2013-09-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Ett tänkbart motiv för ME är parternas ouppklarade affärer:
Vilka fakta stöder du uttalandet om att skulden var betald på?
Hämnd som ett isolerat motiv tror jag inte på. Ditt resonemang att brottet borde kännetecknats av en mer traditionell avrättning om hämnd är motivet håller inte. Gustavs död kan tyda på att mördaren hade någon form av hämndbegär. Detta hämndbegär behöver inte ha gällt Annika.
Ingen vet om ME hade kompetens för att bryta upp skåpet, varken du eller jag, hur som helst kan man väl googla det ,mesta idag så just detta är något som man inte bör fästa någon större vikt vid.
Vad menar du med dina sista två frågor. Vill du tramsa?

Är det verkligen så att denne ME inte har synats ordentligt? isf är det bedrövligt.
Jag tycker nog att PK kvalificerar sig lite bättre.
Citera
2013-09-10, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Vad menar du? Om det inte kan vara en annan gärningsman måste det vara PK. Brist på bevis betyder att det kan vara en annan GM.

2007 PK frikänd i brist på bevis. Men fallet anses polisiärt uppklarat. Jag tolkar det som att PK är skyldig men att bevisen inte räckte för att fälla honom. Det fanns inga misstankar om en annan gärningsman. Precis som vid de flesta mordbränder var de bevis som behövdes borta. Det skulle inte gå att fälla någon gärningsman. Jag känner en oro för att domen blir densamma som den från 2007.
Citera
2013-09-10, 22:42
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
Ett tänkbart motiv för ME är parternas ouppklarade affärer:
Vilka fakta stöder du uttalandet om att skulden var betald på?
Hämnd som ett isolerat motiv tror jag inte på. Ditt resonemang att brottet borde kännetecknats av en mer traditionell avrättning om hämnd är motivet håller inte. Gustavs död kan tyda på att mördaren hade någon form av hämndbegär. Detta hämndbegär behöver inte ha gällt Annika.
Ingen vet om ME hade kompetens för att bryta upp skåpet, varken du eller jag, hur som helst kan man väl googla det ,mesta idag så just detta är något som man inte bör fästa någon större vikt vid.
Vad menar du med dina sista två frågor. Vill du tramsa?

Att större delen av skulden var betald har polisen uppgett ett antal gånger.

Jag menar inte att tramsa. Det var en ärlig fråga. Varifrån kom vinkelslipen han tog sig in i kassaskåpet med?

Var ME där för att göra inbrott eller för att mörda? Vad var hans syfte med besöket i Flakeböle? Var det att bryta sig in i kassaskåpet borde han tagit med en vinkelslip OCH dessutom väntat tills Annika och Gustaf åkte till Thailand ett par veckor senare.

Var det att döda dem för att han blev vräkt från Pelles så borde han väl inte tagit med en vinkelslip bara utifallatt och sen börjat bryta upp skåpet för att få tag i ett sketet papper? Han riskerar att upptäckas med två mordoffer och processen i TR läggs sannolikt ner om Gustaf är död.

Oavsett om motivet för att döda var hämnd eller inte så tror inte jag att man åker 100 mil tur och retur och begår ett mord på det sättet som skett. Jag tror att man i det läget snarast avrättar sina offer.

Återigen. Kan du ge en sammanhållen förklaring över händelseförlopp och motivbild? Ska du delta i diskussionen med mig så får du svara på alla frågor jag ställer och inte bara de som passar dig. Som det är nu så ligger du ruggigt nära en blockning, nåt inte ens Lagro klarat av.
Citera
2013-09-10, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atte.T
2007 PK frikänd i brist på bevis. Men fallet anses polisiärt uppklarat. Jag tolkar det som att PK är skyldig men att bevisen inte räckte för att fälla honom. Det fanns inga misstankar om en annan gärningsman. Precis som vid de flesta mordbränder var de bevis som behövdes borta. Det skulle inte gå att fälla någon gärningsman. Jag känner en oro för att domen blir densamma som den från 2007.

Sluta oroa dig och börja gräva från ett annat håll.
Dvs, finns det möjlighet att någon annan kan vara GM, 2012?
Citera
2013-09-10, 22:49
Bannlyst
Citat:
Du har helt rätt. Naturligtvis kan domstolen fria även om det inte finns någon alternativ gärningsman, annars skulle fängelserna vara överfulla!
Citera
2013-09-10, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amaguard
Sluta oroa dig och börja gräva från ett annat håll.
Dvs, finns det möjlighet att någon annan kan vara GM, 2012?

