2013-09-13, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Sverigedemokraterna officiella hemsida på Facebook
https://www.facebook.com/SDjatack

2013-09-11 16.08 SD 60 844
2013-09-12 16.08 SD 61 438
2013-09-13 16.08 SD 61 895

457 ökning sedan igår på ett dygn

Ökningstakten ca 3 200 per vecka motsvarar ungefär det antal medlemmarna
Folkpartiets, Centerpartiets och Kristdemokraternas
officiella hemsidor på Facebook vardera samlat ihop totalt.

2013-09-13 19.57 SD 62 000
2013-09-13, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
2013-09-13 19.57 SD 62 000

Status sammanställning över tid för facebookgruppen:

http://privat.bahnhof.se/wb492673/21%20Main%20frame%20Facebook_ja_tack.html
2013-09-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet

Bra att grafen uppdaterats.
Ökningen de senaste dagarna är exceptionell!
Senast redigerad av amalrik 2013-09-13 kl. 20:38.
2013-09-13, 20:32
Medlem
Citat:

Hm. Klickade och väntade mig en kurva som gick brant upp förra hösten, stannade av och nu börjat gå brant uppåt igen. Ser istället en kurva som låg nästan platt hela vägen från valet 2010 till (och förbi) SD:s stora ökning av väljarstöd förra hösten, för att sedan plötsligt gå brant uppåt fr.o.m. mars i år, dvs när väljarsympatierna slutade växa och t.o.m. minskade något. Ser inte riktigt logiken...
2013-09-13, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hm. Klickade och väntade mig en kurva som gick brant upp förra hösten, stannade av och nu börjat gå brant uppåt igen. Ser istället en kurva som låg nästan platt hela vägen från valet 2010 till (och förbi) SD:s stora ökning av väljarstöd förra hösten, för att sedan plötsligt gå brant uppåt fr.o.m. mars i år, dvs när väljarsympatierna slutade växa och t.o.m. minskade något. Ser inte riktigt logiken...

Det följer status.se medelvärde, med den skillnaden att facebook-gruppen har ett eftersläp. Måhända märkligt, men kanske är det en ovilja att så offentligt uppvisa SD-sympatier på en offentlig marknad som FB är? (och det man skriver och gillar syns av så många, till skillnad från en "anynom" telefonundersökning)

Personligen tror jag att opinionen uppvisar en stagnation efter valet 2010 mycket pga mättnad i opinionen, samt Anders Behring Breiviks inverkan på folks allmänna psyke.
Mättnadsgraden påverkas långsamt, och med tiden avtar ABB-effekten, vilket ger utrymme för en ökad acceptans.
2013-09-13, 20:43
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Hm. Klickade och väntade mig en kurva som gick brant upp förra hösten, stannade av och nu börjat gå brant uppåt igen.

Facebookriddare är "early adopters" när det gäller nya tankesätt. Det är lätt att klicka en "like"-knapp men jag tror att det är halvvägs till "point-of-no-return". Om man har en tanke och börjar älta den med bekanta är det att söka stöd för en uppfattning. Like knappen är den "bekant" som tar minst övertalning.

Därför ser du "like"-uppgången tidigare än valet - och några som inte riktigt hade ältat klart till 2010, och sen några nya ältare tills idag - 2010-ältarna är SD-väljare idag. Like-knapp-tryckarna har öppnat dörren och kommer nödvändigtvis inte att rösta så....förrän 2018.
2013-09-13, 20:44
Medlem
Citat:
Det följer status.se medelvärde, med den skillnaden att facebook-gruppen har ett eftersläp. Måhända märkligt, men kanske är det en ovilja att så offentligt uppvisa SD-sympatier på en offentlig marknad som FB är? (och det man skriver och gillar syns av så många, till skillnad från en "anynom" telefonundersökning)

Personligen tror jag att opinionen uppvisar en stagnation efter valet 2010 mycket pga mättnad i opinionen, samt Anders Behring Breiviks inverkan på folks allmänna psyke.
Mättnadsgraden påverkas långsamt, och med tiden avtar ABB-effekten, vilket ger utrymme för en ökad acceptans.

Eftersläpningen kan nog förklaras som du skriver.
SD ökade lite efter valet.
Platån 2011 - ca medio 2012 kan mycket väl ha berott på ABB.

Jämför också med medlemsantal.
http://privat.bahnhof.se/wb492673/18%20Main%20frame%20Medlem.html
2013-09-13, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nostradumbass
Facebookriddare är "early adopters" när det gäller nya tankesätt. Det är lätt att klicka en "like"-knapp men jag tror att det är halvvägs till "point-of-no-return". Om man har en tanke och börjar älta den med bekanta är det att söka stöd för en uppfattning. Like knappen är den "bekant" som tar minst övertalning.

