Resultat: Vad tycker du om en militärskola i Sverige?
Jättebra, jag hade själv velat söka/uppmuntrat mina barn att söka
36,84%
21 röster
Jag är positiv, beroende på hur det hela läggs upp
26,32%
15 röster
Jag är försiktigt positiv
8,77%
5 röster
Jag är försiktigt negativ
7,02%
4 röster
Jag är negativ, en dålig idé
17,54%
10 röster
Jag har ingen åsikt i frågan
3,51%
2 röster
2013-09-10, 20:24
Medlem
Bergakungens avatar
Vill man genomföra det här på ett bra sätt ger förmodligen inte uniform (dvs, militär uniform) något extra, och det är inte ens säkert att den kopplingen ses som ett värde av andra än "fel" elever.

Egentligen behövs inte mer än tränings- och friluftskläder med texten "T80:s gymnasieskola" (kanske i nyansen grbrgr med gul text i schablonaktigt typsnitt?)

Däremot skall det finnas ämnen på schemat som har rätt profil, till exempel "akut traumajukvård", "överlevnadskunskap", "gymnastik med orientering och styrketräning". Om man vill kan man ha spjutkastning, kast med liten boll och självförsvar med i fysträningen.

Sedan måste man ha alla ämnen som krävs med på schemat, engelska, något ytterligare fritt språk (persiska? Ryska?), matte (ballistik?) etc etc. Glöm inte att det är bara några hundra år sedan som militärer var bildade människor med kunskaper.

Men det är utbildningspaketets värde för elever och föräldrar som räknas i första hand. Att göra det med lagom militärstuk blir inget problem. Däremot får man nog sådana på halsen i form av tveksamt elevmaterial.

Kan man få försvaret med sig på detta är det förstås en stor fördel, men känner jag dem rätt är de ytterligt försiktiga att röra vid något som kan uppfattas som "privata initiativ". Dessutom kommer man att få ett annat problem också. Antagning till Sveriges väpnade styrkor innebär numera att man genomgår en prövning om man är lämplig (eller snarare olämplig), och att göra den på 15-åringar blir litet speciellt. Alltså kan man ändå inte bara lämna av personalen vid närmaste regemente, utan de måste prövas ("mönstra") i vanlig ordning.
Citera
2013-09-10, 20:38
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vill man genomföra det här på ett bra sätt ger förmodligen inte uniform (dvs, militär uniform) något extra, och det är inte ens säkert att den kopplingen ses som ett värde av andra än "fel" elever.

Egentligen behövs inte mer än tränings- och friluftskläder med texten "T80:s gymnasieskola" (kanske i nyansen grbrgr med gul text i schablonaktigt typsnitt?)

Däremot skall det finnas ämnen på schemat som har rätt profil, till exempel "akut traumajukvård", "överlevnadskunskap", "gymnastik med orientering och styrketräning". Om man vill kan man ha spjutkastning, kast med liten boll och självförsvar med i fysträningen.

Sedan måste man ha alla ämnen som krävs med på schemat, engelska, något ytterligare fritt språk (persiska? Ryska?), matte (ballistik?) etc etc. Glöm inte att det är bara några hundra år sedan som militärer var bildade människor med kunskaper.

Men det är utbildningspaketets värde för elever och föräldrar som räknas i första hand. Att göra det med lagom militärstuk blir inget problem. Däremot får man nog sådana på halsen i form av tveksamt elevmaterial.

Kan man få försvaret med sig på detta är det förstås en stor fördel, men känner jag dem rätt är de ytterligt försiktiga att röra vid något som kan uppfattas som "privata initiativ". Dessutom kommer man att få ett annat problem också. Antagning till Sveriges väpnade styrkor innebär numera att man genomgår en prövning om man är lämplig (eller snarare olämplig), och att göra den på 15-åringar blir litet speciellt. Alltså kan man ändå inte bara lämna av personalen vid närmaste regemente, utan de måste prövas ("mönstra") i vanlig ordning.

Nu går vi ju lite utanför idén dock. Om det inte ska vara uniform och militärliknande ordning på undervisningsdagarna, så kan eleverna lika gärna söka sig till alternativet Bernadottegymnasierna, som redan varit uppe på tapeten här i tråden tidigare.

Det hela ska vara en kadettskola, eller ingenting alls. Frågan är dock om det är genomförbart i Sverige.

Vad gäller just uniformen så behöver det ju knappast vara en svart uniform med ridbyxor och höga stövlar... Uniformsbestämmelserna kan dessutom vara sådana att den enbart får bäras utanför skolans område om det gäller skolaktiviteter, och att man då håller noga koll så inget otidigt sker.

