2012-07-16, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mr13377
Nej

Vridmomentet är matematiskt sett INTE en funktion av varvtalet.

http://sv.bsr.se/faq/107/

http://www.epi-eng.com/piston_engine...and_torque.htm

Nu räknar man visserligen fram effekten i exemplen ovan, men det är ju bara att vända på formeln så får du fram vridet i stället.

F.ö. så föredrar jag diesel. Mycket trevligare gång på en modern diesel än på dom flesta bensinare. Kommer just från en BMW 540, 4.4liters V8 alltså, till en Citroen C5 2.0HDi på ganska precis halva motoreffekten. Saknar inte BMW:n speciellt mycket. Speciellt inte vid macken..
Senast redigerad av Peterlan 2012-07-16 kl. 15:34.
Citera
2013-04-07, 10:59
Medlem
Ojkans avatar
Vi (min familj) har en bmw 520d 2013 årsmodell med sportväxellåda och jag får säga att den har ganska bra fräs i sig för att vara en diesel och ha 184 hk. Har kört den flertal gånger och den är skitrolig att köra trots att det är en diesel
Citera
2013-04-07, 11:17
Medlem
-Rigormortiss avatar
Bensin! har aldrig ägt en diesel bil, men vet vet inte hur det blir i framtiden
Citera
2013-09-16, 18:07
Medlem
Finns inget bättre än stora diselar, sedan är det alltid ett plus att slippa åka till bensinstationen varje dag
Citera
2013-09-16, 18:24
Medlem
club01s avatar
Citat:
Orkar inte ens svara på er korkade personer(avva66 & henkespank mfl.)som inte har koll på skillnaden mellan vridmoment och kraft.

En gång för alla: En dieselmotor i en personbil har inte högre vridmoment än en bensinmotor om man jämför LIKA STORA motorer, dom har ungefär samma.

Men bensinmotorn kan varva högre och kan därför plocka ut mer effekt(hästkrafter).

Ni som säger att eran dieselbil visst har sånt "fruktansvärt" vrid måste fatta att ni hade haft lika mycket vrid i en lika stor bensinmotor med lika högt turbotryck.

Kan ta som exempel Volvo V70 D5 som har 2.4 liters motor med 1.8 bar turbotryck vilket resulterar i 420 nm. En bensinare hade antagligen haft ännu högre vridmoment med samma storlek på motorn...

Fast det folk inklusive dig inte förstår är att det inte är möjligt att bygga bensinare så av massa olika anledningar men dom mest uppenbara är ju bränsleförbrukningen som fullkomligt skjuter i höjden på en 2.4liters bensin med 1.8 bars laddtryck.
För att inte tala om andra fördelar som hållbarheten blir mycket bättre i en lågvarvig motor med grövre gods. Körupplevelsen för gemeneman blir mycket bättre när man inte behöver varva mm mm.
Så visst fan är dieseln större med mer laddtryck så rakt av kan man inte jämföra precis som du säger. Dock precis som jag säger att när dieseln är ikapp hästkraftsmässigt vilket den snart är då de mesta pengarna går in i att utveckla dieseln så kommer volymen på motorn tillsammans med laddtrycket att minska och bränsleförbrukningen aka utsläppen på diseln minska vilket resulterar i att man vill ha diesel ännu mer.
Citera
2013-09-16, 18:28
Medlem
hockexxs avatar
Föredrar helt klart diesel. Kör dock en 740 GL med trasig vakuumförgasarknasarjävel (B230k). Men den drar bara 0.9 milen(förmodligen för att den är väck).

Hur som. Diesel är ju fördelaktigt i alla lägen i normala hastigheter, varför vill man ha bensin? Hade det inte varit för skatten hade jag köpt mig en diesel (då jag kör så lite). Bottenvrid = allt.

Citat:
Orkar inte ens svara på er korkade personer(avva66 & henkespank mfl.)som inte har koll på skillnaden mellan vridmoment och kraft.

En gång för alla: En dieselmotor i en personbil har inte högre vridmoment än en bensinmotor om man jämför LIKA STORA motorer, dom har ungefär samma.

Men bensinmotorn kan varva högre och kan därför plocka ut mer effekt(hästkrafter).

Ni som säger att eran dieselbil visst har sånt "fruktansvärt" vrid måste fatta att ni hade haft lika mycket vrid i en lika stor bensinmotor med lika högt turbotryck.

