2013-09-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bohlwinkel
Att sysselsättningsgraden hos Balkaninvandrare är lägre än bland svenskar är väl helt naturligt. Men det innebär ju inte att invandringen från Balkan skulle vara olönsam. Utan att veta hur det ligger till skulle jag tro att det är en ganska lönsam grupp och jag tror dessutom att den i hög utsträckning stöder SD.
Vad man måste förstå är att Sverige i regel går plus minus noll på sina invånare, inte vinst. Följden blir att den genomsnittlige invånaren vare sig är lönsam eller inte. Nästa logiska följdsteg är att de som är mindre lönsamma än genomsnittet är en förlustaffär. Genomsnittlig sysselsättningrad i Sverige är 85%. Varje grupp som ligger under detta är antagligen förlustaffärer (om de inte har en inkomst över genomsnittet).

Den mest framgångsrika gruppen från Jugoslavien är de bosniska muslimerna som kom på nittiotalet. De har en sysselsättningsnivå på 70%. Även de är en förlust.

Då har jag inte ens räknat med förhöjda kostnader såsom tolkar, högre sjuktal eller ökad brottslighet. Inte heller det faktum att flera av dessa grupper skickar pengar utomlands vilket gör att de inte bidrar i samma utsträckning till högre konsumtion i Sverige.
2013-09-10, 10:57
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Att sysselsättningsgraden hos Balkaninvandrare är lägre än bland svenskar är väl helt naturligt. Men det innebär ju inte att invandringen från Balkan skulle vara olönsam. Utan att veta hur det ligger till skulle jag tro att det är en ganska lönsam grupp och jag tror dessutom att den i hög utsträckning stöder SD.
Du har redan fått svar, Tino Sanandaji har redan redogjort för sysselsättningsgraden och lönsamheten för samhället för olika befolkningsgrupper.
Hans slutsats lite tillspetsad är att inte ens arbetskraftsinvandringen på 60-70 talet var lönsam för samhället i jmf med hur en befolkningssammansättning ala 1960 hade presterat.
Sök på svensk tidskrift så kan du själv läsa hur han resonerar.
Han är dessutom Iransk kurd till härstamning och inte någon dödsknarkarrasist.
Summa sumarum så kommer belastningen på samhället öka stadigt och med de friktionerna , det leder till att SD kommer få ett allt större stöd av både svenskar och gamla invandrargrupper.
Senast redigerad av Svithjod 2013-09-10 kl. 11:02.
2013-09-10, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borglig
Va händer
SD ja tack på fb har ökat med hela 1100 personer på 8 dagar... Sådan tillströmning kan inte ha skett på ett halvår. Vad är det som hänt senaste veckan som inte hände för 2 veckor sedan . Syrien?

SD i riksdagen ja tack är en väldigt bra indikator på hur det går i opinionen.
Just nu rusar den fullständigt, vilket är mycket glädjande!

Vad beror det då på? Jag tror det är många olika saker som händer just nu.

Syrien, skotten i Göteborg, misshandeln i Malmö, Åkessons medverkan i Agenda i helgen, och kyrkovalet till viss del.

Jag tror att proppen har gått ur, och att det nu kommer röra sig uppåt i högre takt.
Sentio spränger 15% denna månaden. En extremt skön milstolpe att passera!
2013-09-10, 12:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Calle86
SD i riksdagen ja tack är en väldigt bra indikator på hur det går i opinionen.
Just nu rusar den fullständigt, vilket är mycket glädjande!

Vad beror det då på? Jag tror det är många olika saker som händer just nu.

Syrien, skotten i Göteborg, misshandeln i Malmö, Åkessons medverkan i Agenda i helgen, och kyrkovalet till viss del.

Jag tror att proppen har gått ur, och att det nu kommer röra sig uppåt i högre takt.
Sentio spränger 15% denna månaden. En extremt skön milstolpe att passera!
Kul att Sentio visar höga siffror. Men jag tror att internetinstituten tsm med demoskop ger rätt siffror. typ 11,5-12% gissar jag på i dagsläget.
Vore bra med 15 % i valet för att 7-klövern ska skita på sig. Vad ska S göra med en nedmonterad välfärd och en fortsatt massinvandring. Alltså borde vägen ligga öppen fram till 2018
2013-09-10, 12:29
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BueDigre
Vad man måste förstå är att Sverige i regel går plus minus noll på sina invånare, inte vinst. Följden blir att den genomsnittlige invånaren vare sig är lönsam eller inte. Nästa logiska följdsteg är att de som är mindre lönsamma än genomsnittet är en förlustaffär. Genomsnittlig sysselsättningrad i Sverige är 85%. Varje grupp som ligger under detta är antagligen förlustaffärer (om de inte har en inkomst över genomsnittet).

