2013-09-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Det är väl detta jag hävdat och stångat mig blodig för under en längre tid i den här tråden. Som ett resultat av detta har man attackerat mig och kallat mig allehanda öknamn. Man har tom hävdat att jag trollar och är släkt med PK. En del har påstått att jag bara är ute efter att sabotera och andra att min agenda varit att flytta undan fokus från den riktiga gärningsmannen, dvs PK.
Få har velat bemöta mina invändningar på ett seriöst sätt. Uppfattningen om PK:s skuld är hårt cementerad i tråden och många inlägg som kritiserar utredningen och introducerar alternativa gärningsmän möts med foliehatts-kommentarer, nonchalans och rena lögner.

Ditt budskap gick fram. Vi förstod vad du menade. Det språk du använde och det faktum att du upprepade dig alltför många gånger gjorde att i alla fall jag blev provocerad. Lägg till bilden på ett grinande grönt rödhårigt troll. Din åsikt försvann bakom den attityd du hade.

Ett råd, nästa gång du vill framföra en åsikt välj samma tonläge som redan finns i tråden. Harpy använde en helt annan attityd som passade bättre in. Om inte ämnet hade blivit så uttjatat pga dig så hade förmodligen en mer seriös diskussion följt Harpys kommentar.
Senast redigerad av Atte.T 2013-09-12 kl. 11:34. Anledning: sf
Citera
2013-09-12, 11:44
Medlem
Wooloomooloons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ragatha
Du verkar inte vara ute efter att få ditt RÄTT gärningsman utan verkar vilja sätta dit PK till varje pris.
Jag har följt tråden och läst FUP:en o att PK är där han är, är för mig ett mysterium. Öborna verkar mer ha bestämt sig i förhand (eller önskar) vem som är den skyldige.

Allt pekar mot PK, det här med balterna är bara dumheter. Om de varit ute efter PKs pengar hade de juisåfall kunna jobba ostört med kassaskåpet när paret var i Thailand.

Detta var någon, desperat efter pengar precis just den kvällen, eller hur!
Citera
2013-09-12, 11:47
Medlem
http://www.rättegång.se/products/a10-192/

fup s624
Mellan kl. 9.15-9.20 nämner SB att paret ser en grön pickis eller möjligtvis en jeep som kör sakta förbi. Dagens första nyfikna, utbrister mannen.

(Det hade inte börjat brinna riktigt ordentligt vid det tillfället?)
Länk till bild: http://i44.tinypic.com/2gvvpug.jpg

fup s2332
Polisen stannar bilförare längre fram på dagen för att kontrollera vad han gjorde där och de tog även ID uppgift osv.

Blir inte den observationen tidigare, åtminstone
lite intressant för Advokat M, att fråga SB om?
Senast redigerad av amaguard 2013-09-12 kl. 12:35. Anledning: länk till bild
Citera
2013-09-12, 11:52
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fringis
Enligt de allra flesta i FUP har BO inte känt sig hotade. Men det finns någon eller några som uppger att de har upplevt att de har sagt att de har känt sig lite hotade. Men, som sagt, de flesta uppger att de inte har känt till något hot.

Trollet har drivit linjen att det är hyresgästen på Pelles som har hotat BO. Jag tänker att eftersom BO varit så öppna med hur situationen har varit på Pelles med uteblivna hyror m.m. (se utdrag nedan ur FUP med en kollega) så hade BO troligen pratat med väldigt många om eventuella hot om sådana hade förekommit.

