2013-09-14, 13:05
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hatte99
Ville bara säga att jag uppskattar dina inlägg dem är oftast klockrena.

Men vart har du fått kofot ifrån? har jag missat något? trodde det var vinkelslip!

När kassaskåpsgångjärnen var avklippta med vinkelslipen så satt ändå sidan kvar pga några säkerhetsbultar. GM har då varit tvungen att bända med en kofot för att få loss sidan på skåpet. Jag tror också att lådorna inne i skåpet bändes upp med kofot men där är jag inte säker. Det står i SKL:s undersökning av skåpet.
Citera
2013-09-14, 13:12
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgholmbo
Kanske vill hon inte att han kommer ut? Vad har hon att vinna på att leva med en eventuell mördare? För skadeståndet lär bli slut inom ett år..vem vill anställa honom efter det här? För henne är det bäst att flytta, byta identität och börja ett nytt liv.....eller?

Det framgår av förhören med Lotta att hon tänker lämna PK. Men å andra sidan, om PK kommer ut så är det väl till Lotta och barnen han åker? Han har ju ingen annanstans att ta vägen. Jag tror att Lotta vill att PK ska stanna bakom lås och bom med hänsyn till vad hon sa till P*tter Skogl*nd innan hon skulle besöka PK på häktet (det finns med i ett förhör med P*tter), att hon hoppades att det inte skulle bli som förra gången och PK skulle släppas igen.
Citera
2013-09-14, 13:14
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Som generellt påstående kan jag inte hålla med. Om ett vittnesmål kollas upp mot oberoende källmaterial förbättras både relevansen och reliabiliteten. Här är det iofs lite oklart hur vittnet har kommit fram till att han bara var ute och åkte på torsdagen, men om man kollar upp sin minnesbild mot t ex ett tankningskvitto, och dessutom företer detta, har man åstadkommit ett fan så mycket säkrare vittnesmål. Ett vittnesmål kan också förstärkas om t ex något vittnets närstående tydligt minns vilken dag det var som vittnet utövade den aktivitet som möjliggjorde iakttagelsen.

Minnen som bara förbättrar sig sådär ska man vara skeptisk till. Men minnen som får okad precision för att vittnet i efterhand har kunnat precisera en tidpunkt för en iakttagelse bättre med hjälp av källmaterial eller andras iakttagelser finns det ingen som helst anledning att förkasta.

Detta är alltså helt generella resonemang - vad som gäller för det föreliggande vittnesmålet uttalar jag mig inte om.

I det aktuella fallet hade vittnet skjutsat flickan och grannen till bussen på em när han såg Pierres bil på hemvägen.
Citera
2013-09-14, 13:17
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorick
Hans liv och spridande av död kommer kanske att bli en bok, en bestseller?

Det är faktiskt på gång. Och det är inte jag som skriver den.
Citera
2013-09-14, 13:19
Medlem
Har precis tillbringat några veckor min stuga på norra Öland. Det är beklämmande att höra hur folk i alla lägen (på Ica, på kondiset i Löttorp, på macken) bara pratar om mordet, försiktigt och lågmält. Folk spekulerar över om PK verkligen kommer att bli fälld, menar att en del vittnen vittnar till hans fördel bara av rädsla. Blir han fälld (även i hovrätten, då rå )kommer han förmodligen erkänna längre fram. Och när han gjort det läser jag gärna boken om hur han tänkte och kände. För att den här mannen inte lämnat Öland för länge sedan är en gåta. På norra Öland kan ett rykte leva kvar i femtio år. Hur orkade han gå runt där? Så få människor, så få möjligheter till umgänge med folk utifrån. Hur stod familjen ut? Han har ju dessutom bara negativa erfarenheter av att växa upp där. För att härda ut där måste hans personlighetsstruktur vara byggd med rätt primitiva försvar. Vad händer när de faller? Förmodligen gör de det när sambon avslutar deras relation.
Citera
2013-09-14, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Det är faktiskt på gång. Och det är inte jag som skriver den.

Wow, redan?
Citera
2013-09-14, 13:21
Medlem
Man kan ju bygga en hel bok bara på scenen (finns i FUP:en) där mamman kastar hans älsklingsdocka i elden.
Citera
2013-09-14, 13:22
Medlem
Harpys avatar
Citat:
I det aktuella fallet hade vittnet skjutsat flickan och grannen till bussen på em när han såg Pierres bil på hemvägen.

Under förutsättningen att det stämmer så blev det genast mycket mer sannolikt. Iallafall om tidpunkterna för bussen och de stämmer någorlunda med var vittnet nu mötte bilen av samma märke som Pierres bil. Finns det ingen mobilpejling på vittnet?
Tror ändock att det är något annat i görningen när han ändrar sin historia långt efteråt, t.om vi här i tråden hade också kunnat vittna om något dräpande för PK:s karaktär.
Senast redigerad av Harpy 2013-09-14 kl. 13:25.
Citera
2013-09-14, 13:27
Medlem
Citat:

Många bofasta på ön vet nog vem vittnet är. I mina ögon är han en lugn, sansad och vänlig man. Jag tror inte att han hittar på något som han inte är säker på. Tyvärr vet inte nämndemännen och domaren något om vittnets karaktär men jag önskar att de gjorde det.

PÅ frågan om vad ölänningarna tror om utfallet av tingrättsförhandlingarna. Det är långt ifrån givet att det blir en fällande dom. Men jag hoppas fortfarande på att blodet på geväret kan bli avgörande.
Citera
2013-09-14, 13:37
Medlem
Hhåller med dig. Vittnet är lugn och sansat o ingen som hittar på. Kanske var han rädd i första förhöret och insåg senare att det är bäst attsäga allt han visste?
Citera
2013-09-14, 14:03
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borgholmbo
Hhåller med dig. Vittnet är lugn och sansat o ingen som hittar på. Kanske var han rädd i första förhöret och insåg senare att det är bäst attsäga allt han visste?

Det kanske blir rätt ifall du får facit till en uppgift, men det är bara dina inavlade ö-syskon som kommer tro på att du hade rätt från första början.
Senast redigerad av Harpy 2013-09-14 kl. 14:31.
Citera
2013-09-14, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Det kanske blir rätt ifall du får facit till en uppgift, men det är bara dina inavlade ö-syskon som kommer tro på att du hade rätt från första början.

Det var en synnerligen dum kommentar. Att förklara hela Ölands befolkning som idioter i en enda mening är magstarkt. Hets mot folkgrupp ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in