@ adam7: Ja det finns ju en del företag som levererar uniformer till utländska skolor, något sådant vore ett bra alternativ. Jag menar för övrigt inte att uniformen behöver se ut som m/87 eller m/48, bara att det bör vara något i det stuket som vardagsdräkt.
Citera
2013-09-10, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Vad gäller just uniformen så behöver det ju knappast vara en svart uniform med ridbyxor och höga stövlar...
Joooo.... tänk den blonda, storbystade fröken som skall komma och hjälpa en med någonting, så kommer hon lätt marscherande i en kort svart kjol med läderstövlar och en vit skjorta uppknäppt till klyftan och en svart liten båtmössa på...
Citera
2013-09-10, 21:42
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samnite
Joooo.... tänk den blonda, storbystade fröken som skall komma och hjälpa en med någonting, så kommer hon lätt marscherande i en kort svart kjol med läderstövlar och en vit skjorta uppknäppt till klyftan och en svart liten båtmössa på...
OT:
Hmm... "Ilsa, Shewolf of the SS", uppenbarligen en dokumentärfilm, där Ilsa hade ridbyxor och en tysk officerares skärmmössa, men annars stämmer ju beskrivningen...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ilsa,_She_Wolf_of_the_SS
Citera
2013-09-10, 21:55
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nu går vi ju lite utanför idén dock. Om det inte ska vara uniform och militärliknande ordning på undervisningsdagarna, så kan eleverna lika gärna söka sig till alternativet Bernadottegymnasierna, som redan varit uppe på tapeten här i tråden tidigare.

Det hela ska vara en kadettskola, eller ingenting alls. Frågan är dock om det är genomförbart i Sverige.

Vad gäller just uniformen så behöver det ju knappast vara en svart uniform med ridbyxor och höga stövlar... Uniformsbestämmelserna kan dessutom vara sådana att den enbart får bäras utanför skolans område om det gäller skolaktiviteter, och att man då håller noga koll så inget otidigt sker.

@ adam7: Ja det finns ju en del företag som levererar uniformer till utländska skolor, något sådant vore ett bra alternativ. Jag menar för övrigt inte att uniformen behöver se ut som m/87 eller m/48, bara att det bör vara något i det stuket som vardagsdräkt.

Det törs jag nog säga, kör du med uniformer, stängsel runt ditt lilla "utbildningsregemente" och en tydlig militär framtoning, så blir det inget med det här. Svensken i gemen är inte militarist och de privatpersoner som är det vill du inte ha samröre med, tror jag (hoppas jag...). Du blir helt enkelt för smal.

Men jag är ju förstås militärt fostrad i den miljö där man utnyttjade den civilt frambringade potentialen, inte skapade den. Det du beskriver får ju inte vara "frivillig lumpen, fast i fyra år och med betyg" - det vill ingen ha idag.

http://mobil.kuriren.nu/default.aspx?id=6852820&p=
Citera
2013-09-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
OT:
Hmm... "Ilsa, Shewolf of the SS", uppenbarligen en dokumentärfilm, där Ilsa hade ridbyxor och en tysk officerares skärmmössa, men annars stämmer ju beskrivningen...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ilsa,_She_Wolf_of_the_SS
Ieuw, det där var fan läskigt! Tänkte mer: Guuuh...
Citera
2013-09-10, 22:46
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Det törs jag nog säga, kör du med uniformer, stängsel runt ditt lilla "utbildningsregemente" och en tydlig militär framtoning, så blir det inget med det här. Svensken i gemen är inte militarist och de privatpersoner som är det vill du inte ha samröre med, tror jag (hoppas jag...). Du blir helt enkelt för smal.

Men jag är ju förstås militärt fostrad i den miljö där man utnyttjade den civilt frambringade potentialen, inte skapade den. Det du beskriver får ju inte vara "frivillig lumpen, fast i fyra år och med betyg" - det vill ingen ha idag.

http://mobil.kuriren.nu/default.aspx?id=6852820&p=

Har du rätt så är idén död.

Alla ska vara välkomna att studera på skolan, kvinnor och män, svart som vit, så länge man klarar de akademiska intagningspoäng som sätts. Men det ska inte förekomma någon PK:ism eller kvotering i någon skola jag styr över, så mycket står klart.
Citera
2013-09-10, 23:16
Medlem
adam7s avatar
Citat:

Stängsel? det missade jag.

