2013-09-11, 15:40
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Jag tror faktiskt att GM aldrig begått något mer våldsbrott efter detta dubbelmord.Jag tror att det chockade honom vad han hade ställt till med och att han kom undan gjorde att han aldrig ville hamna i den situationen igen.Då skulle han vara fast.

Det är inte alls säkert. Det sker säkert hundratals slagsmål varje vecka där de bägge inblandade inte topsas. Jag hamnade i ett slagsmål där jag fick motta mycket slag och fick många skador på ansiktet, men poliserna som blev vittne till det såg bara när jag slogs så jag var den enda som blev gripen och topsad, t ex. Bara för att man slåss betyder det ju inte att man automatiskt blir topsad.
Finns nog en jävla massa sliriga typer i Lkpg som inte topsats, trots att dom är ute och busar och nu, många år senare, är fullfjädrade pundare och psykfall.
Citera
2013-09-12, 11:50
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Under tiden jag var avstängd så har jag funderat på rekonstruktionerna framöver. Något som är intressant är hur mörkt det var vid tidpunkten + att det var disigt och regnade lite, sämre sikt!
Jag har lagt upp en bild på http://imageshack.us/a/img580/5547/a9v7.png

Polisen är inte helt säkra på händelseförloppet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article321132.ab
”Vi tror på vår rekonstruktion, men vi utesluter inte att mördaren först gav sig på Anna-Lena Svenson, säger kriminalkommissarie Jan Staaf”.

Enligt polisen tog hela händelseförloppet 38 sekunder
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article241921.ab
Gav sig GM först på AL blir det hela lite lätare att förstå, jag har själv funderat på detta med grabben att han är den som råkade komma förbi men folk i tråden verkar väldigt säkra på att det är grabben -> tanten som är ordningen. Jag kan förstå att GM kan ha motiv för att mörda tanten och skydda sig genom att mörda ett vittne, att mörda en 8 åring känns sådär halvunderligt för mig. Möjligheten är en psykotisk man som knallar runt och stöter på grabben där det sedan spårar ur totalt. Möjligen har GM sökt någon att prata med och går på en 8 åring som blir rädd och reagerar därefter varpå GM tappar all kontroll över sig själv,

38 sekunder är f ö inte lång tid, jag har utgått lite från att GM farit runt i ett par minuter minst. Att det går så snabbt talar för en van knivviftare.
Citera
2013-09-12, 11:54
Medlem
02-02-2012s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av substitute
Sant, men samma ord yttrades om Hagamannen, inte kunde vi tro detta om honom,
men jag håller med dig, detta är långsökt, dubbelmordet i Linköping motsvarar
inget tidigare, till och med FBI har varit med i utredningen.

MrFreezy, hur är det med topsning, blir man topsad automatiskt när man är misstänkt
för allvarligare brott? Tacksam för svar..
FBI's GM profiler är inte mycket att hänga i granen. De kör på en statistisk modell som knappast hjälper för vansinnesdåd. Det är inte svårt att gissa sig till att GM är psykotisk/schizofren/sjuk på något sätt och ha fel. Är det någon som ser GM som en lågstadielärare gift med villa och två barn? Att FBI varit med är nog för att ge nya uppslag som inte verkar hjälpt vidare mycket.
Citera
2013-09-12, 14:27
Medlem
David Pruttons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 02-02-2012
FBI's GM profiler är inte mycket att hänga i granen. De kör på en statistisk modell som knappast hjälper för vansinnesdåd. Det är inte svårt att gissa sig till att GM är psykotisk/schizofren/sjuk på något sätt och ha fel. Är det någon som ser GM som en lågstadielärare gift med villa och två barn? Att FBI varit med är nog för att ge nya uppslag som inte verkar hjälpt vidare mycket.

Precis.
GM-profiler har sina begränsningar, det är värt att påpeka om och om igen.

Ingen påstår man ska avfärda dem, statistik kan ge mycket men precis som en fantombild kan göra så riskerar man en hel del att gå ut med en GM-profil. Både internt och externt.
Citera
2013-09-12, 17:14
Medlem
Yatsys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Det är inte alls säkert. Det sker säkert hundratals slagsmål varje vecka där de bägge inblandade inte topsas. Jag hamnade i ett slagsmål där jag fick motta mycket slag och fick många skador på ansiktet, men poliserna som blev vittne till det såg bara när jag slogs så jag var den enda som blev gripen och topsad, t ex. Bara för att man slåss betyder det ju inte att man automatiskt blir topsad.
Finns nog en jävla massa sliriga typer i Lkpg som inte topsats, trots att dom är ute och busar och nu, många år senare, är fullfjädrade pundare och psykfall.
Nej visst,det är inte alls säkert.Och som du säkert såg så skrev jag bara vad jag själv tror.Om jag förstår dig rätt så är du mer inne på att GM är en person som hamnar i bråk och våldsbrott men kommer undan varje gång?Hur skulle du vilja beskriva GM personlighet mer ingående?
Citera
2013-09-12, 23:33
Medlem
Det är något som inte stämmer med dessa två mord. Att en person skall kunna knivmörda två människor på en öppen plats i dagsljus i en relativt stor stad, och lämna både mordvapen och dna efter sig och lyckas komma undan med det i 9år efter all media uppmärksamhet detta fall ha fått ska inte vara möjligt i Sverige. Det är något som inte stämmer, jag vet inte vad, men det är inte bara uselt polisarbete det är något annat.