Sid 692

Just den delen som borde ha blivit utredd mer ingående. PK har direkt blivit utpekad som GM - och omständigheterna runt allt annat i de utbrända parets liv, tvister både inom och utanför lagens ramar har bara ytligt behandlats.
Förväntar man sig att PK har en mörk och dold sida av sig själv som ingen vet om - så är det väl inte mer än rätt att anta (och för polisen att mer grundläggande undersöka) att mannen i parrelationen också hade något fifflande för sig, som både starkt indikeras genom tidigare domar och nu/dåvarande liv.
Citera
2013-09-12, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harpy
Just den delen som borde ha blivit utredd mer ingående. PK har direkt blivit utpekad som GM - och omständigheterna runt allt annat i de utbrända parets liv, tvister både inom och utanför lagens ramar har bara ytligt behandlats.
Förväntar man sig att PK har en mörk och dold sida av sig själv som ingen vet om - så är det väl inte mer än rätt att anta (och för polisen att mer grundläggande undersöka) att mannen i parrelationen också hade något fifflande för sig, som både starkt indikeras genom tidigare domar och nu/dåvarande liv.

Håller med om att denne ME borde ha granskats mer ingående. Det enda som ger honom alibi är ju moderns uttalande att han "varit med henne ända sedan maken dog". Låter ju bra, men vad jag vet så rankas väl inte just anhörigas alibigivande speciellt högt. Eller? Dessutom har det ju hänt fler gånger i världshistorien att en åldrande moder velat beskydda sin strulputte till son - som vägrar växa upp helt.

Antar dock (nån om vet?) att när masttömning gjordes runt Löttorp att man även kollade dennes ME:s nummer (eller till honom anhöriga), om det fanns uppkopplat kring den 13e och/eller 14e december i position Flakeböle. Nu behöver han ju inte ens ha haft nån telefon påslagen (eller ens med sig) vid en eventuell Ölandsresa - men visst måste väl detta ha prövats?!
Citera
2013-09-12, 12:23
Bannlyst
KA verkar ha en grym ambitionsnivå: kommer för sent till utryckningen och måste avbryta släckningen för att döma handboll...
Citera
2013-09-12, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
KA verkar ha en grym ambitionsnivå: kommer för sent till utryckningen och måste avbryta släckningen för att döma handboll...

Precis som advokat M.
Citera
2013-09-12, 12:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Precis som advokat M.
Han brukar hålla låg profil till pläderingarna. Ingen Perry Mason-typ, men bra på att knyta ihop trådarna.
Citera
2013-09-12, 13:18
Medlem
Harpys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Han brukar hålla låg profil till pläderingarna. Ingen Perry Mason-typ, men bra på att knyta ihop trådarna.

Håller med dig. Advokaten PK använder sig av verkar frånvarande och ej riktigt delaktig. Men de är kanske så de arbetar?
Men han verkar vara en skarp figur i det dolda som ständigt har sitt öga på detaljer. Skulle inte förvåna mig ifall han sitter på några ess inför slutet.

Citat:
BF: Om med jobbigt menar du … ja klart att det inte är kul eller roligt … att det är kärvt
och går åt pipsvängen. Och du fick frågan om hur det påverkar dig i vardan. Och du sa
först nej men sen så sa du … Visst! Du funderar vad det ska bli men du flyr till jobbet.
P: Jaa. Det antar jag.
BF: Mm. Du fick frågan om det påverkar din sinnesstämning. Och då sa du … menar du
glad eller ledsen. Ja du tror inte det. Du kan inte säga det. Du menar man får fråga nån
annan (harkling) för du är duktig på och förtränga.
P: Jaa. Jag kanske är det sa jag.
BF: Mm
P: Jag kanske …
P: Är duktig och förtränga det liksom …
A: Kanske sa han.
P: Va?
A; Duktig på och förtränga kanske sa du.

Citat:
F: Mm. Jag har bara några frågor. Sen ska vi ta lunch.
A: Ja. Inte många frågor …
F: Näe
A: För då … då säger jag till.
F: Ja. Näe
A: För du … du är trött nu, Pierre.
P: Ja
A: Så att du behöver en paus kan jag säga dig…
F: Det har koppling till det vi …
A: Även om du inte är medveten om det själv.
Citera
2013-09-12, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
ÅTERIGEN - Här har ni som konstant misstror mig och mina uppgifter en lista som kan tala för en alternativ gärningsman. I det här fallet har jag enbart fokuserat på ME

*ME undvek kontakt med Polisen vid flera tillfällen efter första förhöret. Polisen tvingades bl.a att gå via ME:s mamma för att kunna genomföra kompletterande förhör honom. ME vägrade att komma ner till Kalmar för kompletterande förhör

*ME:s mamma är inte sanningsenlig mot utredarna. I ett telefonsamtal med Polisen säger hon att hon inte vet var ME befinner sig men påtalar att han ska hålla till i Stockholms-regionen. I förhör låter det annorlunda, där säger hon att ME bor hos henne och att han tillbringat hela tiden (fram till förhörsdatumet) hos henne.