Därför ser du "like"-uppgången tidigare än valet - och några som inte riktigt hade ältat klart till 2010, och sen några nya ältare tills idag - 2010-ältarna är SD-väljare idag. Like-knapp-tryckarna har öppnat dörren och kommer nödvändigtvis inte att rösta så....förrän 2018.

Jag tror precis tvärtom.
De som likar på FB är de som är så långt gångna att de inte längre räds uppvisa det öppet. Det är mao inte "early adopters".

EDIT: Det faktum att antalet medlemmar för facebook-gruppen har ett eftersläp gentemot opinionsmätningarna, stödjer detta.
Senast redigerad av Vredesmodet 2013-09-13 kl. 21:09.
2013-09-13, 20:48
Avslutad
I samband med förra höstens uppgång så kommer jag ihåg att SD ökade med ca 100 pers under bra tider. Senaste dagarnas uppgång är helt sjukt.

Frågan är om stigmatiseringen lagt sig och folk som velat stödja gruppen nu känner att det är mer okej. Eller om vi kommer att få se en kraftig uppgång i undersökningarna.
2013-09-13, 20:50
Medlem
Nostradumbasss avatar
Citat:
Jag tror precis tvärtom.
De som likar på FB är de som är så långt gångna att de inte längre räds uppvisa det öppet. Det är mao inte "early adopters".

Jag har nog fel. Om inte alla i SD-Ja-Tack gruppen är anonyma "det-här-är-inte-jag-egentligen"-kontot.
Tack för att du återställde min förståelse för min Flashbackskada. Här pratar vi som vi vill, utan att skylta med namn, så här är nog early-grejen. Här och på den där marknaden i Småland där SD fick 51%
haha.
2013-09-13, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sveriges kusliga fall i HDI-ligan beror nog inte på invandringen på ett direkt sätt. Vi har pengar idag så att vi kan mata hundratusentals, eller fler, invandrare. Den stora effekten är dock att det drar oerhörda resurser från skolsystemet. Svensk skola idag är sannolikt sämst i hela västvärlden då det gäller att ge kunskap till de egna ungdomarna. Detta beror på att ofantliga belopp satsas på att försöka lära Somalier prata svenska eller skriva bokstäver, vilket är tämligen hopplöst.
Orsaken till HDI-tappet är alltså att stora kullar av svenska ungdomar nu får en extremt bristfällig undervisning, jämfört med ungdomar i t.ex. Finland, Japan, Sydkorea. Därmed tappar vi allt vad konkurrenskraft heter.
För ett exportberoende land som Sverige är detta en katastrof. Vi har ingen olivolja som vi kan leva av, så Sverige om 30-40 år kommer att vara mycket fattigt, urfattigt.

För att återknyta till SD i opinionen, så kan man förenklat säga att år 2010 så var det 94% av svenska folket som inte insåg denna fara, och 2014 så kanske det är 86% som inte inser den.

Jag tror du har rätt med skolfrågan, delvis. Jag tror den övergripande orsaken i raset i HDI och välfärden stavas muslimsk invandring.

Jag är högutbildad och jag kan avyttra allt i Sverige och tas sannolikt emot med öppna armar oavsett var jag kommer. Ändå kan jag inte se mig själv flytta härifrån. Jag kommer antingen dö med vapnet i hand i ett försök att försvara Sverige och svenska traditioner/kultur eller så kommer jag få leva i SVERIGE igen med svenskar och med människor som accepterar och uppskattar vårt sätt att leva.
2013-09-13, 20:59
Medlem
Facebookgruppen "Sverigedemokraterna i riksdagen – Nej tack"
startades den siste augusti 2009 av vänsterpartisten/kommunisten kurdbördige Zana Hussan.
Han gjorde som politisk sekreterare för Vänsterpartiet (fd Kommunistpartiet) i Järfälla kommun.

https://www.facebook.com/HussanZana
http://www.linkedin.com/in/zanahussan
Ett av många fula nykommunistiska grepp tänkta att stoppa SD.
Den fick som väntat mycket stort stöd och gratisreklam i medierna.
Nu för den en tynande tillvaro med låg aktivitet.

Facebookgruppen "Sverigedemokraterna i riksdagen – Ja tack"
startades senare 2009-10 som en motreaktion vilket förklarar ökningen
i början och innan valet 2010.
Det är nu Sverigedemokraterna officiella hemsida på Facebook full av nyheter mm.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-13 kl. 21:49.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in