Citat:
Du resonerar som jag själv gjorde när jag snusade, man försökte hela tiden rättfärdiga sitt snusande med liknande argument som dig. Nu kallar jag det för självbedrägeri.Varför vill ni sluta? Jag har möjligtvis skrivit om min syn på det hela här tidigare då jag såg att jag postat här förut men för att fatta det kort - Det är gott, jag har inga problem med budgetsnuset och anser det lite som något att göra, ungefär på samma sätt som att man tar en cigg för att driva tid. Att bara sitta och kolla på film, mja men att kolla på film med någon snus, mycket bättre. Kan inte riktigt förklara det.
Jag skulle vilja säga att jag koncentrerar mig bättre med snus, men det kan ju självklart ha att göra med att jag blir okoncentrerad utan snus för att jag är beroende och att det inte hade varit såhär om jag aldrig börjat.
Snus är ju farligt!!
Är det? Det enda jag sett att forskning fått fram är att nikotinet får hjärtat att slå lite snabbare.
Snus är dyrt!!
Är det? Jag köper snus för 15-20 kr dosan, det är mindre än när jag började snusa för tio år sedan, ok, då var det fina märken som General, Rapé & Grov samt att det var 24 portioner ( 24 kr ), vardera på 1 gram.
Nu är det ju inte riktigt så, men de flesta har 20 prillor och i allafall 0.8 gram.
Har även lärt mig att inte snusa lika mycket, har snusen längre.
Tror inte jag snusar mer än 2 stockar som max på en månad, det är ca 300-400 kr.
Snittar vi det på 350 och tar det gånger 12 blir det 4200.
Vad är det för pengar egentligen? Lite mer än vad man får på en månad från försäkringskassan ( gå på arbetsförmedling).
Ok, tar vi det här på tio år blir det 42000 kr, men dom hade jag garanterat bränt på annan skit, godis, mat eller datorspel & allt vad det nu kan vara. Hade absolut inte haft dom sparade på ett konto.
Well well..
Jag skulle vilja säga att jag koncentrerar mig bättre med snus, men det kan ju självklart ha att göra med att jag blir okoncentrerad utan snus för att jag är beroende och att det inte hade varit såhär om jag aldrig börjat.
Snus är ju farligt!!
Är det? Det enda jag sett att forskning fått fram är att nikotinet får hjärtat att slå lite snabbare.
Snus är dyrt!!
Är det? Jag köper snus för 15-20 kr dosan, det är mindre än när jag började snusa för tio år sedan, ok, då var det fina märken som General, Rapé & Grov samt att det var 24 portioner ( 24 kr ), vardera på 1 gram.
Nu är det ju inte riktigt så, men de flesta har 20 prillor och i allafall 0.8 gram.
Har även lärt mig att inte snusa lika mycket, har snusen längre.
Tror inte jag snusar mer än 2 stockar som max på en månad, det är ca 300-400 kr.
Snittar vi det på 350 och tar det gånger 12 blir det 4200.
Vad är det för pengar egentligen? Lite mer än vad man får på en månad från försäkringskassan ( gå på arbetsförmedling).
Ok, tar vi det här på tio år blir det 42000 kr, men dom hade jag garanterat bränt på annan skit, godis, mat eller datorspel & allt vad det nu kan vara. Hade absolut inte haft dom sparade på ett konto.
Well well..
En film blir bättre med snus, är det inte beroendet som gör det?
Snus har nog lite fler negativa egenskaper än vad du tar upp. Man hör vad man vill höra, jag vet av egen erfarenhet.
För en som måste lägga ca 10 % av sin inkomst, då är det dyrt.
Du hade säkert lagt pengarna på annat istället, men du hade hade haft ett val, det har du inte nu.
Jag brukar varje år köpa mig något som jag kan ha nytta av, tex ett kameraobjektiv istället för snus.