Kan ta som exempel Volvo V70 D5 som har 2.4 liters motor med 1.8 bar turbotryck vilket resulterar i 420 nm. En bensinare hade antagligen haft ännu högre vridmoment med samma storlek på motorn...

Nu är inte jag så extremt insatt. Dock har jag kört 2.5T Volvo och D5 och jag kan lova dig att jag tar D5 alla dagar i veckan. Det är bottenvridet som är viktigt, jag skiter i topphastighet och toppvrid. D5an är bättre enligt mig på alla punkter jag kräver.

Jag är dock ingen som är särskilt duktig på bilar och motorer. Men jag vet vad jag föredrar.

Kan ju nämna att min styvfar kör runt 9000 mil per år och han föredrar diesel. Just på grund av bottenvridet. Dock kör han en bensinare nu, men han föredrar fortfarande diesel.
Senast redigerad av hockexx 2013-09-16 kl. 18:37.
Citera
2013-09-16, 19:38
Medlem
Sikkans avatar
Förstår absolut de som gillar och förespråkar diesel men jag slår ett slag för bensinare! Gillar gången och höga varv!
Citera
2013-09-16, 23:30
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:

Och elementär kunskap gällande förbränningsmotorer förklarar den skillnaden mellan otto och dieselmotorer enligt 4-taktsprincipen:

nämligen i förbränningstakten då dieselmotorns bränsle brinner långsammare vilket marginellt ger en längre period av den följande sk tryckstegringen. Ottomotorn lider alltså av lite mer momenttapp på ett arbetsvarv om än marginellt. Det är detta fenomen ingen fattar, men som förklarar varför tractorpullingmotorer med diesel klarar sig så otroligt bättre etc e

sen kan du whopa o woca hur mycket du vill.
Citera
2013-09-16, 23:32
Medlem
Bensin. Skönare bilar oftast, vad jag upplevt.
Citera
2013-09-16, 23:38
Medlem
farmenSebastians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeremy.Clarkson
(Ja, jag har kört senaste A6:an med 3.0 TDi och BMW 550d. De låter fortfarande illa) och urusel körbarhet med manuell växellåda.

BMW 530d Låter hyffsat. Mysigt luftsug vid gaspådrag
BMW 535d har en hård,ansträngd gång pga twinturbo.
M550D Ännu värre. Trippelturbo & hårt fabrikstrimmad 381 hk, 740nm...

men de två sistnämnda bilarna finns inte med manuell låda så jag tror du inte har annat
än youtube-referenser i ämnet.
Citera
2013-09-18, 20:05
Medlem
mr13377s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farmenSebastian
Och elementär kunskap gällande förbränningsmotorer förklarar den skillnaden mellan otto och dieselmotorer enligt 4-taktsprincipen:

nämligen i förbränningstakten då dieselmotorns bränsle brinner långsammare vilket marginellt ger en längre period av den följande sk tryckstegringen. Ottomotorn lider alltså av lite mer momenttapp på ett arbetsvarv om än marginellt. Det är detta fenomen ingen fattar, men som förklarar varför tractorpullingmotorer med diesel klarar sig så otroligt bättre etc e

sen kan du whopa o woca hur mycket du vill.

Kan du ge något exempel på en dieselbil som har mer vridmoment än en bensinare med samma kapacitet?

Bensinarna klarar 200nm/liter med lägre turbotryck än dieslarna, finns massa exempel som säljs idag.

Citat:
Ursprungligen postat av hockexx

Nu är inte jag så extremt insatt. Dock har jag kört 2.5T Volvo och D5 och jag kan lova dig att jag tar D5 alla dagar i veckan. Det är bottenvridet som är viktigt, jag skiter i topphastighet och toppvrid. D5an är bättre enligt mig på alla punkter jag kräver.

Jag är dock ingen som är särskilt duktig på bilar och motorer. Men jag vet vad jag föredrar.

Kanske beror på att 2.5t har lättrycksturbo och inte uppdaterats särskilt mycket sedan typ 1993 jämfört med D5an som är väldigt uppdaterad senaste åren och har högtrycksturbo.
Senast redigerad av mr13377 2013-09-18 kl. 20:08.
Citera
2013-09-19, 09:14
Medlem
Daineas avatar
För min del spelar det ingen större roll, detta till trots för att jag inte betalar mer skatt på en dieselbil än på en bensinbil.
Visst är det lite billigare med diesel således redan från start, men bensinen har en fördel som inte är att förakta: den är mer lättstartad vid riktigt kalla temperaturer, vilket är guld värt när det är 30-35 minus ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in