Föredrar helt klart diesel. Kör dock en 740 GL med trasig vakuumförgasarknasarjävel (B230k). Men den drar bara 0.9 milen(förmodligen för att den är väck).
Hur som. Diesel är ju fördelaktigt i alla lägen i normala hastigheter, varför vill man ha bensin? Hade det inte varit för skatten hade jag köpt mig en diesel (då jag kör så lite). Bottenvrid = allt.
Citat:
Ursprungligen postat av
mr13377
Orkar inte ens svara på er korkade personer(avva66 & henkespank mfl.)som inte har koll på skillnaden mellan vridmoment och kraft.
En gång för alla: En dieselmotor i en personbil har inte högre vridmoment än en bensinmotor om man jämför LIKA STORA motorer, dom har ungefär samma.
Men bensinmotorn kan varva högre och kan därför plocka ut mer effekt(hästkrafter).
Ni som säger att eran dieselbil visst har sånt "fruktansvärt" vrid måste fatta att ni hade haft lika mycket vrid i en lika stor bensinmotor med lika högt turbotryck.
Kan ta som exempel Volvo V70 D5 som har 2.4 liters motor med 1.8 bar turbotryck vilket resulterar i 420 nm. En bensinare hade antagligen haft ännu högre vridmoment med samma storlek på motorn...
Nu är inte jag så extremt insatt. Dock har jag kört 2.5T Volvo och D5 och jag kan lova dig att jag tar D5 alla dagar i veckan. Det är bottenvridet som är viktigt, jag skiter i topphastighet och toppvrid. D5an är bättre enligt mig på alla punkter jag kräver.
Jag är dock ingen som är särskilt duktig på bilar och motorer. Men jag vet vad jag föredrar.
Kan ju nämna att min styvfar kör runt 9000 mil per år och han föredrar diesel. Just på grund av bottenvridet. Dock kör han en bensinare nu, men han föredrar fortfarande diesel.