Den mest framgångsrika gruppen från Jugoslavien är de bosniska muslimerna som kom på nittiotalet. De har en sysselsättningsnivå på 70%. Även de är en förlust.

Då har jag inte ens räknat med förhöjda kostnader såsom tolkar, högre sjuktal eller ökad brottslighet. Inte heller det faktum att flera av dessa grupper skickar pengar utomlands vilket gör att de inte bidrar i samma utsträckning till högre konsumtion i Sverige.
Det är väl för väl att staten inte gör vinst. Om så vore fallet skulle det betyda att nettoskattebetalarna erlägger mer skatt än vad som behövs. Jag hoppas att några sådana teorier inte gick att spåra i mitt inlägg.

En annan sak är att visa grupper klarar av att bära sig själva bättre än andra. Därtill kommer viljan att utföra arbeten som kan vara svåra att hitta arbetskraft till. Jugoslaverna har visat sig vara bra invandrare i dessa avseenden och om det därtill ger röster till SD i en utsträckning som slår pursvenskarnas stöd, så är det svårt att se några nackdelar. Numera har ju dessutom polisen lyckats avlägsna den kriminella delen av invandrargruppen så problemen den orsakar förefaller försumbar.
2013-09-10, 12:36
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Det är väl för väl att staten inte gör vinst. Om så vore fallet skulle det betyda att nettoskattebetalarna erlägger mer skatt än vad som behövs. Jag hoppas att några sådana teorier inte gick att spåra i mitt inlägg.

En annan sak är att visa grupper klarar av att bära sig själva bättre än andra. Därtill kommer viljan att utföra arbeten som kan vara svåra att hitta arbetskraft till. Jugoslaverna har visat sig vara bra invandrare i dessa avseenden och om det därtill ger röster till SD i en utsträckning som slår pursvenskarnas stöd, så är det svårt att se några nackdelar. Numera har ju dessutom polisen lyckats avlägsna den kriminella delen av invandrargruppen så problemen den orsakar förefaller försumbar.
Fast hans resonemang innebär i förlängningen att det varit bättre att exportera en del av de jobb som invandrarna plockades in för att ta. Det hade gynnat Sverige som samhälle åtminstone rent ekonomiskt.
Sen går det inte jämföra europeiska eller nordamerikanska eller ens iranska invandrare med dagens somalier, araber, afghaner och pack från fd Sydsovjet.
SD har ett växande stöd bland gamla invandrargrupper och det kommer visa sig än mer under valet 2014.
2013-09-10, 12:43
Medlem
Bohlwinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Fast hans resonemang innebär i förlängningen att det varit bättre att exportera en del av de jobb som invandrarna plockades in för att ta. Det hade gynnat Sverige som samhälle åtminstone rent ekonomiskt.
Sen går det inte jämföra europeiska eller nordamerikanska eller ens iranska invandrare med dagens somalier, araber, afghaner och pack från fd Sydsovjet.
SD har ett växande stöd bland gamla invandrargrupper och det kommer visa sig än mer under valet 2014.
Jobb som går att exportera är väl typiskt sett inte jobb som invandrarna tar. De jobb som kan exporteras är snarare industrijobb som i stor utsträckning sysselsätter svenskar. Invandrarjobb är ofta lokala skitjobb som städning, park- och gatuskötsel, bärplockning samt diskning och liknande på restauranger. Och jag har inte gjort någon jämförelse alls, jag har bara konstaterat att juggarna förmodligen har varit bra för Sverige. Men visst, ingenting från Mellanöstern (Iran möjligen undantaget) eller Afrika är bra för Sverige eller svensk ekonomi.
2013-09-10, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är bra. Riktigt bra. Danmark verkar påverka Sydsverige mest, medan Norge påverkar mellan och Nordsverige mer. Så om Norge får in Frp i regeringen och stramar åt flykting/invandringspolitiken, då kommer det påverka SD:s opinion positivt. Det blir mer rumsrent att göra något åt eländet och folk ser att det är möjligt.
På kort sikt är det dåligt för Sverige att Danmark och Norge stramar åt hårdare och blir som Finland, eftersom strömmen av asylsökande då styrs ännu mer till Sverige och trycket ökar ytterligare.

