2013-09-10, 15:42
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Carl Melin UM ‏@CarlMelin 6h

Men samtalstonen annorlunda. M, KD, FP o C i Sverige skulle (i alla fall inte idag) släppa in ett parti som FrP i regeringen (el SD).

Carl Melin ‏@CarlMelin 6h
@Fytne Vet ej. Men är det ett skäl att inte kritisera FrP som på många sätt har en extremare retorik än vad SD har?

Carl Melin ‏@CarlMelin 14h
@JohanssonHeino @owenil Jag gjorde jmf för att visa att det klingar falskt att tycka det är ok regera m FrP o samtidigt att SD är uteslutet

Carl Melin ‏@CarlMelin 15h
@JohanssonHeino @owenil @skyttedal SD längre fr mainstream i Sv än vad Frp är vs mainstream i Norge. Men FrP är ändå objektivt mer extremt.

@owenil @skyttedal Men bortsett från historien är ju FrP mer extrema än SD

Även om FrP saknar SDs nazistiska historia är deras retorik (o politik) faktiskt på många sätt mer extrem.

Carl Melin ‏@CarlMelin 16h
@skyttedal Visst finns skillnader. Men språktest av 4åringar, etniska deportationer o hemsk retorik mot exvis romer. Oansvarigt ge dem (Frp) makt.

Carl Melin ‏@CarlMelin 16h
@skyttedal Att släppa fram ett parti (Frp) som säger sådana saker om exvis romer är ansvarslöst.

Jag hatar verkligen twitter. Vem säger vad till vem? Och vem fan är Carl Melin att säga att det är oansvarigt att släppa fram ett parti som fått 16 % av rösterna i ett demokratiskt val? (för det var väl han som sa det?)
2013-09-10, 15:46
Medlem
Menveds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhes
Till er insatta! Tror ni SD kan få egen majoritet (eller bli största parti) i något kommunval, iså fall vilken?
Egen majoritet är nog uteslutet men största parti kan man nog bli i några kommuner i södra Sverige, t.ex. Bjuv och Landskrona.

Kommunalvalet är på sätt och vis mer intressant än riksdagsvalet eftersom många saker ställs på sin spets om SD får t.ex. 40 procent i någon kommun. Kommer de övriga partierna i ett sådant läge verkligen förenas från höger till vänster för att hålla partiet borta från inflytande?

Jag tror att direktiven från partierna centralt är att de måste göra det, för om SD ingår i regeringssamarbete lokalt så uppstår frågan varför man inte kan göra det i riksdagen. Hela den gemensamma fronten riskerar då att kollapsa.

Men kommer verkligen lokalpolitikerna följa detta när det är deras egna karriärer som står på spel? Vilken moderat vill rösta på ett parti som samarbetar med sossar och kommunister (av grön eller röd sort)?
2013-09-10, 16:13
Medlem
Zirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karnstan
Jag hatar verkligen twitter. Vem säger vad till vem?

Haha, tänkte precis samma sak.
2013-09-10, 16:36
Medlem
Citat:
Jag hatar verkligen twitter. Vem säger vad till vem? Och vem fan är Carl Melin att säga att det är oansvarigt att släppa fram ett parti som fått 16 % av rösterna i ett demokratiskt val? (för det var väl han som sa det?)

Twitter är virrigt, jobbigt och fullt av ointressant skitsnack.
Ofta avslöjar twittrarna sin dumhet, fördomar mm.
Jag har vaskat fram, det tar tid, Melins senaste av intresse för denna tråd.
Melin pratar på och pratar på med den ene och den andre.

Här hittar du Melins twitter om du vill veta mer:
https://twitter.com/CarlMelin

Ja vilken rätt har Melin mfl att mästra norrmän?
Melin är en agitator och demokratiföraktare.
Han borde sparkas av United Minds för sin partiskhet,
som demonstrerats tydligt i hans twitterinlägg mm.

Intressant är dock att Melin i praktiken hävdar att
SD:s invandringpolitik anses som normal i Norge.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-10 kl. 16:52.
2013-09-10, 16:53
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amalrik
Twitter är virrigt, jobbigt och fullt av ointressant skitsnack.
Ofta avslöjar twittrarna sin dumhet, fördomar mm.
Jag har vaskat fram, det tar tid, Melins senaste av intresse för denna tråd.
Melin pratar på och pratar på med den ene och den andre.

