Resultat: Valet 2018
SvP får min röst
0%
0 röster
SvP får inte min röst
0%
0 röster
2013-09-15, 16:21
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonHe
Nordisk ras är inte "blond och blåögd". Det är långskallig skallform, avlångt ansikte, ljusa ögon, blont till ljusbrunt hår, lång och smal näsa. De flesta svenskar uppfyller inte detta.
Coon och Hans Guenther skulle nog inte hålla med dig

http://theapricity.com/snpa/chapter-IX6.htm

http://www.theapricity.com/earlson/reeh/reoehchap6c.htm

Man såg med andra ord Sverige som det land där den nordiska typen var starkast. Jag tycker att man har överdrivit lite, men de flesta etniska svenskar kan nog klassas som övervägande nordiska.
Citera
2013-09-15, 16:22
Medlem
flummoxeds avatar
Citat:
Nordisk ras är inte "blond och blåögd". Det är långskallig skallform, avlångt ansikte, ljusa ögon, blont till ljusbrunt hår, lång och smal näsa. De flesta svenskar uppfyller inte detta.

Okej jag medger att jag inte kan skall- och näsformen på svenskar i gemen, så du kanske har rätt i rasfrågan. Dock är de flesta nordbor just ljusa, vilket var vad jag menade.
Citera
2013-09-15, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tony.Bazookatone
Coon och Hans Guenther skulle nog inte hålla med dig

http://theapricity.com/snpa/chapter-IX6.htm

http://www.theapricity.com/earlson/reeh/reoehchap6c.htm

Man såg med andra ord Sverige som det land där den nordiska typen var starkast. Jag tycker att man har överdrivit lite, men de flesta etniska svenskar kan nog klassas som övervägande nordiska.
Man har definitivt överdrivit i de klassiska skrifterna med att över 80 % av det svenska folket skulle vara nordiskt. Svenskarna verkar oftast uppvisa nordiskt inflytande men vara primärt fälid, därefter nordid, trönder, borreby och så vidare. Alla som inte är nordid måste ju på något sätt avlägsnas om endast "nordisk ras" ska finnas i Norden. Jag tycker att fler verkar vara nordid i t ex Danmark, men svenskarna är nog ändå det ljusaste folket på jorden. Guenther differentierade heller inte mellan olika nordeuropeiska typer.
Citera
2013-09-15, 16:30
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Det hamnar i vad den blandade individen tillhör för rastyp. Man kan vara 1/4 spansk och se 100% spansk ut. Jag skulle i så fall opponera mot en blandning med en nordisk kvinna.

Är det en blandad europé som ser ut sina svenska förfäder då är det inget större problem om han gifter sig med en nordeuropeisk kvinna.

Jag skulle antagligen opponera mig mer mot att en Borreby svensk skaffar barn med en nordisk svenska, än mot att en 1/4 spanjor 3/4 svensk av nordisk typ skaffar barn med en nordisk svenska.

Utseendet är viktigt eftersom man identifierar med det man ser i spegeln och skallformer och personligheter ofta går ihop.

Sen är jag ingen vanlig "nationalist" utan mer biologiskt inriktad.

Måste ge Bjornserkr stöd i den här frågan för din biologiska inriktning ter sig markant sparsam i sin omfattning om det är exklusivt fenotypen du intresserar dig för. En svensk man kan vara Borreby men ha en bror som är Nordid (det du syftar på när du skriver "nordisk typ"?), och en pappa som är Brünn. Det är inte alls ovanligt med skillnader inom samma familj. Anlag för fenotyp samspelar med miljö såväl som genotyp såväl som en stokastisk variabel. Vill man bibehålla särskilda egenskaper är det i första hand genetiken man bör intressera sig för, fenotypen är (delvis) ett resultat av denna. Om syftet är att bibehålla en skandinavisk population skyddad från utomnordisk genetik är det fördelaktigare med en Borreby och en Nordid än en 25% spanjor och en svensk. Genetiskt är svensken mer närstående varandra, skillnader i skallmått till trots.