Redan avklarat ! Tror inte på annan gärningsman. Det kan helt enkelt inte vara en slump att varje gång PK befinner sig i ekonomiskt trångmål så dör hans släkt och vänner i mordbränder. Och genom gärningar som PK har något att vinna på.
Citera
2013-09-10, 23:24
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Redan avklarat ! Tror inte på annan gärningsman. Det kan helt enkelt inte vara en slump att varje gång PK befinner sig i ekonomiskt trångmål så dör hans släkt och vänner i mordbränder. Och genom gärningar som PK har något att vinna på.
Varför kan det inte vara det? Han befinner sig alltid i ekonomiskt trångmål.
Citera
2013-09-10, 23:33
Medlem
Känns tidvis lite som en pseudo-debatt: Självklart kan man alltid ifrågasätta och komma med alternativa förklaringar till indiciebevisning såväl som till teknisk bevisning. Det ligger lite i sakens natur att en nekande och dennes advokat kommer göra så. Gärna påpeka att bevisningen är "svag" så länge den inte pekar ut gm så till den grad att nekande liksom inte längre är möjligt. Det spelar egentligen ingen roll vilken typ av brott det handlar om eller vilken typ av bevis som läggs fram, tror man att det finns en chans att slippa undan straff så nekar många gärningsmän och då gäller det att så gott man kan kunna bortförklara varje sak som pekar i någon riktning som kan tala för dennes skuld. Det blir sedan upp till rätten att göra en värdering av bevisen (ex indiciekedjan) och ställa detta mot trovärdigheten hos den åtalade.

I ett fall som detta, med de givna omständigheter som finns (hagelgevär, uppbrunnet hus liksom mordoffer, norra Öland i december)- vad anser ni, som uppenbarligen tycker att förundersökningen är för svag, saknas (bortsett från ett vittne som ser gm utföra dådet på plats- allt annat kan ju de facto bortförklaras)?

Jag håller heller inte med en del om 2006. Säg att en en kniv med offrets blod skulle påträffats hemma hos misstänkt gm (något de flesta nog hade sett som väldigt besvärande...), då hade vi haft ett nästan identiskt mål som nu bortsett från vissa detaljer (svagare indiciekedja då, nja jag vet inte det, marginellt kanske?). Jag är dock övertygad om att vi hade fått både en och två förklaringar på hur blodet kan ha hamnat där från försvaret och samma folk som i denna tråden sågar förundersökningen som "svag" hade hävdat att det inte betyder någonting. Så, vad saknades mer där tycker ni?

Slutligen, har det någon gång hänt i Sverige att en person varit häktad för två olika dubbelmord, nekat och friats från båda?
Citera
2013-09-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Jag håller heller inte med en del om 2006. Säg att en en kniv med offrets blod skulle påträffats hemma hos misstänkt gm (något de flesta nog hade sett som väldigt besvärande...), då hade vi haft ett nästan identiskt mål som nu bortsett från vissa detaljer (svagare indiciekedja då, nja jag vet inte det, marginellt kanske?). Jag är dock övertygad om att vi hade fått både en och två förklaringar på hur blodet kan ha hamnat där från försvaret och samma folk som i denna tråden sågar förundersökningen som "svag" hade hävdat att det inte betyder någonting. Så, vad saknades mer där tycker ni?

Det som gör blodet på vapnet lite svagt är att det är mannens blod i form av droppar. Det går att bortförklara med att han lånat geväret och blött. Om kvinnans blod funnits i en stänkbild på vapnet så hade bevisvärdet varit perfekt. En sån sak går inte att bortförklara.

Det som gör blodet på vapnet besvärande är att ett hagelgevär de facto använts vid brottet.

Min slutsats är att jag lutar åt den åtalade som gärningsman men tror åtalet kommer ogillas. Indicierna är för få. Att polisen fortfarande inte stängt förundersökningen är ett tecken på svaghet.
Citera
2013-09-10, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Varför kan det inte vara det? Han befinner sig alltid i ekonomiskt trångmål.