Här hittar du Melins twitter om du vill veta mer:
https://twitter.com/CarlMelin

Ja vilken rätt har Melin mfl att mästra norrmän?
Melin är en agitator och demokratiföraktare.
Han borde sparkas av United Minds för sin partiskhet,
som demonstrerats tydligt i hans twitterinlägg mm.
Fast nog måste även en chef på ett opinionsföretag få ha egna privata åsikter. Självklart är det dock inte helt optimalt att dela med sig av dem offentligt, om man vill undvika att hela företaget misstänkliggörs.

Att han skulle få sparken för "partiskhet" är nog föga troligt, däremot undergräver han förtroendet för UM vilket leder till att gemene man kanske tar deras siffror med en extra nypa salt. Tror dock knappast att hans åsikter påverkar resultaten särskilt mycket, om det inte är han själv som sitter och utformar undersökningarna godtyckligt efter eget huvud.
2013-09-10, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Fast nog måste även en chef på ett opinionsföretag få ha egna privata åsikter. Självklart är det dock inte helt optimalt att dela med sig av dem offentligt, om man vill undvika att hela företaget misstänkliggörs.

Att han skulle få sparken för "partiskhet" är nog föga troligt, däremot undergräver han förtroendet för UM vilket leder till att gemene man kanske tar deras siffror med en extra nypa salt. Tror dock knappast att hans åsikter påverkar resultaten särskilt mycket, om det inte är han själv som sitter och utformar undersökningarna godtyckligt efter eget huvud.

Kan lite försiktigt hålla med där. Han borde vara noga med att poängtera detta, just att hans personliga åsikter inte får påverka hans yrkesutövning.

Tycker nog det verkar som att UM mäter SD lite högre än t.ex Skop, Ipsos eller Novus. Så det finns åtminstone de som undervärderar SD mer än UM.
2013-09-10, 17:10
Medlem
karnstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet
Kan lite försiktigt hålla med där. Han borde vara noga med att poängtera detta, just att hans personliga åsikter inte får påverka hans yrkesutövning.

Tycker nog det verkar som att UM mäter SD lite högre än t.ex Skop, Ipsos eller Novus. Så det finns åtminstone de som undervärderar SD mer än UM.

Ja, det är klart att han har rätt att tycka saker. Det står också tydligt på hans twitter (första och sista gången jag går in där) att det är just sina egna åsikter han uttrycker. Men jag kan ändå tycka att det blir lite märkligt när han visar så stor antipati för ett visst parti, även om det är på det personliga planet. Å ena sidan. Å andra sidan kanske man borde tycka att han faktiskt agerar på ett föredömligt sätt, som faktiskt står för vad han han tycker (han är kopplad till S, han gillar inte SD - detta vet vi) så att vi som konsumenter kan utgå därifrån, med den källkritik som det innebär. Övriga åsiktsmaskiner hävdar ju gärna att de "inte har några särskilda partisympatier" eller "inte röstar" (Lena Mellin).

Jag har inte riktigt bestämt vad jag tycker. Hade jag varit Carl Melin hade jag nog taggat ner lite med Sd-hatet i alla fall. Men nu är jag ju inte Carl Melin.
2013-09-10, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredesmodet

När uppdragsgivaren är Aftonbladet och Melin har de åsikter han har, men UM trots det ligger näst högst på SD (efter Sentio), känns oron över partiskhet inte särskilt befogad. Expo-anstrukna Expressens Demoskopmätningar ligger också betydligt över Novus och Ipsos. Vad man tycker och hur man agerar är olika saker. Det finns säkert vårdpersonal som inte är så förtjust i att rädda livet på mördare, men de gör sin plikt ändå. Kristian Luuk var säkert inte så förtjust i att vara trevlig mot Åkesson under valvakan, men han var det ändå. Helin och Melin skulle säkert helst skriva att SD fick 0,2%, eller ännu hellre ta bort deras stapel. Men istället har de fortsatt publicera mätningar som får SD-sympatisörer att jubla. Let it go... misstro är ingen dygd. Misstro mot människor förstärker bara nidbilden av SD-sympatisörer som rädda, fientliga och missnöjda med sina liv.
2013-09-10, 17:28
Medlem
Vissa verkar missa det viktigaste som Melin twittrade:

@JohanssonHeino @owenil @skyttedal SD längre fr mainstream i Sv än vad Frp är vs mainstream i Norge. Men FrP är ändå objektivt mer extremt.

