2013-09-06, 08:10
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Mina grannar (jag har gett dem smeknamnet "dunsgrannar") har dunsat till och från i nästan två år. Har varit och snackat med dem om saken två gånger, det blir bättre ett tag och sedan är det ungefär samma sak igen. Det värsta är att de väcker en på morgonen, det kan låta redan vid 8 tiden när de börjar öppna och stänga sina luckor/dörrar, vad människorna gör för någonting har jag ingen aning om. De säger i alla fall att de hör inget från oss och vi själva lever inte som några möss vilket jag finner som märkligt då. Under senare tid har det börjat sippra in även stegljud från dem när de springer på trappan och går på övervåningen (de har en etagevåning). Ett par gånger var jag rejält uppskruvad och var redo för att ställa till ett rejält bråk (är ingen konflikträdd person annars) men räknade upp till tio så jag fick lugna ner mig. I övrigt är de trevliga vilket gör det lite svårt för mig att börja bråka med dem, det är liksom aldrig några störande fester eller så men de här dunsarna är likt jobbiga. Så vad gör man?

Du får prata med dem igen och förklara att det är lyhört i bostaden samt att de om möjligt ska försöka undvika gå omkring på hälarna likt en militärparad osv. Förhoppningsvis blir det bättre, du kan även prata med hyresvärden/bostadsrättsföreningens styrelse och be dem trycka på att de ska dämpa sig.
Citera
2013-09-08, 00:57
Medlem
Greeners avatar
Huset intill har spelat otroligt hög, dålig musik (Magnus Ugglas hela diskografi) i flera timmar nu. Vem ringer jag för att få tyst på dem? ._. Inte anslutna till någon störningsjour.
Senast redigerad av Greener 2013-09-08 kl. 00:59.
Citera
2013-09-08, 07:54
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greener
Huset intill har spelat otroligt hög, dålig musik (Magnus Ugglas hela diskografi) i flera timmar nu. Vem ringer jag för att få tyst på dem? ._. Inte anslutna till någon störningsjour.

Att de spelar dålig musik är knappas skäl till att klaga, det är valfritt vilken musiksmak man har, däremot kan det vara befogat om de spelar så högt att andra grannar störs ordentligt. Handlar det om en lägenhet i form av hyres-/bostadsrätt eller snackar vi om privatägnad småhus här?

Är det hyresbostäder pratar du med hyresvärden, är det insatslägenheter får du snacka med föreningens styrelse / ordförande, gäller det en privatägt småhus lär det vara svårare, möjligen kan det fungera med någon lämplig instans på kommunen.

Dock skall du börja med att prata med grannen som spela hög musik (dålig musiksmak är ej en störning i den bemärkelsen om de spelar på en rimlig ljudnivå) så de kan sänka volymen lite eller så får du lära dig att slå dövörat till och acceptera att du hör lite från grannen.
Citera
2013-09-08, 10:31
Moderator
v50s avatar
Jag har köpt mig ett dragspel och ska lära mig spela på den (är helt novis på instrument sedan tidigare), hur länge tror ni det dröjer innan grannarna börjar banka i väggarna och klaga på mitt (o)ljud

Senast redigerad av v50 2013-09-08 kl. 10:49.
Citera
2013-09-09, 19:04
Medlem
Greeners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Att de spelar dålig musik är knappas skäl till att klaga, det är valfritt vilken musiksmak man har, däremot kan det vara befogat om de spelar så högt att andra grannar störs ordentligt. Handlar det om en lägenhet i form av hyres-/bostadsrätt eller snackar vi om privatägnad småhus här?

Är det hyresbostäder pratar du med hyresvärden, är det insatslägenheter får du snacka med föreningens styrelse / ordförande, gäller det en privatägt småhus lär det vara svårare, möjligen kan det fungera med någon lämplig instans på kommunen.

Dock skall du börja med att prata med grannen som spela hög musik (dålig musiksmak är ej en störning i den bemärkelsen om de spelar på en rimlig ljudnivå) så de kan sänka volymen lite eller så får du lära dig att slå dövörat till och acceptera att du hör lite från grannen.

Som jag skrev så var det otroligt högt dom spelade. I trädgården, mitt i natten. Mina fönster var stängda men det hjälpte inte mycket. Efter ett par timmar sänkte dom lite och jag lyckades somna.
Citera
2013-09-10, 01:24
Medlem
sjpatriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v50
Jag har köpt mig ett dragspel och ska lära mig spela på den (är helt novis på instrument sedan tidigare), hur länge tror ni det dröjer innan grannarna börjar banka i väggarna och klaga på mitt (o)ljud

Känns det inte lite onödigt att skaffa sig sura grannar? Men kör på
Citera
2013-09-10, 05:50
Moderator
v50s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greener
Som jag skrev så var det otroligt högt dom spelade. I trädgården, mitt i natten. Mina fönster var stängda men det hjälpte inte mycket. Efter ett par timmar sänkte dom lite och jag lyckades somna.

Bor du i en hyresbostad, insatslägenhet eller ett småhus? Som jag skrev i mitt förra svar så är det främst till hyresvärden eller föreningens styrelse om det är en bostadsrätt du skall vända dig till om ni inte har en störningsjour. Du kan i och för sig testa ringa polisen men de brukar knappast prioritera sådana här ärenden även om folk spelar högt på nätterna men det kan vara värt ett försök men räkna inte med någon större respons från polisens sida.

Citat:
Ursprungligen postat av sjpatrik
Känns det inte lite onödigt att skaffa sig sura grannar? Men kör på

Du vet har man inte problem så skapar man sig sådana

Det är just av hänsyn till grannarna jag köpte mig ett elektroniskt dragspel så man kan spela med hörlurar så man slipper störa dem men på sikt lär jag testa spela utan hörlurar. Då kanske man får ta emot en del gnäll, dock går det att reglera ljudnivån med en volymkontroll så det blir förhoppningsvis inte något större problem.
Citera
2013-09-14, 22:19
Avslutad
Granne som ylar/gråter/skriker på kvällarna

Ja, som ni verkar förstår så har jag en granne som ylar/gråter/skriker på kvällarna/nätterna.
Hon brukar skrika "snälla" eller annat som vi inte riktigt kan få till ord och slå i väggarna.
Nu så har hon hållt på i 2 timmar. Hon är fan ~80 år med rullator!

Hur ska man lösa detta? Ska vi ringa polisen eller liknande? Tänker på att hon kanske får ett sammanbrott och skadar sig själv.
Citera
2013-09-14, 22:20
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKlump
Ja, som ni verkar förstår så har jag en granne som ylar/gråter/skriker på kvällarna/nätterna.
Hon brukar skrika "snälla" eller annat som vi inte riktigt kan få till ord och slå i väggarna.
Nu så har hon hållt på i 2 timmar. Hon är fan ~80 år med rullator!

Hur ska man lösa detta? Ska vi ringa polisen eller liknande? Tänker på att hon kanske får ett sammanbrott och skadar sig själv.

Kontakta psyket.
Citera
2013-09-14, 22:25
Medlem
fakirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kontakta psyket.

Ring Securitas eller något liknande, sen avgör väl de om det behövs skickas dit polis eller inte.
Citera
2013-09-14, 22:26
Avslutad
Ringde 114 14 och pratade med en där, de kopplade mig direkt till 112.
Citera
2013-09-14, 22:31
Medlem
keep us posted!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här