Citat:
Ursprungligen postat av
lm5711
Om du vill räkna på det sättet så får du även göra det för alla andra kostnader. Dvs skolor, sjukvård, polis, osv. Dessa kommer isåfall också sjunka till lägre tal.
För att vara intellektuellt hederlig så ska jag dra ett motexempel till mitt eget argument ovan:
Visst kan det spela roll vart pengarna går. Vi kan sätta upp två extremfall:
I första fallet delar man ut 10 miljoner till personer som direkt springer till systembolaget och köper Bolagets Fulsprit för alla pengarna. Tillverkningskostnaden för spriten är väldigt låg, och i princip alla pengarna går direkt tillbaka till statskassan i alkoholskatt, moms, och vinst från Bolagets Statliga Spritfabrik. Här skulle man med en gång kunna använda samma 10 miljoner till ett dagis.
I andra fallet köper man iPads för 10 miljoner till en massa skolbarn. Käckt och bra för barnen, men i vårt hypotetiska extremfall försvinner varenda krona ut ur landet som en importutgift. Denna importutgift måste uppvägas av en lika stor export där vi skickar varor eller arbete för totalt 10 miljoner i utbyte ut ur landet. 100% förlust/kostnad för staten med andra ord. Det finns inte en enda krona kvar till dagiset.
I verkligheten är det inte så här extremt och lättanalyserat. Ofta hamnar man på liknande effekter i rundgången med moms, löneskatter, osv för olika utgifter. Därför brukar man normalt räkna en viss utgiftskrona som värd lika mycket som en annan utgiftskrona i budgeten.
Men visst är det så att man ibland väger lika stora utgifter på olika sätt beroende på hur de ska användas.
Jag är för ett starkt försvar och en kompetent försvarsindustri. Men ibland blir det lite väl lättmotiverat att lägga många miljarder på att utveckla ett nytt svenskt vapensystem med motiveringen att det stöttar svensk högteknologisk industri. Man har alltså gjort en uppdelning i "brutto"- och "netto"-kostnad liknande den du föreslog.