*ME var osams med Gustav och Annika. Orsaken var meningsskiljaktigheter i affärer dem emellan. Osämjan ledde till en tvist som hamnade hos Tingsrätten. Förhandling i Tingsrätten hann inte hållas eftersom morden inträffade.

*Annika var rädd för ME

*ME hotade Annika och Gustav.

*Gustav kände oro inför hoten när han var ute på sjön och Annika var ensam hemma.

*Kort efter morden får LKC ett samtal av en person som säger att han misstänker att ME är involverad i branden. Personen är orolig för sin egen säkerhet eftersom han gjort affärer med samma personer.

*Några dagar efter mordet kontaktade ME Tingsrätten och undrade hur det skulle bli med det förestående målet. Enligt sekreteraren som mottog samtalet var ME uppspelt.

http://www.rättegång.se/products/a13-312/

BB vill klargöra under förhöret idag att hon inte kände till namnet på Personen som hyrt "pelles".

Hon säger; Om det står där (fup s689) så har polisen själva skrivit dit det. (?)

I fup kan man iaf läsa om ME. omnämnd med namn på ett par ställen faktiskt.

Rädsla?
Senast redigerad av amaguard 2013-09-12 kl. 14:25. Anledning: fup s689
Citera
2013-09-12, 15:30
Medlem
M är en av A´s bästa vänner!

saxat ostran.se

citat/
Hon var lite rädd för de här personerna.
De hade hotat genom telefonsamtal.
Hon var lite skärrad över det".

"Annika var min bästa väninna"

M*llersten vill veta om Gustafs relation till arrendatorerna; (*=ö)
"Han var lika bitter på dem som Annika".
Något minne av att det skulle övergått i handgripligheter har kvinnan inte,
men har i förhör uppgett att Gustaf och mannen som stod för arrendekontraktet "kommit ihop sig".

/citat

http://www.rättegång.se/products/a15-14/

Saxat rättegång.se

citat/

...orförande tar över.
MT: Att Annika kände sig hotad märkte jag genom tonen hon hade,
att hon menade allvar med att hon tyckte samtalen var hotfulla.
Jag kommer inte ihåg att jag sagt det som jag sagt i polisförhört
om att Gustaf och mannen var rejält osams så jag vet inte vad det kan betyda.
Vad Annika menade med hot vet jag inte, om det betydde kronodogden eller hot om våld.

/citat

fup s898

Rädsla igen?
Senast redigerad av intermittentexplosivitet 2013-09-12 kl. 15:39. Anledning: maskning av namn
Citera
2013-09-12, 16:00
Medlem
Notera att jag bytt ut alla namn mot initialerna istället.

*Från rättegång.se och förhöret med PK ang samtal med PE den 13:e:
”Jag pratade med PE om hustomtebidrag och bygge. Jag kanske frågade om jag fick låna femtusen spänn eller nåt sånt. Jag minns inte samtalet jag kommer inte ihåg hur det kom sig. Jag brukade inte få så mycket betalt. Jag vet inte om jag tidigare frågat honom om lån. Jag frågade honom för att jag inte fick några pengar från skattekontot. Jag hade inget direkt behov av pengar, lotta hade ju 11-12 000 kr och biljetterna var betalda, vi skulle bara betala lite hotell och mat. Jag ringde och lånade av fredrik för att lotta tyckte det var obehagligt att de skulle komma hem från stockholm och vara helt panka. Men de visste att de skulle få pengar av Einarsson tills de kom hem så det var ingen panik. Det var inte nödvändigt att han fick låna pengar men det kändes skönt att ha lite extra.”