Jag är inte riktigt säker att du kör på rätt spår. Min tankegång är följande:

I länder med allmän, inte selektiv, värnplikt finns det inte beställning för ett dylikt internat. Ryssland är ett exempel, där är värnplikten formellt allmän, men endast de fattiga och dumma (enkla) fångas in. Då får du en beställning för "kadettskolor" för ungdomar. I nuvarande Finland eller det Sverige som fanns med allmän värnplikt skulle det inte finnas en marknad för något som TS föreslår. Eftersom Sverige blivit ett PK lagomland där militären blivit något främmande redan genom den selektiva värnplikten och särskilt genom det nya systemet, finns det sannolikt en beställning för en dylik läroinrättning.

Intressenterna är knappast nazister. De har ju lite andra tankar än att man är neutral till etnisk härkomst, färg etc. Här tror jag att man skall köra starkt på jämlikhet och vissa centrala principer, men avstånd från politiska partier och nolltolerans till pennalism. Discplin är ok men jävla mycket skall göras för att inget informellt/halvformellt maktsystem skall uppstå.

Länken du lade till Boden var ett förbands tidsbundna lama "samarbete". Man ska samarbeta, men bara lite....

Citat:
Har du rätt så är idén död.

Alla ska vara välkomna att studera på skolan, kvinnor och män, svart som vit, så länge man klarar de akademiska intagningspoäng som sätts. Men det ska inte förekomma någon PK:ism eller kvotering i någon skola jag styr över, så mycket står klart.

Rätt !
Citera
2013-09-11, 04:46
Medlem
adam7s avatar
Ja, jag kan se framför mig när T-80U står i ottan med sin uppställda elevkår, hissar fanan och sjunger traditionell ungdomsmusik:

Insplelad 1907:
http://www.youtube.com/watch?v=4Hdcyoe2bFQ

Citat:
Min fader var en ung soldat, den vackraste man fann,
Vid femton år gevär han tog, vid sjutton var han man.
Hans hela värld var ärans fält,
Där stod han glad, var han sig ställt,
I eld, i blod, i frost, i svält;
Han var min fader, han.

Jag var ett barn, när han drog bort, sen fridens dag var slut,
Dock minns jag än hans stolta gång, jag minns den var minut,
Hans hatt, hans plym, den bruna hyn
Och skuggan från hans ögonbryn:
Nej, aldrig går det ur min syn,
Hur härlig han såg ut.

Det hördes snart från höga nord, när hären ryckte ned,
Hur han var käck, hur han var stark, hur i var strid han stred.
Så sads, han fått medalj också.
Det spordes snart, att han fått två;
Ack, tänkte jag i hjärtat då,
Den som fick vara med!

Och vintern gick, och drivan smalt, och det var lust och vår,
Då kom ett bud: Din fader dött, han dog för ädla sår.
Jag tänkte då, jag vet ej vad,
Var stundom ängslig, stundom glad;
Men mor, hon grät tre dar å rad,
Så blev hon lagd på bår.

Min fader slöt på Lappos slätt, sin fana närmst invid:
Det sägs, det var den första gång han blekna setts i strid!
På Uttis malm, för Gustavs land,
Min farfar dog med svärd i hand;
Hans fader föll vid Villmanstrand,
Han var från Carols tid.

Så var med dem, så blödde de, så har det ständigt gått;
Ett härligt liv de levat dock, en härlig död de fått.
Ack, vem vill stappla trög och tung?
Nej, gå i fält helt varm och ung
Och dö för ära, land och kung,
Se, det är annan lott!

Jag är fattig gosse jag, som äter andras bröd,
Jag har ej huld, jag har ej hem allt sen min faders död;
Men klaga är ej mitt behag,
Jag växer högre dag för dag,
Jag är en krigargosse jag,
För mig finns ingen nöd.

Och lever jag tills jag blir stor och fyller femton år,
Till samma svält, till samma kamp, till samma död jag går.
Där kulor vina tätast då,
Där skall man finna mig också,
Där vill ock jag försöka på
I mina fäders spår.

Alla vet vems text och vems toner, eller ? Dikten är utgiven 1860

Och om man vill sjunga till marschversionen:

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=Nb33fjDkBH8
Citera
2013-09-11, 11:38
Medlem
Snooze91s avatar
Det kan bli svårt att sammarbeta med FM för anställning direkt efter gymnasiestudierna. Då jag själv studerade på ett räddningstjänstgymnasium, dock räknades det inte som någon officiell anställningsmöjlighet inom Räddningstjänsten/MSB.

Snarare är det en möjlighet att förbättra ens personliga förmåga att klara grundutbildningar så man får en förståelse för arbetet innan man ger sig in i det.

