2013-09-07, 12:29
Medlem
Midnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eufori9
Jag har hört av en annan överläkare med licens att 16mg är taket, att om man tar mer så är det blott placeboeffekt. Men å andra sidan... för tio år sedan ansågs 32mg vara taket, sedan 24. Och nu får de nya som går med i programmet (jag t ex) nästan aldrig mer än 16.

Men visst, har man hemsk abstinens så räcker det med 2mg för att genast må bättre. Men av egen erfarenhet upplever jag skillnad på 2 och 16mg.

Men jag råder givetvis ändå alla som använder sub att försöka hålla sig till så låga doser som möjligt.

16 mg ska vara taket såvitt jag vet också. Jag är inne på att det är skillnad om subutex är missbruket eller om du tar subutex för att du tidigare varit heroinist / morfinist.

Jag som t.ex. inte har tidigare missbruk av heroin (däremot har jag gått på morfin och dylikt periodvis.) och tar subutex i russyfte klarade mig bra på 2 mg/dag i väldigt många år. Jag fick ett tillfredsställande rus av den dosen som satt i från morgon till morgonen därpå och hade inget behov av andra droger. När jag gick upp i dos fick jag mer bieffekter och märkte ärligt talat ingen större skillnad på ruset. Biverkningarna var trötthet, impotens och en allmän äcklig apati där jag slutade bry mig om hur mitt liv såg ut. Bara jag fick min sub kunde precis vad som helst hända utan att jag brydde mig. Mitt liv började se ut ungefär så som heroinisters liv kan se ut. Då ska det även tilläggas att jag levt ett väldigt normalt och städat liv med fast jobb, goda betyg från universitetsstudier, ingen (nåja, nästintill ingen) kriminalitet och ytterst få i min omgivning som var missbrukare.

Jag tror det är skillnad om du haft ett tungt opiatmissbruk och tar subutex för att vara frisk och förbli "drogfri". Då verkar det som folk upplever större skillnad på t.ex. 2 och 8 mg? Då kan dosen vara skillnad mellan liv och död, om du klarar hålla dig drogfri eller inte.

Tror du det kan vara så att tidigare huvuddrog spelar roll? Kan ett f.d. heroinmissbruk innebära att du behöver högre doser av subutex? Jag vet nog ingen f.d. heroinist som klarar sig på endast 2 mg.

P.s. Jag vet att det jag skriver till viss del är motsägelsefullt. Kontentan av det jag skriver kan endast tolkas som att det ÄR skillnad på doserna. Jag menar dock att skillnaden endast är marginell och inte överväger bieffekterna, i vart fall sålänge subutex är huvuddrogen och själva missbruket. Då kan man lika gärna hålla sig till låga doser.
Citera
2013-09-07, 13:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Midnight
16 mg ska vara taket såvitt jag vet också. Jag är inne på att det är skillnad om subutex är missbruket eller om du tar subutex för att du tidigare varit heroinist / morfinist.

Jag som t.ex. inte har tidigare missbruk av heroin (däremot har jag gått på morfin och dylikt periodvis.) och tar subutex i russyfte klarade mig bra på 2 mg/dag i väldigt många år. Jag fick ett tillfredsställande rus av den dosen som satt i från morgon till morgonen därpå och hade inget behov av andra droger. När jag gick upp i dos fick jag mer bieffekter och märkte ärligt talat ingen större skillnad på ruset. Biverkningarna var trötthet, impotens och en allmän äcklig apati där jag slutade bry mig om hur mitt liv såg ut. Bara jag fick min sub kunde precis vad som helst hända utan att jag brydde mig. Mitt liv började se ut ungefär så som heroinisters liv kan se ut. Då ska det även tilläggas att jag levt ett väldigt normalt och städat liv med fast jobb, goda betyg från universitetsstudier, ingen (nåja, nästintill ingen) kriminalitet och ytterst få i min omgivning som var missbrukare.

Jag tror det är skillnad om du haft ett tungt opiatmissbruk och tar subutex för att vara frisk och förbli "drogfri". Då verkar det som folk upplever större skillnad på t.ex. 2 och 8 mg? Då kan dosen vara skillnad mellan liv och död, om du klarar hålla dig drogfri eller inte.

Tror du det kan vara så att tidigare huvuddrog spelar roll? Kan ett f.d. heroinmissbruk innebära att du behöver högre doser av subutex? Jag vet nog ingen f.d. heroinist som klarar sig på endast 2 mg.

P.s. Jag vet att det jag skriver till viss del är motsägelsefullt. Kontentan av det jag skriver kan endast tolkas som att det ÄR skillnad på doserna. Jag menar dock att skillnaden endast är marginell och inte överväger bieffekterna, i vart fall sålänge subutex är huvuddrogen och själva missbruket. Då kan man lika gärna hålla sig till låga doser.
Tror också det beror på tidigare missbruk vilken dos man får. Jag gick på varor för ganska många år sedan, men de senaste åren har det varit morfin (framförallt) i pillerform och sub. Men det är ju märkligt eftersom det står i deras papper att opiater innebär heroin, morfin eller rent opium. Ändå tycks de se heroinberoende som allvarligare än det andra. Och det är det väl på sätt och vis.

