2013-09-12, 18:16
Medlem
Bogomils avatar
ttps's kvasi-kreationistiska pseudivetenskap bidrar säkert till en förklaring om varför JV är så impopuläre.

Intellektuell ohederlighet började förlora sitt värde när skolastikens retorik blev en epistemisk anakronism.
Citera
2013-09-12, 18:17
Medlem
Ett litet inlägg om skapelsedagarna och vad som står i bibeln.
Det hebreiska ordet är johm och kan beteckna tidsperioder av olika längd.
Så här står det i Old Testament Word Studies om ordet johm: ”En dag; det används ofta om tid i allmänhet, eller om en lång tid; en hel tidsperiod som tas upp till behandling. ... Dag används också om en speciell period eller tid, då någon ovanlig händelse inträffar.”
I bibelns talas det om skördedagen trots att den höll på i flera 24 timmarsdagar.
En viktig sak att komma ihåg är att vårt sätt att använda ord i vårt språk och hur andra språk använder ord kan skilja sig ganska mycket och kan göra det svårt att göra en exakt bibelöversättning.
Att t ex skriva under den första skapelseperioden skapade Gud... skulle kanske vara mer exakt men då har översättaren övergivit den ursprungliga ordalydelsen för mycket, det blir då en parafraserad översättning.
Så när bibeln pratar om skapelsedagar så talar den inte om en bokstavlig 24h dag.
Citera
2013-09-12, 18:23
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbottens
Jag vet inte, men det verkar lite som att ttsp inte förstår att vetenskapsmän (den riktiga sorten) har bra kolla på omständigheterna runt i kring när man gör liknande dateringar och räknar naturligtvis in dessa i ekvationen när man gör sina mätningar.

Man mäter som sagt inte sådant med C14 metoden som inte går att mäta med C14 metoden.

Detta borde vara självklart för de flesta, men men.....

Med nästan 800k medlemmar, får man räkna med att träffa på folk från hela spektrumet när man är på Flashback.

Edit: 1000 inlägg! YES!
Citera
2013-09-12, 18:26
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
ttps's kvasi-kreationistiska pseudivetenskap bidrar säkert till en förklaring om varför JV är så impopuläre.

Intellektuell ohederlighet började förlora sitt värde när skolastikens retorik blev en epistemisk anakronism.
Har JV toppstyrd struktur i alla sina sällskap? Heter det sällskap eller samfund möten eller mässa?

Jag vet att de fångat upp många för att förklara att bibeltolkning som kommer från katolsk källa är fel, protestantisk fel, stämmer det att jav överlag ännu har aversion eller det är beroende på isf vad? vad gäller behovet att t.ex ignorera.. som man gör via inte enbart direktmöte med folk/människa utan på många många fler vis - katoliker och protestanter är inte generellt ignoranta, däremot sekt-kyrkor : är jv ännu en sekt ?

tillägg : sist jag samtalde med jv, var hen betonande om att katolicism var problemet, en guru för flera år sedan samma, katolikerna är "konstiga" och döm om min förvåning när insikterna började hagla : jv är hyfsat maktfokuserade, men märkt att vad gäller islam, då är det fritt fram, då är det glorian på hjässan.
Senast redigerad av BlackJewel 2013-09-12 kl. 18:29.
Citera
2013-09-12, 18:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ett litet inlägg om skapelsedagarna och vad som står i bibeln.
Det hebreiska ordet är johm och kan beteckna tidsperioder av olika längd.
Så här står det i Old Testament Word Studies om ordet johm: ”En dag; det används ofta om tid i allmänhet, eller om en lång tid; en hel tidsperiod som tas upp till behandling. ... Dag används också om en speciell period eller tid, då någon ovanlig händelse inträffar.”
I bibelns talas det om skördedagen trots att den höll på i flera 24 timmarsdagar.
En viktig sak att komma ihåg är att vårt sätt att använda ord i vårt språk och hur andra språk använder ord kan skilja sig ganska mycket och kan göra det svårt att göra en exakt bibelöversättning.
Att t ex skriva under den första skapelseperioden skapade Gud... skulle kanske vara mer exakt men då har översättaren övergivit den ursprungliga ordalydelsen för mycket, det blir då en parafraserad översättning.
Så när bibeln pratar om skapelsedagar så talar den inte om en bokstavlig 24h dag.

