Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-09-15, 17:22
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvarelse
Du bortser dels från slumpen, dels från att arvsanlag kommer i dubbel uppsättning. Det är därför en person med dominanta anlag (ex.v brunögd person) kan ge upphov till barn med recessiva anlag (blåögda barn) - även med en brunögd partner. Vad exakt som ger upphov till den rasklassificering vi använder oss av i denna diskussion är oklart, det rör sig antagligen om ett flertal gener. Ett par av Nordid rastyp kan sedermera bära anlag på andra typer (stor näsa, liten näsa, platt näsa, uppåt-näsa, sned näsa, bullig näsa, höga kindben, runt ansikte, fyrkantigt ansikte o.s.v) och ge upphov till barn som inte alls är Nordida. Byt ut den röda kvadraten mot Nordid rastyp i den här bilden, och de övriga symbolerna mot valfri rastyp (Baltid, Brünn etc). Det är klart att man kan utgå från utseende och ignorera genetiken (vilket man i högsta grad gör om man bortser från den faktiska bakgrunden), i sådana fall kan jag tycka att det är mer fördelaktigt att utgå från intelligensen och premiera mentala förmågor (inom den europida diasporan)

Jag bortser från ingenting. Och ja, du ska ta den dubbla uppsättningen i betraktelse.

En 1/4 spanjor, 3/4 svensk som ser ut som sina nordiska svenska förfäder har garanterat allelerna som kodar för den nordiska morfologin. Möjligen även recessiva. Han har alltså 50%+ chanser att båda hans alleler kodar för en nordisk morfologi.

En 100% svensk av Borreby typ har garanterat Borreby-allelerna. Alltså <50% chanser att han ens har någon allel som kodar för nordisk morfologi, och 50%+ chanser att båda hans alleler kodar för Borreby-morfologi.

Ur den synpunkten att bevara den nordiska typen är den förste att föredra.
Senast redigerad av Tony.Bazookatone 2013-09-15 kl. 17:27.
Citera
2013-09-15, 17:25
Medlem
flummoxeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bjornserkr
Men herregud, va? Vad har du fått detta ifrån? "Rasforskning" från 1800-talet?

Självklart har svenskar liknande ansiktsdrag och skallform men det är knappast det som påverkar resten av kroppen. Det är ju tvärtom alltid generna som är grunden till personligheten och ansiktsdragen.

Detta är jidder. Och vadå "morfologi är ras"? Ja, en viss genuppsättning ger ett visst utseende. Och ens genuppsättning baseras på ens ursprung, så ursprung är definitivt mer ras än vad "morfologi är ras" ...

Men snälla rara. Vi är på 2000-talet nu. Det där var säkert en effektiv metod att använda för 70 år sedan men vetenskapen har utvecklats.

Det går inte att titta på en människas ansikts- och skallform och definitivt avgöra exakt vilken ras denne tillhör - även om det i princip alltid går att avgöra vilken folkgrupp någon tillhör utifrån utseende, men däremot går det alltid att studera någons genetik och konstatera vilket ursprung, vilken genetik och därmed vilken ras personen är av.

Ras är ett begrepp som är mycket äldre än genforskning, som du säkert vet. Grunden för rasbegreppet är just utseende och till viss del beteende.
Citera
2013-09-15, 17:36
Medlem
Bjornserkrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummoxed
Ras är ett begrepp som är mycket äldre än genforskning, som du säkert vet. Grunden för rasbegreppet är just utseende och till viss del beteende.
Okej, så det är alltså en fråga om hur man definierar ordet "ras"?

Visst, om definitionen av ras enbart är utseende och inte genetik, så kan man ju så klart sitta och hitta på olika rasnamn och vilka som tillhör olika sorters raser. Jag tog för givet att man med "ras" menar folkgrupp eller folk eller liknande, d v s att man har hängt med i utvecklingen.

Men visst, sitt och hitta på olika coola namn på olika skallformer ... så länge partiet inte hakar på är det ju lugnt.
Citera
2013-09-15, 17:42
Medlem
TheAwesomeboy1993s avatar
Efter att ha gått på demonstrationen fick jag lust att göra en liten video. Den är upladdad om ca 15 min! Det är med filmen 300 och en massa politiker är med!
Citera
2013-09-15, 17:46
Medlem
flummoxeds avatar
Citat:
Okej, så det är alltså en fråga om hur man definierar ordet "ras"?

Till viss del blir det ju så, eftersom begreppet betyder väldigt olika saker för olika personer. Vissa erkänner t.ex. bara tre mänskliga raser medans andra anser att det finns några hundra.

Citat:
Visst, om definitionen av ras enbart är utseende och inte genetik, så kan man ju så klart sitta och hitta på olika rasnamn och vilka som tillhör olika sorters raser. Jag tog för givet att man med "ras" menar folkgrupp eller folk eller liknande, d v s att man har hängt med i utvecklingen.

