Citat:
Ursprungligen postat av
ttsp
På grund av massor med orsaker, bibelns profetior,
Jag har hört det här mycket på sistone. Kan du ge mig din BÄSTA profetia, så får vi se?
Citat:
bibelns sunda budskap,
Varför skulle dess (potentiellt - jag håller inte med alls) sunda budskap betyda att den var gudomlig?
Citat:
bibelns historiska exakthet,
1. OM den var exakt, varför skulle det göra den gudomlig?
2. Innehåller den några historiska misstag?
Citat:
existensen av falsk kristendom som så uppenbart förvränger vad som står i bibeln,
Nu förstår jag inte. Varför skulle det betyda att den är gudomlig?
Citat:
den förföljelse och massiva propaganda som sanna kristna har fått utstå och får utstå till dags dato o.s.v.
Varför skulle det göra bibeln sann?
Citat:
Jag har förtroende för bibeln, därför tror jag på att 4026 stämmer.
Det enda av punkterna du tagit upp som skulle göra den potentiellt gudomlig är om du kan hitta några profetior som endast kan ha kommit från gud, så vi får se vad du har att komma med på den punkten.
De andra punkterna känns ganska irrellevant för mig iaf. Men du får motivera varför de skulle tyda på gudomlighet, så får vi se.
Citat:
Man har för det första inte försökt fastställa detta vad jag vet, man har bland annat inte tagit hänsyn till ett vatten i himlen som förmodligen har hindrat den kosmiska strålningen.
Nu pratar jag inte kol 14, jag pratar DNA. Vad skulle kol-14-metoden ha med genetik att göra? DNA-forskning tyder på att den moderna människan kommer från afrika och har en gemensam anfader med schimpansen. Varför visar inte denna forskning att vi alla kommer från adam och senare noas familj?
Citat:
Det kan ha varit människor före floden. Man har t.e.x. ingen aning om neandertalarna kunde tala eller grymta, eller bete sig som människor. Innan floden hände det saker, t.ex. att änglar fick barn med kvinnor på jorden, som blev Nefilim, vad exakt detta innebar berättar inte bibeln om. Det står att ondskan var stor och det behöver inte betyda bara våld och mord, det kan även betyda onaturliga experiment med människor och djur som dessa demoner utförde förutom att ha sex med människor.
1. Belägg för något av detta? (Bortsett från bibeln såklart, i väntan på validering)
2. Vilket år var floden?
Citat:
Det folk tänker på när man säger "kreationist" är att jorden är 6000 år, att man är politiskt aktiva med att försöka driva igenom skolreformer och våldsamma abortmotstånd. Ordet "kreationist" har fått den definitionen, och denna definition kan Jehovas vittnen inte bli förknippade med,
Nej det betyder det inte. Det finns olika sorters kreationister. Vad du beskriver är ungjordskreationister (och jag skulle säga att endast en ytterst liten minoritet är politiskt aktiva), vilket JV inte är enligt dig, och det får jag väl köpa. Kreationister kommer in all shapes and colours.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Kreationism
Citat:
eftersom man anser det är mot Guds vilja att bli politiskt aktiva
Det här var faktiskt intressant, det har jag inte hört innan. Vilken bibelvers?
Citat:
och man anser inte att jorden är bara 6000 år.
Men om man istället säger att människan är skapad av gud för 6000 år sen så är man fortfarande en kreationist. Per definition.
Citat:
Du kommer bara att skapa förvirring om du vill använda det ordet om Jehovas vittnen. Då blir det som för dig, att du baserar din uppfattning om Jehovas vittnen på felaktiga grunder, och du får stå där med lång näsa för att du inte var insatt.
Ingen risk, nu har jag ju tydliggjort att det finns olika sorters kreationism.
Citat:
Ett dataspel är programmerat för att man ska kunna göra massor med olika saker, det är inte statiskt utan interagerar med spelaren och förändras. Men trots att spelet är flexibelt, så kan man inte gå hur långt som helst, och man kan inte ändra på själva programmeringen. Om man vill spela något annat så måste man köpa ett nytt spel med nya möjligheter inom en viss ram.
Genetik (och epigenetik i den mån den finns eller inte) är programmerade art för art.
Artgränsen bestäms av inkompatibla gener, gener som bara är programmerade för en art.
1. Kan du ge ett exempel på en art som nått gränsen?
2. Vad skulle rent praktiskt hindra den arten från att "gå lite längre"?
Kan du ge exempel?
Citat:
Att samma art kan få avkomma med varandra, medan olika arter inte får avkomma med varandra.
Behöver avkomman vara fertil?