Fast det där stämmer inte, även fast det är något som försvaret också försöker framhäva. Men givetvis har den ekonomiska situationen gått i vågor och oftast har det löst sig i sista stund just genom t ex lån eller försäljning av mark. I andra fall har det ordnat sig på andra sätt... Men detta är ju inget som någon studerat i detalj från säg 90-talets mitt då problemen sägs ha börjat och därför kan man inte generalisera och säga att det "alltid" sett ut just såhär. Både den här gången och 2006 var situationen ytterst prekär den aktuella dagen: Konkurshot resp annalkande utmätning, jakt på pengar/lån & ett dokument som "skulle ordna upp allt" som omgärdas av missförstånd och frågetecken.
Citera
2013-09-11, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xzeeed
Känns tidvis lite som en pseudo-debatt: Självklart kan man alltid ifrågasätta och komma med alternativa förklaringar till indiciebevisning såväl som till teknisk bevisning. Det ligger lite i sakens natur att en nekande och dennes advokat kommer göra så. Gärna påpeka att bevisningen är "svag" så länge den inte pekar ut gm så till den grad att nekande liksom inte längre är möjligt. Det spelar egentligen ingen roll vilken typ av brott det handlar om eller vilken typ av bevis som läggs fram, tror man att det finns en chans att slippa undan straff så nekar många gärningsmän och då gäller det att så gott man kan kunna bortförklara varje sak som pekar i någon riktning som kan tala för dennes skuld. Det blir sedan upp till rätten att göra en värdering av bevisen (ex indiciekedjan) och ställa detta mot trovärdigheten hos den åtalade.

I ett fall som detta, med de givna omständigheter som finns (hagelgevär, uppbrunnet hus liksom mordoffer, norra Öland i december)- vad anser ni, som uppenbarligen tycker att förundersökningen är för svag, saknas (bortsett från ett vittne som ser gm utföra dådet på plats- allt annat kan ju de facto bortförklaras)?

Slutligen, har det någon gång hänt i Sverige att en person varit häktad för två olika dubbelmord, nekat och friats från båda?

Jag saknar något i PK´s bil/bilar/garage. Det hade räckt för mig.
Citera
2013-09-11, 00:16
Medlem
Grandiosos avatar
Det här reagerade jag på idag från rättegången:

Citat:
Delgivningen i slutet av 2012 var en av tre olika delgivningar. EGE såg att det var mycket pengar och undrade lite för sig själv hur det skulle bli nu. När EGE kom stod Piere utanför och såg mycket stressad ut. EGE märkte att hon kom vid en dålig tidpunkt. Pierre sa följande när hon lämnade över delgivningen:

"Det var synd att du kom nu, det var synt att du kom nu, då måste jag..." - han uppträdde väldigt annorlunda mot vad han brukade och han tittade på henne så starkt och stressat och väldigt spänt, på ett sätt som han aldrig hade gjort tidigare. Han brukade inte söka ögonkontakt annars, hon fick uppfattningen att han kanske var synskadad och kanske inte kunde läsa ärendena eller förstod ärendena så en stor del av hennes arbete var att förklara ärendegången och hur man kunde förändra sin situation. Han slirade undan med blicken många gånger när de satt ner och pratade om ärendena. Kanske skämdes han också. Den här gången skte han dock ögonkontakt på ett sätt han inte gjort tidigare.

De gicck igenom delgivningen som de brukade göra och Pierre förstod att huslånen var förfallna till betalning och att huset var på väg att bli utmätt.
http://rattegang-se.webnode.se/flakebole/

Vad hände där i hjärnan på vederbörande?
Vad var det han umgicks med för tankar i den situationen?

Vad var det han upplevde sig som tvungen att göra? (Men sedan inte gjorde.)

Här får jag kusliga associationer till tandläkaren som sköt ihjäl ett par kronofogdar
som infann sig på ovälkommet besök hemma hos denne för ett bra antal år sedan.

edit: Fanns det möjligen i återgivna situationen några intensiva ögonblick då vederbörande
övervägde att göra något ytterst drastiskt åt det hela, åt människan som stod där
framför honom åter igen med sina ekonomiska krav? Upplevde han sån desperat press att det tillfälligtvis väcktes förnyade tankar på att bruka blodigt våld?
Eller fantiserar jag iväg för mycket nu kanske?
Senast redigerad av Grandioso 2013-09-11 kl. 00:53.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in