2013-10-05, 21:20
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
122 är inte särskilt imponerande.. Sen är internettest värdelösa. Så varför skulle han få 150? Förstår ingenting!

Edit: Får själv 120 på danska och 133 på engelska.. på det svenska................ har jag fått 126 eller mer varje gång, de har uppdaterat det under årens gång en gång gick det att få 131..
Vad säger det om min IQ? Inget då jag betvivlar att dessa internettest är rena skämtet, svenska tex kan ingen i hela världen få mindre än max på.

fel av mig han fick 118 men han skrev det danska testet på engelska vilket inte är hans modersmål https://www.flashback.org/sp679567

jag fick 122 första gången jag gjorde det danska och jag fick 135 eller mer på Mensas övervakade 43/45 så det kan nog betyda lite vad som helst
Citera
2013-10-05, 21:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hashish-boy
fel av mig han fick 118 men han skrev det danska testet på engelska vilket inte är hans modersmål https://www.flashback.org/sp679567

jag fick 122 första gången jag gjorde det danska och jag fick 135 eller mer på Mensas övervakade 43/45 så det kan nog betyda lite vad som helst
nöööörd.
Citera
2013-10-05, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jaha, nu har jag skrivit det officiella testet. Var väl ungefär som jag hade tänkt mig, tidsbristen var verkligen påtaglig.
Jag kvalificerar mig garanterat inte för medlemskap, men det blir ju ändå intressant att se mitt resultat. Var väl på uppg. 40 el. 41 när tiden tog slut, och dessutom lämnade någon tidigare uppgift obesvarad. Om jag utnyttjat tiden lite bättre kunde jag kanske ha besvarat max en uppgift till.
Nu var jag såpass lyckligt lottad att jag tidigare i veckan vann ett presentkort till ett mensatest, så testet kostade mig inget mer än en timme av mitt liv

Min kompis däremot besvarade 43 av 45 uppgifter så han torde väl ha ganska goda möjligheter att kvalificera sig för medlemskap?

När du får testen om några veckor så får du gärna berätta vad du fick.
Om du är nära att koma in och vill ge det ett försök till så rekomenderar jag ett tidtagarur. då hinner du i alla fall chansa på de sista uppgifterna.
Citera
2013-10-06, 01:36
Medlem
debbens avatar
Rent bs att internettesterna ej skulle vara jämförbara med de som skrivs på plats, vilket konstaterats av de flesta som faktiskt tagit sig tid och skriva bådadera. Vad som skiljer är möjligtvis prestationskrav och tidspressen (vilket enligt de flesta är väl märkbar).

Dessutom, Helsingborg2: Att du inte kan förstå hur/tro att någon skulle kunna prestera lägre än 126 (max på svenska) tyder inte på särskilt hög intelligens.
Citera
2013-10-06, 08:08
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sisus
När du får testen om några veckor så får du gärna berätta vad du fick.
Om du är nära att koma in och vill ge det ett försök till så rekomenderar jag ett tidtagarur. då hinner du i alla fall chansa på de sista uppgifterna.
Jag hade igång kronografen på mitt armbandsur, men det skulle så klart ha varit mer praktiskt med ett digitalur.

Efter fem minuter hade jag (enligt mig själv) hunnit med massor av uppgifter och allt kändes bra. Mitt i allt hade det gått 15 minuter och jag hade ännu massor av uppgifter kvar

Men som sagt, jag tror nog att resultatet blir ganska så rättvisande för min del, kändes som att jag presterade ganska nära max. Fick btw 117 i mensa.dk's test och i nåt annat har jag fått 124.
Citera
2013-10-06, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av debben
Rent bs att internettesterna ej skulle vara jämförbara med de som skrivs på plats, vilket konstaterats av de flesta som faktiskt tagit sig tid och skriva bådadera. Vad som skiljer är möjligtvis prestationskrav och tidspressen (vilket enligt de flesta är väl märkbar).

Dessutom, Helsingborg2: Att du inte kan förstå hur/tro att någon skulle kunna prestera lägre än 126 (max på svenska) tyder inte på särskilt hög intelligens.

Okej najs då, antingen är IQ-test ett stort skämt eller så är majoriteten av befolkningne idioter.

