2013-09-13, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
2013-09-13 19.57 SD 62 000

Dessa människor är guld värda för SD. De flesta är säkert helt vanliga hyggliga svenskar som inte är extrema på något sätt. Jag gissar att dessa personer också IRL är rätt frispråkiga med sina åsikter, men blotta det faktum att de visar omgivningen att det finns SD:are som inte skäms för sina partisympatier är ett oerhört viktigt legitimeringsinstrument i vardagsmiljöerna.

Och visst kan det vara så att hela arbetsplatser, hela bekantskapskretsar, hela kvarter KOLLEKTIVT glider mot SD när isen är bruten och diskussionerna börjar föras utan rädslan att vara ensam "rasist" i gänget.

Det är så jag tror det fungerar: Hela sociala miljöer och nätverk börjar etablera en ny konsensus av Sverigevänlighet och glädjefylld svensk gemenskap. "Vi hör ihop, på samma sätt som kurder och somalier hör ihop!" är något jag tror många LÄNGTAR efter att få känna.

Ganska snart kan det bildas samma självklara, underförstådda partitillhörighet i ett social sammanhang som de två stora partierna har (haft).
2013-09-13, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Det följer status.se medelvärde, med den skillnaden att facebook-gruppen har ett eftersläp. Måhända märkligt, men kanske är det en ovilja att så offentligt uppvisa SD-sympatier på en offentlig marknad som FB är? (och det man skriver och gillar syns av så många, till skillnad från en "anynom" telefonundersökning)
Det är få som vill skylta med partisympatier på facebook, oavsett parti. Ironiskt nog är det SD-väljare som skäms minst eftersom både SD och Åkesson slår övriga partier och -ledare med hästlängder.
2013-09-13, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det är få som vill skylta med partisympatier på facebook, oavsett parti. Ironiskt nog är det SD-väljare som skäms minst eftersom både SD och Åkesson slår övriga partier och -ledare med hästlängder.

Tror personligen att lägre andel SD-sympatisörer vill skylta med detta på FB dock. Det finns fortfarande en skämsfaktor för SD som inte finns hos andra partier.

Eftersläpet för opinionsutvecklingen för facebook-gruppen talar också för detta.
2013-09-13, 21:14
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Tror personligen att lägre andel SD-sympatisörer vill skylta med detta på FB dock. Det finns fortfarande en skämsfaktor för SD som inte finns hos andra partier.

Eftersläpet för opinionsutvecklingen för facebook-gruppen talar också för detta.

Skam den som ger sig ;-) .... Skämselfaktorn tror jag minskar och minskar med tiden. Nu 2013 är SD rätt mainstream. Tillochmed jag kommer rösta på dem 2014, se mig som en välfärdsvurmande "betongsosse".

Inte ens jag skäms längre

Den med tiden minskande "skämselfaktorn" kan förklara peaken nu.
2013-09-13, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Skam den som ger sig ;-) .... Skämselfaktorn tror jag minskar och minskar med tiden. Nu 2013 är SD rätt mainstream. Tillochmed jag kommer rösta på dem 2014, se mig som en välfärdsvurmande "betongsosse".

Inte ens jag skäms längre

Självklart minskar skämsfaktorn med tiden. Den kanske itne existerar för dig, eller för de som idag röstar på SD, men för ca 85% av Sveriges befolkning är skämsfaktorn fortfarande en påtaglig parameter.

Förhoppningsvis kan denna skämsfaktor arbetas bort snarast möjligt. Ju förr desto bättre. Inte för att jag är SDare i hjärtat, utan för att jag vill se svenskar tänka och agera kritiskt utefter eget omdöme.
2013-09-13, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
Dessa människor är guld värda för SD. De flesta är säkert helt vanliga hyggliga svenskar som inte är extrema på något sätt. Jag gissar att dessa personer också IRL är rätt frispråkiga med sina åsikter, men blotta det faktum att de visar omgivningen att det finns SD:are som inte skäms för sina partisympatier är ett oerhört viktigt legitimeringsinstrument i vardagsmiljöerna.

Och visst kan det vara så att hela arbetsplatser, hela bekantskapskretsar, hela kvarter KOLLEKTIVT glider mot SD när isen är bruten och diskussionerna börjar föras utan rädslan att vara ensam "rasist" i gänget.

