2013-09-13, 09:29
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men skulle Gud kunna vara en entitet som existerar i våg eller fältform?

En våg eller fältform som har problem med att människor bär kläder i olika material? En våg eller fältform som inte gillar homosexuella?
Citera
2013-09-13, 09:30
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men vilka sinnesintryck kan jag lita på? Vilken metod ska jag använda mig av för att sålla?

Jag har samma svar som Fiffiniffi gav dig, med tillägget att det finns en tämligen precis definition av detta i vetenskapens systematiska metodologi.
Citera
2013-09-13, 09:33
Avslutad
Citat:
Varför inte magkänslan? Den säger mig att spöken inte finns. Vilket de flesta (?) skulle hålla med om

Min magkänsla säger mig att gud inte finns. Tycker du fortfarande att magkänslan är något att lita på, eller har vi avgjort gudsfrågan iom detta?
Citera
2013-09-13, 09:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad sägs om den vetenskapliga?

Citat:
Varför inte magkänslan? Den säger mig att spöken inte finns. Vilket de flesta (?) skulle hålla med om. Fast det jag lärt mig hittills är att om jag kommer fram till slutsatsen att spöken inte finns (?) genom att lita på magkänslan så besitter jag ändå ingen sann kunskap om spökenas icke-existens (även om det vore korrekt att spöken inte existerar) på grund av att jag kommit fram till slutsatsen med hjälp av tvivelaktiga metoder.

För att få insikt i värdet av "magkänsla" kunne du läsa lite på tråden om Det Flygande Spaghetti Monstret, som förutom en del humor också relaterar seriöst till "magkänsla" som epistemisk verktyg.

Här är länken: https://www.flashback.org/t1229815

Läs dom senaste sidorna.
Senast redigerad av Bogomil 2013-09-13 kl. 09:38.
Citera
2013-09-13, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Min magkänsla säger mig att gud inte finns. Tycker du fortfarande att magkänslan är något att lita på, eller har vi avgjort gudsfrågan iom detta?

Jag vill inte helt avfärda magkänslan som verktyg för att finna svar på frågor men kanske istället benämna den för intuition. Det finns vetenskapligt stöd för att människan i stor utsträckning tar hjälp av sig av sin intuition för att greppa verkligheten och att detta bidrar till en verklighetsbild som är mer i överensstämmelse med verkligheten. Hjärnan tolkar intuitivt stora mängder data och skapar mönster och sammanhang ur ett kaos. Utan intuitionen skulle det ta mycket längre tid och det skulle bli otympligt att orientera sig i verkligheten. Med intuitionens hjälp kan man se skogen och inte bara en massa träd som en liknelse.
Citera
2013-09-13, 09:45
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Jag vill inte helt avfärda magkänslan som verktyg för att finna svar på frågor men kanske istället benämna den för intuition. Det finns vetenskapligt stöd för att människan i stor utsträckning tar hjälp av sig av sin intuition för att greppa verkligheten och att detta bidrar till en verklighetsbild som är mer i överensstämmelse med verkligheten. Hjärnan tolkar intuitivt stora mängder data och skapar mönster och sammanhang ur ett kaos. Utan intuitionen skulle det ta mycket längre tid och det skulle bli otympligt att orientera sig i verkligheten. Med intuitionens hjälp kan man se skogen och inte bara en massa träd som en liknelse.

Intuitionens indikationer kan inspirera till hypotes-formulering, men är per se inte särskild pålitliga.
Citera
2013-09-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Intuitionens indikationer kan inspirera till hypotes-formulering, men är per se inte särskild pålitliga.

Kanske dit jag ville komma. Intuitionen kanske ser mönster som kan finnas (eller inte) men som väcker ens nyfiken att söka svar på om "magkänslan" har en poäng eller inte.
Citera
2013-09-13, 09:53
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Kanske dit jag ville komma. Intuitionen kanske ser mönster som kan finnas (eller inte) men som väcker ens nyfiken att söka svar på om "magkänslan" har en poäng eller inte.

Ja, även vära mest effektiva vetenskapsmän och filosofer påverkas av sånt. Sen återstår det verkliga jobbet med att omvandla en arbetshypotes till en accepterat teori.
Citera
2013-09-13, 09:54
Medlem
proconsuls avatar
Citat:

Och hur ska du söka svaren?
Citera
2013-09-13, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Och hur ska du söka svaren?

Ja, uppenbarligen med någonting annat än magkänslan.
Citera
2013-09-13, 10:09
Medlem
526s avatar
Citat:
Mycket bra metafor
Citera
2013-09-13, 10:11
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Varför inte magkänslan? Den säger mig att spöken inte finns. Vilket de flesta (?) skulle hålla med om. Fast det jag lärt mig hittills är att om jag kommer fram till slutsatsen att spöken inte finns (?) genom att lita på magkänslan så besitter jag ändå ingen sann kunskap om spökenas icke-existens (även om det vore korrekt att spöken inte existerar) på grund av att jag kommit fram till slutsatsen med hjälp av tvivelaktiga metoder.

Har vi inte redan konstaterat att magkänslan är en ganska tvivelaktig sanningssökande metod?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in