Citat:
Ursprungligen postat av
Skuggvarelse
Om syftet är att upprätthålla ett särpräglat utseende oväsentligt bakomliggande genetik, naturligtvis. Hybriden kan ifråga ha flera procent afrikanskt DNA (det ger vanligtvis inget som helst fenotypiskt utslag), besitta en lägre intelligens eller vara olämplig ur andra perspektiv - men utseendet kan stämma och vederbörande är därför fördelaktigt ur ditt perspektiv? Missförstå mig inte, det är inte ointressant att ta hänsyn till fenotyp, men det kan inte rimligen anses vara det primära kriteriet vid rashygien av nämnda skäl (dubbel genuppsättning, slumpvariabel).
En svensk uppvisar större genetisk likhet med denna
sardinska kvinna än denna blonda rödlätta
kalashflicka. Om jag tolkat ditt resonemang rätt, så upptar du hellre den sistnämnda i den skandinaviska genpoolen för hennes pigment? Hon besitter större del främmande (icke-europeiskt) DNA i sina gener än sardinskan, se gärna
genkarta 1 och
genkarta 2.
Ingen av dem borde accepteras i Sverige.
Den där flickan ser inget vidare svensk ut. Hon går inte alls att jämföra med en 75% svensk som har samma morfologi som sina svenska förfäder, vilket var mitt exempel.
Ingenstans har jag påstått att generna inte spelade någon roll, endast att morfologin borde användas som faktor för att bestämma ifall en blandad individ kan accepteras i en grupp.
Om 25% spanjoren, 75% svensken har ett typiskt mediterranskt spankst utseende, borde han inte accepteras som svensk, eftersom chansen att han blandar sig med en icke-kompatibel kvinna är alldeles för stor.
Å andra sidan, lycka till med att övertyga en 75% svensk med nordiskt utseende att han ska gifta sig med en blatteaktig spanska, han kommer aldrig gå med på det, och han borde inte göra det heller.
Sen ska du tänka på när det skriver detta
Citat:
Ursprungligen postat av
Skuggvarelse
Om syftet är att upprätthålla ett särpräglat utseende oväsentligt bakomliggande genetik, naturligtvis.
att rastypen inte bara innebär generna som kodar för morfologin, utan på grund av genetik linkage kan de finnas många andra viktiga gener som ärvs tillsammans.
Både generna och morfologin ska tas i betraktelse, och även sannolikheten att individen kan skaffa sig en kompatibel make i Sverige. Rasstoltheten undermineras av morfologiskt blandade par.