2013-09-10, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flakmopedisten
Jag vänder mig emot beskrivningen att alla dåd med massa knivhugg alltid är kalla och besinningslösa avrättningar. Inte sällan när det rör sig om massa knivhugg så har gärningsmannen handlat i panik, tex blivit attackerad själv. Och oftast är antalet knivhugg på sätt och vis missvisande då det är rättsläkarens yttrande över antalet och rättsläkare räknar även rispor av kniv. Därmed inte sagt att jag har någon som helst aning om vad som hänt i just det här fallet men det är påfallande ofta man ser hur folk upprörs av antalet knivhugg, ex den där hockeyspelaren som sexuellt antastade en yngling och höggs med 64 knivhugg. I obduktionsrapporten så angavs förvisso 64 hugg men de flesta av dessa var rispor och motvärnsskador på händer och fingrar men när händelsen beskrivs så får man intrycket av att det handlar om 64 rejäla hugg i bröst, rygg och bål.

Efter att ha läst vilken bevisning som fanns så är jag fullständigt övertygad om att han/hon/den/det fällts idag, beviskraven i domstolarna har gått ner rejält från den tiden och numera är polisen mycket professionellare att utreda och har större tekniska resurser. Åklagarkåren är också mycket mer på hugget och slipade. Åklagaren som inte åtalade han/hon/den/det i det här fallet uttryckte ju också ånger i en intervju över att aldrig ha åtalat.

Idag hade DNA räckt....det fanns inte då! Man hittade ju människoblod på en kniv som dessutom passade perfekt i det som ansågs vara det dödande hugget i nacken...
Citera
2013-09-10, 15:26
Medlem
Skaraborg2s avatar
Knivhugget i nacken.

Citat:
Ursprungligen postat av castafjodor
]Idag hade DNA räckt[/b]....det fanns inte då! Man hittade ju människoblod på en kniv som dessutom passade perfekt i det som ansågs vara det dödande hugget i nacken...

Javisst hade DNA räckt. Hade ju inte varit svårt att få fram om denna metod hade funnits 1976.

Jaså det var ett knivhugg i nacken som ansågs ha varit det dödande och till detta hugg fanns det en kniv som dessutom passade perfekt.

Vet du var denna kniv hittades? Har säkert läst om det förut men kan inte riktigt komma ihåg hur det förhöll sig?
Citera
2013-09-10, 17:29
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Javisst hade DNA räckt. Hade ju inte varit svårt att få fram om denna metod hade funnits 1976.

Jaså det var ett knivhugg i nacken som ansågs ha varit det dödande och till detta hugg fanns det en kniv som dessutom passade perfekt.

Vet du var denna kniv hittades? Har säkert läst om det förut men kan inte riktigt komma ihåg hur det förhöll sig?
Alltså. Om kniven hittades hos misstänkte GM och sedan fanns i beslag hos polisen så hade man ju kunnat klara upp det här innan år 2001 då mordet preskriberades?

I så fall är ju det en av de största tabbarna som i vart fall jag känner till i en mordutredning.
Senast redigerad av flakmopedisten 2013-09-10 kl. 17:44.
Citera
2013-09-10, 17:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kniven.

Citat:
Alltså. Om kniven hittades hos misstänkte GM och sedan fanns i beslag hos polisen så hade man ju kunnat klara upp det här innan år 2001 då mordet preskriberades?

Visst och det är därför som jag frågar var någonstans denna kniv påträffades. Det är flera i denna tråd som är bättre pålästa än jag om mordet på Daag.
Citera
2013-09-10, 19:53
Medlem
Aurora Borealiss avatar
Citat:

I så fall är ju det en av de största tabbarna som i vart fall jag känner till i en mordutredning.

Citat:
Någon dag efter anhållandet påträffades den blodiga kniven i den misstänktes hem. Som förklaring till detta säger den häktade att någon, som vill åt honom, tagit hans kniv, begått mordet och sedan lagt tillbakaden igen.
https://www.flashback.org/sp20953334

Citat:
En morakniv, som stämde överens med Reijos hugg, hittades med blodspår på. Med bevisen gick förlorade. Det gjordes en del misstag. Kniven skickades till laboratoriet men blev liggande där för länge utan att undersökas.
http://www.e-pages.dk/xtraboras/58/ (sida 4-5)
Senast redigerad av Aurora Borealis 2013-09-10 kl. 20:14.
Citera
2013-09-10, 20:01
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Nej h*n verkar inte må så bra. Dessa fysiska problem fanns med stor sannolikhet före april 1976. Kan man hugga ihjäl en annan människa med över 100 knivhugg så är inte allt rätt till.

