2013-09-16, 08:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sinfon
Han skulle ju faktiskt bara kunna säga att han råkat se lappen på skrivbordet vid något tillfälle, utan någon avsikt att snoka (när de höll på att måtta garderobsdörrarna t.ex.). Men det gör han inte, utan börjar istället veckla in sig i att det kanske eventuellt skulle kunna finnas någon sådan lapp osv. Helt i onödan egentligen. Detta tror jag beror på att han såg lappen i en särskild situation/tillstånd (direkt efter morden) som han kommit att reflexmässigt ljuga om.
Normalt står det i slutet på varje förhör (särskilt konceptvarianten) "uppläst och godkänt".
Det gör att domstolen ser med viss skepsis på vittnen som säger dig vara felåtergivna.
Citera
2013-09-16, 09:17
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kollafakta

Men här på norra Öland är det vi och dom som råder, dvs. man ska akta sig att säga för mycket till överheten (Kalmar), det går långt tillbaka i tiden och vi är vana att göra på vårt eget sätt. Det är bl. a. därför så många vittnesmål saknas och sen har vi ju lärt oss från förra gången att allt blir offentligt. Och det är inget vi gillar.

Förklarar ju också varför ingen ev. tjuvjägare anmält sig. Vem vill stoltsera med att ha jagat olaga tid o på andras marker! Varför åker så många släckta bilar omkring här i skymningen/mörkret. Speciellt söndagsmorgnar - kom till norra Öland vid femtiden på morgonen på hösten så får ni höra en hel del och det är varken vildsvin eller skabbrävar de skjuter.

Så klart vi vill att den skyldige ska gripas, men överlag är vi nog alltför fega för att säga det vi vet.

Vi är inte inavlade, men vi håller oss för oss själva, även om det innebär att en mördare går fri. Det är en särskild mentalitet här, som tydligen är mycket svårt för utomstående att förstå.

Jaaaa, verkligen svårt att förstå och helt korkat!. Låter som stenåldern i mina öron och att mördandet skulle kunna fortsätta några vändor till pga att folk inte talar ut. Är ni helt från vettet!!
Citera
2013-09-16, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Jaaaa, verkligen svårt att förstå och helt korkat!. Låter som stenåldern i mina öron och att mördandet skulle kunna fortsätta några vändor till pga att folk inte talar ut. Är ni helt från vettet!!

Så som skribenten som uppenbart utger sig för att leva på Norra Öland, antyder: Folk tar hand om sina problem själva.

För ett par månader sedan frågade jag en boende på Norra Öland, som Pierre är skyldig pengar, varför han har en hagelbössa mellan framsätena. "Jag har en bössa i alla mina bilar, om han kommer", svarade personen.
Citera
2013-09-16, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan
Så som skribenten som uppenbart utger sig för att leva på Norra Öland, antyder: Folk tar hand om sina problem själva.

För ett par månader sedan frågade jag en boende på Norra Öland, som Pierre är skyldig pengar, varför han har en hagelbössa mellan framsätena. "Jag har en bössa i alla mina bilar, om han kommer", svarade personen.

Även om en angripen person ringer till polisen tar det minst en timme innan den anländer, vilket kan få konsekvenser. Det kanske inte är tillåtet att köra runt med vapen till vardags, vad vet jag jag, men självförsvar är tillåtet.
Citera
2013-09-16, 10:09
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs
Även om en angripen person ringer till polisen tar det minst en timme innan den anländer, vilket kan få konsekvenser. Det kanske inte är tillåtet att köra runt med vapen till vardags, vad vet jag jag, men självförsvar är tillåtet.

Rena vilda västern. Jag kan förstå om man beväpnar sig med kniv, pepparspray, vapen ifall man har licens. Skulle jag också göra om jag var rädd, vad jag inte kan förstå är att man håller tyst för polisen med det man vet.
Om det råder egna lagar på norra Öland, varför har ingen knäppt honom eller bränt honom inne för att bli av med problemet.
Citera
2013-09-16, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RRobbs

