2013-09-16, 15:47
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jasså, jag griper efter halmstrån, menar du att det jag tog upp inte påverkar resultatet? Tänk efter nu innan du svarar

Problemet är att du inte kan verifiera något av det här. Jag får den bestämda känslan av att du inte vet särskilt mycket om ämnet, men ändå presenterar nån form av strawman-argument mot metoden. Varför vet jag inte riktigt ännu, jag inväntar svar på hur länge du tror människan funnits och om evolutionen är sann eller inte.
Citera
2013-09-16, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Så hur länge har människan funnits?

Enligt bibelns släktregister så kommer man tillbaka till Adams skapelse 4026 f.Kr.

Citat:
Tror ni på evolutionen?

Inte makroevolutionen. Djur kan förändras väldigt mycket inom en art, en nakenhund och grand danois är väldigt olika, ändå är dom samma art, detsamma mellan hund och varg.

Man har delat olika djur i massor med olika arter trots att dom kanske ändå är samma art eftersom dom kan få avkomma med varandra.
Citera
2013-09-16, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Gravitationen är konstant inom identiska situations-parametrar.

Fast nu var frågan om att gravitationen har varierat på jorden historiskt.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det beror på hur exakt man vill ha resultatet (d.v.s. med ett underlag i vad ett svar skall användas till).

Så svar inom vetenskapen är beroende på hur man vill ha det?

Om någon vill redovisa noll förändring i gravitationen historiskt, och en annan vill redovisa en liten förändring historiskt, så är båda lika sanna påståenden?
Citera
2013-09-16, 16:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Enligt bibelns släktregister så kommer man tillbaka till Adams skapelse 4026 f.Kr.

1. Och du tror detta är sant? Varför?

2. Varför kan inte den moderna genetik-vetenskapen fastställa att alla dels har en gemensam anfader som levde för 6000 år sen, och en liten grupp som levde för 4000 år sen (noa, förutsatt att du tror på noas ark)?

3. Vad säger du om t ex neandertalarna?

Citat:
Inte makroevolutionen.

Ni tror alltså att gud skapade alla olika djur? Då är JV kreationister per definition, trots att de påstår sig inte vara det.

Citat:
Djur kan förändras väldigt mycket inom en art, en nakenhund och grand danois är väldigt olika, ändå är dom samma art, detsamma mellan hund och varg.

Var finns gränsen för hur långt en art kan utvecklas? När tar det stopp?

Citat:
Man har delat olika djur i massor med olika arter trots att dom kanske ändå är samma art eftersom dom kan få avkomma med varandra.

Vilka har gjort detta? Hur definierar du "art"?

P.S.

Se? Inte en enda förolämpning. Jag lär mig
Citera
2013-09-16, 16:47
Medlem
Citat:
1. Och du tror detta är sant? Varför?

På grund av massor med orsaker, bibelns profetior, bibelns sunda budskap, bibelns historiska exakthet, existensen av falsk kristendom som så uppenbart förvränger vad som står i bibeln, den förföljelse och massiva propaganda som sanna kristna har fått utstå och får utstå till dags dato o.s.v.

Jag har förtroende för bibeln, därför tror jag på att 4026 stämmer.

Citat:
2. Varför kan inte den moderna genetik-vetenskapen fastställa att alla dels har en gemensam anfader som levde för 6000 år sen, och en liten grupp som levde för 4000 år sen (noa, förutsatt att du tror på noas ark)?

Man har för det första inte försökt fastställa detta vad jag vet, man har bland annat inte tagit hänsyn till ett vatten i himlen som förmodligen har hindrat den kosmiska strålningen.

Citat:
3. Vad säger du om t ex neandertalarna?

Det kan ha varit människor före floden. Man har t.e.x. ingen aning om neandertalarna kunde tala eller grymta, eller bete sig som människor. Innan floden hände det saker, t.ex. att änglar fick barn med kvinnor på jorden, som blev Nefilim, vad exakt detta innebar berättar inte bibeln om. Det står att ondskan var stor och det behöver inte betyda bara våld och mord, det kan även betyda onaturliga experiment med människor och djur som dessa demoner utförde förutom att ha sex med människor.

Citat:
Ni tror alltså att gud skapade alla olika djur? Då är JV kreationister per definition, trots att de påstår sig inte vara det.

Det folk tänker på när man säger "kreationist" är att jorden är 6000 år, att man är politiskt aktiva med att försöka driva igenom skolreformer och våldsamma abortmotstånd. Ordet "kreationist" har fått den definitionen, och denna definition kan Jehovas vittnen inte bli förknippade med, eftersom man anser det är mot Guds vilja att bli politiskt aktiva och man anser inte att jorden är bara 6000 år.

