2013-09-15, 19:21
Medlem
Vad påverkar hans bakgrund hans lära? Verkar som ni försöker fly sanning även om det vore en fattig luffare som skulle predika skulle ni vända blicken från honom och säga "titta på hans kläder"
Citera
2013-09-15, 19:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scout29
Vad påverkar hans bakgrund hans lära? Verkar som ni försöker fly sanning även om det vore en fattig luffare som skulle predika skulle ni vända blicken från honom och säga "titta på hans kläder"

Om du själv skulle presentera hans apologetik, kunne vi börja från detta.
Citera
2013-09-15, 19:36
Medlem
Citat:

Men din arma mikrob det är ju sanningen som vi försöker förmedla till dig...tyvärr så är du så inkörd i sekten att du sedan länge slutat tänka själv!
Citera
2013-09-15, 19:37
Medlem
kef71s avatar
Citat:

Skulle nog ge honom matkuponger och en liten klapp på huvudet.
Citera
2013-09-15, 19:50
Medlem
Citat:

Kent Hovind är en svagbegåvad charlatan, man behöver inte ägna sig åt ad hominem-attacker för att påvisa hur urbota korkat 99,99% av det han säger är. En sund och rationell människa hör givetvis direkt att allt som kommer ur den mannen (och hans lika svagbegåvade son) är trams, trams på en så låg nivå att det knappast är värt att bemöta.

Ta du och plocka fram dina topp tre Hovind-argument så får vi oss alla ett par goda skratt, samtidigt som du kan ägna dig åt att pressa ditt huvud längre upp i din egen röv och på så sätt slippa ta del av verkligheten.
Citera
2013-09-15, 19:51
Medlem
Zöls avatar
Om man kritiskt granskar om den är sann eller inte så borde alla tvivel försvinna. En stor del av historierna i boken är taget från andra historier från tidigare sekter, med små ändringar för att göra det lättare att konvertera. Men ta inte mitt ord på det, du är ju på internet så lär dig hitta bra källor, det tjänar du på i längden.

Det enda som talar för att boken är sann är att det finns folk som säger att den är sann. Och deras motiv har inte alltid varit så nice.
Citera
2013-09-15, 20:27
Medlem
Norrbottenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Eftersom jag varken är stark ateist eller positivistisk materialist vill jeg gärne ge bibel-apologeter en fair chans för att demonstrera bibelns sanning med svag ateisms och filosofisk relativisms argumentation som opponent/kritiker.

Det är säkert det mest generösa erbjudande apologeterna kommer att få, men konstigt nog verkar dom vara mest intresserade av att stanna inom raman av teism vs. materialism.

Ok. Det är hedervärt. Jag tror jag svävar mellan stark och svag ateist, beroende på dagsform och humör. Jag får väl ge dig att även jag trivs bäst med mig själv de dagar jag kan ses som svag ateist.

De har väldigt, väldigt mycket att förklara... Om vi säger så
Citera
2013-09-15, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hustlebustle
Får man ex. besök av Jehovas så får man för det mesta inga direkt svar
utan de hänvisar till texter i Bibeln.

Kan Bibeln verkligen vara sann efter att texten har gått från mun till mun
under så många år ?

Det sägs ju att det i Dödhavsrullarna fanns texter om reinkarnation men att
det under tiden då Bibeln skrevs var förbjudet, och t om straffbart, när det gällde
detta.

Så vad tror ni ?

Bibeln är sann eller inte handlar inte om vad andra tror, utan om vad du tror.
Läs Bibeln själv. Där får du själv avgöra om den är sann eller inte.
Citera
2013-09-15, 21:29
Medlem
Sanning nr1 - Jesus är en historisk person som var en jude, levde i början av vår tideräkning och avrättades av romarna.
Senast redigerad av HerrMikkelson 2013-09-15 kl. 21:34.
Citera
2013-09-15, 21:46
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Sanning nr1 - Jesus är en historisk person som var en jude, levde i början av vår tideräkning och avrättades av romarna.

Ja, fast det gör honom knappast unik. Har du mer än en sanning i Bibeln?
Citera
2013-09-15, 22:43
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Det är inte omöjligt, men är så gott som irrelevant för kristendomens teologiska essens.
Citera
2013-09-16, 11:56
Medlem
Citat:

Tja därom tvistar de lärda på området! Jesus som historisk person...möjligen...Jesus som han beskrivs i bibeln...nonsens!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in