Citat:
Ursprungligen postat av
DadoPrso
Jag har ingen teori om vem som utfört morden utan belyser bara att det faktiskt finns andra som kan ha motiv för gärningen. Ett rent hämndmotiv tror jag inte på däremot kan det vara en kombination där hämnd är en del.
Att kassaskåpet brutits upp behöver inte betyda att GM varit ute efter kontanter. I FUP finns det inget som tyder på att det funnits pengar i det aktuella kassaskåpet däremot kan det tänkas att det förvarats annat som haft betydelse för GM.
Om det handlar om hämndbegär hur placerar du då PK i ekvationen. Vilket motiv för hämnd har han?
Jag har aldrig påstått att drivkraften för den åtalade har varit att uppnå någon slags hämnd
utan vad jag närmast syftade till var att ifall man laborerar med den ofta nämnde ME,
av dig då huvudsakligen, som en tänkbar förövare, så skulle motivbilden inte vara
ekonomiskt betingad utan just vara av simpel vedergällningskaraktär.
Det var dit jag ville komma och den förklaringsmodellen betraktar jag som mindre värd
mot bakgrund av hur dåden har utspelat sig och vad som sedan skett efteråt med
att bereda sig tillträde till offrens kassaskåp och anlagd brand i syfte att dölja dåden.
Och just den omständigheten med iscensättande av en brand indikerar ganska tydligt
att man har att göra med någon som begått rånmord.
Ingen har förresten sett ett spår av den här killen ME på ön vid de aktuella tidpunkterna.
Däremot finns den misstänkte på ön under hela tiden som är aktuell. Och han har, kan
det påminnas om, det ena offrets blod på sin gevärskolv...
Jag tror så här att som för det mesta så var PK i svårt ekonomiskt trångmål och blev
allt mer desperat mot dagen för händelserna i Flakeböle.
Det kan inte alls uteslutas att han fått för sig att det fanns gott om kontanter hemma hos
paret som sedan föll offer. Det vet man inte säkert alltså.
Och någonting annat än pengar var det inte han bröt upp kassaskåpet för att försöka
komma i besittning av.
Det var stora ekonomiska bekymmer vid tiden för morden 2006 och dessa löstes som bekant
efter moderns och sambons våldsamma död vid den branden.
Det gick vägen den gången trots allt, trots åtal och rättegång, och det kanske skulle
kunna gå lika bra nu också...
Går vederbörande fri även vid det här tillfället så kommer han nog att betrakta sig som
helt oövervinnerlig...