Naturligtvis kan man inte plocka bort genetiken ur rasbegreppet, men genetiken är vansklig att använda sig av eftersom det då blir en fråga om att vetenskapen ska avgöra vilka som är t.ex svenskar istället för det uppenbara i en persons utseende. Vetenskapen kan ju då påvisa att alla vita är lika rent genetiskt och att alla spanjorer kan vara svenskar.

Citat:
Men visst, sitt och hitta på olika coola namn på olika skallformer ... så länge partiet inte hakar på är det ju lugnt.

Jag har inte skrivit någonting om några skallformer.
Senast redigerad av flummoxed 2013-09-15 kl. 17:51. Anledning: Efterbliven citeringshantering
Citera
2013-09-15, 17:47
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Men herregud, va? Vad har du fått detta ifrån? "Rasforskning" från 1800-talet?

Självklart har svenskar liknande ansiktsdrag och skallform men det är knappast det som påverkar resten av kroppen. Det är ju tvärtom alltid generna som är grunden till personligheten och ansiktsdragen.

Detta är jidder. Och vadå "morfologi är ras"? Ja, en viss genuppsättning ger ett visst utseende. Och ens genuppsättning baseras på ens ursprung, så ursprung är definitivt mer ras än vad "morfologi är ras" ...

Kan du ha ansiktsdrag, skallform och benstruktur som är nordiska och förvänta dig att det på något sätt inte skulle påverka hjärnan? Osannolikt, men till och med då ska du tänka på genetic linkage.

Själv har jag iakttagit att människor med liknande utseende också har liknande beteende.

Genetiken är mycket intressant, men de flesta generna (98%+) är gemensamma med schimpanser och genfunktionerna förstås inte riktigt än. Med andra ord, att två människor är mer "genetiskt lika" varandra behöver inte alls vara viktigare än att de tillhör samma morfologiska typ.

Citat:
Men snälla rara. Vi är på 2000-talet nu. Det där var säkert en effektiv metod att använda för 70 år sedan men vetenskapen har utvecklats.

Det går inte att titta på en människas ansikts- och skallform och definitivt avgöra exakt vilken ras denne tillhör - även om det i princip alltid går att avgöra vilken folkgrupp någon tillhör utifrån utseende, men däremot går det alltid att studera någons genetik och konstatera vilket ursprung, vilken genetik och därmed vilken ras personen är av.

Tvärtom, det går att klassificera en människa som tillhörande en viss rastyp endast genom att titta på denne i några få sekunder.

Intressant att juden Boas ville övertyga folk att rastyper inte existerade, hade han rätt enligt dig?
Senast redigerad av Tony.Bazookatone 2013-09-15 kl. 17:50.
Citera
2013-09-15, 17:53
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Bazookatone
Jag bortser från ingenting. Och ja, du ska ta den dubbla uppsättningen i betraktelse.

En 1/4 spanjor, 3/4 svensk som ser ut som sina nordiska svenska förfäder har garanterat allelerna som kodar för den nordiska morfologin. Möjligen även recessiva. Han har alltså 50%+ chanser att båda hans alleler kodar för en nordisk morfologi.

En 100% svensk av Borreby typ har garanterat Borreby-allelerna. Alltså <50% chanser att han ens har någon allel som kodar för nordisk morfologi, och 50%+ chanser att båda hans alleler kodar för Borreby-morfologi.

Ur den synpunkten att bevara den nordiska typen är den förste att föredra.

Om syftet är att upprätthålla ett särpräglat utseende oväsentligt bakomliggande genetik, naturligtvis. Hybriden kan ifråga ha flera procent afrikanskt DNA (det ger vanligtvis inget som helst fenotypiskt utslag), besitta en lägre intelligens eller vara olämplig ur andra perspektiv - men utseendet kan stämma och vederbörande är därför fördelaktigt ur ditt perspektiv? Missförstå mig inte, det är inte ointressant att ta hänsyn till fenotyp, men det kan inte rimligen anses vara det primära kriteriet vid rashygien av nämnda skäl (dubbel genuppsättning, slumpvariabel).

