Citat:
Ursprungligen postat av
Svithjod
Fast nu är väl inte klimathysterin och en uppvärmning samma lika?
Att klimatet blivit varmare de senaste 200 åren är det väl ingen som motsäger, det klimathysterikerna påstår är att det är orsakat av CO2 utsläpp gjorda av människan.
Problemet är att vi haft uppvärmning och avkylning regelbundet under historien utan att människan kunde lastas.
Vidare har man upptäckt att CO2 halten skenat tidigare i historien och nu fortsätter den öka dock utan att uppvärmningen hänger med.
Sålunda är inte sambanden så klara som diverse grönröda lobbyister påstår utan snarare blir den teorin allt mindre sannolik.
Att SD då motsätter sig utbyggnad av ineffektiv och dyr vindkraft, diverse skattehöjningar som drar ned vår konkurrenskraft är sunt och kommer hjälpa SD klättra i opinionen.
Däremot undrar jag lite om det i vissa län kanske kan vara negativt. Det har startat många företag som har anställt bra mycket personal för att bygga och installera alla vindsnurror. I vissa län är det bra många hundra människor som jobbar med dessa projekt.
Nya kärnkraftverk skulle kosta enorma pengar men inte ge särskilt mycket jobb under tiden de byggs. Självklart skulle de ge mycket energi men den stora frågan är vad är förhållandet mellan energi/krona?
Kolla på kärnkraftverket i finska Pyhäjoki som enbart ligger några mil från svenska gränsen. Beräknas kosta 70 miljarder att bygga. Hur många vindsnurror får man upp för dom pengarna?

Vindkraft är klart dyrast men kärnkraft är inte heller något smart val om man pratar energi/krona. Om vindkraft dessutom kan ge lite extra jobb här och där kanske det inte är en dålig lösning.
Min poäng är att SD bör kanske inte vara "onda" och annorlunda i varenda politisk fråga. Jag tror det finns en gräns för vad Svensson kan acceptera. Jag personligen tror att bästa receptet för en framgångsrik politik är som vanligt att vara "mitt emellan". Satsa både på förnyelsebad energi samt att förnya några av kärnkrafts reaktorerna, avveckla en del av kärnkraften och framför allt jobba för att vi ska förbruka mindre energi.
Att vara ett land som erbjuder grön energi är inte alls någon dum ide. Facebook byggde sina nya serverhallar i Luleå på grund av den gröna energin för att nämna ett exempel.