Citat:
Ursprungligen postat av
Kollafakta
Ny i tråden, men följt den från början. Nu talar alla om lufsa, men ingen tycks veta hur man gör. När jag gräddar min lufsa har jag ugnen på 250 grader och gräddar i cirka en och en halv timme (täcker sista tiden för att inte bränna fläsket). Sedan måste den stå minst en halvtimme för att "sätta"sig. Är ugnen på 180 lär det ta minst två timmar plus att den bör vila ett tag. Tar alltså ganska lång tid att tillaga.
Beträffande bilobservationerna så vet nog folk här vad de pratar om, ingen säger något de inte kan stå för. fallet är alltför infekterat och vi vet att det är offentligt. Men här på norra Öland är det vi och dom som råder, dvs. man ska akta sig att säga för mycket till överheten (Kalmar), det går långt tillbaka i tiden och vi är vana att göra på vårt eget sätt. Det är bl. a. därför så många vittnesmål saknas och sen har vi ju lärt oss från förra gången att allt blir offentligt. Och det är inget vi gillar.
Förklarar ju också varför ingen ev. tjuvjägare anmält sig. Vem vill stoltsera med att ha jagat olaga tid o på andras marker! Varför åker så många släckta bilar omkring här i skymningen/mörkret. Speciellt söndagsmorgnar - kom till norra Öland vid femtiden på morgonen på hösten så får ni höra en hel del och det är varken vildsvin eller skabbrävar de skjuter.
Så klart vi vill att den skyldige ska gripas, men överlag är vi nog alltför fega för att säga det vi vet.
Vi är inte inavlade, men vi håller oss för oss själva, även om det innebär att en mördare går fri. Det är en särskild mentalitet här, som tydligen är mycket svårt för utomstående att förstå.
Helst skulle jag vilja att den här kommentaren är ett stort skämt. Första gången jag läste den undrade jag vem som var tillräckligt dum att hitta på något liknande. Efter att ha läst igenom kommentaren ytterligare ett par gånger måste jag tyvärr medge att det som står där är sant. Jag är inte ölänning men jag har tillbringat de flesta somrarna i mitt liv på Norra Öland. Längre perioder när jag var barn och hade sommarlov. Sedan en period med 4-5 veckors semester för att under de senaste tio åren som egen företagare ha förmånen att kunna jobba på distans. Då tillbringar jag 5-6 månader av den ljusare delen av året på detta härliga ställe.
Under alla år som gått har jag naturligtvis lärt känna många "riktiga" Ölänningar. I början av den här tråden beskrev jag de särdrag som är karaktäristiska för ön och blev rejält nedklubbad pga det jag skrev. Bl a skrev jag att det var vanligt att byta tjänster och varor med varandra. Det hade jag missuppfattat totalt. Så var det inte. Jag fortsatte med att beskriva de spänningar som uppstår inom olika familjer och mellan olika släktingar när tomter avstyckas, sjöbodar byter ägare och vid arvsskiften. Det var inte heller rätt.
I dag har jag befunnit mig på ort och ställe i snart ett halvt år. Jag står fast vid min beskrivning av hur livet ser ut längst upp på ön. Lägg till en enorm envishet som ibland förstör relationer mellan befolkningen. Naturligtvis finns det en stor rädsla pga vad som har skett. Låsta dörrar och geväret bredvid sängen när det är natt är mycket vanligt. Däremot känner jag inte till att folk åker runt med gevär i sina bilar men det pratas det kanske inte om. Det finns inte heller någon form av medborgargarde som tar rättvisan i egna händer.
Attityden vi och dom, dvs relationen mellan öbor och Kalmar finns i allra högsta grad. Det är så synd för den företeelsen kan göra att mördaren / mordbrännaren aldrig blir fälld. Under tiden från i våras fram till nu har jag hört flera saker "mellan skål och vägg" som polisen borde få veta. Var sak för sig är inte avgörande men ihop med det som skrivs i Fup skulle det göra en avsevärd skillnad.
Snälla ni som är permanentboende på norra delen av Öland. Lägg rädslan åt sidan och ha lite tilltro till att polisen sköter sitt jobb. Svälj stoltheten och se sanningen i vitögat. Ni måste få hjälp av polisen. Ni klarar inte av den här situationen utan polisens hjälp. Berätta vad ni vet innan rättegången är över. Det är bråttom nu.