Citat:
Jag har hört av en annan överläkare med licens att 16mg är taket, att om man tar mer så är det blott placeboeffekt. Men å andra sidan... för tio år sedan ansågs 32mg vara taket, sedan 24. Och nu får de nya som går med i programmet (jag t ex) nästan aldrig mer än 16.
Men visst, har man hemsk abstinens så räcker det med 2mg för att genast må bättre. Men av egen erfarenhet upplever jag skillnad på 2 och 16mg.
Men jag råder givetvis ändå alla som använder sub att försöka hålla sig till så låga doser som möjligt.
Men visst, har man hemsk abstinens så räcker det med 2mg för att genast må bättre. Men av egen erfarenhet upplever jag skillnad på 2 och 16mg.
Men jag råder givetvis ändå alla som använder sub att försöka hålla sig till så låga doser som möjligt.
16 mg ska vara taket såvitt jag vet också. Jag är inne på att det är skillnad om subutex är missbruket eller om du tar subutex för att du tidigare varit heroinist / morfinist.
Jag som t.ex. inte har tidigare missbruk av heroin (däremot har jag gått på morfin och dylikt periodvis.) och tar subutex i russyfte klarade mig bra på 2 mg/dag i väldigt många år. Jag fick ett tillfredsställande rus av den dosen som satt i från morgon till morgonen därpå och hade inget behov av andra droger. När jag gick upp i dos fick jag mer bieffekter och märkte ärligt talat ingen större skillnad på ruset. Biverkningarna var trötthet, impotens och en allmän äcklig apati där jag slutade bry mig om hur mitt liv såg ut. Bara jag fick min sub kunde precis vad som helst hända utan att jag brydde mig. Mitt liv började se ut ungefär så som heroinisters liv kan se ut. Då ska det även tilläggas att jag levt ett väldigt normalt och städat liv med fast jobb, goda betyg från universitetsstudier, ingen (nåja, nästintill ingen) kriminalitet och ytterst få i min omgivning som var missbrukare.
Jag tror det är skillnad om du haft ett tungt opiatmissbruk och tar subutex för att vara frisk och förbli "drogfri". Då verkar det som folk upplever större skillnad på t.ex. 2 och 8 mg? Då kan dosen vara skillnad mellan liv och död, om du klarar hålla dig drogfri eller inte.
Tror du det kan vara så att tidigare huvuddrog spelar roll? Kan ett f.d. heroinmissbruk innebära att du behöver högre doser av subutex? Jag vet nog ingen f.d. heroinist som klarar sig på endast 2 mg.
P.s. Jag vet att det jag skriver till viss del är motsägelsefullt. Kontentan av det jag skriver kan endast tolkas som att det ÄR skillnad på doserna. Jag menar dock att skillnaden endast är marginell och inte överväger bieffekterna, i vart fall sålänge subutex är huvuddrogen och själva missbruket. Då kan man lika gärna hålla sig till låga doser.
haha är inte seriös med kapslarna, det är tabletter, 2ml tabletter, inte 2mg tabletter.