Du kommer bara att skapa förvirring om du vill använda det ordet om Jehovas vittnen. Då blir det som för dig, att du baserar din uppfattning om Jehovas vittnen på felaktiga grunder, och du får stå där med lång näsa för att du inte var insatt.

Citat:
Var finns gränsen för hur långt en art kan utvecklas? När tar det stopp?

Ett dataspel är programmerat för att man ska kunna göra massor med olika saker, det är inte statiskt utan interagerar med spelaren och förändras. Men trots att spelet är flexibelt, så kan man inte gå hur långt som helst, och man kan inte ändra på själva programmeringen. Om man vill spela något annat så måste man köpa ett nytt spel med nya möjligheter inom en viss ram.

Genetik (och epigenetik i den mån den finns eller inte) är programmerade art för art.
Artgränsen bestäms av inkompatibla gener, gener som bara är programmerade för en art.

Citat:
Vilka har gjort detta?

Evolutionisterna.

Citat:
Hur definierar du "art"?

Att samma art kan få avkomma med varandra, medan olika arter inte får avkomma med varandra.

Citat:

P.S.

Se? Inte en enda förolämpning. Jag lär mig

Ja det var bra, men det var värre med ditt PM till mig.
Citera
2013-09-16, 17:21
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:

Citat:
Man har för det första inte försökt fastställa detta vad jag vet, man har bland annat inte tagit hänsyn till ett vatten i himlen som förmodligen har hindrat den kosmiska strålningen.

Hur vet du att man inte tagit hänsyn till detta? Alla felkällor räknas in. Det gäller alla vetenskapliga observationer.

Edit: Förövrigt, även om man inte skulle ta hänsyn till vissa felkällor, så är 6000 år så åt helskotta fel att inga felkällor skulle kunna påverka resultatet till någon åt det hållet.
Citera
2013-09-16, 17:28
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
På grund av massor med orsaker, bibelns profetior,

Jag har hört det här mycket på sistone. Kan du ge mig din BÄSTA profetia, så får vi se?

Citat:
bibelns sunda budskap,

Varför skulle dess (potentiellt - jag håller inte med alls) sunda budskap betyda att den var gudomlig?

Citat:
bibelns historiska exakthet,

1. OM den var exakt, varför skulle det göra den gudomlig?

2. Innehåller den några historiska misstag?

Citat:
existensen av falsk kristendom som så uppenbart förvränger vad som står i bibeln,

Nu förstår jag inte. Varför skulle det betyda att den är gudomlig?

Citat:
den förföljelse och massiva propaganda som sanna kristna har fått utstå och får utstå till dags dato o.s.v.

Varför skulle det göra bibeln sann?

Citat:
Jag har förtroende för bibeln, därför tror jag på att 4026 stämmer.

Det enda av punkterna du tagit upp som skulle göra den potentiellt gudomlig är om du kan hitta några profetior som endast kan ha kommit från gud, så vi får se vad du har att komma med på den punkten.

De andra punkterna känns ganska irrellevant för mig iaf. Men du får motivera varför de skulle tyda på gudomlighet, så får vi se.

Citat:

Nu pratar jag inte kol 14, jag pratar DNA. Vad skulle kol-14-metoden ha med genetik att göra? DNA-forskning tyder på att den moderna människan kommer från afrika och har en gemensam anfader med schimpansen. Varför visar inte denna forskning att vi alla kommer från adam och senare noas familj?

Citat:
Det kan ha varit människor före floden. Man har t.e.x. ingen aning om neandertalarna kunde tala eller grymta, eller bete sig som människor. Innan floden hände det saker, t.ex. att änglar fick barn med kvinnor på jorden, som blev Nefilim, vad exakt detta innebar berättar inte bibeln om. Det står att ondskan var stor och det behöver inte betyda bara våld och mord, det kan även betyda onaturliga experiment med människor och djur som dessa demoner utförde förutom att ha sex med människor.

1. Belägg för något av detta? (Bortsett från bibeln såklart, i väntan på validering)

2. Vilket år var floden?

Citat:
Det folk tänker på när man säger "kreationist" är att jorden är 6000 år, att man är politiskt aktiva med att försöka driva igenom skolreformer och våldsamma abortmotstånd. Ordet "kreationist" har fått den definitionen, och denna definition kan Jehovas vittnen inte bli förknippade med,

Nej det betyder det inte. Det finns olika sorters kreationister. Vad du beskriver är ungjordskreationister (och jag skulle säga att endast en ytterst liten minoritet är politiskt aktiva), vilket JV inte är enligt dig, och det får jag väl köpa. Kreationister kommer in all shapes and colours.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreationism

Citat:
eftersom man anser det är mot Guds vilja att bli politiskt aktiva

Det här var faktiskt intressant, det har jag inte hört innan. Vilken bibelvers?