Vidare PE:s vittnesmål om samma händelse på rättegång.se:

” Enligt telefonlistan var den första kontakten klockan 18:54 just den 13 december när PK ringde. PK var stressad och forcerad, han stod och behövde pengar på ett relativt snabbt sett. Pengarna skulle lösa en kredit, PE ville stanna upp PKeftersom han lät stressad och sa att han ville fundera på saken. PE frågade om PK var på luciafirande för att få honom att lugna ner sig eftersom PK var så stressad.

Efter 16 minuter ringde PK upp igen och ville låna ca 25 000 kr. PK pratade om lånet på bluestep som var på väg att förfalla och stockholmsresan.”

Beroende på vems berättelse man tar till sig så får man väldigt olika intryck av PK:s sinnesmod och ekonomiska situation vid tillfället.

*Ett par funderingar kring FUP A, s. 99 och förhör med FA samt NOA-kartläggningen (bilaga D) över kvällen den 13:e:

FA skickade ett sms till PK:s avstängda telefon 18:37. Enligt utsago har FA sedan gett sig ut på en provtur (ca 18:45) och PK:s mobil har startats upp från avstängning (18:49), då med kontakt med Böda SO 140° (som rimligen täcker FA:s och SK:s bostad, men det är ju enkelt att ta reda på). Sedan framgår det att FA:s och PK:s telefoner kopplade upp mot basmast Böda N 340° strax före kl:19 den 13 december. Det innebär att FA befinner sig på en plats i närheten av PK som är mellan sin bostad och PK:s bostad, inte alls inom det område han själv påstår han kör under sin provtur(!), som bland annat går förbi offrens bostad via dåliga småvägar.

FA uppger också ”…att han först efteråt PK gett sig till känna gav sig i väg på provturen.” Men telefonundersökningen visar att SK:s (FA:s sambo) första telefonkontakt med PK äger rum först 18:52 och mindre än en minut senare ringer hon FA (som således inte bör vara hemma). En minut före detta har LK ringt PK och inom ytterligare en minut hinner SK ringa LK. Vilka master som FA:s telefon kopplar upp mot vid samtliga dessa samtal framgår inte av FUP, bortsett från uppgiften som FA konfronteras med under förhöret. FA och PK tar dock ingen kontakt med varandra via telefon.

*Förhören med FA:s och SK:s grannar som uppger följande:

”När de sitter och äter eller just ätit färdigt ser MB att det svänger in en vit skåpbuss som liknar PK:s hem till FA/SK. Han kan inte med säkerhet säga att det är PK:s bil men den liknar hans. MB kan inte heller säga vem som körde bilen eftersom det var mörkt ute. Han säger till de övriga "Det var nog PK som kom" MB:s första tanke var att det var PK som kom dit. Bilen kom söderifrån på Lv 136” […] ” MB uppger att PK kör en vit Volkswagen buss med någon liten grön "stripe" på sidan. MB uppskattar att bussen är av årsmodell runt mitten av 90-talet.” s.114

”När de satt vid matsalsbordet hos föräldrarna viskade MB till AB "Där åker han" AB frågade vem och då svarade MB "Mördaren". På fråga säger AB att med det menade MB PK från Byxelkrok. AB och MB satt så de hade fönstret ut på mot vägen på sin vänstra sida (se upprättad skiss, fhl anteckning). PK svängde in eller ut från det hus där FA och SK bor…” […] ” På fråga säger AB att de började äta kl. 18.00 och avslutade middagen kl. 19.30. Hon påminner sig om att de inte hade börjat med desserten eller kaffet när MB såg PK. Det skulle innebära att klockan var ungefär 18.45–19.00.” s. 119

Grannen observerade alltså en bil som han bedömde vara PK:s köra in eller ut ifrån FA:s och SK:s bostad vid en tidpunkt strax före eller ungefär samtidigt som PK:s telefon startas upp i detta område, liksom i samband med att FA ger sig ut på en ”provtur”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in