2013-08-24, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
Varför vill ni sluta? Jag har möjligtvis skrivit om min syn på det hela här tidigare då jag såg att jag postat här förut men för att fatta det kort - Det är gott, jag har inga problem med budgetsnuset och anser det lite som något att göra, ungefär på samma sätt som att man tar en cigg för att driva tid. Att bara sitta och kolla på film, mja men att kolla på film med någon snus, mycket bättre. Kan inte riktigt förklara det.

Jag skulle vilja säga att jag koncentrerar mig bättre med snus, men det kan ju självklart ha att göra med att jag blir okoncentrerad utan snus för att jag är beroende och att det inte hade varit såhär om jag aldrig börjat.

Snus är ju farligt!!
Är det? Det enda jag sett att forskning fått fram är att nikotinet får hjärtat att slå lite snabbare.

Snus är dyrt!!
Är det? Jag köper snus för 15-20 kr dosan, det är mindre än när jag började snusa för tio år sedan, ok, då var det fina märken som General, Rapé & Grov samt att det var 24 portioner ( 24 kr ), vardera på 1 gram.

Nu är det ju inte riktigt så, men de flesta har 20 prillor och i allafall 0.8 gram.
Har även lärt mig att inte snusa lika mycket, har snusen längre.
Tror inte jag snusar mer än 2 stockar som max på en månad, det är ca 300-400 kr.
Snittar vi det på 350 och tar det gånger 12 blir det 4200.

Vad är det för pengar egentligen? Lite mer än vad man får på en månad från försäkringskassan ( gå på arbetsförmedling).

Ok, tar vi det här på tio år blir det 42000 kr, men dom hade jag garanterat bränt på annan skit, godis, mat eller datorspel & allt vad det nu kan vara. Hade absolut inte haft dom sparade på ett konto.

Well well..
Du resonerar som jag själv gjorde när jag snusade, man försökte hela tiden rättfärdiga sitt snusande med liknande argument som dig. Nu kallar jag det för självbedrägeri.

En film blir bättre med snus, är det inte beroendet som gör det?

Snus har nog lite fler negativa egenskaper än vad du tar upp. Man hör vad man vill höra, jag vet av egen erfarenhet.

För en som måste lägga ca 10 % av sin inkomst, då är det dyrt.

Du hade säkert lagt pengarna på annat istället, men du hade hade haft ett val, det har du inte nu.
Jag brukar varje år köpa mig något som jag kan ha nytta av, tex ett kameraobjektiv istället för snus.
Citera
2013-08-25, 01:43
Medlem
Dags att påbörja försök nummer två. Försök ett, ett halvhjärtat sådant i Februari, gick väl sådär. Höll mig i skinnet cirka 10 dagar, föll tillbaka under en sådan där arbetsdag då bara allt gick snett. Har börjat snusa alldeles för mycket på senare tid, extra starka och efter intag av föda gärna två stycken. Det håller helt enkelt inte. Att tänderna kanske kan få tillbaka sin tidigare lyster med lite blekning i framtiden får väl ses som motivation utöver det ekonomiska. Planen är att fylla käften med KickUp kommande 7 dagar, för att sedan sluta med det med.

Som tidigare nämnt i tråden, snusat snart 15år. Får väl även erkänna att jag tyvärr börjat feströka även på senare tid.

Hur som haver, precis sålt av sista dosorna av stocken som låg i kylen till polaren.

Då kör vi igen!
Citera
2013-08-25, 13:02
Medlem
HaveFuns avatar
2 veckor nu och det är hur enkelt som helst. Ibland drar jag fantomrörelser mot snusdosan, typ efter man ätit eller i situationer man inte är van vid att inte ta en snus. Dock så tänker jag kanske 1 gång om dagen på snus, de första dagarna tänkte jag på snus hela tiden.

Tror faktiskt att jag kan klara detta och att det känns fan bättre utan snus än med snus.
Citera
2013-08-25, 13:16
Medlem
Das-Papiers avatar
Min första dag utan snus. La av igår vid 16-tiden och har inte haft en snus sedan dess. Kroppen fungerar inte som jag vill, samt att jag är konstans hungrig. Som tur är har jag mycket frukt jag kan stilla behovet med.
Citera
2013-08-26, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das-Papier
Min första dag utan snus. La av igår vid 16-tiden och har inte haft en snus sedan dess. Kroppen fungerar inte som jag vill, samt att jag är konstans hungrig. Som tur är har jag mycket frukt jag kan stilla behovet med.

Snart inne på mitt andra avklarade dygn, säger det samma om kroppen, var INTE kul att jobba idag. Bygger mitt företags hittills största villa och är en hel del teknik som ska kopplas.. svetten rinner, blodsockret känns konstant nere på 0, darrande händer, irriterad, hungrig, huvudvärk.. gick helt enkelt inte så bra. Tur att man kan överlåta allt pilligt på en väldigt duktig lärling som dock fick ta emot väldigt mycket gnäll idag haha.

Kämpa på allihopa!
Citera
2013-09-02, 19:27
Medlem
Doomers avatar
Jahapp, då var det slut efter 24 år med prilla umder läppen. Får hoppas det går bra. Flickvännen har lovat en avsugning det första hon gör om jag inte snusat mellan dejterna.
Citera
2013-09-02, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doomer
Jahapp, då var det slut efter 24 år med prilla umder läppen. Får hoppas det går bra. Flickvännen har lovat en avsugning det första hon gör om jag inte snusat mellan dejterna.

Bra deal, kämpa på och lycka till

Jag är inne på dag 18 nu, det har gått bra hittills men det hade ju såklart varit enklare om jag haft samma deal som dig
Citera
2013-09-13, 12:08
Medlem
HaveFuns avatar
Över en månad nu och det är hur enkelt som helst att avstå. Känner jag lukten av cigg eller ngn som öppnar en snusdosa kan det dock komma lite begär, men inget som ställer till ett problem.
Citera
2013-09-14, 17:46
Medlem
Varit snusfri i 6 veckor snart, inga större problem, trots att jag varit storkonsument i 20 år. Äter dock lite mer, även osunda saker så jag lär gå upp i vikt och dö av det, men jag har iallafall lyckats sluta snusa
Citera
2013-09-14, 18:33
Medlem
zTeNs avatar
Trappat ner från nästan en hel dosa lös om dagen till ungefär 2 dosor portion i veckan på ingen tid alls. Snart så är vi där..
Citera
2013-09-14, 22:13
Medlem
Har varit helt fri från snus nu i tre månader. Fick precis en prilla av en polare för att se hur det känns (Ska inte börja igen) Fy fan vad konstigt det känns, man fick verkligen kämpa för att lägga in den. Har ni psyket att inte börja igen efter en prilla så rekomenderar jag detta. Det är en blandad känsla av saknad och glädje över att man slipper skiten.
Citera
2013-09-16, 20:31
Medlem
pazeras avatar
Har varit utan snus sen 12.00 igår. Har tidigare snusat 10 år 24/7.

- Tyvärr råkade jag ta en cigg imorse och en när jag kom hem på eftermiddagen. Röker aldrig annars, detta paket finns kvar sen någon fest i somras.
Funderar på om jag ska slänga ciggen eller ta max två per dag tills de är slut.

- fan, detta måste gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in