2013-08-05, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adolf-Einstein
TY. Såg det. Internationella funkar. Det svenska forumet verkar vara avslutat däremot går det att regga sig fortfarande.

Gå in på http://forum.mensa.se/ och regga dig. Det brukar ta någon dag innan det går igenom.
Citera
2013-09-11, 17:43
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Jag har funderat på att skriva ett officiellt Mensa-prov den 5.10, som tydligen är den internationella intelligensdagen. Jag har egentligen inga realistiska förhoppningar om att klara gränsen för medlemskap (IQ 131?) utan jag är bara ute efter ökad självkännedom.
Så nu undrar jag hurudan feedback man får. Får man en siffra eller får man endast veta om man klarat gränsen för inträde? Om fallet är det senare är det ju onödigt att jag skriver provet.

Provet kommer dessutom att vara på ett språk som inte är mitt modersmål men som jag nog behärskar ganska väl. Men provet består väl endast av figurer så språket påverkar bör ju inte inverka.

Sist och slutligen kostar provet en del, 40€. Men jag har nog lagt pengar på onödigare saker i mitt liv.
Citera
2013-09-11, 18:44
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag har funderat på att skriva ett officiellt Mensa-prov den 5.10, som tydligen är den internationella intelligensdagen. Jag har egentligen inga realistiska förhoppningar om att klara gränsen för medlemskap (IQ 131?) utan jag är bara ute efter ökad självkännedom.
Så nu undrar jag hurudan feedback man får. Får man en siffra eller får man endast veta om man klarat gränsen för inträde? Om fallet är det senare är det ju onödigt att jag skriver provet.

Provet kommer dessutom att vara på ett språk som inte är mitt modersmål men som jag nog behärskar ganska väl. Men provet består väl endast av figurer så språket påverkar bör ju inte inverka.

Sist och slutligen kostar provet en del, 40€. Men jag har nog lagt pengar på onödigare saker i mitt liv.

är det utformat som det svenska så bör det ej vara några problem, jag vet att ruskigbuss gjorde det danska internet testet på engelska och han fick 122 så i hans fall gick det ju bra (eller vem vet han kanske borde fått 150+?)

ett tips är att besöka den nationella Mensa hemsidan för att få svar, eller om du mot förmodan menade internationellt när du skrev officiellt så får du väl kolla på deras internationella hemsida.
Citera
2013-09-11, 19:01
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
är det utformat som det svenska så bör det ej vara några problem, jag vet att ruskigbuss gjorde det danska internet testet på engelska och han fick 122 så i hans fall gick det ju bra (eller vem vet han kanske borde fått 150+?)

ett tips är att besöka den nationella Mensa hemsidan för att få svar, eller om du mot förmodan menade internationellt när du skrev officiellt så får du väl kolla på deras internationella hemsida.
Provet är på finska, på hemsidan står det att testet är ett "figurtest" vilket säkerligen innebär att det är frågan om Ravens matriser.
Citera
2013-09-11, 19:13
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Provet är på finska, på hemsidan står det att testet är ett "figurtest" vilket säkerligen innebär att det är frågan om Ravens matriser.

då blir det nog inte ett handikapp med språket och skulle det vara något så kan nog testledaren ge instruktioner på engelska åt dig

jag skolkade för mkt på finska lektionerna i skolan så ett besök på finska Mensas hemsida var bortslösad tid.. kanske kan du ringa och höra hur resultatet presenteras eller be någon finsk kompis läsa på sidan och se om de nämner något där?
Citera
2013-09-26, 23:12
Medlem
Alvezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crystalskull
http://www.mensa.se/HTML/testD/start.html

Där har du mensas provtest. Gör det, så får du iaf en uppfattning om hur hög din IQ är.

