2013-09-16, 09:43
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jaccot
Jag har lite frågor kring några termer jag sett på insider-listan i avanza. Där står det att någon genomfört "optionslösen" för "teckningsoptioner". Vad innebär dessa två ord?
Detta innebär att personen har haft teckningsoptioner (vilket ger ägaren rätt att teckna nya aktier i bolaget till ett förutbestämt pris) och utnyttjat dessa. Exempelvis kanske aktien stod i 100 kr och personens teckningsoptioner hade en teckningskurs på 80 kr - vilket alltså gör att personen tjänar 20 kr per tecknad aktie.

Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
2, Tex här om dagen stack Starbreeze iväg och jag försökte köpa in mig på morgonen. Problemet var att aktien flög iväg så snabbt så jag hann aldrig lägga in antal och kurs innan kursen ändrades, så hur ska jag göra nästa gång? Måste ju finnas nåt snabbare alternativ än att skriva in manuellt. (försökte med stoptoss men den hittade inte aktien..)
Kom in sen ändå och gick 10%+ men hade ju chansen att komma in tidigare om jag visste hur man skulle göra..
Du kan lägga stop loss i Starbreeze (länk). Vet dock inte om det hade hjälpt dig i ditt fall i och med att den verkade ha stuckit under tiden du var inne i orderläggningen. Var det så att du lade in en order under morgoncallen? I sådant fall så behöver du försöka se till så att din köporder ligger över jämviktspriset (det pris som tas fram från alla liggande order till vilket flest avslut kan ske) för att få möjlighet till avslut. Det aktuella jämviktspriset syns alltid längst upp i orderdjupet under call (förändras dock hela tiden beroende på vilka order som läggs/tas bort).

Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
3, Hur ska man på bästa sätt hålla sig uppdaterat med PM osv? Finns det någon hemsida där man kan välja att bara följa sina "favoriter" och bli underrättad med tex mail/sms?
Jag är dagligen inne på DI och Redeye mm. men missar ändå avgörande nyheter känns det som..
Du kan använda dig av nyhetslarm på vår hemsida. Då får du välja mellan att få mail/sms eller båda när en nyhet innehåller ett ord som du väljer (exempelvis bolagsnamnet).

Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Tack!

Hur går jag tillväga för att be Avanza göra det åt mig?

Vet förresten du eller någon annan något enkelt sätt att se innevarande års avkastning på kapitalet i kronor? Det är lite svårt att veta när man säljer och fyller på, något minus här och där. Men måste hålla kolla på det p.g.a. CSN..
Det är bara att skriva ett meddelande i inloggat läge och begära att få innehavet flyttat så genomför vi detta åt dig (notera att det tar mellan 5-10 bankdagar beroende på belastning).

På vår nya sajt så kan du se värdeförändringen sedan årsskiftet i kronor under "Mina sidor".

Citat:
Ursprungligen postat av Xreyl
Hejsan!

Jag är rätt ny och tänkte testa och till en början med mindre summor och nu till min fråga.

Jag köpte in mig på fredagen i STAR på 0,48, det står även i värdepappret. Idag under kontoöversikt och innehav så står de inköp 0.58. Därför ligger jag -6,74, eftersom de står under kontoöversikt att jag köpt för 0.58 men det stämmer ej.

Inköps info
Antal:1000
kurs 0.48
Valuta Sek
Köpeskilling 480
Courtage 99k
Att betala 579
I inköpspriset ingår även courtaget, detta läggs på under natten när notan skapas och syns först dagen efter. Jag ser att du betalat 99 kr i courtage. Nu vet jag inte vart du är kund men det blir en väldigt stor andel av ditt inköpspris så du bör nog se över andra alternativ för att betala mindre i courtage om du inte tänkt göra så stora affärer. Hos oss finns exempelvis Bas eller Mini.

/Daniel, Avanza Bank
Senast redigerad av AvanzaBank 2013-09-16 kl. 10:30.
2013-09-16, 09:47
Medlem
Xreyls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Det stämmer ju precis... Som du ser har du betalt 99 kronor i courtage.

Okej, så när man köper på T.ex. 0.55 (som den är idag) så ska man räkna med att att de blir några kr mer beroende på courtaget är?
2013-09-16, 09:52
Medlem
Xreyls avatar
I inköpspriset ingår även courtaget, detta läggs på under natten när notan skapas och syns först dagen efter. Jag ser att du betalat 99 kr i courtage. Nu vet jag inte vart du är kund men det blir en väldigt stor andel av ditt inköpspris så du bör nog se över andra alternativ för att betala mindre i courtage om du inte tänkt göra så stora affärer. Hos oss finns exempelvis Baseller Mini.

/Daniel, Avanza Bank[/quote]

Okej. Jag är kund hos Avanza (er) Men hade premium men bytte till bas. Gjorde ett köp tidigare idag gissar på att jag ändå kommer få betala 99kr i courtag eftersom köpet gjordes när jag hade premium. Eller kommer det hinna ändras?
2013-09-16, 09:55
Medlem
Klaus Kinskis avatar
Citat:
Okej, så när man köper på T.ex. 0.55 (som den är idag) så ska man räkna med att att de blir några kr mer beroende på courtaget är?

