2013-09-16, 16:39
Medlem
Tinkerbelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Rena vilda västern. Jag kan förstå om man beväpnar sig med kniv, pepparspray, vapen ifall man har licens. Skulle jag också göra om jag var rädd, vad jag inte kan förstå är att man håller tyst för polisen med det man vet.
Om det råder egna lagar på norra Öland, varför har ingen knäppt honom eller bränt honom inne för att bli av med problemet.

För att vi inte är samvetslösa/kriminella/våldsverkare. Att Öland är laglöst innebär inte att vi beter oss som huliganer.

Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle polisen hitta en hagelbössa i personens bil samt få förklaringen att det är för självförsvar ryker både vapen och licenser per omgående.

Men du lever åtminstone. Better safe than sorry liksom.

Citat:
Ursprungligen postat av PaterNoster777
Kan det inte vara så att många är släkt med både brottsoffren och den misstänkte gärningsmannen?
Då kanske det blir lite dålig stämning kring lufsabordet. Sen verkar attityden likna den man finner inom krimminella grupper, nämligen att man aldrig skall gola ner någon.

Just de här BO och GM har, som ni ser när deras umgänge beskrivs, inte alltför många anhöriga på norr. Trots det ligger det liiite i vad du säger, det är inga främlingar.
Men aldrig att någon skulle hålla PK om ryggen, han har bränt sitt kapital på bygden fullständigt. Någon som har en annan uppfattning?

---
Hur kan jag skriva detta utan att det låter som en Theorin-deckare (det gör hela storyn ändå)? Polisen kan lova vittnestrygghet bäst de kan på polishuset, när du kör över bron vet du att du beger dig allt längre från rättsväsendet. Norr om Löttorp "kan ingen höra dig skrika" - typ.
Du har ingen portkod, lägenhetsdörr eller grannar inom synhåll - klart som fan din säkerhet är i dina egna händer. Står en mordbrännare på gårdsplan kan du inte räkna med att kunna bjuda hen på kaffe tills polisen hinner upp från Kalmar.

Du ser något du inte ska se, du gör det "rätta" och vittnar. En person som redan har liv på samvetet hör ditt vittnesmål, läser dina förhör, väger vartenda ord och tonfall från dig - och glömmer aldrig. Kanske blir hen fälld, annars kommer hen ut om x år. Du har hela ditt liv och nätverk i trakten, du kan inte gömma dig.
Kanske är det ändå tryggare med en friad mördare, än en fälld, provocerad sådan?
Jag kan förstå att folk känner så (inte "resonerar", det är inte förnuft).

Historiskt sett har ölänningarna förtryckts. Hela ön var en djurgårdsinrättning, jakt och virke tillhörde kungen och ingen annan fick ha hund, t.ex. Det är 200 år sen, men tankemönstret lever kvar hos många, vi misstror förmyndare som styr och ställer. "Farbror Blå tror att jag kan valsa in hos honom och sen ta mig genom vintern med livet i behåll, sicken dumjävel."

Trots allt jag svamlat om här instämmer jag i Atte.T:s vädjan - du som vet något måste göra allt för att rättegången ska få rätt resultat.
Citera
2013-09-16, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Notera att jag bytt ut alla namn mot initialerna istället.

*Från rättegång.se och förhöret med PK ang samtal med PE den 13:e:
”Jag pratade med PE om hustomtebidrag och bygge. Jag kanske frågade om jag fick låna femtusen spänn eller nåt sånt. Jag minns inte samtalet jag kommer inte ihåg hur det kom sig. Jag brukade inte få så mycket betalt. Jag vet inte om jag tidigare frågat honom om lån. Jag frågade honom för att jag inte fick några pengar från skattekontot. Jag hade inget direkt behov av pengar, lotta hade ju 11-12 000 kr och biljetterna var betalda, vi skulle bara betala lite hotell och mat. Jag ringde och lånade av fredrik för att lotta tyckte det var obehagligt att de skulle komma hem från stockholm och vara helt panka. Men de visste att de skulle få pengar av Einarsson tills de kom hem så det var ingen panik. Det var inte nödvändigt att han fick låna pengar men det kändes skönt att ha lite extra.”