Gjorde testet i fråga och erhållde "126 eller högre". Jag får dock en känsla av att detta test knappast återspeglar en verklig testsituation, alltså en fysisk. Har någon annan här erfarenhet av detta test, som eventuellt är medlem i Mensa? Hur ställde sig, i så fall, detta test gentemot det officiella antagningsprovet?
Citera
2013-09-27, 01:01
Medlem
Jag har gjort både det övervakade testet och internettestet och jag är även med i mensa.
Jag upplever frågorna som likartade i uppbyggnaden och i svårighetsgrad.
Det som jag känner som den största skillnaden är att det är enklare att klicka med en mus hemma i en miljö där man känner sig trygg. Än att sitta i en sal där man vet att nu gäller det verkligen. Dessutom så ska man bläddra i en pärm och använda penna och suddgummi i stället för en dator.
Så vist lite skillnad är det ju. Men har du fått 126 på internet testet så tror jag nog du har goda chanser att även prestera bra på ett övervakat test. Glöm bara inte att ta med dig ett tidtagar ur , det kommer att vara till stor glädje när du väl är där.

Jag har druckit lite mer än en liter vin så jag kanske uttrycker mig lite flummig, Men jag hoppas att jag ändå lyckas besvara din fråga.
Citera
2013-10-05, 13:44
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Jaha, nu har jag skrivit det officiella testet. Var väl ungefär som jag hade tänkt mig, tidsbristen var verkligen påtaglig.
Jag kvalificerar mig garanterat inte för medlemskap, men det blir ju ändå intressant att se mitt resultat. Var väl på uppg. 40 el. 41 när tiden tog slut, och dessutom lämnade någon tidigare uppgift obesvarad. Om jag utnyttjat tiden lite bättre kunde jag kanske ha besvarat max en uppgift till.
Nu var jag såpass lyckligt lottad att jag tidigare i veckan vann ett presentkort till ett mensatest, så testet kostade mig inget mer än en timme av mitt liv

Min kompis däremot besvarade 43 av 45 uppgifter så han torde väl ha ganska goda möjligheter att kvalificera sig för medlemskap?
Citera
2013-10-05, 19:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy

122 är inte särskilt imponerande.. Sen är internettest värdelösa. Så varför skulle han få 150? Förstår ingenting!

Edit: Får själv 120 på danska och 133 på engelska.. på det svenska................ har jag fått 126 eller mer varje gång, de har uppdaterat det under årens gång en gång gick det att få 131..
Vad säger det om min IQ? Inget då jag betvivlar att dessa internettest är rena skämtet, svenska tex kan ingen i hela världen få mindre än max på.
Senast redigerad av Helsingborg2 2013-10-05 kl. 19:27.
Citera
2013-10-05, 19:27
Bannlyst
Citat:
Jaha, nu har jag skrivit det officiella testet. Var väl ungefär som jag hade tänkt mig, tidsbristen var verkligen påtaglig.
Jag kvalificerar mig garanterat inte för medlemskap, men det blir ju ändå intressant att se mitt resultat. Var väl på uppg. 40 el. 41 när tiden tog slut, och dessutom lämnade någon tidigare uppgift obesvarad. Om jag utnyttjat tiden lite bättre kunde jag kanske ha besvarat max en uppgift till.
Nu var jag såpass lyckligt lottad att jag tidigare i veckan vann ett presentkort till ett mensatest, så testet kostade mig inget mer än en timme av mitt liv

Min kompis däremot besvarade 43 av 45 uppgifter så han torde väl ha ganska goda möjligheter att kvalificera sig för medlemskap?

Klarade du bara 40 så lär du inte komma in. På internettesten är det ju de sista uppgifterna som avgör om man har högre IQ än 110 är min uppfattning
Citera
2013-10-05, 19:54
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Klarade du bara 40 så lär du inte komma in. På internettesten är det ju de sista uppgifterna som avgör om man har högre IQ än 110 är min uppfattning
Och om du läser mitt inlägg ser du att jag skrivit att jag "garanterat inte kommer kvalificerar mig för medlemskap".

Du tycker att Mensas internettest är rena skämtet. Samtidigt har många här på forumet som skrivit övervakade test vittnat om att mensa.dk-testet är minst lika svårt som ett övervakat test.
Citera
2013-10-05, 20:14
Bannlyst
Citat:
Och om du läser mitt inlägg ser du att jag skrivit att jag "garanterat inte kommer kvalificerar mig för medlemskap".

Du tycker att Mensas internettest är rena skämtet. Samtidigt har många här på forumet som skrivit övervakade test vittnat om att mensa.dk-testet är minst lika svårt som ett övervakat test.

Haha lol okej. Då är jag mensaduglig alltså, då jag fick 133. Förstår inte hur någon kan få mindre men okej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in