2013-09-10, 16:43
Medlem
Koff3s avatar
Akut, hjälp!

Har en odling på 10 plantor (dag 3), alla har kommit upp ur jorden. Jag och en polare lekte hobbyelektriker när vi skulle koppla in fläkten idag. Men när vi väl tryckte in kontakten så gick säkringen i hela hemmet, vilket resulterade i att vegg-lampan (MH600W) gick sönder. Har temporärt satt upp blomningslampan (HPS 600W).

Hur länge klarar sig plantorna under HPS-lampan?? Något speciellt man bör tänka på när man kör med HPS-lampan i vegg?

tack på förhand!

mvh.
Citera
2013-09-10, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koff3
Akut, hjälp!

Har en odling på 10 plantor (dag 3), alla har kommit upp ur jorden. Jag och en polare lekte hobbyelektriker när vi skulle koppla in fläkten idag. Men när vi väl tryckte in kontakten så gick säkringen i hela hemmet, vilket resulterade i att vegg-lampan (MH600W) gick sönder. Har temporärt satt upp blomningslampan (HPS 600W).

Hur länge klarar sig plantorna under HPS-lampan?? Något speciellt man bör tänka på när man kör med HPS-lampan i vegg?

tack på förhand!

mvh.
Väldigt många kör hps rakt igenom. Absolut inga problem.
Citera
2013-09-10, 17:14
Medlem
Koff3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wailer
Väldigt många kör hps rakt igenom. Absolut inga problem.

Pratade med en annan och han sa att jag skulle köra med 18/6 när det är med hps. Vad tror du om det? Har du något annat råd?
Citera
2013-09-11, 12:42
Medlem
Citat:
Pratade med en annan och han sa att jag skulle köra med 18/6 när det är med hps. Vad tror du om det? Har du något annat råd?
Ljustimmarna handlar om vegg eller blom, inte vilken lampa som används. Körde du 12/12 från seed med MH'n? Hur stort utrymme har du? Berätta lite mer

Dock är detta en fråga för "Belysnings FAQ"
Citera
2013-09-11, 22:11
Medlem
Koff3s avatar
Citat:
Ljustimmarna handlar om vegg eller blom, inte vilken lampa som används. Körde du 12/12 från seed med MH'n? Hur stort utrymme har du? Berätta lite mer

Dock är detta en fråga för "Belysnings FAQ"

Nej nej, körde 24/0 med MH'n
Jag har:
Tält - Secret Jardin 90x90
Ventilation - TT Pro 160un
Kolfilter - Prima klima coco eco filter
5st Bubba kush
5st Super silver haze

Har kört TT Pro 160un som insug för tillfället men beställde ett insugskit och ny 400W MH + lite annat idag, så förhoppningsvis kommer det imorgon.

Men nu är det så att en av dom små har fått gult blad. Den har har två blad men den ena är liten och gul medans det andra bladet ser okej ut. Vad kan detta bero på?
Citera
2013-09-12, 08:01
Medlem
Citat:
Nej nej, körde 24/0 med MH'n
Jag har:
Tält - Secret Jardin 90x90
Ventilation - TT Pro 160un
Kolfilter - Prima klima coco eco filter
5st Bubba kush
5st Super silver haze

Har kört TT Pro 160un som insug för tillfället men beställde ett insugskit och ny 400W MH + lite annat idag, så förhoppningsvis kommer det imorgon.

Men nu är det så att en av dom små har fått gult blad. Den har har två blad men den ena är liten och gul medans det andra bladet ser okej ut. Vad kan detta bero på?
Är det femmade frön? Utifall, var beredd på att det kommer bli snuskigt trångt utan någon sorts träning. Angående ljustimmarna är jag lite osäker på vad jag själv tycker.. Men jag tror att plantan gör ett "gasbyte" på natten och därmed behöver några timmars mörker för att det ska bli optimalt.

Angående bladen så är det rätt svårt att säga utan bild. Är det ett hjärtblad som blivit gult?
Citera
2013-09-12, 08:38
Medlem
Koff3s avatar
Citat:
Är det femmade frön? Utifall, var beredd på att det kommer bli snuskigt trångt utan någon sorts träning. Angående ljustimmarna är jag lite osäker på vad jag själv tycker.. Men jag tror att plantan gör ett "gasbyte" på natten och därmed behöver några timmars mörker för att det ska bli optimalt.

Angående bladen så är det rätt svårt att säga utan bild. Är det ett hjärtblad som blivit gult?

Yes dom är femmade. Jo jag har tänkt på det med men skulle scrog-metoden kunna vara en lösning? Samt sätta dom i blom tidigare?

Ja det är bara hjärtbladen som kommit fram. Den är väldigt liten och gul medan det andra hjärtbladet ser okej ut. Hoppas det ger någon vidare information
Citera
2013-09-12, 11:07
Medlem
Citat:
Yes dom är femmade. Jo jag har tänkt på det med men skulle scrog-metoden kunna vara en lösning? Samt sätta dom i blom tidigare?