En svensk uppvisar större genetisk likhet med denna sardinska kvinna än denna blonda rödlätta kalashflicka. Om jag tolkat ditt resonemang rätt, så upptar du hellre den sistnämnda i den skandinaviska genpoolen för hennes pigment? Hon besitter större del främmande (icke-europeiskt) DNA i sina gener än sardinskan, se gärna genkarta 1 och genkarta 2.
Citera
2013-09-15, 18:10
Medlem
TheAwesomeboy1993s avatar
Nu är min video klar!

http://www.youtube.com/watch?v=Dwp5l1IPlRo

På skoj bara, fast det finns en viss känsla i den. Eller vad säger ni?
Citera
2013-09-15, 18:12
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Om syftet är att upprätthålla ett särpräglat utseende oväsentligt bakomliggande genetik, naturligtvis. Hybriden kan ifråga ha flera procent afrikanskt DNA (det ger vanligtvis inget som helst fenotypiskt utslag), besitta en lägre intelligens eller vara olämplig ur andra perspektiv - men utseendet kan stämma och vederbörande är därför fördelaktigt ur ditt perspektiv? Missförstå mig inte, det är inte ointressant att ta hänsyn till fenotyp, men det kan inte rimligen anses vara det primära kriteriet vid rashygien av nämnda skäl (dubbel genuppsättning, slumpvariabel).

En svensk uppvisar större genetisk likhet med denna sardinska kvinna än denna blonda rödlätta kalashflicka. Om jag tolkat ditt resonemang rätt, så upptar du hellre den sistnämnda i den skandinaviska genpoolen för hennes pigment? Hon besitter större del främmande (icke-europeiskt) DNA i sina gener än sardinskan, se gärna genkarta 1 och genkarta 2.
Ingen av dem borde accepteras i Sverige.

Den där flickan ser inget vidare svensk ut. Hon går inte alls att jämföra med en 75% svensk som har samma morfologi som sina svenska förfäder, vilket var mitt exempel.

Ingenstans har jag påstått att generna inte spelade någon roll, endast att morfologin borde användas som faktor för att bestämma ifall en blandad individ kan accepteras i en grupp.

Om 25% spanjoren, 75% svensken har ett typiskt mediterranskt spankst utseende, borde han inte accepteras som svensk, eftersom chansen att han blandar sig med en icke-kompatibel kvinna är alldeles för stor.

Å andra sidan, lycka till med att övertyga en 75% svensk med nordiskt utseende att han ska gifta sig med en blatteaktig spanska, han kommer aldrig gå med på det, och han borde inte göra det heller.

Sen ska du tänka på när det skriver detta

Citat:
Om syftet är att upprätthålla ett särpräglat utseende oväsentligt bakomliggande genetik, naturligtvis.

att rastypen inte bara innebär generna som kodar för morfologin, utan på grund av genetik linkage kan de finnas många andra viktiga gener som ärvs tillsammans.

Både generna och morfologin ska tas i betraktelse, och även sannolikheten att individen kan skaffa sig en kompatibel make i Sverige. Rasstoltheten undermineras av morfologiskt blandade par.
Senast redigerad av Tony.Bazookatone 2013-09-15 kl. 18:18.
Citera
2013-09-15, 18:16
Medlem
Luckmanns avatar
Citat:
[...]

Utan att blanda mig i diskussionen i övrigt, så blir min spontana fråga när jag ser bilderna och genkartan huruvida bilden du använder som exempel för kalashflicka är representativ för kalasherna. En snabb sökning på bilder av kalasher visar för mig ett folkslag som till större delen ser ut som någon form av zigenare, snarare än folkslag som är oss etniskt lika. Dock så finns det en och annan bild som visar något annat, te.x. just bilden du visar.

Frågan är du vilka kalasher de har använt som grund för studien och hur stor grupp de hade som bas för den. En kalash är uppenbarligen inte alltid en kalash, och jag frågar mig då vilken kalash som är kalash, och om de överhuvudtaget tog hänsyn till vilka som ansågs exemplifiera hur en kalash ser ut, när de gjorde studien.
Citera
2013-09-15, 18:18
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flummoxed
Naturligtvis kan man inte plocka bort genetiken ur rasbegreppet, men genetiken är vansklig att använda sig av eftersom det då blir en fråga om att vetenskapen ska avgöra vilka som är t.ex svenskar istället för det uppenbara i en persons utseende. Vetenskapen kan ju då påvisa att alla vita är lika rent genetiskt och att alla spanjorer kan vara svenskar.

Vad är svensk och vad är spansk? Vetenskapen har tagit fram underlag genom referenspopulationer för att fastställa vilka genmarkörer som kan definieras vara utmärkande för aktuell grupp. Därför kan man idag genetisk urskilja svenskt/skandinaviskt ursprung hos en brunögd svensk och spansk ursprung hos en blåögd spanjor, även genom anonyma prover. Detta är vad jag utgår från när jag debatterar ras, du verkar utgå från något helt annat?
Citera
2013-09-15, 18:23
Medlem
flummoxeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAwesomeboy1993
Nu är min video klar!

http://www.youtube.com/watch?v=Dwp5l1IPlRo

På skoj bara, fast det finns en viss känsla i den. Eller vad säger ni?

Rolig film, du har talang för propaganda. Det var du som gjorde "svenskar i alla län, förenen eder" också va?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in