2013-09-14, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henki420
Kan vi inte försöka hitta kontaktsidorna som tjejerna använt? Jag är själv inte inne i det gamet, så jag vet inte riktigt var man ska börja. Expressen har läst tråden och hittat T*ves annons på Badoo. Men det ska finnas fler.

http://www.expressen.se/nyheter/15-a...kontaktsajten/

De hade ett konto på qruiser.com
Senast redigerad av tofer 2013-09-14 kl. 19:47.
Citera
2013-09-14, 19:56
Medlem
why123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Absolut.

Men något måste ju häktningarna ha berott på. Tingsrätten kan ju inte bara ha gått på deras register. Eller snarare inte alls. Det är ju det nuvarande brottet som ska bedömas.

Blomvattnare, båda tjejerna är i häktningsframställan misstänkta för mord och rån. Jag har dragit mig för att slänga upp länkarna, men jag vill att det ska vara helt klart.

Kommer någon in och ifrågasätter det så åker länkarna upp!
Citera
2013-09-14, 20:10
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123
Blomvattnare, båda tjejerna är i häktningsframställan misstänkta för mord och rån. Jag har dragit mig för att slänga upp länkarna, men jag vill att det ska vara helt klart.

Upp med länkarna! Vi vet ju redan deras namn osv, så det är ju inga hemligheter där direkt.
Citera
2013-09-14, 20:22
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Upp med länkarna! Vi vet ju redan deras namn osv, så det är ju inga hemligheter där direkt.

Häktningsframställan kommer från åklagaren lämnat till domstolen, men häktningsprotokollet [/i]kommer från domstolen.
Alltså är det häktningsprotokollet som är det som gäller för häktningarna tills vidare.

Då gäller alltså grovt rån eller rån på 18 åringen och ingen häktning för 15 åringen.
Killarna däremot är häktade för mord och rån.

Åklagaren har inte fått igenom sina krav från häktningsframställan och det är domstolen som avgör.
15 åringen har väl tagits om hand av socialtjänsten och är inte häktad. Det är inte så att man håller barn på 15 häktade.

HÄR ÄR FÖRHANDLINGARNA
09.00: 18-årig kvinna, misstänkt för rån och mord. Häktad på sannolika skäl för rån och grovt rån.
10.00: 15-årig flicka misstänkt för rån och mord. Häktades inte.
11.00: 25-årig man, misstänkt för rån och mord
13.00: 25-årig man, misstänkt för rån och mord

http://www.expressen.se/nyheter/bada...ordet-i-solna/

Tre häktade för dejtingmordet i Solna
18 åringen har inte ens sett mordet.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...olnamord-igang
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-09-14 kl. 20:39.
Citera
2013-09-14, 20:29
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av why123

Javisst.

Men tingsrätten valde att inte köpa allt. Om det beror på kön eller icke befintliga bevis vet väl varken du eller jag?
Citera
2013-09-14, 21:19
Medlem
Citat:
Javisst.

Men tingsrätten valde att inte köpa allt. Om det beror på kön eller icke befintliga bevis vet väl varken du eller jag?

Vadå valde inte köpa allt?
Citera
2013-09-14, 21:34
Medlem
CrilleKexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrsMagoo
Häktningsframställan kommer från åklagaren lämnat till domstolen, men häktningsprotokollet [/i]kommer från domstolen.
Alltså är det häktningsprotokollet som är det som gäller för häktningarna tills vidare.

Då gäller alltså grovt rån eller rån på 18 åringen och ingen häktning för 15 åringen.
Killarna däremot är häktade för mord och rån.

Åklagaren har inte fått igenom sina krav från häktningsframställan och det är domstolen som avgör.
15 åringen har väl tagits om hand av socialtjänsten och är inte häktad. Det är inte så att man håller barn på 15 häktade.

HÄR ÄR FÖRHANDLINGARNA
09.00: 18-årig kvinna, misstänkt för rån och mord. Häktad på sannolika skäl för rån och grovt rån.
10.00: 15-årig flicka misstänkt för rån och mord. Häktades inte.
11.00: 25-årig man, misstänkt för rån och mord
13.00: 25-årig man, misstänkt för rån och mord

http://www.expressen.se/nyheter/bada...ordet-i-solna/

Tre häktade för dejtingmordet i Solna
18 åringen har inte ens sett mordet.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/...olnamord-igang
Så enligt häktingsframställan var alltså 15-åringen med på själva mordet?
Citera
2013-09-14, 21:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogwild
Vadå valde inte köpa allt?
Jag tar bara ur minnet nu eftersom jag inte har tid att gå tillbaka och kolla.

Fritt ur minnet, med reservation för fel:

Den äldre tjejen begärdes häktad för mord och rån (kanske något mer).
Häktades för rån.
Därmed inte sagt att misstankarna om mord är borta, men det räckte inte till häktning.

Den yngre tjejen misstänks bara för rån. Jag minns inte om hon begärdes häktad för mord också.
Hon släpptes, men misstänks för åtminstone rån.
Citera
2013-09-14, 21:51
Medlem
Citat:
Jag tar bara ur minnet nu eftersom jag inte har tid att gå tillbaka och kolla.

