2013-09-15, 22:01
Medlem
Baabamans avatar
Har några frågor:

1, Hur öppnar jag ett ISK konto och vad står det för? har nämligen för närvarande aktie-fondkonto samt kapitalförsäkring men som jag förstår det är ISK mest lönsamt.

2, Tex här om dagen stack Starbreeze iväg och jag försökte köpa in mig på morgonen. Problemet var att aktien flög iväg så snabbt så jag hann aldrig lägga in antal och kurs innan kursen ändrades, så hur ska jag göra nästa gång? Måste ju finnas nåt snabbare alternativ än att skriva in manuellt. (försökte med stoptoss men den hittade inte aktien..)
Kom in sen ändå och gick 10%+ men hade ju chansen att komma in tidigare om jag visste hur man skulle göra..

3, Hur ska man på bästa sätt hålla sig uppdaterat med PM osv? Finns det någon hemsida där man kan välja att bara följa sina "favoriter" och bli underrättad med tex mail/sms?
Jag är dagligen inne på DI och Redeye mm. men missar ändå avgörande nyheter känns det som..

4, På Avanza forumet ser jag ofta förkortningen NE? vad står det för
Senast redigerad av Baabaman 2013-09-15 kl. 22:21.
2013-09-16, 00:09
Medlem
Baabamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baabaman
Har några frågor:

1, Hur öppnar jag ett ISK konto och vad står det för? har nämligen för närvarande aktie-fondkonto samt kapitalförsäkring men som jag förstår det är ISK mest lönsamt.

2, Tex här om dagen stack Starbreeze iväg och jag försökte köpa in mig på morgonen. Problemet var att aktien flög iväg så snabbt så jag hann aldrig lägga in antal och kurs innan kursen ändrades, så hur ska jag göra nästa gång? Måste ju finnas nåt snabbare alternativ än att skriva in manuellt. (försökte med stoptoss men den hittade inte aktien..)
Kom in sen ändå och gick 10%+ men hade ju chansen att komma in tidigare om jag visste hur man skulle göra..

3, Hur ska man på bästa sätt hålla sig uppdaterat med PM osv? Finns det någon hemsida där man kan välja att bara följa sina "favoriter" och bli underrättad med tex mail/sms?
Jag är dagligen inne på DI och Redeye mm. men missar ändå avgörande nyheter känns det som..

på 1an, har Avanza! (kunde ej redigera)
2013-09-16, 00:37
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Investeringssparkonto. Du trycker på Öppna konto:

https://www.avanza.se/kontotyper

Det är dock inte mer lönsamt än KF, så flytta inte befintligt innehav. Kör nysparande i ISK.

Citat:
Nyemission.
2013-09-16, 00:39
Medlem
Hej

Har satt mig själv lite i skiten, fick precis reda på att jag missa min sista omtenta och saknar nu 1.5 HP för csn. Nu är ju osäker på när/om jag får chansen att få csn, kan jag räkna in de första 1.5 poängen som jag får den här terminen (som borde bli om en dryg månad) eller är jag körd tills nästa termin?

Eller finns det några andra alternativ? Kan man anmäla sig till någon enkel kurs såhär sent och ordna poängen som saknas?

Tacksam för snabbt svar
2013-09-16, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Investeringssparkonto. Du trycker på Öppna konto:

https://www.avanza.se/kontotyper

Det är dock inte mer lönsamt än KF, så flytta inte befintligt innehav. Kör nysparande i ISK.

Nyemission.

Hur flyttar jag befintliga aktieinnehav till mitt ISK-konto?

Är det lika lätt att sälja, ta ut pengar osv. som på aktiekontot?

Har Avanza.
2013-09-16, 01:24
Medlem
927s avatar
Citat:
Har några frågor:

3. syftar du på direkts nyheter du kan använda avanza och självklart även redeye och det är mycket vanligt att du kan lägga in en prenumeration på pm via bolagens hemsida.
https://www.avanza.se/placera/telegram.html
möjligt att du kan göra det vill på di trader om du skapar ett konto
2013-09-16, 01:34
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vinglefitte
Om du vill flytta från din vanliga depå och då realisera vinster så ring Avanza, de flyttar åt dig.
Citat:
Ja, men då det är skatt på insättningar så sätt inte in och ta ut stup i kvarten.
2013-09-16, 01:37
Medlem
927s avatar
Citat:

Har Avanza.

det kan du inte göra själv. antingen säljer du själv och då anpassar förlust/vinst och för över cash till isk eller så gör avanza det åt dig men då vet du inte vilken dag eller till vilken kurs dom flyttar/säljer

javisst
2013-09-16, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 927
det kan du inte göra själv. antingen säljer du själv och då anpassar förlust/vinst och för över cash till isk eller så gör avanza det åt dig men då vet du inte vilken dag eller till vilken kurs dom flyttar/säljer

javisst

Tack!

Hur går jag tillväga för att be Avanza göra det åt mig?

Vet förresten du eller någon annan något enkelt sätt att se innevarande års avkastning på kapitalet i kronor? Det är lite svårt att veta när man säljer och fyller på, något minus här och där. Men måste hålla kolla på det p.g.a. CSN..
2013-09-16, 09:30
Medlem
Xreyls avatar
Hejsan!

Jag är rätt ny och tänkte testa och till en början med mindre summor och nu till min fråga.

Jag köpte in mig på fredagen i STAR på 0,48, det står även i värdepappret. Idag under kontoöversikt och innehav så står de inköp 0.58. Därför ligger jag -6,74, eftersom de står under kontoöversikt att jag köpt för 0.58 men det stämmer ej.

Inköps info
Antal:1000
kurs 0.48
Valuta Sek
Köpeskilling 480
Courtage 99k
Att betala 579
2013-09-16, 09:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xreyl
Jag köpte in mig på fredagen i STAR på 0,48, det står även i värdepappret. Idag under kontoöversikt och innehav så står de inköp 0.58. Därför ligger jag -6,74, eftersom de står under kontoöversikt att jag köpt för 0.58 men det stämmer ej.

Inköps info
Antal:1000
kurs 0.48
Valuta Sek
Köpeskilling 480
Courtage 99k
Att betala 579

Det stämmer ju precis... Som du ser har du betalt 99 kronor i courtage.
2013-09-16, 09:33
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Hur går jag tillväga för att be Avanza göra det åt mig?
Som jag skrev så ringer du dem.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in