Citat:
Ursprungligen postat av
countrychick
Och vad skulle han vilja komma åt i detta? Vad menar du skulle kunna finnas i skåpet, som ME enligt min mening troligen inte ens visste existerade eftersom ME inte brukade hänga i Gustafs krypin, som ME behövde stjäla efter att han gjort sig av med Gustaf som stämt honom? Processen i TR brukar ju liksom rinna ut i sanden när klaganden dör.
Det skulle kunna röra sig om bokföringsunderlag. ME kan absolut ha haft fog för att misstänka att detta skulle finnas där.
Huruvida ME besökt Gustav och Annika vet ingen utom honom själv.
Naturligtvis blir det ingen process i rätten om någon av parterna avlider och självfallet kan det vara en del av motivet att undvika en rättsprocess.
Citat:
Ursprungligen postat av
countrychick
Och sen är det alla andra omständigheter i målet, menar du att det är en ren slump att exakt samtidigt som ME kommer till Öland och begår dubbelmord, mordbrand och dessutom bryter upp ett kassaskåpsinbrott på exakt samma sätt som Pierre så är Pierre "försvunnen"?
Konstigare saker än sammanträffanden som detta har väl inträffat. Att det skulle kunna rör sig om en olycklig omständighet för PK kan man väl i alla fall inte utesluta.
Citat:
Ursprungligen postat av
countrychick
Har ME räknat med att det finns en person som som känner Gustaf och Annika och som tidigare misstänks för liknande brottslighet och att den personen ska råka sakna alibi och hans telefon ska råka vara avstängd och av en slump har ingen sett honom just under de timmar brotten sker och att den personen beter sig jäkligt underligt och råkar vara i samma ekonomiska situation som han var när han anklagades för förra dubbelmordet?
Visst saknar PK alibi men det gör även ME. Avseende PK:s telefon så är det en indicie och inget annat. Denna indicie har egentligen inget värde om åklagaren inte klarar av att sätta in den i ett sammanhang och skapa en stark kedja av de andra indicierna som finns. Enligt min mening så har åklagarens indiciekedja flera luckor och svagheter.
Avseende PK:s ekonomiska situation så har den varit kaotisk under en längre tid. Han har haft akuta likviditetsbrister tidigare utan att några mord begåtts.
Citat:
Ursprungligen postat av
countrychick
Personligen tror jag inte på slumpen i den utsträckningen och jag har svårt att få ihop ett logiskt sammanhang av ditt resonemang. Du kan inte plocka ut enstaka bitar. Presentera en fullständig teori för vad som skett, vem som är GM och varför.
Hela ditt resonemang grundar sig på att PK är skyldig och det gör att du inte på allvar kan ta till dig information som pekar i en annan riktning.
Jag har presenterat delar som kan peka mot en alternativ gärningsman och delar som visar att en del märkliga omständigheter föreligger. Mycket riktigt har jag inte presenterat en fullständig teori och det beror helt enkelt på att jag inte har någon uppfattning i skuldfrågan ännu och då blir det svårt att knåpa ihop en teori. Jag har varken pekat ut PK, ME eller någon annan som GM utan nöjer mig så här långt med att konstatera brister som finns och uppgifter som pekar i en annan riktning än PK.