Hur står sig svenska mensa testet sig då? Det alla får 126 på? För om det är sådana frågor....
edit: gjorde precis det svenska fick 126 eller mer. de svenska har alltid varit rena skämtet, det är uppenbarligen fejk, men det danska speciellt den danska versionen (om du väljer dansk) är svår, där får jag 120..
Senast redigerad av Helsingborg2 2013-10-06 kl. 13:14.
Citera
2013-10-06, 13:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Jag hade igång kronografen på mitt armbandsur, men det skulle så klart ha varit mer praktiskt med ett digitalur.

Efter fem minuter hade jag (enligt mig själv) hunnit med massor av uppgifter och allt kändes bra. Mitt i allt hade det gått 15 minuter och jag hade ännu massor av uppgifter kvar

Men som sagt, jag tror nog att resultatet blir ganska så rättvisande för min del, kändes som att jag presterade ganska nära max. Fick btw 117 i mensa.dk's test och i nåt annat har jag fått 124.

Vaddå nära max? Blev du tappad som liten? Om du hann med 40 av 45 och inte är säker på vad du fick på de 40 så är du väl inte alls nära max?? Det är de sista uppgifterna på alla test som skiljer de retarderade från dödgrävarna. Det är också ganska logiskt om vi ska ta det på en mer sansad nivå.. Eftersom det finns så få begåvade människor så är det statistiska underlaget mindre och därför är det säkrast att köra idiotfigurer upp till slutet.
Citera
2013-10-06, 14:42
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Citat:
Vaddå nära max? Blev du tappad som liten? Om du hann med 40 av 45 och inte är säker på vad du fick på de 40 så är du väl inte alls nära max?? Det är de sista uppgifterna på alla test som skiljer de retarderade från dödgrävarna. Det är också ganska logiskt om vi ska ta det på en mer sansad nivå.. Eftersom det finns så få begåvade människor så är det statistiska underlaget mindre och därför är det säkrast att köra idiotfigurer upp till slutet.
Men herregud... Menar såklart att jag presterade nära min egen maximala förmåga. Är det en hobby för dig att avsiktligt misstolka vad folk skriver, eller vad?
Citera
2013-10-06, 15:54
Medlem
hashish-boys avatar
Citat:

40poäng räcker på frt-A för 131, får man 41 kan man få 135 eller mer.

edit: jag lägger in en reservation på ovanstående, detta gäller iaf för de mellan 20-30år gamla.
Senast redigerad av hashish-boy 2013-10-06 kl. 15:57.
Citera
2013-10-10, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av debben

Jag skulle säga att den stora skillnaden är att man har extremt mycket extratid på internettestet på mensa.se då inga av frågorna är svåra och kräver närmare eftertanke. När jag skrev det riktiga testet hade jag ingen klocka på armen så jag var i djup tanke på en av 2 frågor jag lämnat när tiden tog slut, fick i slutändan 135+ i resultat men hade varit trevligt med full pott.
Citera
2013-11-06, 15:52
Medlem
Sven-Dufva1s avatar
Jaha, fick resultatet i brevlådan härom dagen. 111 Jag har väl inte så svårt att smälta siffran i sig, men hade förväntat mig högre på basis av t.ex. mitt resultat i mensa.dk's test (fick 117 när jag gjorde det testet i somras). Folk verkar ju i allmänhet få högre resultat på övervakade test jämfört med mensa.dk's test.

Så jag gjorde mensa.dk-testet en gång till idag, fick 128 . Gjorde även mensa.se-testet och fick 126+. Rimligtvis borde jag väl ha kunnat prestera åtminstone lite bättre än 111 i det övervakade testet? Lade antagligen alldeles för mycket tid på de första uppgifterna, borde väl bara ha rusat genom dem utan att tveka.
Senast redigerad av Sven-Dufva1 2013-11-06 kl. 15:54.
Citera
2013-11-13, 20:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Jag skulle säga att den stora skillnaden är att man har extremt mycket extratid på internettestet på mensa.se då inga av frågorna är svåra och kräver närmare eftertanke. När jag skrev det riktiga testet hade jag ingen klocka på armen så jag var i djup tanke på en av 2 frågor jag lämnat när tiden tog slut, fick i slutändan 135+ i resultat men hade varit trevligt med full pott.

Börjar tröttna på alla otroliga historier om alla som gjort mensas test. Om du inte tog med dig en klocka så är du HJÄRNDÖD och jag betraktar ditt inlägg som rent påhitt tills motsatsen är bevisad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in