2013-09-11, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför kan det inte vara det? Han befinner sig alltid i ekonomiskt trångmål.

Pierre har förmodligen en annan definition av ekonomisk kris än vad de flesta av oss har. En del av oss måste kanske vänta en månad till innan vi kan köpa något vi gärna vill ha pga ekonomisk kris. För somliga är det ekonomisk kris när värdena på börsen faller. PK säger att han är uppväxt med att ha ont om pengar och att vara tvungen att låna. Ekonomisk kris för PK är när KFM ska komma och kasta ut familjen från huset nästa dag. Så var det 2006 och så var det 2012.

Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Jag saknar något i PK´s bil/bilar/garage. Det hade räckt för mig.

Det gick en ganska lång tid från det morden skedde till dess att bilen genomgick en teknisk undersökning. Eftersom PK sannolikt har en viss vana att dölja bevis tror jag att han dels har lärt sig att smutsa ner så lite som möjligt (det fanns både dusch och toalett i offrens verkstad) och haft skynken och plastsäckar att lägga gevär och cirkelsåg på i bilen. Plus att han redan när han kom hem den 13 december var ute i förrådet i flera timmar. Lotta säger sig inte ha en aning om vad han gjorde. Hon hade redan lagt sig och släckt lampan när PK kom tillbaka in i huset. Enligt PK tog det bara 20-25 minuter att stycka rådjuret som var hans egentliga ärende i förrådet. Vad gjorde han resten av tiden ? Städade bilen ? Gjorde sig av med nedblodade kläder ( gömde i brännhögarna) ? Förmodligen.
Citera
2013-09-11, 01:32
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av countrychick
Och vad skulle han vilja komma åt i detta? Vad menar du skulle kunna finnas i skåpet, som ME enligt min mening troligen inte ens visste existerade eftersom ME inte brukade hänga i Gustafs krypin, som ME behövde stjäla efter att han gjort sig av med Gustaf som stämt honom? Processen i TR brukar ju liksom rinna ut i sanden när klaganden dör.

Det skulle kunna röra sig om bokföringsunderlag. ME kan absolut ha haft fog för att misstänka att detta skulle finnas där.
Huruvida ME besökt Gustav och Annika vet ingen utom honom själv.
Naturligtvis blir det ingen process i rätten om någon av parterna avlider och självfallet kan det vara en del av motivet att undvika en rättsprocess.

Citat:
Och sen är det alla andra omständigheter i målet, menar du att det är en ren slump att exakt samtidigt som ME kommer till Öland och begår dubbelmord, mordbrand och dessutom bryter upp ett kassaskåpsinbrott på exakt samma sätt som Pierre så är Pierre "försvunnen"?

Konstigare saker än sammanträffanden som detta har väl inträffat. Att det skulle kunna rör sig om en olycklig omständighet för PK kan man väl i alla fall inte utesluta.

Citat:
Har ME räknat med att det finns en person som som känner Gustaf och Annika och som tidigare misstänks för liknande brottslighet och att den personen ska råka sakna alibi och hans telefon ska råka vara avstängd och av en slump har ingen sett honom just under de timmar brotten sker och att den personen beter sig jäkligt underligt och råkar vara i samma ekonomiska situation som han var när han anklagades för förra dubbelmordet?

Visst saknar PK alibi men det gör även ME. Avseende PK:s telefon så är det en indicie och inget annat. Denna indicie har egentligen inget värde om åklagaren inte klarar av att sätta in den i ett sammanhang och skapa en stark kedja av de andra indicierna som finns. Enligt min mening så har åklagarens indiciekedja flera luckor och svagheter.
Avseende PK:s ekonomiska situation så har den varit kaotisk under en längre tid. Han har haft akuta likviditetsbrister tidigare utan att några mord begåtts.

Citat:
Personligen tror jag inte på slumpen i den utsträckningen och jag har svårt att få ihop ett logiskt sammanhang av ditt resonemang. Du kan inte plocka ut enstaka bitar. Presentera en fullständig teori för vad som skett, vem som är GM och varför.

Hela ditt resonemang grundar sig på att PK är skyldig och det gör att du inte på allvar kan ta till dig information som pekar i en annan riktning.
Jag har presenterat delar som kan peka mot en alternativ gärningsman och delar som visar att en del märkliga omständigheter föreligger. Mycket riktigt har jag inte presenterat en fullständig teori och det beror helt enkelt på att jag inte har någon uppfattning i skuldfrågan ännu och då blir det svårt att knåpa ihop en teori. Jag har varken pekat ut PK, ME eller någon annan som GM utan nöjer mig så här långt med att konstatera brister som finns och uppgifter som pekar i en annan riktning än PK.
Citera
2013-09-11, 01:34
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Det får vara rätt kassa verifikat om man är beredd att begå dubbelmord för dem.

Snarare graverande verifikat.
Citera
2013-09-11, 01:44
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thewinner6
Är det verkligen så att denne ME inte har synats ordentligt? isf är det bedrövligt.
Jag tycker nog att PK kvalificerar sig lite bättre.