Det ska även tilläggas att europida hybrider oftast kan assimileras genetiskt eftersom skillnaderna mellan de flesta europeiska populationer inte är överväldigande stora, se denna karta (notera gärna avståndet mellan Sverige och Finland kontra Sverige och Spanien). En 1/4 spanjor och 3/4 svensk skulle antagligen klustra med/i norra Frankrike eller de Brittiska öarna (skandinavisk och keltisk representation) - även om han ser "100% spansk ut".
Citera
2013-09-15, 16:34
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halmbal
Aftonbladet plockar text ur sitt sammanhang och försöker få Sverigedemokraten Stellan Bojerud som sympatisör för SvP, fastän han är uttalad antinazist.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17474299.ab

Jajjamensan, AB och dom andra PK-media kommer sätta in alla krafter dom bara kan mot SD under hela året för att svartmåla SD in i absurdum!
Citera
2013-09-15, 16:36
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Man har definitivt överdrivit i de klassiska skrifterna med att över 80 % av det svenska folket skulle vara nordiskt. Svenskarna verkar oftast uppvisa nordiskt inflytande men vara primärt fälid, därefter nordid, trönder, borreby och så vidare. Alla som inte är nordid måste ju på något sätt avlägsnas om endast "nordisk ras" ska finnas i Norden. Jag tycker att fler verkar vara nordid i t ex Danmark, men svenskarna är nog ändå det ljusaste folket på jorden. Guenther differentierade heller inte mellan olika nordeuropeiska typer.
Någon "faelid" ras finns egentligen inte, utan det är uppblandningar mellan nordisk och Borreby som man brukar kalla fälisch. Denna tråd förklarar det väldigt bra.

http://morphorealm.proboards.com/index.cgi?board=morphostudies&action=display&threa d=9

Tronder är ju övervägande nordiskt i alla fall, en blandning av nordisk och Brunn/Borreby.

Så att flertalet av svenskar skulle vara övervägande nordiska håller jag för sannolikt, däremot inte rena nordiska typer i morfologisk bemärkelse.

Frågan är då hur mycket mer nordiskt är Sverige jämfört med tex Danmark, och där har man definitivt överdrivit mycket.
Citera
2013-09-15, 16:36
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Det är en morfologi (ansiktsdrag + skallformen). Det påverkar varenda del av kroppen. Föreställningen att asiktsdrag/morfologiska typer är ytliga faktorer utan betydelse (Boas) är lika judisk som idéen att raserna inte existerar.

Är benägen att hålla med om att man i högre utsträckning än vetenskapligt erkänt kan "se" personlighet på en människa. Det kan närmast förklaras ur ett kollektiv arv, en folksjäl, som genom årtusendena lärt sig identifiera egenskaper med fysiska uttryck (precis som man kan vittra fara genom någons förvridna ansiktsuttryck eller obehagliga ögon). Vissa fysiologiska anleten kan klart kopplas till särskilda egenskaper hos vederbörande.
Citera
2013-09-15, 16:37
Medlem
Ämnar SvP ställa upp i EU-valet eller ligger allt fokus på de svenska valen nästa år?
Citera
2013-09-15, 16:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Europeisch
Ämnar SvP ställa upp i EU-valet eller ligger allt fokus på de svenska valen nästa år?

Det blir inget EU-val vad jag har hört, även om det var sagt så från början.
Citera
2013-09-15, 16:49
Medlem
Tony.Bazookatones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skuggvarelse
Måste ge Bjornserkr stöd i den här frågan för din biologiska inriktning ter sig markant sparsam i sin omfattning om det är exklusivt fenotypen du intresserar dig för.

Det är inte endast morfologin som intresserade mig, men man kan använda morfologin i de fall där man måste bestämma vilken grupp en blandad individ tillhör.

Citat:
Det är inte alls ovanligt med skillnader inom samma familj. Anlag för fenotyp samspelar med miljö såväl som genotyp såväl som en stokastisk variabel. Vill man bibehålla särskilda egenskaper är det i första hand genetiken man bör intressera sig för, fenotypen är (delvis) ett resultat av denna.

Man kan inte ha en nordisk morfologi utan generna som kodar för denna morfologi. Syskon har olika gener.

Citat:
Om syftet är att bibehålla en skandinavisk population skyddad från utomnordisk genetik är det fördelaktigare med en Borreby och en Nordid än en 25% spanjor och en svensk. Genetiskt är svensken mer närstående varandra, skillnader i skallmått till trots.