Det är så jag tror det fungerar: Hela sociala miljöer och nätverk börjar etablera en ny konsensus av Sverigevänlighet och glädjefylld svensk gemenskap. "Vi hör ihop, på samma sätt som kurder och somalier hör ihop!" är något jag tror många LÄNGTAR efter att få känna.

Ganska snart kan det bildas samma självklara, underförstådda partitillhörighet i ett social sammanhang som de två stora partierna har (haft).

En bra bild tror jag.
Jag har kollat en del medlemmar och många verkar passa in på din beskrivning.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-13 kl. 21:51.
2013-09-13, 21:27
Medlem
Skrevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hm. Klickade och väntade mig en kurva som gick brant upp förra hösten, stannade av och nu börjat gå brant uppåt igen. Ser istället en kurva som låg nästan platt hela vägen från valet 2010 till (och förbi) SD:s stora ökning av väljarstöd förra hösten, för att sedan plötsligt gå brant uppåt fr.o.m. mars i år, dvs när väljarsympatierna slutade växa och t.o.m. minskade något. Ser inte riktigt logiken...
Ta på dig foliehatten så störs inte ditt tänkande av Aftonslaskens skadliga pk-strålning!

Som redan nämnts så är det först när SD har visat sig ha stöd av omkring var sjätte vanlig Svensson som fler vågar skylta med sitt stöd på Facebook-profilen.

Man kan också notera att sidan fick ca. 8.000 likes på bara en månad i samband med riksdagsvalet 2010. Det är nog kyrkovalet som gör att folk intresserar sig för politik och diskuterar, delar sidor på fejjan och därför fler råkar få reda på att Ja-sidan finns.

Vi kan nog vänta oss att takten 500 om dagen bara håller i sig över helgen.
2013-09-13, 21:29
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Förhoppningsvis kan denna skämsfaktor arbetas bort snarast möjligt. Ju förr desto bättre. Inte för att jag är SDare i hjärtat, utan för att jag vill se svenskar tänka och agera kritiskt utefter eget omdöme.

PK-skeppet har svår slagsida och redaktionshoran David Baas hänger ut Corren-hotande skrotägarnysvenskar. Ja, det kommer att gå fortare att skeppet lägger sig på sidan, än vad det gjorde att få slagsida. Och när det väl börjar sjunka, ja då går det jävligt fort.

Jag tror att skeppet ligger på sida vid valet 2014, PK-skeppet är sjunket och glömt i juni 2015, och David Baas kommer skriva om hur bra det vore om Sveriges industri började exportera Cyklon-B till Ungern.
2013-09-13, 21:39
Medlem
PaterNoster777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Emellertid är det uppenbart att det kan vara en stark belastning i flera fall att uttrycka sympartier för Sd.
Så är det på många arbetsplatser, kanske främst inom den kommunala och statliga sektorn, men även på ett flertal privata arbetsplatser. Vad tror du kommer att hända med den som vill starta en sverigedemokratisk arbetsplatsklubb på Aftonbladet?
2013-09-13, 22:46
Medlem
Bra av Jimmie Åkesson idag i debatten mot Åsa Romson. Han är bra i sådana här tramsdebatter som inte handlar om viktiga sakfrågor där man måste läsa på. Jag är själv lat så jag är inte i en position att kritisera Jimmie Åkesson. Jag hoppas dock att han inser att i valrörelsen så gäller det att förbereda sig minutiöst inför varje debatt. Mona Sahlin var precis lika bra eller ännu bättre än Åkesson i tramsdebatter men när det verkligen gällde så höll hon inte måttet. Jag hoppas att Jimmie Åkesson förstår det och inser vilken arbetsinsats som kommer att krävas.
2013-09-13, 23:23
Medlem
SvD/Sifo september: SD 9,4 (-0,5)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-sifos-valjarbarometer-for-september_8517564.svd
2013-09-13, 23:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Calaf
SvD/Sifo september: SD 9,4 (-0,5)

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/svd-sifos-valjarbarometer-for-september_8517564.svd
Jag förväntade mig en uppgång. Men kan ju svikta en hel del. I synnerhet när de ökade så pass i förra mätningen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in