Nej, ME har inte utretts ordentligt. En hel del av uppgifterna gällande ME återfinns i Tilläggsprotokollen vilket tyder på att man låste sig vid PK mycket tidigt och att man inte brydde sig om att titta på de uppgifter som talade för en annan GM. Detta ter sig mycket märkligt eftersom en hel del uppgifter tidigt inkom som involverade ME och hans affärer med Gustav. Det är tom så att LAC erhöll ett tips om ME bara några dagar efter morden där uppgiftslämnaren uttryckte att ME kunde ligga bakom brottet. Uppgiftslämnaren var dessutom rädd för sin egen säkerhet eftersom även han haft affärer med ME.
Något annat som förbisetts är det faktum att Gustav förfogade över ett vapen trots avsaknad av licens. Varför hade han detta? Var han möjligen rädd efter hoten som framförts och befarade att någon skulle kunna attackera honom och hans fru i deras hem? Få av människorna runt honom visste att detta vapen existerande. Precis som få kände till hoten som riktats mot honom och Annika.
Citera
2013-09-11, 01:47
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
2007 PK frikänd i brist på bevis. Men fallet anses polisiärt uppklarat. Jag tolkar det som att PK är skyldig men att bevisen inte räckte för att fälla honom. Det fanns inga misstankar om en annan gärningsman. Precis som vid de flesta mordbränder var de bevis som behövdes borta. Det skulle inte gå att fällanågon gärningsman. Jag känner en oro för att domen blir densamma som den från 2007.

Med ditt resonemang så är ingen som åtalats oskyldig så länge en alternativ gärningsman inte ställs inför rätta. Vet du vad rättssäkerhet innebär?
Citera
2013-09-11, 01:50
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Redan avklarat ! Tror inte på annan gärningsman. Det kan helt enkelt inte vara en slump att varje gång PK befinner sig i ekonomiskt trångmål så dör hans släkt och vänner i mordbränder. Och genom gärningar som PK har något att vinna på.

Jaså, och vad vann i så fall PK med denna gärning?
Citera
2013-09-11, 01:55
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
I ett fall som detta, med de givna omständigheter som finns (hagelgevär, uppbrunnet hus liksom mordoffer, norra Öland i december)- vad anser ni, som uppenbarligen tycker att förundersökningen är för svag, saknas (bortsett från ett vittne som ser gm utföra dådet på plats- allt annat kan ju de facto bortförklaras)?

Åklagaren kan inte visa på en hållbar kedja av de indicier som han framhåller. Alternativa gärningsmän har inte utretts i tillfredsställande utsträckning. Hotbilden mot Annika och Gustav har negligerats.
Citera
2013-09-11, 02:00
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UtomRimligtTvivel
Det som gör blodet på vapnet lite svagt är att det är mannens blod i form av droppar. Det går att bortförklara med att han lånat geväret och blött. Om kvinnans blod funnits i en stänkbild på vapnet så hade bevisvärdet varit perfekt. En sån sak går inte att bortförklara.

Det som gör blodet på vapnet besvärande är att ett hagelgevär de facto använts vid brottet.

Min slutsats är att jag lutar åt den åtalade som gärningsman men tror åtalet kommer ogillas. Indicierna är för få. Att polisen fortfarande inte stängt förundersökningen är ett tecken på svaghet.

Nja, hagelgevär är vanligt förekommande i Sverige. Varken ammunition eller vapen kan bindas till brottsplatsen.

Visst är det så. Åklagarens beslut att kalla runt 70 vittnen är ytterligare ett.
Citera
2013-09-11, 02:02
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Fast det där stämmer inte, även fast det är något som försvaret också försöker framhäva. Men givetvis har den ekonomiska situationen gått i vågor och oftast har det löst sig i sista stund just genom t ex lån eller försäljning av mark. I andra fall har det ordnat sig på andra sätt... Men detta är ju inget som någon studerat i detalj från säg 90-talets mitt då problemen sägs ha börjat och därför kan man inte generalisera och säga att det "alltid" sett ut just såhär. Både den här gången och 2006 var situationen ytterst prekär den aktuella dagen: Konkurshot resp annalkande utmätning, jakt på pengar/lån & ett dokument som "skulle ordna upp allt" som omgärdas av missförstånd och frågetecken.

Dessa omständigheter är inte isolerade till 2006 och 2013.
Citera
2013-09-11, 02:03
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Jag saknar något i PK´s bil/bilar/garage. Det hade räckt för mig.

Det är en sak som stört mig. SKL har noggrant sökt igenom bilen men man har inte hittat ett spår av värde.
Citera
2013-09-11, 02:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Jaså, och vad vann i så fall PK med denna gärning?

PK behövde inte betala tillbaka de pengar han var skyldig brottsoffren. Om du läst Fup och tidningsartiklar vet du vilka skulder hade hos G och A.
Citera
2013-09-11, 03:44
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
PK behövde inte betala tillbaka de pengar han var skyldig brottsoffren. Om du läst Fup och tidningsartiklar vet du vilka skulder hade hos G och A.

Sluta hitta på. Det finns inga belägg för att PK lånat pengar av Gustav. Mängder med folk nämner i förhör att de hört att PK lånat pengar. Många av dem har hört att Gustav betalat hyran som PK låg efter för barnens lägenhet. Ingen av deras uppgifter kan dock styrkas för ALLA har hört detta ryktesvägen. Hyresvärden har förhörts men han vet inget om någon skuld mellan Gustav och PK. Han uppger vidare att PK betalade hyresskulden efter påtryckningar från honom. Två av de som förhörts uppger bl.a att detta rykte kommer från Flashback. Sprider någon här desinformation månne?

Du som vet och som läst FUP kan väl nu tala om vilka skulder PK hade hos Gustav och Annika?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in