Det innebär att opinionexperten mm Melin i praktiken hävdar att
SD:s invandringpolitik anses som normal i Norge.

Nej, vi bör inte sluta kolla vad Melin mfl säger och skriver.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-10 kl. 17:35.
2013-09-10, 17:29
Medlem
Citat:
Ja, det är klart att han har rätt att tycka saker. Det står också tydligt på hans twitter (första och sista gången jag går in där) att det är just sina egna åsikter han uttrycker. Men jag kan ändå tycka att det blir lite märkligt när han visar så stor antipati för ett visst parti, även om det är på det personliga planet. Å ena sidan. Å andra sidan kanske man borde tycka att han faktiskt agerar på ett föredömligt sätt, som faktiskt står för vad han han tycker (han är kopplad till S, han gillar inte SD - detta vet vi) så att vi som konsumenter kan utgå därifrån, med den källkritik som det innebär. Övriga åsiktsmaskiner hävdar ju gärna att de "inte har några särskilda partisympatier" eller "inte röstar" (Lena Mellin).

Jag har inte riktigt bestämt vad jag tycker. Hade jag varit Carl Melin hade jag nog taggat ner lite med Sd-hatet i alla fall. Men nu är jag ju inte Carl Melin.

Har hon också sagt det? Har hört Jan mytoman Guillou säga att han inte röstar för att bibehålla sin trovärdighet (som om det vore problemet med hans trovärdighet ).

Tycker också han skulle ta att tagga ner lite grann. Har man åsikter, och arbetar offentligt, får man uttrycka sig så objektivt som möjligt. Såvida inte man vill just bilda opinion.

Men hur som helst kan vi nog förvänta oss fortsatt blåsigt inför 2014 då alla ska välja sida i slaget om Sverige ^^
Hoppas för övrigt på att Sentio ska leverera första mätningen med SD över 15% snart, allt för att generera nya desperata krönikor på aftonbladet.
2013-09-10, 17:29
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Misstro mot människor förstärker bara nidbilden av SD-sympatisörer som rädda, fientliga och missnöjda med sina liv.
Varför anses det vara så hemskt att vara rädd för framtiden, fientlig och missnöjd? Alternativet är att vara naiv och sjunga "we shall overcome".

Invandringen är i stort sett det enda som jag är missnöjd med i mitt liv, men det räcker för att jag skall vara fientlig och orolig för framtiden. Om det hade varit accepterat att "komma ut" med att inte se ljust på framtiden så tror jag att siffrorna för SD (och även SvP) hade kunnat stiga ytterligare.
2013-09-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
När uppdragsgivaren är Aftonbladet och Melin har de åsikter han har, men UM trots det ligger näst högst på SD (efter Sentio), känns oron över partiskhet inte särskilt befogad. Expo-anstrukna Expressens Demoskopmätningar ligger också betydligt över Novus och Ipsos. Vad man tycker och hur man agerar är olika saker. Det finns säkert vårdpersonal som inte är så förtjust i att rädda livet på mördare, men de gör sin plikt ändå. Kristian Luuk var säkert inte så förtjust i att vara trevlig mot Åkesson under valvakan, men han var det ändå. Helin och Melin skulle säkert helst skriva att SD fick 0,2%, eller ännu hellre ta bort deras stapel. Men istället har de fortsatt publicera mätningar som får SD-sympatisörer att jubla. Let it go... misstro är ingen dygd. Misstro mot människor förstärker bara nidbilden av SD-sympatisörer som rädda, fientliga och missnöjda med sina liv.

Lite offtopic här men jag svarar åtminstone, då du kanske fick fel intryck?
Jag skrev ju att UM inte undervärderar SD mer än andra. Trodde andemeningen var tydlig att det inte finns så stora skäl att misstro UM.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in