Dock var h*n inte i sämre skick än att han kunde blåneka hela tiden. Hade mordet skett idag så hade h*n säkerligen åkt fast för detta vansinnesdåd.

Om h-n var oskyldig så är det inte konstigt att h-n blånekade... för inte skulle du Skaraborg2 eller dom flesta erkänna ett mord du inte begått?
Citera
2013-09-10, 20:11
Medlem
flakmopedistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Om h-n var oskyldig så är det inte konstigt att h-n blånekade... för inte skulle du Skaraborg2 eller dom flesta erkänna ett mord du inte begått?
Jag anser att det är uppenbart att den här dårfinken är skyldig som fan. Och jag är övertygad att en domstol hade ansett detta också om brottet begåtts idag.

Däremot är det lite lustigt hur man ibland kan se resonemang om att personen nekar och därför är skyldig. Eller som jag läste en gång ur en förundersökning där en angivare pekade ut en person som trolig förövare av ett brott med orden "om X är skyldig så kommer han att blåneka".
Citera
2013-09-10, 21:12
Medlem
Skaraborg2s avatar
Förhör av erfarna utredare.

Citat:
Jag anser att det är uppenbart att den här dårfinken är skyldig som fan. Och jag är övertygad att en domstol hade ansett detta också om brottet begåtts idag.

Däremot är det lite lustigt hur man ibland kan se resonemang om att personen nekar och därför är skyldig. Eller som jag läste en gång ur en förundersökning där en angivare pekade ut en person som trolig förövare av ett brott med orden "om X är skyldig så kommer han att blåneka".

Det är jag också övertygad om.

En person som nekar behöver absolut inte vara skyldig. Ingen vill ju erkänna något som man inte har gjort. I detta fall var det dock något helt annat.

Vad som förvånar mig något än idag är att denne då 16-årige yngling orkade att stå emot alla förhör från erfarna utredare. Han satt ju frihetsberövad nästan en hel månad.
Senast redigerad av Skaraborg2 2013-09-10 kl. 21:15.
Citera
2013-09-10, 21:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Morakniven.

Citat:
Ursprungligen postat av Aurora Borealis
https://www.flashback.org/sp20953334

http://www.e-pages.dk/xtraboras/58/ (sida 4-5)

Stort tack som alltid för dina uppgifter Aurora.

Just det. Så var det. Mordkniven hittades bland en mängd andra knivar hemma hos den misstänkte.
Citera
2013-09-10, 21:55
Medlem
Flashbackministerns avatar
Citat:
Det är jag också övertygad om.

En person som nekar behöver absolut inte vara skyldig. Ingen vill ju erkänna något som man inte har gjort. I detta fall var det dock något helt annat.

Vad som förvånar mig något än idag är att denne då 16-årige yngling orkade att stå emot alla förhör från erfarna utredare. Han satt ju frihetsberövad nästan en hel månad.

Att han stod emot kan vara för att han var oskyldig... det är en tolkning men en del talade emot honom.
Citera
2013-09-11, 16:51
Medlem
Vi får inte glömma att Reijos mamma vittnade om två erkännanden från GM vid två olika tillfällen...

Sen är ju brottet polisiärt uppklarat...
Med andra ord visste man med stooooor säkerhet att GM var skyldig men brist på bevis och GM´s låga ålder samt att GM faktiskt inte sa ett knyst under förhör så la man helt enkelt ner efter ca 1 år..

kniven fanns i GM´s hem, ihop med en rad andra knivar. Dessutom var GM´s kläder och skor tvättade grundligt...så ryktet gick att föräldrarna visste mycket väl vad som hade skett, men skyddade givetvis sin son så gott dom kunde....

jag säger som min äldre kollega på jobbet (hon minns hela händelsen mycket väl)

"Det var la plåtslagarens grabb som gjorde det.."

GM´s pappa var plåtslagare....
Citera
2013-09-11, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackministern
Att han stod emot kan vara för att han var oskyldig... det är en tolkning men en del talade emot honom.

vilken del talade emot honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in