Citat:
och man anser inte att jorden är bara 6000 år.

Men om man istället säger att människan är skapad av gud för 6000 år sen så är man fortfarande en kreationist. Per definition.

Citat:
Du kommer bara att skapa förvirring om du vill använda det ordet om Jehovas vittnen. Då blir det som för dig, att du baserar din uppfattning om Jehovas vittnen på felaktiga grunder, och du får stå där med lång näsa för att du inte var insatt.

Ingen risk, nu har jag ju tydliggjort att det finns olika sorters kreationism.

Citat:
Ett dataspel är programmerat för att man ska kunna göra massor med olika saker, det är inte statiskt utan interagerar med spelaren och förändras. Men trots att spelet är flexibelt, så kan man inte gå hur långt som helst, och man kan inte ändra på själva programmeringen. Om man vill spela något annat så måste man köpa ett nytt spel med nya möjligheter inom en viss ram.

Genetik (och epigenetik i den mån den finns eller inte) är programmerade art för art.
Artgränsen bestäms av inkompatibla gener, gener som bara är programmerade för en art.

1. Kan du ge ett exempel på en art som nått gränsen?

2. Vad skulle rent praktiskt hindra den arten från att "gå lite längre"?

Citat:
Evolutionisterna.

Kan du ge exempel?

Citat:
Att samma art kan få avkomma med varandra, medan olika arter inte får avkomma med varandra.

Behöver avkomman vara fertil?
Citera
2013-09-16, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Hur vet du att man inte tagit hänsyn till detta?

Jag vet inte men jag är ganska säker på det. Annars får du visa mig att man i sin teori har en vattenbaldakin som faktor.

Citat:
Alla felkällor räknas in. Det gäller alla vetenskapliga observationer.

Fast det här handlar inte om felkälla utan om hur man ska tolka data. Om man antar att den kosmiska strålningen som nått atmosfären är konstant, och ser att ena provet är 4000 år och det andra provet är 20.000 år, så antar man att det är en stor åldersskillnad, när det i verkligheten inte är det om det existerat ett hinder som minskat på den kosmiska strålningen.

Citat:
Edit: Förövrigt, även om man inte skulle ta hänsyn till vissa felkällor, så är 6000 år så åt helskotta fel att inga felkällor skulle kunna påverka resultatet till någon åt det hållet.

Vad är 6000 år menar du?
Citera
2013-09-16, 17:56
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag vet inte men jag är ganska säker på det. Annars får du visa mig att man i sin teori har en vattenbaldakin som faktor.

Fast det här handlar inte om felkälla utan om hur man ska tolka data. Om man antar att den kosmiska strålningen som nått atmosfären är konstant, och ser att ena provet är 4000 år och det andra provet är 20.000 år, så antar man att det är en stor åldersskillnad, när det i verkligheten inte är det om det existerat ett hinder som minskat på den kosmiska strålningen.

Men hur kommer det sig då att årsringarna i gamla träd inte påvisar denna blockerade strålning över huvud taget?

Berätta mer om baldakinen.
Citera
2013-09-16, 18:11
Medlem
Gahlsters avatar
Citat:

Har man testat om människor och schimpanser kan få avkomma? Är lejon och tigrar samma art enligt dig då?
Citera
2013-09-16, 18:34
Medlem
Citat:
Jag har hört det här mycket på sistone. Kan du ge mig din BÄSTA profetia, så får vi se?

Min bästa profetia är invävd i flera bibelställen och är omfattande att sätta sig in i. Men det är Daniel kapitel 2,7,8 Uppenbarelseboken kapitel 13,14,17 som handlar om dom sju världsväldena i historien som har påverkat Guds folk.

Jag har tagit upp en del av det här:
https://www.flashback.org/sp42036720

Men en enkel profetia som är bra är denna:
http://www.jw.org/sv/publikationer/b%C3%B6cker/Vad-l%C3%A4r-Bibeln/Hur-Daniels-profetia-f%C3%B6ruts%C3%A4ger-tiden-f%C3%B6r-Messias-ankomst/

Om vi ska diskutera det här så får andra frågor vänta, för detta kommer att ta tid att gå igenom.
Citera
2013-09-16, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Har man testat om människor och schimpanser kan få avkomma?

Ingen aning.

Citat:
Ursprungligen postat av Gahlster
Är lejon och tigrar samma art enligt dig då?

Ja dom får ju avkomma med varandra. Jag tror lejon och tigrar kommer från samma anfader men som nu inte kan få fertil avkomma.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in