2013-09-12, 19:14
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Med andra ord är 'gud' en bedrövlig linguist och ännu sämre pedagog.

Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja det är ett sätt att se det eller så kan det ju vara så att man kanske måste lägga ned fem minuter av sin livstid på jorden för att förstå vad det egentligen står i Moseboken.
Det är lätt att kasta ur sig ord och uppfattningar åt alla håll, men hur mycket kunskap besitter man egentligen?

Du är välkommen till att undersöka hur lång tid jag har använt på att förstå gen. 1-3. Helst på tråden: Är bibeln sann.

Citat:
Det är ett fritt land med åsiktsfrihet men finns tyvärr också många människor med starka åsikter men med liten kunskap om de det uttalar sig om.

Visst, det är t.ex. beklagligt så ofta som jag har behövd korrigera kristna apologeters missförstånd omkring vissa centrala kristna doktriner. Dom borde faktisk veta bättre.

Citat:
15 651 inlägg hittills av dig, bra jobbat kul med människor som är pålästa

Jag är bara en kverulantisk gammal gubbe.
Citera
2013-09-12, 19:16
Medlem
Nu gällde detta bara det faktum att bibeln inte talar som sex 24h dagar och inget annat.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om man ska få moseboken att stämma med verkligheten och något som kan kallas moral så behöver man längre tid än så....
Citera
2013-09-12, 19:20
Medlem
[quote=Bogomil|45207502]Du är välkommen till att undersöka hur lång tid jag har använt på att förstå gen. 1-3. Helst på tråden: Är bibeln sann.

Ja det finns mycket i dem kapitlen.
Men det enda jag berörde var ordet johm användning i bibeln och att den kan översättas med så mycket mer än 24 bokstavliga timmar.
Citera
2013-09-12, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Kosmiska strålningen påverkar:

Ja den påverkar halten av C-14 i organismer men det finns många som tidigare påtalat för dig att man tar hänsyn till detta i mätningarna. Man tar helt enkelt artefakter med känd ålder och justerar för variationerna i C-14 halten.

Så ni Jv kan sluta med er löjliga desinformation kring dateringmetoderna både C-14 och de radiometriska metoderna som hela tiden förfinas av forskarna. Sanningen har dock alldrig bekymrat ett äkta Jv.

För ett Jv är sanningen flexibel så att den kan passa in i deras snevridna världsbild...
Citera
2013-09-12, 19:37
Medlem
BlackJewels avatar
Sanning och religion är inkompatibla, det är bevisat - skulle vetenskapen inte ha företrädet att ange när en jv ljuger skulle de slippa den lite förnärmade attityden om att ha så upp-o-ner-vänd-världsbild och människosyn , som är den mest anmärkningsvärda, jehovas och fördomar är så lierat att man behöver, neutralisera med väldigt mycket anti-dot.

Att hålla på som sekt 2000 år efter bibeln, för att försöka knäcka kristendomens om än utbredning, det är ju i sig lite jävligt, finns inget annat ord än jävligt falskt. Eftersom det finns folk som aldrig skulle få för sig att hålla vendette-lusten så grov som etniskt svenska jehovas eller finska eller vilket land de nu ser som rent.

Att bibeln är så frenetiskt kramad, men tolkas utefter att man behöver omvända hjärnor på kristna, ja ja... sekt är o förblir avart.
Citera
2013-09-12, 19:46
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Du är välkommen till att undersöka hur lång tid jag har använt på att förstå gen. 1-3. Helst på tråden: Är bibeln sann.

Citat:
Ja det finns mycket i dem kapitlen. Men det enda jag berörde var ordet johm användning i bibeln och att den kan översättas med så mycket mer än 24 bokstavliga timmar.

Så vi är tillbaka på ruta étt när jag kommenterade om 'guds' linguistiska och pedagogiska förmåger.
Citera
2013-09-12, 19:54
Medlem
Citat:
Så vi är tillbaka på ruta étt när jag kommenterade om 'guds' linguistiska och pedagogiska förmåger.

Ja varför bibelguden skulle ha ett gäng kamelryttare med ett fullständigt obegripligt språk som sina gunstlingar och språkrör är ju en gåta?

Hade ju varit bra mycket smartare att släppa en manual på ett begripligt språk...