Ett militärgymnasium skulle med all möjlighet öka förståelsen och disciplinen inför en eventuell ansökan till t.ex. GMU. Detta förslag vore ett väldigt välkommet inslag i det svenska samhället enligt mitt tycke.
Citera
2013-09-11, 12:54
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Ja, jag kan se framför mig när T-80U står i ottan med sin uppställda elevkår, hissar fanan och sjunger traditionell ungdomsmusik:

Insplelad 1907:
http://www.youtube.com/watch?v=4Hdcyoe2bFQ

Alla vet vems text och vems toner, eller ? Dikten är utgiven 1860

Och om man vill sjunga till marschversionen:

http://www.youtube.com/watch?feature...&v=Nb33fjDkBH8

Hahaha, hm... Jag vet inte riktigt hur bra det hade mottagits bland Aftonbladet-läsande pöbel dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Snooze91
Det kan bli svårt att sammarbeta med FM för anställning direkt efter gymnasiestudierna. Då jag själv studerade på ett räddningstjänstgymnasium, dock räknades det inte som någon officiell anställningsmöjlighet inom Räddningstjänsten/MSB.

Snarare är det en möjlighet att förbättra ens personliga förmåga att klara grundutbildningar så man får en förståelse för arbetet innan man ger sig in i det.

Ett militärgymnasium skulle med all möjlighet öka förståelsen och disciplinen inför en eventuell ansökan till t.ex. GMU. Detta förslag vore ett väldigt välkommet inslag i det svenska samhället enligt mitt tycke.

Det är möjligt att, som du säger, det kan bli svårt att samarbeta med FM om en direkt övergång från skolan till FM-anställning eller FM-utbildning. Det som jag dock kan tycka vore viktigast i sammanhanget FM-samarbete vore nog att man fick igång en bra dialog med representanter för FM: Vad skulle de vilja se för förkunskaper hos de sökande till FM? På vilket sätt kan man uppmuntra och få eleverna intresserade av en karriär i försvaret? Finns det möjlighet att skapa studiedagar där man besöker regementen och flottiljer?

Som jag tidigare poängterat ska det inte föreligga någon press på eleverna. Det ska knappast vara ett tvång att söka sig till FM, och den generella gymnasieutbildningen bör hålla hög standard. Däremot tror jag att själva idén med en sådan här skola går om intet om man inte får till både officiella och inofficiella kontakter med FM i utbildningshänseende.
Citera
2013-09-11, 19:27
Medlem
Snooze91s avatar
Citat:
Det är möjligt att, som du säger, det kan bli svårt att samarbeta med FM om en direkt övergång från skolan till FM-anställning eller FM-utbildning. Det som jag dock kan tycka vore viktigast i sammanhanget FM-samarbete vore nog att man fick igång en bra dialog med representanter för FM: Vad skulle de vilja se för förkunskaper hos de sökande till FM? På vilket sätt kan man uppmuntra och få eleverna intresserade av en karriär i försvaret? Finns det möjlighet att skapa studiedagar där man besöker regementen och flottiljer?

Som jag tidigare poängterat ska det inte föreligga någon press på eleverna. Det ska knappast vara ett tvång att söka sig till FM, och den generella gymnasieutbildningen bör hålla hög standard. Däremot tror jag att själva idén med en sådan här skola går om intet om man inte får till både officiella och inofficiella kontakter med FM i utbildningshänseende.

Absolut det är helt klart realistiskt! FM är i stort behov ett gäng ungdomar i rekryteringsprocessen som vet vad de ger sig in i. FM har ju som bekant ungdomskurser i varierande former. Jag fick mig till och med ett flygpass i SK 60 och Hkp 9 i Linköping 2006 och det är verkligen bra reklam inför kommande rekrytering - speciellt nu när vi har ett yrkesförsvar och FM är Sveriges största arbetsgivare.

Det räddningsgymnasium jag gick på hade ett sammarbete med en brandstation i Hudiksvall och Sjöräddningen på Åland, som vi skickades på en vecka vardera under de tre åren. Vi hade även redskap på skolan så som saxar - och sammarbete med den lokala Polismyndigheten och Ambulansen, så vi deltog aktivt vid en rad stora övningar. Resterande av tiden hade vi schemalagda teoritimmar och fysövning (land och vatten) med lärare som arbetat som deltidsbrandmän. Så mina kunskaper vid en eventuell MSB-grundutbildning är om jag får säga det själv mycket större, jämfört med en person som aldrig fått `prova på`.

Liknande sammarbeten är nog fullt möjliga med FM. Det som är lite bekymrande är att en större del av FM:s taktik och materiell inte passar in på en svensk gymnasieskola. Nu vet jag inte vad de lär ut på militärskolorna i USA, men kan gissa att det mesta handlar om fysik, disciplin och enskilda/grupp-problemlösningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in