Kan det ha varit en person som har haft en dödligt sjukdom, någon allvarlig form av cancer eller liknande, inte haft så länge kvar att leva, som har gått helt bannans i sin bitterhet, därav lyckats hålla sig undan polisens radar och nu sedan länge ligger begraven.
Citera
2013-09-13, 00:26
Medlem
ufomammuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yatsy
Nej visst,det är inte alls säkert.Och som du säkert såg så skrev jag bara vad jag själv tror.Om jag förstår dig rätt så är du mer inne på att GM är en person som hamnar i bråk och våldsbrott men kommer undan varje gång?Hur skulle du vilja beskriva GM personlighet mer ingående?

Nej, jag är inte inne på nånting. Men många i tråden repterar att om GM var en galning, ett psykfall som skulle återfall i våldsbrott så skulle han åkt dit. Jag ville bara visa att så inte är fallet, även om det nu är så att han fortfarande är en galen bråkstake. Jag har ingen aning. Men om jag får gissa på vem mördaren är så gissar jag på en nyligen immigrerad, krigsskadad ungdom från balkan som idag helt håller sig borta från all form av kriminalitet. En person jag kände för ett par år sen bröt ihop för mig på fyllan och sa att han hittat jesus och idag ångrar en massa dåliga saker han gjort förr och därför håller sig långt från all sags kriminalitet, trots att han kunde fixa vapen, knark och smuggelcigaretter. Det måste han ju göra av någon speciell anledning, tänkte jag, och kom direkt att tänka på dubbelmordet, säkert samma år han kom till Sverige. Men jag vill inte tipsa och lämna namn. Den personen åkte dit för misshandel för 5-6 år sen och var väldigt orolig för sitt medborgarskap. Om han topsades vet jag inte.

Skulle kännas riktigt fittigt och elakt att peka ut alla man kan tänka sig vara dubbelmördaren. Jag behöver mer att gå på än så för att kontakta polisen. Läser polisen det här så kan dom säkert kolla upp det. Misshandeln skedde mot en yngre tjej sommaren 2008, skulle jag tro. Förnamnet börjat på T.
Citera
2013-09-13, 01:00
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ufomammut
Nej, jag är inte inne på nånting. Men många i tråden repterar att om GM var en galning, ett psykfall som skulle återfall i våldsbrott så skulle han åkt dit. Jag ville bara visa att så inte är fallet, även om det nu är så att han fortfarande är en galen bråkstake. Jag har ingen aning. Men om jag får gissa på vem mördaren är så gissar jag på en nyligen immigrerad, krigsskadad ungdom från balkan som idag helt håller sig borta från all form av kriminalitet. En person jag kände för ett par år sen bröt ihop för mig på fyllan och sa att han hittat jesus och idag ångrar en massa dåliga saker han gjort förr och därför håller sig långt från all sags kriminalitet, trots att han kunde fixa vapen, knark och smuggelcigaretter. Det måste han ju göra av någon speciell anledning, tänkte jag, och kom direkt att tänka på dubbelmordet, säkert samma år han kom till Sverige. Men jag vill inte tipsa och lämna namn. Den personen åkte dit för misshandel för 5-6 år sen och var väldigt orolig för sitt medborgarskap. Om han topsades vet jag inte.

Skulle kännas riktigt fittigt och elakt att peka ut alla man kan tänka sig vara dubbelmördaren. Jag behöver mer att gå på än så för att kontakta polisen. Läser polisen det här så kan dom säkert kolla upp det. Misshandeln skedde mot en yngre tjej sommaren 2008, skulle jag tro. Förnamnet börjat på T.
Men dom har ju mördarens blod du vet, därav kan man säga att han inte är från balkan. Vi snackar arier här.
Citera
2013-09-13, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulver-Henke
Men dom har ju mördarens blod du vet, därav kan man säga att han inte är från balkan. Vi snackar arier här.
Du menar att man kan avgöra med ett blodtest om personen är german eller slaviskt?
Citera
2013-09-13, 01:30
Medlem
Pulver-Henkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grismongis
Du menar att man kan avgöra med ett blodtest om personen är german eller slaviskt?
Japp, det går att se huruvida det är en jugge eller skandinav. Går även att se kön.
Citera
2013-09-13, 01:31
Medlem
stenk4sts avatar
Citat:
Japp, det går att se huruvida det är en jugge eller skandinav. Går även att se kön.

Är det så exakt? Vart kan jag läsa mer om det?
Citera
2013-09-13, 02:06
Medlem
Citat:
Båda är ju "vita" även om vissa drag generellt skiljer sig.
Kan man se skillnad på exempelvis en svensk och en tysk?
Har du några länkar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in