Men då rimmar det illa om de säger att 16mg är taket, men ändå ger heroinister högre doser.
Citera
2013-09-07, 13:59
Medlem
svampen211s avatar
Tja, är de lugnt att köra en liten dos sub nu på tjack AT? Har knappt sovit något under natten, tog sista linan vid c 02.00. Känner att pulsen fortförande är lite hög och så, vill köra i mig lite men pallar inte ta några risker.
Citera
2013-09-07, 16:33
Medlem
Pqps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampen211
Tja, är de lugnt att köra en liten dos sub nu på tjack AT? Har knappt sovit något under natten, tog sista linan vid c 02.00. Känner att pulsen fortförande är lite hög och så, vill köra i mig lite men pallar inte ta några risker.

Kör på, om något kommer du må bättre.
Citera
2013-09-08, 17:35
Medlem
shuu, ska få 8x2ML Subutex, i tablettform, 2ml i tablettform hur fan fungerar det??
Är säker på att snubben inte sa fel, men ville inte snacka mer över telefonen så kunde inte fråga.

Är det kapslar eller nåt?? haha är inte seriös med kapslarna, det är tabletter, 2ml tabletter, inte 2mg tabletter.
Är dock 1mg/ml så det är 16mg precis som två vanliga sub8or.
Citera
2013-09-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuArKeff
shuu, ska få 8x2ML Subutex, i tablettform, 2ml i tablettform hur fan fungerar det??
Är säker på att snubben inte sa fel, men ville inte snacka mer över telefonen så kunde inte fråga.

Är det kapslar eller nåt?? haha är inte seriös med kapslarna, det är tabletter, 2ml tabletter, inte 2mg tabletter.
Är dock 1mg/ml så det är 16mg precis som två vanliga sub8or.

Ah fuck 1min för sen för att edit'a!!

Well min polare verkar ju ha varit ute och cyklat, hittar NADA om några 2ml tabletter, inte heller någon IV-lösning på 2mg/ml, bara Buprenex, men dom är på 1ml och innehåller endast 0.3mg/ml, jag ska få 16mg så det måste ju vara 2mg Temgesic eller nåt sånt...

Tycker fan det är skönare med 2mg tabletter, lättare att dosera dom än 8'orna, man vet alltid exakt hur mycket 1mg är.
Och så slösar man mindre, man blir som mer sparsam när man använder 2mg'are. =)
Senast redigerad av DuArKeff 2013-09-08 kl. 19:02.
Citera
2013-09-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cittra
nodda=paltkoma.
hahah true words!
Ska fan köpa palt imorgon, får även 8x2mg subutex imorgon hehe, ska då koka upp 3st palt, med fet mjölk till såklart, sen snorta 2mg sub, äta palten innan sub'en kickar och då få paltkoma + subnodd, samtidigt!!
kanske risk för överdos då iofs?? :/

EDIT:
mmm, vad gott med palt, det var fan inte igår!! Längtar till imorgon, tack för mattipset!
Senast redigerad av DuArKeff 2013-09-08 kl. 23:09.
Citera
2013-09-09, 14:02
Medlem
Snöt nyss upp 2 mg i snoken och inväntar effekterna. Blir en trevlig dag med filmer och massor av godis.

Hur lång tid tar det innan det kickar rektalt jämnfört med nasalt?
Citera
2013-09-09, 15:39
Medlem
masterior26s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uno.Kronkvist
Snöt nyss upp 2 mg i snoken och inväntar effekterna. Blir en trevlig dag med filmer och massor av godis.

Hur lång tid tar det innan det kickar rektalt jämnfört med nasalt?

rektalt tar bara några minuter.
Citera
2013-09-10, 02:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DuArKeff
Ah fuck 1min för sen för att edit'a!!

Well min polare verkar ju ha varit ute och cyklat, hittar NADA om några 2ml tabletter, inte heller någon IV-lösning på 2mg/ml, bara Buprenex, men dom är på 1ml och innehåller endast 0.3mg/ml, jag ska få 16mg så det måste ju vara 2mg Temgesic eller nåt sånt...

Tycker fan det är skönare med 2mg tabletter, lättare att dosera dom än 8'orna, man vet alltid exakt hur mycket 1mg är.
Och så slösar man mindre, man blir som mer sparsam när man använder 2mg'are. =)

Finns faktiskt 2mg/ml lösningar..Dock mycket MYCKET sällsynt min vän!
Utländksa är dem.. Dem som tillverkas nu mera är dock 0,2mg/ml ala 0,5ml's ampuller.Så men för den som tex ska skjuta så var/är detta guld i gruvan..Slippa filtrera etc då alla skit bindemedel redan från grunden är borttagna..Sen är det ju då priset ja hehe..Mycket dyrt och i längd för en brukar inte värt pengarna..såvida man inte är super nojjig över att få skit i sig även fast man filtreerar.
Citera
2013-09-10, 15:12
Medlem
Tja,,

Problemet är när man är en helt vanlig kille och ska införskaffa bla sub. Med vanlig menar jag fast jobb, familj, barn etc dvs ett välfungerande liv,,, och kan liksom inte bara dra ner bland jonkarna på platan i Oslo (bor i Norge om man inte var var Olso ligger. Det passar sig liksom inte, heh,, suck.

Minst sagt dilemma. Tror många är i samma sits. Helg/månads "mysare" som inte umgås i dom kretsarna då man växt ifrån dom kontakterna man hade som ung och vild.
Undrar hur FAN alla andra gör.!!

Frustrerad "Svensk i Norrbagge Land".
Citera
2013-09-11, 19:18
Medlem
UnholyDeaths avatar
Spelar det någon roll om man snortar sub när man är täppt i näsan? Tänkte om det ger sämre effekt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in