2013-09-13, 08:41
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrMikkelson
Men hur ska man tolka "spöken"? Jag har också sett "spöken". Men jag tror inte på spöken för det? Däremot har jag aldrig sett Gud men tror på Gud i alla fall.. Borde jag inte hellre tro på spöken än på Gud när jag upplevt spöken med mina egna sinnen, vilket jag aldrig gjort med Gud.. Hur kommer det sig att jag fungerar så uppenbart bakvänt?

Likt de flesta människor är du selektivt rationell. Om en skum ryss försöker sälja en osynlig hårvårdsprodukt till dig skulle du skratta och gå därifrån, samtidigt som du själv säljer en osynlig gudsprodukt till dig själv och köper den med hull och hår.

Men som sagt, selektiv raitionalism gäller nog för de flesta människor, bara att områdena och omfattningen varierar kraftigt.
Citera
2013-09-13, 08:47
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men hur ska man tolka "spöken"?

Som jag skrev, det finns inga bra tolkningsmetodologier, så jag kan inte svara särskild omfattande eller legitimt. Min egen gissning är den jag vanligen framför: Det kan finnas information inom kosmos, som inte är beroende på partikel-manifestation, men existerar i våg- eller fält-form.

Citat:
Jag har också sett "spöken". Men jag tror inte på spöken för det? Däremot har jag aldrig sett Gud men tror på Gud i alla fall.. Borde jag inte hellre tro på spöken än på Gud när jag upplevt spöken med mina egna sinnen, vilket jag aldrig gjort med Gud.. Hur kommer det sig att jag fungerar så uppenbart bakvänt?

Det är inte nödvändigvis "bakvänt" om du bara för dig själv accepterar distinktionen mellan 'faith' och 'facts'. Du är .... som subjektivt privatindivid ..... inte tvungen till att ha en exklusiv 'fact' världsbild.

En faith-fact konfrontation börjar först om ett individ påstår att hans/hennes subjektiva tro är en objektiv återspegling av verkligheten.
Citera
2013-09-13, 08:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
what´s an extraordinary evidence?

Det är beroende på vad du påstår.

Citat:
om jag har en stor spindel som lägger ägg, skriker till dig att jag såg den, är det bevis? eller går evidensbaserade kedjan i gång?

Stora spindlar som lägger ägg är inget extra ordinärt vad jag vet, och därför skulle jag ta dig på orden i detta fall.

Citat:
du vet kanske inte vad du talar om, när man är högprioriterat felfokuserad på liv/död - om någon är halvdöd, så är dödsbefarelsen alltså inte att lita på? har sekterismen laganda om att det behövs 20 st att konstatera död?

Jag vet vad JAG talar om. Jag är dock osäker på vad DU talar om ovan, så jag har svårt att bemöta just detta.

Antingen så lever man eller så är man död, jag känner inte till att det finns något tillstånd där man är "halvdöd".
Citera
2013-09-13, 08:56
Medlem
Men om man nu ska lita på sina sinnen för att bilda sig en uppfattning om verkligheten så borde jag rimligtvis börja tro på spöken eftersom jag sett spöken med mina egna ögon..
Citera
2013-09-13, 09:01
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men om man nu ska lita på sina sinnen för att bilda sig en uppfattning om verkligheten så borde jag rimligtvis börja tro på spöken eftersom jag sett spöken med mina egna ögon..

Vem har sagt att du ska lita blint på sinnena? Att folk ser saker som inte finns är inga nyheter.
Citera
2013-09-13, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vem har sagt att du ska lita blint på sinnena? Att folk ser saker som inte finns är inga nyheter.

Men vilka sinnesintryck kan jag lita på? Vilken metod ska jag använda mig av för att sålla?
Citera
2013-09-13, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Som jag skrev, det finns inga bra tolkningsmetodologier, så jag kan inte svara särskild omfattande eller legitimt. Min egen gissning är den jag vanligen framför: Det kan finnas information inom kosmos, som inte är beroende på partikel-manifestation, men existerar i våg- eller fält-form.

Det är inte nödvändigvis "bakvänt" om du bara för dig själv accepterar distinktionen mellan 'faith' och 'facts'. Du är .... som subjektivt privatindivid ..... inte tvungen till att ha en exklusiv 'fact' världsbild.

En faith-fact konfrontation börjar först om ett individ påstår att hans/hennes subjektiva tro är en objektiv återspegling av verkligheten.

Men skulle Gud kunna vara en entitet som existerar i våg eller fältform?
Citera
2013-09-13, 09:18
Avstängd
Fiffiniffis avatar
Citat:
Men vilka sinnesintryck kan jag lita på? Vilken metod ska jag använda mig av för att sålla?

Vad sägs om den vetenskapliga?
Citera
2013-09-13, 09:19
Avslutad
Citat:

Man skall inte lita för mycket på sina sinnen.

Extra odrinary claims demands extra ordinary evidence. Vad du tror dig har sett räcker inte alltid till som bevis om påståendet är tillräcklgit extra ordinärt.

Annars så existerar allt från UFOn, Zombies, Tomtar och Troll till Lochness monstret, Bigfoot, reptilian conspiracy och batman.
Senast redigerad av se_där... 2013-09-13 kl. 09:22.
Citera
2013-09-13, 09:25
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Dina sinnen döljer mer än de avslöjar. Vi upplever blott en fraktion av vad som finns. Vi kan inte lita på att våra sinnen ger oss en rättvisande bild av vår omgivning, inte heller kan vi lita på att vårt intellekt tolkar våra sinnesintryck på ett adekvat sätt. Vi famlar i blindo helt enkelt, när det gäller att förklara eller uppleva yttervärlden.
Dock vet vi med 100% säkerhet att vi själva existerar. Mitt tips är att ta avstamp i det vi VET, alltså vår egen existens. Släpp det intellektuella runkandet, lägg ner alla funderingar och vänd dig inåt utan att söka svar. Gud är en skrivbordsprodukt. Du är verklig.

"The searcher is in search of himself."
Citera
2013-09-13, 09:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Men skulle Gud kunna vara en entitet som existerar i våg eller fältform?

Knappast en metafysisk gud, eftersom det är osannolikt att det finns metafysiska vågor eller fält (som vågor/fält definieras inom den rationella världsbilden).
Citera
2013-09-13, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Vad sägs om den vetenskapliga?

Varför inte magkänslan? Den säger mig att spöken inte finns. Vilket de flesta (?) skulle hålla med om. Fast det jag lärt mig hittills är att om jag kommer fram till slutsatsen att spöken inte finns (?) genom att lita på magkänslan så besitter jag ändå ingen sann kunskap om spökenas icke-existens (även om det vore korrekt att spöken inte existerar) på grund av att jag kommit fram till slutsatsen med hjälp av tvivelaktiga metoder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in