Citat:
Ursprungligen postat av
countrychick
Fast någon har ju trots allt stängt av ugnen. Det är inte sannolikt att GM ska göra det heller men det har ju trots allt hänt. Det blir lite Harrisburg/TageDanielsson över allt.
Precis. Jag brukar tjata om betingade sannolikheter i såna här lägen. Det spelar ingen roll hur osannolikt det är att ungen stängdes av. Vi
vet att den stängdes av, så sannolikheten för detta är inte väldigt liten, utan den är
1, och då måste vi anpassa det övriga resonemanget efter detta. (Tages sannolikhetsmonolog är inte lika användbar, eftersom det som Tage med sitt resonemang förutsatte
hände i Harrisburg de facto inte hände där. Det hände visserligen i Tjernobyl sju år senare, men det kunde inte Tage veta när han körde sin monolog.)
Citat:
Jag håller med om att det är skitkonstigt. Men eftersom det hänt måste det finnas någon förklaring till det. Jag tycker det är mer rimligt att Annika stängt av ugnen än att GM gjort det.
Jag är inte så förvånad. Det kan var en ren reflex: Om du blir tvungen att avlägsna dig från spisen och inte vet hur länge du kommer att vara borta - stäng av den.