Vidare PE:s vittnesmål om samma händelse på rättegång.se:

” Enligt telefonlistan var den första kontakten klockan 18:54 just den 13 december när PK ringde. PK var stressad och forcerad, han stod och behövde pengar på ett relativt snabbt sett. Pengarna skulle lösa en kredit, PE ville stanna upp PKeftersom han lät stressad och sa att han ville fundera på saken. PE frågade om PK var på luciafirande för att få honom att lugna ner sig eftersom PK var så stressad.

Efter 16 minuter ringde PK upp igen och ville låna ca 25 000 kr. PK pratade om lånet på bluestep som var på väg att förfalla och stockholmsresan.”

Beroende på vems berättelse man tar till sig så får man väldigt olika intryck av PK:s sinnesmod och ekonomiska situation vid tillfället.

*Ett par funderingar kring FUP A, s. 99 och förhör med FA samt NOA-kartläggningen (bilaga D) över kvällen den 13:e:

FA skickade ett sms till PK:s avstängda telefon 18:37. Enligt utsago har FA sedan gett sig ut på en provtur (ca 18:45) och PK:s mobil har startats upp från avstängning (18:49), då med kontakt med Böda SO 140° (som rimligen täcker FA:s och SK:s bostad, men det är ju enkelt att ta reda på). Sedan framgår det att FA:s och PK:s telefoner kopplade upp mot basmast Böda N 340° strax före kl:19 den 13 december. Det innebär att FA befinner sig på en plats i närheten av PK som är mellan sin bostad och PK:s bostad, inte alls inom det område han själv påstår han kör under sin provtur(!), som bland annat går förbi offrens bostad via dåliga småvägar.

FA uppger också ”…att han först efteråt PK gett sig till känna gav sig i väg på provturen.” Men telefonundersökningen visar att SK:s (FA:s sambo) första telefonkontakt med PK äger rum först 18:52 och mindre än en minut senare ringer hon FA (som således inte bör vara hemma). En minut före detta har LK ringt PK och inom ytterligare en minut hinner SK ringa LK. Vilka master som FA:s telefon kopplar upp mot vid samtliga dessa samtal framgår inte av FUP, bortsett från uppgiften som FA konfronteras med under förhöret. FA och PK tar dock ingen kontakt med varandra via telefon.

*Förhören med FA:s och SK:s grannar som uppger följande:

”När de sitter och äter eller just ätit färdigt ser MB att det svänger in en vit skåpbuss som liknar PK:s hem till FA/SK. Han kan inte med säkerhet säga att det är PK:s bil men den liknar hans. MB kan inte heller säga vem som körde bilen eftersom det var mörkt ute. Han säger till de övriga "Det var nog PK som kom" MB:s första tanke var att det var PK som kom dit. Bilen kom söderifrån på Lv 136” […] ” MB uppger att PK kör en vit Volkswagen buss med någon liten grön "stripe" på sidan. MB uppskattar att bussen är av årsmodell runt mitten av 90-talet.” s.114

”När de satt vid matsalsbordet hos föräldrarna viskade MB till AB "Där åker han" AB frågade vem och då svarade MB "Mördaren". På fråga säger AB att med det menade MB PK från Byxelkrok. AB och MB satt så de hade fönstret ut på mot vägen på sin vänstra sida (se upprättad skiss, fhl anteckning). PK svängde in eller ut från det hus där FA och SK bor…” […] ” På fråga säger AB att de började äta kl. 18.00 och avslutade middagen kl. 19.30. Hon påminner sig om att de inte hade börjat med desserten eller kaffet när MB såg PK. Det skulle innebära att klockan var ungefär 18.45–19.00.” s. 119

Grannen observerade alltså en bil som han bedömde vara PK:s köra in eller ut ifrån FA:s och SK:s bostad vid en tidpunkt strax före eller ungefär samtidigt som PK:s telefon startas upp i detta område, liksom i samband med att FA ger sig ut på en ”provtur”.

Inga fler funderingar kring ovanstående?