Eller så inser man att bibeln är uppåt väggarna felaktig och all denna semantiska akrobatik är för att dölja och släta över de värsta galenskaperna.
Citera
2013-09-12, 19:54
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ja det är ett sätt att se det eller så kan det ju vara så att man kanske måste lägga ned fem minuter av sin livstid på jorden för att förstå vad det egentligen står i Moseboken.

Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om man ska få moseboken att stämma med verkligheten och något som kan kallas moral så behöver man längre tid än så....

Vilket är anledningen till att jag brukar invitera diskussionen om detta till tråden: "Är bibeln sann", där den ämnes- och omfattnings-mässigt är mest lämpad.

Vem vet, om jag väntar 1 1/2 år till är det kanske nån som tar emot erbjudandet på ett annat underlag än "det bara är så".
Citera
2013-09-12, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Självklart skulle jag inte börja ifrågasätta och försöka splittra sammanhållningen som Jehovas vittnen har, så som du och andra avhoppare gör. Era motiv är egoistiska, ni vill framhålla er egen "utmärkta höga personlighet" framför alla andra i församlingen, det är detta högmod som får er att bli uteslutna.

Du vet säkert att det där bara är falsk propaganda.
Om någon hoppar av för att slippa stå för något man inte tror på, varför skulle hen vilja försöka tvinga på andra något som de inte tror på?
Om någon hoppar av men inte vill förlora familj och vänner, varför skulle hen försöka påverka deras tro och därmed säkerställa att man förlorar dem?
Men det blir så mycket enklare för JV att få uppslutning kring utfrysningen om de kan framställa offren som förövare.
Citera
2013-09-12, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Har JV toppstyrd struktur i alla sina sällskap? Heter det sällskap eller samfund möten eller mässa?

Jag vet att de fångat upp många för att förklara att bibeltolkning som kommer från katolsk källa är fel, protestantisk fel, stämmer det att jav överlag ännu har aversion eller det är beroende på isf vad? vad gäller behovet att t.ex ignorera.. som man gör via inte enbart direktmöte med folk/människa utan på många många fler vis - katoliker och protestanter är inte generellt ignoranta, däremot sekt-kyrkor : är jv ännu en sekt ?

tillägg : sist jag samtalde med jv, var hen betonande om att katolicism var problemet, en guru för flera år sedan samma, katolikerna är "konstiga" och döm om min förvåning när insikterna började hagla : jv är hyfsat maktfokuserade, men märkt att vad gäller islam, då är det fritt fram, då är det glorian på hjässan.

JV har aversion mot alla som representerar andra samfund.
De kallar alla andra för "falsk religion".
Särskilt älskar de att hacka på katolska kyrkan.
Tror det började med deras president Rutherford som tycks ha haft ett speciellt 'gott' öga till katolikerna.
Citera
2013-09-12, 21:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Men det blir så mycket enklare för JV att få uppslutning kring utfrysningen om de kan framställa offren som förövare.

Traditionell GT-taktik; lägga ansvaret för sina egna fel på andra.

'Gud' till A&E: "Now see what you made me do".
Citera
2013-09-12, 21:15
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalten
Du vet säkert att det där bara är falsk propaganda.
Om någon hoppar av för att slippa stå för något man inte tror på, varför skulle hen vilja försöka tvinga på andra något som de inte tror på?
Om någon hoppar av men inte vill förlora familj och vänner, varför skulle hen försöka påverka deras tro och därmed säkerställa att man förlorar dem?
Sekter är och förblir livsfarliga, finns ju tyvärr som esoteriska underavdelningar inom alla större religioner också varav judiska sekteriet nog inte är mycket mer gudskännande än jehovas, inte deras direkta vilja att skada, däremot är de bra på att lägga upp grundmurade lögner. Förnekelsekonsten ihop med frivilliga minnesförlusten är också något jag inte förstår mig på. Kan iofs handla om okunskap och att ta den primitiva vägen gentemot dem som mobbat dem hårt.. så det finns också relations-aspekter, jehovas sett i relation till vem och vilka.

En förnekande jehovas kan i interaktion med annan, vara överlägset mer insatt - det är så beroende på sak och syfte, och då upphör diskussioner för att ta vetenskaplig anstrykning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in