annars kan min gode vän google garanterat hjälpa mig
obligationer verkar vara ett bra sätt också, tack för dessa svar.

Hur är det med investering i företag kan det ge en säker och stabil inkomst eller är det högrisk?

något som är viktigt för en hemsida är SEO; sökmotoroptimering. hur man får så många tittare via sökmotorer som google. man bör också göra reklam för sin egna sida, skicka iväg ett mail till andra sidor av det mindre slaget och fråga. "hej, skulle jag kunna använda din artikel på min hemsida, jag kommer självklart länka till din sida. hälsningar XXXXX", eller något med jag länkar till din sida ifall du länkar till min sida. have a deal ?. elr dylikt. såg också någon som la upp en annons på blocket för sin sida. nystartad sida relativt säker och så. men det var inte det. det var att han betalade dem 80 kr, satte ett sjukt högt pris, endast som reklam.

gick på en ekonomiföreläsning som anordnades av unga aktiespararna, enligt dem slog obligationer sparkonto. men aktier slog statsobligationer.

cloettas vd eller någon högt uppsatt investerade nyligen 10tals miljoner i företaget; tyder antagligen på att han gör det för att han tror på att det ska gå bra. (eller hävstångseffekten och höjer priset av aktien, lurar folk att köpa den.)

ifall du köper aktier, borde man satsa på att betala ca 3-4 veckor efter lönen har kommit. för priserna på aktierna höjs en gnutta när folk får sin lön.

skulle gärna också vilja veta mer om att köpa företag
Citera
2013-09-23, 09:37
Medlem
stom72s avatar
Ädelmetaller, dvs fysiskt ägande av guld och silver, är att föredra då vi står på randen till en ekonomisk kollaps vilken kommer att få krisen 1929 att blekna i jmf
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in