Ja det är bara hjärtbladen som kommit fram. Den är väldigt liten och gul medan det andra hjärtbladet ser okej ut. Hoppas det ger någon vidare information

De va inge! Läste inte noga Peace!
Senast redigerad av Tetsu 2013-09-12 kl. 11:10.
Citera
2013-09-12, 12:33
Medlem
Citat:

Jag hade kört 12/12 direkt, tar ändå 2-3 veckor innan de börjar blomma. Scrog vet jag inte, du fyller ju ut nätet nästan direkt. Böja, binda och bryta, alltså typ LST, är nog mer passande. Sen lär du klippa bort de blad som skymmer, de kommer bli en jävla regnskog haha!

Det är nog ingen fara med plantan, de tål mycket. Hjärtbladen kommer vissna tillslut iallafall.

Lycka till!

Edit: Eller visserligen, ett grovmaskat nät som de bara går igenom kanske kan vara nått. Blir väldigt många "toppkolor" och det är ju aldrig fel. Men kolla runt lite och leta efter det som passar dig bäst. Det är lite i överkant med 10 plantor på 90x90.
Senast redigerad av Wailer 2013-09-12 kl. 12:39.
Citera
2013-09-12, 13:56
Medlem
Koff3s avatar
Citat:
Jag hade kört 12/12 direkt, tar ändå 2-3 veckor innan de börjar blomma. Scrog vet jag inte, du fyller ju ut nätet nästan direkt. Böja, binda och bryta, alltså typ LST, är nog mer passande. Sen lär du klippa bort de blad som skymmer, de kommer bli en jävla regnskog haha!

Det är nog ingen fara med plantan, de tål mycket. Hjärtbladen kommer vissna tillslut iallafall.

Lycka till!

Edit: Eller visserligen, ett grovmaskat nät som de bara går igenom kanske kan vara nått. Blir väldigt många "toppkolor" och det är ju aldrig fel. Men kolla runt lite och leta efter det som passar dig bäst. Det är lite i överkant med 10 plantor på 90x90.

Mjo men om man kör 12/12 direkt så blir väl skörden betydligt mindre och sämre? Ja det har du rätt i, LST lät som ett bra förslag! Hade även tänkt att ta sticklingar i och med att jag har ett mindre vegg-tält.

Jaha okej, får hoppas på att det inte är någon större fara med plantan då!

Tack!

Ja det är nog lite i överkant med 10 plantor på 90x90, men hade i baktanken att någon kan dö, bli hane eller hermafrodit.
Citera
2013-09-12, 15:29
Medlem
Citat:
Mjo men om man kör 12/12 direkt så blir väl skörden betydligt mindre och sämre? Ja det har du rätt i, LST lät som ett bra förslag! Hade även tänkt att ta sticklingar i och med att jag har ett mindre vegg-tält.

Jaha okej, får hoppas på att det inte är någon större fara med plantan då!

Tack!

Ja det är nog lite i överkant med 10 plantor på 90x90, men hade i baktanken att någon kan dö, bli hane eller hermafrodit.
I teorin blir det mindre skörd men det blir absolut inte sämre.

När jag tittar i min spåkula och ponerar att du veggat 4v~ eller liknande så kommer du ha ett knökfullt tält i blom. Ljuset kommer inte kunna nå överallt så det blir mycket popcornbuds och sämre resultat än du förväntat dig. Så i praktiken tror jag nämligen att du skulle kunna få en fetare skörd med 6-8 plantor.

Eftersom du har ett veggtält så kör på sticklingar och en rullande SOG. När du fått kläm på det så kommer du få mer än vad du hinner röka upp.

Självklart bra att ha felmarginaler, allt går oftast inte direkt som man tänkt sig. Men nu har vi gått lite väl offtopic, langa ett pm om det är något!
Senast redigerad av Wailer 2013-09-12 kl. 16:19.
Citera
2013-09-15, 18:32
Medlem
Koff3s avatar
Hej!
Har 5 Bubba kush och 5 Super silver haze, de är lite över en vecka gamla.
Tycker det ser ut som att några av småttingarna mår dåligt? ! På 2 super silver haze är bladen liksom lite lila/blå-aktiga underifrån, den lilla bubba kushen har nyligen tappat sin lilla "hjälm" (tappade den betydligt mycket senare jämfört med dem andra! ) och bladen är gulaktiga.

SSH (underifrån) : http://speedy.sh/SuY4g/20130915-172852-1.jpg
SSH (ovanifrån) : http://speedy.sh/RzCwU/20130915-173251.jpg
Lilla BK'n : http://speedy.sh/GxSWH/20130915-173141-1.jpg

Peace!
Senast redigerad av Koff3 2013-09-15 kl. 18:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in