I ett annat inlägg funderade jag lite kring hemtelefonen som tutade upptaget under kvällen, men jag har inte kunnat hitta någon mer info om förklaringen till detta. Vilken typ av hemtelefon (sådan som man kan "lägga av" så det ger intrycket av pågående samtal?) hade de och vart påträffades den/dessa? Av vilka orsaker (förutom att man pratar i telefon eller lagt av luren) kan det tuta upptaget? Någon?

Ang. PE:s vittnesmål tycker jag det tål att upprepas: PK säger till PE att sambon LK kan bevisa att han inte är iblandad. Vad menar PK med detta egentligen? Att LK kan ge honom alibi för kvällen och natten (för de saknade timmarna då mobilen är avstängd kan hon ju knappast ge honom något alibi för)? I så fall talar det kanske snarare just för att någonting kopplat till brottet ägt rum under denna tid då LK teoretiskt kan ge PK alibi (av typen "han var hemma hela kvällen och natten"- men i förhören är hon till stora delar istället väldigt svävande och osäker i sina svar) och att PK indirekt försäger sig. Kommentarer?

PK uppger för sin arbetsgivare att hans fingeravtryck finns/kan finnas i huset (inte så konstigt egentligen, han har ju varit på besök samt arbetat där). Men- polisen har ju inte hittat PK:s fingeravtryck någonstans mig veterligen. Så hur ska man tolka det, känns på något sätt lite skumt? Kan PK:s fingeravtryck finnas på något udda ställe som inte polisen undersökt?
Citera
2013-09-16, 17:25
Medlem
Citat Tinkerbelle:

Trots allt jag svamlat om här instämmer jag i Atte.T:s vädjan - du som vet något måste göra allt för att rättegången ska få rätt resultat.

Jag tycker inte du svamlar. Tvärtom tror jag att du sätter ord på vad som gör att det här fallet berör mig, trots att jag är helt utomstående.

Detta och trådrubrikens andra del: " m fl händelser".

Leder denna rättegång till fällande lagakraftvunnen dom, så finns de föregående händelserna ändå kvar: Finns det flera morbrännande mördare?
Är domen friande kan man ju inte bortse fån att den kan vara rätt, med samma resultat: Vem har då gjort det?

Jag hoppas verkligen att den anklagade P på något trovärdigt sätt lägger korten på bordet.
Har han gjort det som han tillskrivs måste han ju bära en fruktansvärd samvetsbörda.
Citera
2013-09-16, 17:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinkerbelle
Du ser något du inte ska se, du gör det "rätta" och vittnar. En person som redan har liv på samvetet hör ditt vittnesmål, läser dina förhör, väger vartenda ord och tonfall från dig - och glömmer aldrig. Kanske blir hen fälld, annars kommer hen ut om x år. Du har hela ditt liv och nätverk i trakten, du kan inte gömma dig.
Kanske är det ändå tryggare med en friad mördare, än en fälld, provocerad sådan?
Jag kan förstå att folk känner så (inte "resonerar", det är inte förnuft).

Fast betänk då att de var de som försvarade PK kanske mest av alla på norra Öland som drabbades denna gång. Samt att ingen blivit hotad (vad vi känner till) efter förra vändan i tingsrätten, trots ett antal besvärande vittnesmål. Nej, det handlar om pengar och om människor som PK anser borde ställa upp och hjälpa honom när det krisar som mest. Det hade förresten varit intressant med en sammanställning över alla som lånat ut pengar till PK och vilka summor det rör sig om. "Det svarta hålet" som alla pengar försvinner i verkar fortfarande vara olöst, vilket känns väldigt märkligt... VART tar pengarna vägen?
Citera
2013-09-16, 17:41
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Jaaaa, verkligen svårt att förstå och helt korkat!. Låter som stenåldern i mina öron och att mördandet skulle kunna fortsätta några vändor till pga att folk inte talar ut. Är ni helt från vettet!!
Ja, det är inte kul direkt att behöva läsa.
Med den attityden som ger sig till känna så får man ju skylla sig själva om det nu skulle
gå rakt åt fanders med åtalet och människan släpps lös igen att härja bäst fan han vill.

