Citat:
Rena vilda västern. Jag kan förstå om man beväpnar sig med kniv, pepparspray, vapen ifall man har licens. Skulle jag också göra om jag var rädd, vad jag inte kan förstå är att man håller tyst för polisen med det man vet.
Om det råder egna lagar på norra Öland, varför har ingen knäppt honom eller bränt honom inne för att bli av med problemet.
Om det råder egna lagar på norra Öland, varför har ingen knäppt honom eller bränt honom inne för att bli av med problemet.
För att vi inte är samvetslösa/kriminella/våldsverkare. Att Öland är laglöst innebär inte att vi beter oss som huliganer.
Citat:
Men du lever åtminstone. Better safe than sorry liksom.
Citat:
Kan det inte vara så att många är släkt med både brottsoffren och den misstänkte gärningsmannen?
Då kanske det blir lite dålig stämning kring lufsabordet. Sen verkar attityden likna den man finner inom krimminella grupper, nämligen att man aldrig skall gola ner någon.
Då kanske det blir lite dålig stämning kring lufsabordet. Sen verkar attityden likna den man finner inom krimminella grupper, nämligen att man aldrig skall gola ner någon.
Just de här BO och GM har, som ni ser när deras umgänge beskrivs, inte alltför många anhöriga på norr. Trots det ligger det liiite i vad du säger, det är inga främlingar.
Men aldrig att någon skulle hålla PK om ryggen, han har bränt sitt kapital på bygden fullständigt. Någon som har en annan uppfattning?
---
Hur kan jag skriva detta utan att det låter som en Theorin-deckare (det gör hela storyn ändå)? Polisen kan lova vittnestrygghet bäst de kan på polishuset, när du kör över bron vet du att du beger dig allt längre från rättsväsendet. Norr om Löttorp "kan ingen höra dig skrika" - typ.
Du har ingen portkod, lägenhetsdörr eller grannar inom synhåll - klart som fan din säkerhet är i dina egna händer. Står en mordbrännare på gårdsplan kan du inte räkna med att kunna bjuda hen på kaffe tills polisen hinner upp från Kalmar.
Du ser något du inte ska se, du gör det "rätta" och vittnar. En person som redan har liv på samvetet hör ditt vittnesmål, läser dina förhör, väger vartenda ord och tonfall från dig - och glömmer aldrig. Kanske blir hen fälld, annars kommer hen ut om x år. Du har hela ditt liv och nätverk i trakten, du kan inte gömma dig.
Kanske är det ändå tryggare med en friad mördare, än en fälld, provocerad sådan?
Jag kan förstå att folk känner så (inte "resonerar", det är inte förnuft).
Historiskt sett har ölänningarna förtryckts. Hela ön var en djurgårdsinrättning, jakt och virke tillhörde kungen och ingen annan fick ha hund, t.ex. Det är 200 år sen, men tankemönstret lever kvar hos många, vi misstror förmyndare som styr och ställer. "Farbror Blå tror att jag kan valsa in hos honom och sen ta mig genom vintern med livet i behåll, sicken dumjävel."
Trots allt jag svamlat om här instämmer jag i Atte.T:s vädjan - du som vet något måste göra allt för att rättegången ska få rätt resultat.
). Det ”nya receptet” skulle kunna räta ut några av mina frågetecken. Får nämligen inte tiderna att gå ihop. Har förut varit inne på två satser och det beror ju på hur det ser ut med tid om man gör den extra före eller efter den man ska ha till middag. Skönare att göra den innan så man hinner göra iordning och diska innan maten. Skulle vara intressant att göra en provbakning av lufsa för att se hur lång tid det tar för den att få samma färg som på bilden i fupen. Men min ugn är betydligt äldre än A*****s så det lär nog inte bli helt jämförbart. Vad tror kollafakta hur länge har A*****s lufsa gräddats? Lutar mer och mer åt att bruna skålen är tom, eftersom polisen annars varit väldigt exakt av sin beskrivning av vad som funnits i köket. (…och en vit ask med lock innehållande kakor, kolabröd. Sid. 493 pdfC). Uppgifterna om att det är kolabröd i kakburken måste vara helt avgörande för utredningen.
)