Citat:
Ursprungligen postat av
Harpy
Hur långt gick det innan vittnet ändrade sig då? Nog mycket tid för att kunna ta sig hem efter förhöret?, skapa sig ett konsensus genom sina vänner? när polisen bortom protokollet gav honom ledande frågor?
Kul att du tar upp verkligheten, då du uppenbarligen aldrig har varit med om att folk ljuger för att hamna i en bättre situation? Ta dig ur pojkrummet och upplev den egentliga världen - PK är en ogillad figur på ön - visst, han är förmodligen en seriemördare och en otroligt osympatisk människa. Men jag tror ändå inte, och hoppas inte heller att han enbart kommer att bli dömd på känslomässiga indicier. Bilspåret kan omöjligen bli ett starkt bevis, då p.ga tidsrummet ingen egentligen vet hur mycket som har hänt bakom scenen där.
Blodet på gevärskolven är dock för ingen del något känslomässigt indicium. Och man ska alltså akta sig för att värdera indicier ett och ett - definitionen av ett
indicium är ju bevisning som inte i sig själv binder en gärningsman till ett brott, men som i kombination med annan sådan bevisning kan göra det bortom rimligt tvivel. När man konstaterar att det ena eller andra indiciet inte räcker för att binda GM till brottet, har man strängt taget bara konstaterat att det just är ett
indicium.
Det här fallet har ett rikligt starkt indicium, som för åtalet mer än halvvägs i hamn. Övriga indicier är väsentligt svagare, men ganska många, och de allra flesta är oberoende av varandra, vilket gör att den sammanvägda effekten av dem likafullt blir rätt imponerande. Är man autistisk kan man hävda att PK inte är tillräckligt väl bunden till brottsplatsens närhet, men jag tycker att man måste resonera just ganska autistiskt då, och jag tror inte att varken Kalmar Tingsrätt eller Göta Hovrätt kommer att känna för att resonera autistiskt i det här rättsfallet. Vad gäller andra gärningsmän uteslutna, förefaller det mig som om utredningen har gått igenom och uteslutit den med en stringens som domstolar brukar acceptera.
Men jag har inte lyssnat på rättegången, och jag har bara läst igenom referaten i bloggen snabbt, och jag kan inte påstå att jag ha närläst hela FUPen heller. Jag är klart mindre väl inläst än i arbogafallet, när jag var spiksäker på att CS skulle fällas, trots att det inte gick att strikt binda henne till brottsplatsen. Då skrev jag: Det här är är ett sånt fall där man
kan fälla om man
vill. Och det
vill man. Och i någon mån är det så här också. Jag ser inga större problem med att skriva ihop en fällande dom, om inte försvararen drar upp en kanin ur hatten i sista stund. Och då tror jag att det blir fällande dom också.