Med andra ord är 'gud' en bedrövlig linguist och ännu sämre pedagog.
Citera
2013-09-12, 18:31
Medlem
BlackJewels avatar
Jehovas har inga som helst problem med sikher, oavsett det är en fobek som utövar eller bekänner sig.

Hur kan det vara så?
Citera
2013-09-12, 18:34
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av BlackJewel
Har JV toppstyrd struktur i alla sina sällskap? Heter det sällskap eller samfund möten eller mässa?

Jag vet att de fångat upp många för att förklara att bibeltolkning som kommer från katolsk källa är fel, protestantisk fel, stämmer det att jav överlag ännu har aversion eller det är beroende på isf vad? vad gäller behovet att t.ex ignorera.. som man gör via inte enbart direktmöte med folk/människa utan på många många fler vis - katoliker och protestanter är inte generellt ignoranta, däremot sekt-kyrkor : är jv ännu en sekt ?

tillägg : sist jag samtalde med jv, var hen betonande om att katolicism var problemet, en guru för flera år sedan samma, katolikerna är "konstiga" och döm om min förvåning när insikterna började hagla : jv är hyfsat maktfokuserade, men märkt att vad gäller islam, då är det fritt fram, då är det glorian på hjässan.

Jag menar att semantisk akrobatik ... som ttsp's ..... till slut kan ta överhand över båda intellekt och kritisk granskning, så det blir den sortens rutin som impliceras i mitt avatar-förtydligande:

En psykologisk kneejerk-reaktion av ständiga efterrationalisringer.
Citera
2013-09-12, 18:39
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Jag menar att semantisk akrobatik ... som ttsp's ..... till slut kan ta överhand över båda intellekt och kritisk granskning, så det blir den sortens rutin som impliceras i mitt avatar-förtydligande:

En psykologisk kneejerk-reaktion av ständiga efterrationalisringer.
Ja det är så beklagligt när auktoriteter inte skiljer mellan sin titel och sin tro, väldigt dåligt av dem.
Citera
2013-09-12, 18:42
Medlem
DiagnosABs avatar
Citat:

Jag tror jag utnämner detta till Månadens Bästa Inlägg på FB!
Citera
2013-09-12, 18:53
Medlem
Citat:

Ja det är ett sätt att se det eller så kan det ju vara så att man kanske måste lägga ned fem minuter av sin livstid på jorden för att förstå vad det egentligen står i Moseboken.
Det är lätt att kasta ur sig ord och uppfattningar åt alla håll, men hur mycket kunskap besitter man egentligen?
Det är ett fritt land med åsiktsfrihet men finns tyvärr också många människor med starka åsikter men med liten kunskap om de det uttalar sig om.

15 651 inlägg hittills av dig, bra jobbat kul med människor som är pålästa
Senast redigerad av Ekasnah 2013-09-12 kl. 19:01.
Citera
2013-09-12, 19:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Den kosmiska strålningen påverkar som sagt inte Kol-14 metoden. C-14 tillförs inte efter att organism dött.

Dateringsmetoden handlar om dödsögonblicket, och påverkas alltså inte av den kosmiska strålningen.

Jag tror ni talar förbi varandra. Du verkar tro att ttsp menar att kosmisk strålning strålat ner på de arkeologiska fynden och ändrat halten eller att ttsp menar att fyndet tar upp mer C-14 efter döden, men jag tror att han hen i själva verket antyder att halten C-14 i atmosfären varierat starkt i historien pga starkt varierad kosmisk strålning (vilket det inte finns belägg för, men men...) och därmed ger för handen att man inte kan datera med metoden eftersom äldre organismer genom atmosfären fått i sig betydligt mindre C-14 än vad vi får idag...
Citera
2013-09-12, 19:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekasnah
Ja det är ett sätt att se det eller så kan det ju vara så att man kanske måste lägga ned fem minuter av sin livstid på jorden för att förstå vad det egentligen står i Moseboken.

Om man ska få moseboken att stämma med verkligheten och något som kan kallas moral så behöver man längre tid än så....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in