Fritt ur minnet, med reservation för fel:

Den äldre tjejen begärdes häktad för mord och rån (kanske något mer).
Häktades för rån.
Därmed inte sagt att misstankarna om mord är borta, men det räckte inte till häktning.

Den yngre tjejen misstänks bara för rån. Jag minns inte om hon begärdes häktad för mord också.
Hon släpptes, men misstänks för åtminstone rån.

Hon är lika misstänkt som de övriga. Hon släpptes av åldersskäl av någon underlig anledning. Är man femton år så är man straffmyndig och enligt mitt tycke skall hon också sitta inlåst för tid och evighet.
Citera
2013-09-14, 21:57
Medlem
MrsMagoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrilleKex
Så enligt häktingsframställan var alltså 15-åringen med på själva mordet?

Ja, åklagarens häktningsframställan anger det.
Häktningsprotokollet säger däremot något helt annat, och domstolen har inte ansett flickan vara misstänkt för mord.
Alltså köpte inte Tingsrätten åklagarens påstående och med det så hade åklagaren tillräcklig styrka för det.

Så 18 åringen är häktad för rån vilket hon medger.
Några förhör har man väl haft och har inte 18 åringen ens sett mordet och om killarna även medger det, så blir det svårt.

Skulle inte förvåna mig om rubriceringen rån ändras senare till något betydligt mildare.
Så de som är häktade för mord som Tingsrätten köpte är killarna.

Citat:
Hon är lika misstänkt som de övriga. Hon släpptes av åldersskäl av någon underlig anledning. Är man femton år så är man straffmyndig och enligt mitt tycke skall hon också sitta inlåst för tid och evighet.

Domstolarna i Sverige ser på brottslingar mellan 15 och 18 år som unga personer och ända upp till att du fyller 21 år tänker de på dig som en ung person.
Det betyder att de inte vill ge lika stränga straff som om du vore vuxen, det vill säga äldre än 21 år.

http://www.aklagare.se/Lattlast/Ungdomar-och-brott/

Den som är mellan 15 och 18 år kan inte ådömas till fängelse om det inte finns synnerliga skäl för det (och även då skall i första hand sluten ungdomsvård väljas), och den som är mellan 18 och 21 år skall endast dömas till fängelse om det med hänsyn till gärningens straffvärde eller annars finns särskilda skäl för det.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Straffbar
Senast redigerad av MrsMagoo 2013-09-14 kl. 22:03.
Citera
2013-09-14, 21:58
Medlem
Jag har full respekt för BO:s anhöriga och beklagar sorgen djupt.

Måste dock instämma fullständigt med den som beskrev den misstänkta GM som en stor go nallebjörn. Är förälder på den berörda skola och förskola som AM jobbar på och har haft en nära och förtrolig relation till honom.
Både barn och föräldrar älskar honom, han är en förebild på skolan och vi har oerhört svårt att förstå hans inblandning i detta råa brott Vi är förtvivlade och chockade och hoppas av hela våra hjärtan att något misstag har begåtts gällande denna GM..

Kan ju låta väldigt naivt för någon som inte känner AM. Men ni som vet mera, är det överhuvudtaget möjligt att han inte skulle vara inblandad? Är det någon som har en aning om hur bevisningen ser ut? En annan fråga vi ställer oss är varför brottsrubriceringen är mord och inte dråp? Om det hela har gått snett, hur kan det då vara mord?

Snälla missförstå mig inte nu..Det är ett fullständigt vidrigt brott och en människas liv är över helt i onödan Den som har begått detta brott skall straffas HÅRT vem det än är som har utfört det.
Citera
2013-09-14, 22:09
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Nja...utan att veta något alls om femtonåringens inblandning i själva mordet så håller åtminstone inte jag henne som högst på listan över den troligaste som den som begick själva mordet.

Citat:
Ursprungligen postat av frozen-heart
Jag har full respekt för BO:s anhöriga och beklagar sorgen djupt.

Måste dock instämma fullständigt med den som beskrev den misstänkta GM som en stor go nallebjörn. Är förälder på den berörda skola och förskola som AM jobbar på och har haft en nära och förtrolig relation till honom.
Både barn och föräldrar älskar honom, han är en förebild på skolan och vi har oerhört svårt att förstå hans inblandning i detta råa brott Vi är förtvivlade och chockade och hoppas av hela våra hjärtan att något misstag har begåtts gällande denna GM..

Kan ju låta väldigt naivt för någon som inte känner AM. Men ni som vet mera, är det överhuvudtaget möjligt att han inte skulle vara inblandad? Är det någon som har en aning om hur bevisningen ser ut? En annan fråga vi ställer oss är varför brottsrubriceringen är mord och inte dråp? Om det hela har gått snett, hur kan det då vara mord?

Snälla missförstå mig inte nu..Det är ett fullständigt vidrigt brott och en människas liv är över helt i onödan Den som har begått detta brott skall straffas HÅRT vem det än är som har utfört det.

Tack för input om en av de misstänkta.
Eftersom han är häktad bör det finnas rimliga skäl att anta att han på ett eller annat sätt är inblandad.
Du som känner honom - har du någon vetskap om hans umgänge på fritiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in