På lång sikt är det bra eftersom det enda som kommer att få sjuklövern att backa är att Sveriges system havererar. Då menar jag inte havererar som det redan har gjort, jag menar havererar som i att samtliga kommuner tigger och ber om nåd och sätter flyktingstopp; att sjuklöverns kommunalpolitiker gör massavhopp i protest och bildar nya partier eller går över till andra; att Miggans platser helt tar slut och att de går ut och vädjar i media om uthyrning av privata bostäder, sommarstugor och lador, och slutligen löser det med 20-mans vedeldade krontält i januari; att vår havererade asylpolitik blir en världsnyhet med pinsamma reportage av BBC, NRK, DR, YLE och CNN; att övriga medlemsländer hotar utesluta Sverige från Nordiska rådet om vi inte slutar med massinvandringen; att SD växer till 25%; att vi får landsomfattande fackeltåg MOT invandring... först då, kanske, sväljer S och M stoltheten och präktigheten och skärper politiken genom en blocköverskridande överenskommelse. FP, C, KD, V och MP kommer att rösta mot den. Ullenhag kommer att stå sist kvar och fråga om ingen har hjärta för trebarnsmödrar längre.
2013-09-10, 13:14
Medlem
Twitter idag: Carl Melins UM opartiskhet ifrågasatt av SvenPernils SD

Sven Pernils ‏SD @SvenPernils 37m

@CarlMelin UM Funderar lite på om du verkligen kan vara objektiv
i din roll som politisk anaysator, och leda ett opinionsinstitut?

Carl Melin ‏@CarlMelin 37m
@SvenPernils Jag tror jag haft ganska främ kritik mot alla partier

Carl Melin UM ‏@CarlMelin 34m
@SvenPernils Men t skillnad fr många andra pol kommentatorer
är jag transparent kring mina egna åsikter.

Sven Pernils ‏@SvenPernils 33m
@CarlMelin Btw, uppdraget går till Sentio
Senast redigerad av amalrik 2013-09-10 kl. 13:16.
2013-09-10, 13:17
Medlem
Carl Melin UM ‏@CarlMelin 6h

Men samtalstonen annorlunda. M, KD, FP o C i Sverige skulle (i alla fall inte idag) släppa in ett parti som FrP i regeringen (el SD).

Carl Melin ‏@CarlMelin 6h
@Fytne Vet ej. Men är det ett skäl att inte kritisera FrP som på många sätt har en extremare retorik än vad SD har?

Carl Melin ‏@CarlMelin 14h
@JohanssonHeino @owenil Jag gjorde jmf för att visa att det klingar falskt att tycka det är ok regera m FrP o samtidigt att SD är uteslutet

Carl Melin ‏@CarlMelin 15h
@JohanssonHeino @owenil @skyttedal SD längre fr mainstream i Sv än vad Frp är vs mainstream i Norge. Men FrP är ändå objektivt mer extremt.

@owenil @skyttedal Men bortsett från historien är ju FrP mer extrema än SD

Även om FrP saknar SDs nazistiska historia är deras retorik (o politik) faktiskt på många sätt mer extrem.

Carl Melin ‏@CarlMelin 16h
@skyttedal Visst finns skillnader. Men språktest av 4åringar, etniska deportationer o hemsk retorik mot exvis romer. Oansvarigt ge dem (Frp) makt.

Carl Melin ‏@CarlMelin 16h
@skyttedal Att släppa fram ett parti (Frp) som säger sådana saker om exvis romer är ansvarslöst.
Senast redigerad av amalrik 2013-09-10 kl. 13:28.
2013-09-10, 15:30
Medlem
AgentJoyBoys avatar
Längesedan man hörde av SKOP?
2013-09-10, 15:31
Medlem
Till er insatta! Tror ni SD kan få egen majoritet (eller bli största parti) i något kommunval, iså fall vilken?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in