Skulle polisen hitta en hagelbössa i personens bil samt få förklaringen att det är för självförsvar ryker både vapen och licenser per omgående.
Citera
2013-09-16, 11:03
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wooloomooloon
Kan det inte vara så att många är släkt med både brottsoffren och den misstänkte gärningsmannen?
Då kanske det blir lite dålig stämning kring lufsabordet. Sen verkar attityden likna den man finner inom krimminella grupper, nämligen att man aldrig skall gola ner någon.
Citera
2013-09-16, 12:53
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Skulle polisen hitta en hagelbössa i personens bil samt få förklaringen att det är för självförsvar ryker både vapen och licenser per omgående.
Poliser på norra Öland? Du skojar...
Citera
2013-09-16, 14:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Poliser på norra Öland? Du skojar...
Hjälp för nordölänningar:
Poliser åker ofta runt i bilar och finns ibland söder om Löttorp, så länge Stockholmarna håller till där.
Som jag skrivit tidigare så håller jag med om att ölänningar i gemen och nordölänningar i synnerhet ogärna har kontakt med personer från Kalmar och resten av världen. De benämns som fastlänningar och bemöts med stor skepsis.
Har det här någon påverkan i detta fall?
Svårt att säga. Kanske vet någon något avgörande om PK, men det är lika troligt att det är tvärtom.
Citera
2013-09-16, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kollafakta
Ny i tråden, men följt den från början. Nu talar alla om lufsa, men ingen tycks veta hur man gör. När jag gräddar min lufsa har jag ugnen på 250 grader och gräddar i cirka en och en halv timme (täcker sista tiden för att inte bränna fläsket). Sedan måste den stå minst en halvtimme för att "sätta"sig. Är ugnen på 180 lär det ta minst två timmar plus att den bör vila ett tag. Tar alltså ganska lång tid att tillaga.

Beträffande bilobservationerna så vet nog folk här vad de pratar om, ingen säger något de inte kan stå för. fallet är alltför infekterat och vi vet att det är offentligt. Men här på norra Öland är det vi och dom som råder, dvs. man ska akta sig att säga för mycket till överheten (Kalmar), det går långt tillbaka i tiden och vi är vana att göra på vårt eget sätt. Det är bl. a. därför så många vittnesmål saknas och sen har vi ju lärt oss från förra gången att allt blir offentligt. Och det är inget vi gillar.

Förklarar ju också varför ingen ev. tjuvjägare anmält sig. Vem vill stoltsera med att ha jagat olaga tid o på andras marker! Varför åker så många släckta bilar omkring här i skymningen/mörkret. Speciellt söndagsmorgnar - kom till norra Öland vid femtiden på morgonen på hösten så får ni höra en hel del och det är varken vildsvin eller skabbrävar de skjuter.

Så klart vi vill att den skyldige ska gripas, men överlag är vi nog alltför fega för att säga det vi vet.

Vi är inte inavlade, men vi håller oss för oss själva, även om det innebär att en mördare går fri. Det är en särskild mentalitet här, som tydligen är mycket svårt för utomstående att förstå.

Helst skulle jag vilja att den här kommentaren är ett stort skämt. Första gången jag läste den undrade jag vem som var tillräckligt dum att hitta på något liknande. Efter att ha läst igenom kommentaren ytterligare ett par gånger måste jag tyvärr medge att det som står där är sant. Jag är inte ölänning men jag har tillbringat de flesta somrarna i mitt liv på Norra Öland. Längre perioder när jag var barn och hade sommarlov. Sedan en period med 4-5 veckors semester för att under de senaste tio åren som egen företagare ha förmånen att kunna jobba på distans. Då tillbringar jag 5-6 månader av den ljusare delen av året på detta härliga ställe.

Under alla år som gått har jag naturligtvis lärt känna många "riktiga" Ölänningar. I början av den här tråden beskrev jag de särdrag som är karaktäristiska för ön och blev rejält nedklubbad pga det jag skrev. Bl a skrev jag att det var vanligt att byta tjänster och varor med varandra. Det hade jag missuppfattat totalt. Så var det inte. Jag fortsatte med att beskriva de spänningar som uppstår inom olika familjer och mellan olika släktingar när tomter avstyckas, sjöbodar byter ägare och vid arvsskiften. Det var inte heller rätt.

I dag har jag befunnit mig på ort och ställe i snart ett halvt år. Jag står fast vid min beskrivning av hur livet ser ut längst upp på ön. Lägg till en enorm envishet som ibland förstör relationer mellan befolkningen. Naturligtvis finns det en stor rädsla pga vad som har skett. Låsta dörrar och geväret bredvid sängen när det är natt är mycket vanligt. Däremot känner jag inte till att folk åker runt med gevär i sina bilar men det pratas det kanske inte om. Det finns inte heller någon form av medborgargarde som tar rättvisan i egna händer.

Attityden vi och dom, dvs relationen mellan öbor och Kalmar finns i allra högsta grad. Det är så synd för den företeelsen kan göra att mördaren / mordbrännaren aldrig blir fälld. Under tiden från i våras fram till nu har jag hört flera saker "mellan skål och vägg" som polisen borde få veta. Var sak för sig är inte avgörande men ihop med det som skrivs i Fup skulle det göra en avsevärd skillnad.