Ja. Om du köper fler gånger så kan du använda den här sidan för att räkna ut ditt GAV (genomsnittligt anskaffningsvärde) http://aktiegav.se. 99 kr är en dyr courtageavgift (om man handlar för småsummor åtminstone), jag hade inte köpt för några småsummor om jag betalade 99 kr i courtage. Kanske 10.000 och uppåt. Avanza har 39 kr som minimicourtage till exempel.
2013-09-16, 10:21
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Okej. Jag är kund hos Avanza (er) Men hade premium men bytte till bas. Gjorde ett köp tidigare idag gissar på att jag ändå kommer få betala 99kr i courtag eftersom köpet gjordes när jag hade premium. Eller kommer det hinna ändras?
Ett byte från Premium till Bas tar mellan 1-2 bankdagar så dessvärre kommer du att få betala 99 kr i courtage om du har gjort en affär idag.

/Daniel, Avanza Bank
2013-09-16, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AvanzaBank

Det är bara att skriva ett meddelande i inloggat läge och begära att få innehavet flyttat så genomför vi detta åt dig (notera att det tar mellan 5-10 bankdagar beroende på belastning).

På vår nya sajt så kan du se värdeförändringen sedan årsskiftet i kronor under "Mina sidor".

I inköpspriset ingår även courtaget, detta läggs på under natten när notan skapas och syns först dagen efter. Jag ser att du betalat 99 kr i courtage. Nu vet jag inte vart du är kund men det blir en väldigt stor andel av ditt inköpspris så du bör nog se över andra alternativ för att betala mindre i courtage om du inte tänkt göra så stora affärer. Hos oss finns exempelvis Baseller Mini.

/Daniel, Avanza Bank

Tack!

Går det att använda funktioner som t.ex. Stoploss på ISK-kontot?
2013-09-16, 10:29
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Tack!

Går det att använda funktioner som t.ex. Stoploss på ISK-kontot?
Ja det går utmärkt att använda samma funktioner som på aktie- och fondkontot.

/Daniel, Avanza Bank
2013-09-16, 11:40
Medlem
techno_the_kings avatar
Hur blir det med deklaration till nästa år för de aktieköp samt för aktier man har ärvt iår?
Skall ärvda aktier deklareras?

Ångrar för övrigt att jag inte slängde in 10k på aktierna jag köpte i förra veckanm, de har gått upp dryga 32% sen köp.
2013-09-16, 11:56
Medlem
AvanzaBanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av techno_the_king
Hur blir det med deklaration till nästa år för de aktieköp samt för aktier man har ärvt iår?
Skall ärvda aktier deklareras?

Ångrar för övrigt att jag inte slängde in 10k på aktierna jag köpte i förra veckanm, de har gått upp dryga 32% sen köp.
Arvsskatten är avskaffad så du behöver inte deklarera för själva arvet i sig. Däremot så behöver du deklarera när du väl sålt aktierna som du ärvt, så det kan vara bra att ta reda på anskaffningsvärdet på de aktier som du fått ärva.

/Daniel, Avanza Bank
2013-09-16, 15:06
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
Alltså jag må va trög nu förlåt isf men poängen är inte registrerade i ladok än väl? Men jag kan alltså be dem skriva typ att jag klarat 3,5 poäng och så står det väl typ att hela kursen är 4.5 alltså underförstått har jag inte klarat hela men iaf tillräckligt? Typ dör av lycka om man kan göra så ;p ingen risk att KTH vägrar göra så då?
Troligtvis kan du inte göra så. Jag sitter i samma situation där jag klarat en tenta (7,5p) och behöver 3 p men har poängen från tentan låst tillsvidare för att han vill ha en restuppgift från ett seminarium (som jag lämnat in, men han vägrar att rätta förrän nästa tentaperiod).

Smått frustrerande när man vet med sig att man klarat nåt men inte får det inrapporterat.
2013-09-16, 15:07
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av '[Hi3G
X'|45249290]jag gjorde som så att jag skrev att jag ville ha ett utdrag ur ladok även aktuella betyg på den kurs jag läser nu som inte har registrerats.

Administration skapade ett intyg sedan la in en kommentar att jag även klarat av poäng på kurs. men har 40% kvar på kursen med en tentamen som inte är klar/inrapporterat. Kursen registeras inte förän tentamen är klar.

Jag hoppas det räcker.

Det är dock upp till skolan att själva bestämma. Men du måste ju få veta hur du ligger till på en kurs eller hur?

Intyg från examinator/skola fungerar enbart om kursen är på 15 hp eller mer. CSN tar inte emot intyg för kurser på färre poäng än så.
2013-09-16, 15:11
Medlem
TheBITs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomzz
Hej

Har satt mig själv lite i skiten, fick precis reda på att jag missa min sista omtenta och saknar nu 1.5 HP för csn. Nu är ju osäker på när/om jag får chansen att få csn, kan jag räkna in de första 1.5 poängen som jag får den här terminen (som borde bli om en dryg månad) eller är jag körd tills nästa termin?

Eller finns det några andra alternativ? Kan man anmäla sig till någon enkel kurs såhär sent och ordna poängen som saknas?

Tacksam för snabbt svar

Såfort du får in 1,5 poäng så är du berättigad att få csn, oavsett vart de kommer ifrån.

Jag har anmält mig sent till vissa småkurser som finns (en massa piss som religionskunskap eller studieteknik) som jag hoppas går att klara av kvickt, då 3 hp är 2 veckor. (har aldrig förstått mig på att köra 3pkurser på halvfart och en massa sådant tjafs).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in