Citat:
Jag vänder mig emot beskrivningen att alla dåd med massa knivhugg alltid är kalla och besinningslösa avrättningar. Inte sällan när det rör sig om massa knivhugg så har gärningsmannen handlat i panik, tex blivit attackerad själv. Och oftast är antalet knivhugg på sätt och vis missvisande då det är rättsläkarens yttrande över antalet och rättsläkare räknar även rispor av kniv. Därmed inte sagt att jag har någon som helst aning om vad som hänt i just det här fallet men det är påfallande ofta man ser hur folk upprörs av antalet knivhugg, ex den där hockeyspelaren som sexuellt antastade en yngling och höggs med 64 knivhugg. I obduktionsrapporten så angavs förvisso 64 hugg men de flesta av dessa var rispor och motvärnsskador på händer och fingrar men när händelsen beskrivs så får man intrycket av att det handlar om 64 rejäla hugg i bröst, rygg och bål.
Efter att ha läst vilken bevisning som fanns så är jag fullständigt övertygad om att han/hon/den/det fällts idag, beviskraven i domstolarna har gått ner rejält från den tiden och numera är polisen mycket professionellare att utreda och har större tekniska resurser. Åklagarkåren är också mycket mer på hugget och slipade. Åklagaren som inte åtalade han/hon/den/det i det här fallet uttryckte ju också ånger i en intervju över att aldrig ha åtalat.
Efter att ha läst vilken bevisning som fanns så är jag fullständigt övertygad om att han/hon/den/det fällts idag, beviskraven i domstolarna har gått ner rejält från den tiden och numera är polisen mycket professionellare att utreda och har större tekniska resurser. Åklagarkåren är också mycket mer på hugget och slipade. Åklagaren som inte åtalade han/hon/den/det i det här fallet uttryckte ju också ånger i en intervju över att aldrig ha åtalat.
Idag hade DNA räckt....det fanns inte då! Man hittade ju människoblod på en kniv som dessutom passade perfekt i det som ansågs vara det dödande hugget i nacken...