Vill du bevara den nordiska typen, så är det fördelaktigt med den nordiske som är 25% spanjor. Det är mer sunt att folk bildar familj med par med liknande utseende och möjligen även liknande psykiska egenskaper.
Senast redigerad av Tony.Bazookatone 2013-09-15 kl. 16:53.
Citera
2013-09-15, 17:09
Medlem
Skuggvarelses avatar
Citat:
Det är inte endast morfologin som intresserade mig, men man kan använda morfologin i de fall där man måste bestämma vilken grupp en blandad individ tillhör.

Man kan inte ha en nordisk morfologi utan generna som kodar för denna morfologi. Syskon har olika gener.

Vill du bevara den nordiska typen, så är det fördelaktigt med den nordiske som är 25% spanjor. Det är mer sunt att folk bildar familj med par med liknande utseende och möjligen även liknande psykiska egenskaper.

Du bortser dels från slumpen, dels från att arvsanlag kommer i dubbel uppsättning. Det är därför en person med dominanta anlag (ex.v brunögd person) kan ge upphov till barn med recessiva anlag (blåögda barn) - även med en brunögd partner. Vad exakt som ger upphov till den rasklassificering vi använder oss av i denna diskussion är oklart, det rör sig antagligen om ett flertal gener. Ett par av Nordid rastyp kan sedermera bära anlag på andra typer (stor näsa, liten näsa, platt näsa, uppåt-näsa, sned näsa, bullig näsa, höga kindben, runt ansikte, fyrkantigt ansikte o.s.v) och ge upphov till barn som inte alls är Nordida. Byt ut den röda kvadraten mot Nordid rastyp i den här bilden, och de övriga symbolerna mot valfri rastyp (Baltid, Brünn etc).

Det är klart att man kan utgå från utseende (fenotyp) och ignorera genetiken (vilket man i högsta grad gör om man bortser från den faktiska bakgrunden), i sådana fall kan jag tycka att det är mer fördelaktigt att utgå från intelligensen och premiera mentala förmågor inom den europida diasporan före skallmått.
Citera
2013-09-15, 17:13
Medlem
Bjornserkrs avatar
Citat:
Det är en morfologi (ansiktsdrag + skallformen). Det påverkar varenda del av kroppen. Föreställningen att asiktsdrag/morfologiska typer är ytliga faktorer utan betydelse (Boas) är lika judisk som idéen att raserna inte existerar.

Likväl används det ofta av icke-nordiska män som vill berättiga deras jakt efter nordiska kvinnor.

Varför inte?
Men herregud, va? Vad har du fått detta ifrån? "Rasforskning" från 1800-talet?

Självklart har svenskar liknande ansiktsdrag och skallform men det är knappast det som påverkar resten av kroppen. Det är ju tvärtom alltid generna som är grunden till personligheten och ansiktsdragen.

Citat:
Borreby är en europeisk sub-ras. Morfologi är ras. Ursprung är inte ras.
Detta är jidder. Och vadå "morfologi är ras"? Ja, en viss genuppsättning ger ett visst utseende. Och ens genuppsättning baseras på ens ursprung, så ursprung är definitivt mer ras än vad "morfologi är ras" ...

Citat:
Någon "faelid" ras finns egentligen inte, utan det är uppblandningar mellan nordisk och Borreby som man brukar kalla fälisch. Denna tråd förklarar det väldigt bra.

http://morphorealm.proboards.com/index.cgi?board=morphostudies&action=display&threa d=9

Tronder är ju övervägande nordiskt i alla fall, en blandning av nordisk och Brunn/Borreby.

Så att flertalet av svenskar skulle vara övervägande nordiska håller jag för sannolikt, däremot inte rena nordiska typer i morfologisk bemärkelse.

Frågan är då hur mycket mer nordiskt är Sverige jämfört med tex Danmark, och där har man definitivt överdrivit mycket.
Men snälla rara. Vi är på 2000-talet nu. Det där var säkert en effektiv metod att använda för 70 år sedan men vetenskapen har utvecklats.

Det går inte att titta på en människas ansikts- och skallform och definitivt avgöra exakt vilken ras denne tillhör - även om det i princip alltid går att avgöra vilken folkgrupp någon tillhör utifrån utseende, men däremot går det alltid att studera någons genetik och konstatera vilket ursprung, vilken genetik och därmed vilken ras personen är av.
Senast redigerad av Bjornserkr 2013-09-15 kl. 17:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in