Snälla ni som är permanentboende på norra delen av Öland. Lägg rädslan åt sidan och ha lite tilltro till att polisen sköter sitt jobb. Svälj stoltheten och se sanningen i vitögat. Ni måste få hjälp av polisen. Ni klarar inte av den här situationen utan polisens hjälp. Berätta vad ni vet innan rättegången är över. Det är bråttom nu.
Citera
2013-09-16, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
Helst skulle jag vilja att den här kommentaren är ett stort skämt. Första gången jag läste den undrade jag vem som var tillräckligt dum att hitta på något liknande. Efter att ha läst igenom kommentaren ytterligare ett par gånger måste jag tyvärr medge att det som står där är sant. Jag är inte ölänning men jag har tillbringat de flesta somrarna i mitt liv på Norra Öland. Längre perioder när jag var barn och hade sommarlov. Sedan en period med 4-5 veckors semester för att under de senaste tio åren som egen företagare ha förmånen att kunna jobba på distans. Då tillbringar jag 5-6 månader av den ljusare delen av året på detta härliga ställe.

Under alla år som gått har jag naturligtvis lärt känna många "riktiga" Ölänningar. I början av den här tråden beskrev jag de särdrag som är karaktäristiska för ön och blev rejält nedklubbad pga det jag skrev. Bl a skrev jag att det var vanligt att byta tjänster och varor med varandra. Det hade jag missuppfattat totalt. Så var det inte. Jag fortsatte med att beskriva de spänningar som uppstår inom olika familjer och mellan olika släktingar när tomter avstyckas, sjöbodar byter ägare och vid arvsskiften. Det var inte heller rätt.

I dag har jag befunnit mig på ort och ställe i snart ett halvt år. Jag står fast vid min beskrivning av hur livet ser ut längst upp på ön. Lägg till en enorm envishet som ibland förstör relationer mellan befolkningen. Naturligtvis finns det en stor rädsla pga vad som har skett. Låsta dörrar och geväret bredvid sängen när det är natt är mycket vanligt. Däremot känner jag inte till att folk åker runt med gevär i sina bilar men det pratas det kanske inte om. Det finns inte heller någon form av medborgargarde som tar rättvisan i egna händer.

Attityden vi och dom, dvs relationen mellan öbor och Kalmar finns i allra högsta grad. Det är så synd för den företeelsen kan göra att mördaren / mordbrännaren aldrig blir fälld. Under tiden från i våras fram till nu har jag hört flera saker "mellan skål och vägg" som polisen borde få veta. Var sak för sig är inte avgörande men ihop med det som skrivs i Fup skulle det göra en avsevärd skillnad.

Snälla ni som är permanentboende på norra delen av Öland. Lägg rädslan åt sidan och ha lite tilltro till att polisen sköter sitt jobb. Svälj stoltheten och se sanningen i vitögat. Ni måste få hjälp av polisen. Ni klarar inte av den här situationen utan polisens hjälp. Berätta vad ni vet innan rättegången är över. Det är bråttom nu.

Jo visst är det så - men är det inte så att denna typ av landsändar med ödebygd, långt mellan stugorna, Konsumbutiken och "inavel" finns det ju på 10 tusentals ställen i Sveriges avlånga land. Att norra öland nu är på tapeten gäller ju just nu de usla brotten. För inte så länge sedan dubbelmordet i skogarna utanför Alingsås. Lantbrukarparet och polackerna som sket i skogen och blev fällda.

Vi har nu en omtalad snickare som sitter med handbojor i Kalmar och det skall väl f-n till om han nu inte får skaka det galler som han är förkänt av. Den blodiga bössan blir svår att förklara bort, även om med all säkerhet advokaten kommer att dra en vals om det.
Det jag inte begriper är varför denna sms-raderare Lot*a inte vågar dyka upp inför skranket.?
Hon om någon skulle väl kunna spe lite grus i åklagarens rostiga motor. Men hon dyker inte upp och tar chansen att rädda upp situationen. Nääh advokaten har nog bedömt att hon bör nog hålla sig på okänd ort..
Sedan kan man ju undra vad det är för svensk idiotregel att inte närstående skall behöva vittna. De vet ju oftast näst mest när händelser om mord och andra otrevligheter inträffar.
Citera
2013-09-16, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tidningsankan

Han är snart ute igen, då får vi se hur bra dom löser sina problem på norra Öland. Lika bra som efter de förra morden och bränderna antagligen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in