Ändring är av nöden och det fort i fall det nu finns viktig kunskap som man av rädsla eller
av andra skäl håller inne med och låter bli att berätta för representanter för rättsväsendet.
Visst - man har befogad oro för den här personen ifråga ty han har vid åtskilliga tillfällen
bevisat hur livsfarlig han är och inte drar sig för någonting tydligen och ingen direkt man
vill ha till ovän, men det är inte rätt nånstans att han ska kunna gå fri om det finns
avgörande uppgifter aldrig avlämnade som hade gjort skillnad och kunnat betyda en
helt annan utgång.

Nu behöver det ju inte alls vara så, att någon eller några avstått från att höra av sig till
polisen med vad man vet, men skulle det vara så är det verkligen tråkigt och det kan
alltså innebära ett fortsatt liv för somliga på ön i skräck och ängslan.
Ingen kan väl rimligen vilja ha det på det viset.
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-16 kl. 18:17.
Citera
2013-09-16, 18:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Fast betänk då att de var de som försvarade PK kanske mest av alla på norra Öland som drabbades denna gång. Samt att ingen blivit hotad (vad vi känner till) efter förra vändan i tingsrätten, trots ett antal besvärande vittnesmål. Nej, det handlar om pengar och om människor som PK anser borde ställa upp och hjälpa honom när det krisar som mest. Det hade förresten varit intressant med en sammanställning över alla som lånat ut pengar till PK och vilka summor det rör sig om. "Det svarta hålet" som alla pengar försvinner i verkar fortfarande vara olöst, vilket känns väldigt märkligt... VART tar pengarna vägen?

Ja bara det han lånat och ej återbetalat från mamma och hennes sambo, grannen i pannrummet och från vänner och bekanta blir säkert många hundratusen.
Plussa på alla arv som han tagit hand om. Ett och annat inbrott kanske? Något eller några försäkringsbedrägerier har nämnts.
Även hans mammas ärvda pengar, skog och tomter.
Sedan har han som duktig snickare drivit en liten byggnadsfirma och under den tiden måste han dragit in mycket slantar.
Han kunde ha löst sitt bostadslån flera gånger om.
Spel är en trolig förklaring.
Citera
2013-09-16, 18:38
Medlem
Okey, ännu ett nytt sätt att göra lufsa på. (Snart lika många alternativ som för kroppkakssmet… ). Det ”nya receptet” skulle kunna räta ut några av mina frågetecken. Får nämligen inte tiderna att gå ihop. Har förut varit inne på två satser och det beror ju på hur det ser ut med tid om man gör den extra före eller efter den man ska ha till middag. Skönare att göra den innan så man hinner göra iordning och diska innan maten. Skulle vara intressant att göra en provbakning av lufsa för att se hur lång tid det tar för den att få samma färg som på bilden i fupen. Men min ugn är betydligt äldre än A*****s så det lär nog inte bli helt jämförbart. Vad tror kollafakta hur länge har A*****s lufsa gräddats? Lutar mer och mer åt att bruna skålen är tom, eftersom polisen annars varit väldigt exakt av sin beskrivning av vad som funnits i köket. (…och en vit ask med lock innehållande kakor, kolabröd. Sid. 493 pdfC). Uppgifterna om att det är kolabröd i kakburken måste vara helt avgörande för utredningen. )
Två vittnen ser A****a och Sasso ca15.30 på väg från Flakeböle mot Vedborm (sid 433 respektive 499 pdfA). Är P****e där då eller kommer han senare? A****a och G****v brukade äta mellan 18 & 20 (Sid 465 pdfA). Antar man att lufsan skulle vara ätklar till 19.00, skulle den med det nya receptet börja gräddas senast 17.00. För mig skulle det säkert ta en halvtimme att skala och riva potatis till en lufsa, men ett matlagningsproffs är säkert snabbare... Säg att A****a blir klar med smeten 16.30, men vad händer efter att hon skjutsat in lufsan i ugnen? För att P****e ska ha hunnit mörda bägge tror jag han måste ”börjat” före 18. Har ju knappast kört upp kassaskåpet med BO som publik… Måste ju ha hunnit rigga branden och göra sig av med bevis också. Hinner man verkligen det på 45 min?

15.26 SMS:ar P****e ”Hemma lite efter fyra” (sid 47 pdfD). Han ska alltså göra något han beräknar tar typ 15 min (+ 15 min restid). Åker han då till BO kan han vara där ca halv i fyra (om han inte redan är där). Någon gång mellan 15.30 och 16.22 stängs telefonen av (sid 50 pdfD). För att slås på igen vid 18.49 (Sid 52 pdfD).

G****v har ringt A****a från Källa 13.37, troligtvis varit hemma och vänt och sedan skottat snö hos ”Pelles” till åtminstone 14.44. Borde rimligtvis vara hemma vid halv fyra.
A****a hade ingen direkt uppsikt över uthusen från köksfönstret, men något får henne att gå ut. Skriker G****v då han får första slaget i huvudet? Reagerar Sasso på något? Kommer GM och hämtar A****a? Kan A****a ha sett något från TV-rummet (TV:n stod på. Eller har GM satt på den för att det skulle se normalt ut om någon passerade förbi???). Bara en person vet GM.

Har också undrat över M*x iakttagelser (sid 592 pdfA) och varför kände inte han någon röklukt. Hade P****e åkt hemifrån på morgonen borde ju L***a ha märkt det, eller är hon morgontrött också? Klockan 06:50 ringer P*r E*******n (samme person som väcker P****e 04.43) till P****e oklart om P****e är hemma då, förstår inte riktigt det här med mastningen, men tror att man inte vet var P*****s telefon befinner sig. 07.06 (den 14/12) får F*****k ett samtal från P****e. P****e är då hemma (Sid 55 pdfD). Att hinna från Flakeböle till Getterum känns tajt om tid, men M*x kan ha ju ha sett bilen tidigare än 07.00. I mörker är det lätt att se billjus på långt håll. Finns (tack och lov) inte så mycket gatlampor här uppe…

Om nu P****e fick med sig några pengar från A****a och G****v är det ju smart att låna pengar av F*****k. Sedelhundar har sökt igenom P*****s bostad, men skogen är stor. Svampplockning kanske kan bli lukurativt…

Förstår att det kan vara svårt för utsocknes att begripa sig på det öländska kynnet. Men i en bygd där agg går i arv får man passa sig för vem man stöter sig med. Oförrätter kan drabba ens efterlevande i generationer…

Kanske ”råkade” han ha geväret i bilen eftersom han tänkt råna banken, men inte fann ett lämpligt tillfälle…
Citera
2013-09-16, 18:41
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleyton
Vi har nu en omtalad snickare som sitter med handbojor i Kalmar och det skall väl f-n till om han nu inte får skaka det galler som han är förkänt av. Den blodiga bössan blir svår att förklara bort, även om med all säkerhet advokaten kommer att dra en vals om det.
Det jag inte begriper är varför denna sms-raderare Lot*a inte vågar dyka upp inför skranket.?
Hon om någon skulle väl kunna spe lite grus i åklagarens rostiga motor. Men hon dyker inte upp och tar chansen att rädda upp situationen.
Tidigare i tråden har jag nämt att L*tta mycket väl kan komma att vittna i HovR, tänk på att tingsrättsförhandlingarna i realiteten bara är en förpostfäktning inför hovrättens avgörande.

Jag skrev tidigare att Lott* kan ljuga hur hon vill, hon kan ändå aldrig kunna dömmas för mened.
Säger hon att Gust*v någon dag innan mordet hade varit inne i PK:s garage och råkat rispa sig lite, samt att han därefter hade känt på PK:s bössa, ja då kommer åtalet förmodligen att falla, och PK kommer att få ca 500000 kr i skadestånd.
L*tta har utgången i sin hand.

Citat:
Ursprungligen postat av Tinkerbelle
Just de här BO och GM har, som ni ser när deras umgänge beskrivs, inte alltför många anhöriga på norr. Trots det ligger det liiite i vad du säger, det är inga främlingar.
Men aldrig att någon skulle hålla PK om ryggen, han har bränt sitt kapital på bygden fullständigt. Någon som har en annan uppfattning?
Vi kan gnabbas och skämta om "inavel", rent biologiskt är det knappast så, i varje fall inte numera.
Det kan kanske handla om "social inavel", dvs en hel kjedja av ömsesidiga förbindelser och beroenden.
Citera
2013-09-16, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Poliser på norra Öland? Du skojar...
Jag såg faktiskt en polisbil hör uppe i somras (som inte verkade ha med mordfallet att göra)...

Tror på ett sätt att man resonerar som så att P****e redan är dömd. Han kommer nog få det väldigt svårt om han blir frikänd och flyttar hit igen. Inga handgripligheter men ”utfrysning”. Sedan har det redan låga förtroendet för polisväsendet inte precis stärkts sedan förra mordutredningen...
Citera
2013-09-16, 18:49
Medlem
[quote=SpokHusse|452703 Jag hoppas verkligen att den anklagade P på något trovärdigt sätt lägger korten på bordet.Har han gjort det som han tillskrivs måste han ju bära en fruktansvärd samvetsbörda.[/QUOTE]

Det är många intressanta tankar som kommer upp till ytan igen. Några frågor tål att upprepas många gånger. T ex den om var pengarna tar vägen. Funderingen om PKs samvetsbörda är också intressant. Har han ett samvete ? En mig närstående person hävdar att gm måste erkänna för att det inte går att leva med den skuld gm måste känna. Jag tror inte att gm lider av att han har begått ett av lagens svåraste brott. Det skulle ha visat sig tidigare med tanke på allt som hänt före Flakeböle.

Någon dag innan rättegången började berättade CC att media läser den här tråden och att vi skulle passa på att ställa frågor. Jag antar att det blir någon mer presskonferens. Det jag undrar över är ett uttalande av PK i aktuella Fup. Han beklagar sig över att han känner sig isolerad efter det att han satt häktad efter Mellby 2006. "Folk vänder ryggen mot mig i affären. De måste ju förstå att jag läser allt vad de har sagt". Är inte det uttalandet ett förtäckt hot ? Tyvärr kan jag inte säga på vilken sida det står i Fup. Det tar för lång tid att söka efter. Men det finns där. Hoppas att någon som har kontakt med polisen kan fråga om detta. Det är mycket opedagogiskt att nämna det här när jag tidigare har bett att folk ska avslöja allt de vet. Men PKs tankar ger ännu mer motivation att tala om vad man vet. Om han blir fälld kan han aldrig konfrontera någon om vad just den personen har vittnat om.
Citera
2013-09-16, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Under alla år som gått har jag naturligtvis lärt känna många "riktiga" Ölänningar. I början av den här tråden beskrev jag de särdrag som är karaktäristiska för ön och blev rejält nedklubbad pga det jag skrev. Bl a skrev jag att det var vanligt att byta tjänster och varor med varandra. Det hade jag missuppfattat totalt. Så var det inte. Jag fortsatte med att beskriva de spänningar som uppstår inom olika familjer och mellan olika släktingar när tomter avstyckas, sjöbodar byter ägare och vid arvsskiften. Det var inte heller rätt.

I dag har jag befunnit mig på ort och ställe i snart ett halvt år. Jag står fast vid min beskrivning av hur livet ser ut längst upp på ön. Lägg till en enorm envishet som ibland förstör relationer mellan befolkningen.

Här har vi mentaliteten i ett nötskal. Du kom och sa att vi var på ett visst sätt. (Aja, baja). Nu är det vi själva som säger det (och är det sant...)
Citera
2013-09-16, 19:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin

Som jag skrivit tidigare så håller jag med om att ölänningar i gemen och nordölänningar i synnerhet ogärna har kontakt med personer från Kalmar och resten av världen. De benämns som fastlänningar och bemöts med stor skepsis.
Ölänningarna skulle bara veta att de själva betraktas som fastlänningar eller fastlänningars likställda på Gotland. I synnerhet pratar de fastländska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in